REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot VAT dla turystów trzeba uprościć

REKLAMA

Przepisy ustawy o VAT utrudniają działalność tax free - uważa firma Global Refund Polska, która złożyła tzw. wniosek lobbingowy do Ministerstwa Finansów.
 
 
Zajmująca się zwrotem VAT zagranicznym turystom firma Global Refund Polska skorzystała z przysługującego jej prawa i wystąpiła ze zgłoszeniem lobbingowym do Ministerstwa Finansów. Chce zmiany przepisów regulujących zasady zwrotu VAT turystom.

Potrzebne zaświadczenie…
Proponowane zmiany dotyczą art. 127 ustawy o VAT. Jeden z głównych problemów wiąże się z trybem i warunkami otrzymania z Ministerstwa Finansów specjalnego zaświadczenia, które jest niezbędnym kryterium do prowadzenie zwrotu VAT podróżnym. Firma musi występować do ministerstwa o takie zaświadczenie kilka razy w roku. Tymczasem dokument tax free jest ważny przez 6 miesięcy od końca miesiąca sprzedaży. Według spółki zaświadczenie powinno więc uwzględniać długoterminowy charakter usługi zwrotu VAT.
Według Rafała Kłagisza, doradcy podatkowego z kancelarii Nowakowski i Wspólnicy, propozycja Global Refund Polska idzie w dobrym kierunku.
Dyskusyjna może być jednak kwestia czasowej ważności zaświadczeń, wydawanych przez ministra finansów, pozwalających prowadzić działalność tax free. Z jednej strony pojawia się argument jednolitych zasad i uczciwej konkurencji w kontekście wspólnego rynku europejskiego, z drugiej zaś argument prawa polskiego ustawodawcy do wprowadzenia mechanizmów ograniczających ewentualne nadużycia.
– Jeżeli przepisy przewidują maksymalny, nie dłuższy niż rok, okres ważności zaświadczenia, to pewność obrotu wymaga, aby przewidziany był też okres minimalny – proponuje Andrzej Bernatek, doradca z KPMG.
Jacek Reps, adwokat z Kancelarii Reps Wojnar, tłumaczy, że zaproponowana przez GRP zmiana zmierza do umożliwienia prowadzenia działalność w zakresie zwrotu VAT na podstawie jednorazowo uzyskanego bezterminowego i nieodwołalnego zaświadczenia.
Według Rafała Kłagisza, słuszny jest argument, że zaświadczenie powinno określać stan na dzień jego wydania, a nie na przyszłość.

PROPOZYCJE GLOBAL REFUND POLSKA
1. Dodanie ust. 9 do dotychczasowego brzmienia art. 127
Zmiana ta uniezależni procedurę wydania zaświadczenia od formy kaucji gwarancyjnej.
2. Dodanie do art. 127 ust. 11 lit. a)
Obecny tryb wydawania zaświadczeń jest sprzeczny z Ordynacją podatkową. Zaświadczenie powinno dotyczyć stanu na dzień spełnienia określonych warunków, a nie na przyszłość.
3. Dodanie do art. 127 ust. 11 lit. b)
Obecny stan wprowadza nadzwyczajne sankcje karne w postaci utraty prawa do prowadzenia statutowej działalności spółki za jakiekolwiek zaległości podatkowe niezależnie od ich wysokości i przyczyny ich zaistnienia. Stwarza to nieuzasadnione ryzyko ekonomiczne dla podmiotu świadczącego usługi tax free, jak i jego kontrahentów.
4. Dodanie do art. 127 ust. 11 lit. c)
Spółka prowadząca działalność tax free nie powinna być zmuszana do kilkakrotnego uzyskiwania potwierdzenia, że może zacząć tę działalność. Warunki do uzyskania zaświadczenia muszą z natury rzeczy odnosić się do podmiotu, który działalność tax free chce dopiero rozpocząć.

…i brak zaległości
Inna kwestia, której dotyczy inicjatywa Global Refund Polska, dotyczy modyfikacji powtarzającego się w polskich przepisach podatkowych wymogu, aby podatnik występujący z określonym wnioskiem nie miał zaległości podatkowych bądź też uregulował zaległości wraz z odsetkami za zwłokę w terminie 30 dni od dnia powstania tych zaległości.
Eksperci są zdania, że propozycja firmy w tym zakresie zasługuje na poparcie. W praktyce, literalne stosowanie obecnych przepisów może uniemożliwić podatnikom jakąkolwiek działalność. Andrzej Bernatek wskazuje, że nawet zaległość w wysokości 5 zł będzie wiązała się z negatywnymi konsekwencjami. Poza tym podatnik nie ma możliwości uregulowania takiej zaległości w terminie 30 dni od jej powstania, na przykład wtedy, gdy wykazała ją dopiero kontrola podatkowa, która nastąpiła po kilku miesiącach.
Eksperci proponują, by umożliwić podatnikowi uregulowanie zaległości w określonym terminie od dnia stwierdzenia zaległości przez organ skarbowy.

oraz weryfikacja
Kontrowersje budzi propozycja zmiany art. 127 ust. 11 lit. c). Zdaniem adwokata Repsa ze znowelizowanego przepisu wynikałoby wprost, że podmiot uprawniony do wykonywania tej działalności w momencie wejścia w życie zmian do ustawy nie może być już tego uprawnienia w żaden sposób pozbawiony.
– Natomiast podmioty na nowo ubiegające się o wydanie zaświadczenia musiałyby na dzień złożenia wniosku spełnić te wymogi – uważa adwokat. Kontrola administracyjna nad tymi podmiotami – zamiast być dokonywana rokrocznie – sprowadzałaby się do jednorazowego stwierdzenia, że na konkretny dzień określone wymogi są spełnione, a to co nastąpi po tym dniu jest bez znaczenia.
– Autorom projektu zabrakło wiary w to, że można przeforsować projekt zniesienia wszelkich rygorów prowadzenia działalności w zakresie zwrotu VAT – poprzez skreślenie w art. 127 w całości ust. 8-12 – podsumowuje adwokat Jacek Reps.

MARCIN MUSIAŁ
marcin.musial@infor.pl


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA