REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot VAT dla turystów trzeba uprościć

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przepisy ustawy o VAT utrudniają działalność tax free - uważa firma Global Refund Polska, która złożyła tzw. wniosek lobbingowy do Ministerstwa Finansów.
 
 
Zajmująca się zwrotem VAT zagranicznym turystom firma Global Refund Polska skorzystała z przysługującego jej prawa i wystąpiła ze zgłoszeniem lobbingowym do Ministerstwa Finansów. Chce zmiany przepisów regulujących zasady zwrotu VAT turystom.

Potrzebne zaświadczenie…
Proponowane zmiany dotyczą art. 127 ustawy o VAT. Jeden z głównych problemów wiąże się z trybem i warunkami otrzymania z Ministerstwa Finansów specjalnego zaświadczenia, które jest niezbędnym kryterium do prowadzenie zwrotu VAT podróżnym. Firma musi występować do ministerstwa o takie zaświadczenie kilka razy w roku. Tymczasem dokument tax free jest ważny przez 6 miesięcy od końca miesiąca sprzedaży. Według spółki zaświadczenie powinno więc uwzględniać długoterminowy charakter usługi zwrotu VAT.
Według Rafała Kłagisza, doradcy podatkowego z kancelarii Nowakowski i Wspólnicy, propozycja Global Refund Polska idzie w dobrym kierunku.
Dyskusyjna może być jednak kwestia czasowej ważności zaświadczeń, wydawanych przez ministra finansów, pozwalających prowadzić działalność tax free. Z jednej strony pojawia się argument jednolitych zasad i uczciwej konkurencji w kontekście wspólnego rynku europejskiego, z drugiej zaś argument prawa polskiego ustawodawcy do wprowadzenia mechanizmów ograniczających ewentualne nadużycia.
– Jeżeli przepisy przewidują maksymalny, nie dłuższy niż rok, okres ważności zaświadczenia, to pewność obrotu wymaga, aby przewidziany był też okres minimalny – proponuje Andrzej Bernatek, doradca z KPMG.
Jacek Reps, adwokat z Kancelarii Reps Wojnar, tłumaczy, że zaproponowana przez GRP zmiana zmierza do umożliwienia prowadzenia działalność w zakresie zwrotu VAT na podstawie jednorazowo uzyskanego bezterminowego i nieodwołalnego zaświadczenia.
Według Rafała Kłagisza, słuszny jest argument, że zaświadczenie powinno określać stan na dzień jego wydania, a nie na przyszłość.

PROPOZYCJE GLOBAL REFUND POLSKA
1. Dodanie ust. 9 do dotychczasowego brzmienia art. 127
Zmiana ta uniezależni procedurę wydania zaświadczenia od formy kaucji gwarancyjnej.
2. Dodanie do art. 127 ust. 11 lit. a)
Obecny tryb wydawania zaświadczeń jest sprzeczny z Ordynacją podatkową. Zaświadczenie powinno dotyczyć stanu na dzień spełnienia określonych warunków, a nie na przyszłość.
3. Dodanie do art. 127 ust. 11 lit. b)
Obecny stan wprowadza nadzwyczajne sankcje karne w postaci utraty prawa do prowadzenia statutowej działalności spółki za jakiekolwiek zaległości podatkowe niezależnie od ich wysokości i przyczyny ich zaistnienia. Stwarza to nieuzasadnione ryzyko ekonomiczne dla podmiotu świadczącego usługi tax free, jak i jego kontrahentów.
4. Dodanie do art. 127 ust. 11 lit. c)
Spółka prowadząca działalność tax free nie powinna być zmuszana do kilkakrotnego uzyskiwania potwierdzenia, że może zacząć tę działalność. Warunki do uzyskania zaświadczenia muszą z natury rzeczy odnosić się do podmiotu, który działalność tax free chce dopiero rozpocząć.

…i brak zaległości
Inna kwestia, której dotyczy inicjatywa Global Refund Polska, dotyczy modyfikacji powtarzającego się w polskich przepisach podatkowych wymogu, aby podatnik występujący z określonym wnioskiem nie miał zaległości podatkowych bądź też uregulował zaległości wraz z odsetkami za zwłokę w terminie 30 dni od dnia powstania tych zaległości.
Eksperci są zdania, że propozycja firmy w tym zakresie zasługuje na poparcie. W praktyce, literalne stosowanie obecnych przepisów może uniemożliwić podatnikom jakąkolwiek działalność. Andrzej Bernatek wskazuje, że nawet zaległość w wysokości 5 zł będzie wiązała się z negatywnymi konsekwencjami. Poza tym podatnik nie ma możliwości uregulowania takiej zaległości w terminie 30 dni od jej powstania, na przykład wtedy, gdy wykazała ją dopiero kontrola podatkowa, która nastąpiła po kilku miesiącach.
Eksperci proponują, by umożliwić podatnikowi uregulowanie zaległości w określonym terminie od dnia stwierdzenia zaległości przez organ skarbowy.

oraz weryfikacja
Kontrowersje budzi propozycja zmiany art. 127 ust. 11 lit. c). Zdaniem adwokata Repsa ze znowelizowanego przepisu wynikałoby wprost, że podmiot uprawniony do wykonywania tej działalności w momencie wejścia w życie zmian do ustawy nie może być już tego uprawnienia w żaden sposób pozbawiony.
– Natomiast podmioty na nowo ubiegające się o wydanie zaświadczenia musiałyby na dzień złożenia wniosku spełnić te wymogi – uważa adwokat. Kontrola administracyjna nad tymi podmiotami – zamiast być dokonywana rokrocznie – sprowadzałaby się do jednorazowego stwierdzenia, że na konkretny dzień określone wymogi są spełnione, a to co nastąpi po tym dniu jest bez znaczenia.
– Autorom projektu zabrakło wiary w to, że można przeforsować projekt zniesienia wszelkich rygorów prowadzenia działalności w zakresie zwrotu VAT – poprzez skreślenie w art. 127 w całości ust. 8-12 – podsumowuje adwokat Jacek Reps.

MARCIN MUSIAŁ
marcin.musial@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA