REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy adres nie chroni przed kontrolą

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy prowadzący działalność w niewielkich miejscowościach coraz częściej wynajmują lokale na siedzibę swoich firm w dużych miastach. Chodzi o to, żeby zmienić adres i rozliczać się w innym niż do tej pory urzędzie skarbowym.
Przykładowo firma z Legionowa wynajmuje lokal na ulicy Marszałkowskiej w Warszawie po to, by podlegać pod urząd skarbowy w stolicy, który obsługuje dużą liczbę podatników.
– Wynajmujemy kawalerkę w Warszawie, w której zatrudniamy sekretarkę i montujemy centralę telefoniczną. Sekretarka przełącza rozmowy do właściwej siedziby firmy – tłumaczył nam przedsiębiorca spod Warszawy.
Zdaniem podatników, zmiany te dokonywane są przede wszystkim po to, by uniknąć kontroli podatkowej. Przedsiębiorcy wychodzą z założenia, że jak urząd obsługuje kilkaset tysięcy podatników, a nie kilka tysięcy, to na kontrolę szybko nie przyjdzie.
Na tym kreatywność przedsiębiorców się nie kończy. Niektórzy wynajmują tylko adres, a nie lokal, są to tzw. wirtualne biura. Przedsiębiorca robi to po to, aby móc się zarejestrować i uzyskać NIP i by np. zbadać rynek. Gdy okaże się, że biznes się opłaci, wtedy zakłada normalną firmę.
– Dzięki takiej praktyce przedsiębiorca może liczyć m.in. na większą anonimowość niż np. w małej miejscowości. Na swój sposób fikcyjne adresy posiadają też spółki typu SPV (special purpose vehicle), które wcale nie prowadzą działalności operacyjnej, ale zgodnie z obowiązującymi przepisami muszą posiadać adres. W efekcie wynajmują minimalną powierzchnię biurową jedynie dla celów rejestracyjnych – przekonywał Andrzej Pośniak, prawnik z CMS Cameron McKenna. Kliknij, aby powiększyć

Adres zależy od podatku

W Polsce przedsiębiorca może wykonywać działalność w dowolnym miejscu. Zobowiązany jest przy tym do wykazania organom podatkowym wszystkich miejsc prowadzenia firmy.
– Podając do organu podatkowego dane niezgodne ze stanem rzeczywistym lub niepełne podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe – tłumaczyła Ewa Flor, doradca podatkowy w BDO Polska.
Jednocześnie wskazała, że podmiot wynajmujący lokal, w którym znajduje się sekretarka przełączająca rozmowy, podlega pod urząd skarbowy terytorialnie właściwy dla miejsca położenia tego lokalu, o ile w miejscu tym znajduje się także jego siedziba (CIT) i poza tym miejscem nie wykonuje gdzie indziej działalności (VAT). Jeżeli podatnik prowadzi działalność również w innych miejscach na terenie kraju, aby podlegać pod urząd właściwy terytorialnie dla wynajętego lokalu (dla celów VAT), musi w tym miejscu mieć również siedzibę.
– W przypadku osób fizycznych, które prowadzą działalność w miejscowościach innych niż ich miejsce zamieszkania, dla celów PIT będą zawsze podlegać pod urząd właściwy dla miejsca zamieszkania. Zmiana adresu może mieć sens dla celów VAT (o ile będzie to jedyne miejsce wykonywania działalności) – argumentowała Ewa Flor. Ostatnio coraz częściej mamy w Polsce do czynienia z rejestrowaniem przez przedsiębiorców swoich firm w tzw. wirtualnych biurach. W ten sposób mogą zaoszczędzić czas i pieniądze, a zyskać prestiż

Pożądany adres do wynajęcia

Z informacji Dariusza Bednarskiego, partnera HLB Frąckowiak i Wspólnicy, wynajmowanie adresów w początkowej fazie działalności jest powszechne i naturalne. Jest to doskonałe rozwiązanie dla firm, które ostrożnie podchodzą do ponoszenia wydatków administracyjnych. Profesjonalni dostawcy takich usług zapewniają przy tym pełną obsługę administracyjną, księgową itp.
Również Agnieszka Pytlas-Skwierczyńska, adwokat reprezentujący kancelarię Magnusson, zwróciła uwagę, że w ostatnich latach coraz częściej mamy w Polsce do czynienia z rejestrowaniem przez przedsiębiorców swoich firm w tzw. wirtualnych biurach (e-biuro). Takie rozwiązania od lat funkcjonują w Unii Europejskiej, Stanach Zjednoczonych.
– Wiele firm decyduje się na takie rozwiązania, aby jak najszybciej rozpocząć prowadzenie działalności bez tracenia czasu na działania związane z organizacją i otwarciem biura. Ponadto od początku działania firma może się poszczycić adresem w prestiżowej lokalizacji w centrum Warszawy, Krakowa czy innego dużego miasta, które wybrała sobie na siedzibę – dodała ekspert kancelarii Magnusson.

Praktyka zgodna z prawem...

Według Dariusza Bednarskiego różne są przyczyny zmiany miejsca siedziby firm. Mogą to być kwestie zarówno prestiżu, łatwiejszego kontaktu z klientem, unikania kontroli czy poszukiwania przyjaznego urzędu skarbowego.
– Jeżeli podejmowane przez podatnika działania spełniają warunki uznania właściwości miejscowej danego organu, trudno je nazwać nielegalnymi. W innym przypadku podatnik naraża się na uznanie złożonych oświadczeń rejestracyjnych czy aktualizacyjnych za niezgodne ze stanem faktycznym – podkreślał nasz rozmówca.
Dr Robert Zajdler, ekspert podatkowy, wskazał, że przedsiębiorca zobowiązany jest do aktualizacji danych zgłaszanych do urzędu skarbowego, w tym: miejsca siedziby firmy, miejsca przechowywania dokumentacji podatkowej czy też filii przedsiębiorstwa. Brak zgłoszenia w określonym terminie jest wykroczeniem skarbowym – dodał dr Zajdler. Jego zdaniem w przypadku niezgłoszenia filii firmy, koszty jej funkcjonowania nie mogą być kosztem uzyskania przychodu. Faktury wystawiane na filie nie mogą być uwzględniane w księgowości.

...ale ryzykowna

Zdaniem przedstawicieli urzędów skarbowych, ryzykowna jest teza, że firmy zmieniając siedzibę, a co za tym idzie urząd (na większy), kierują się faktem, że obsługuje on dużą liczbę podatników i dzięki temu unikną kontroli.
– Zdarzają się sytuacje, że jakaś firma przenosi się np. z Konina do Warszawy, nie można jednak stwierdzić, w jakim celu zmienia ona swoją siedzibę. W końcu podatnik mógł zmienić miejsce zamieszkania. Inną sprawą jest fakt, że oczywiście w dużym mieście jest więcej podatników i urzędów, a podatnik (jeżeli nie jest to duża firma) jest tu prawie całkowicie anonimowy, gdy tymczasem w małej miejscowości jest znacznie mniej podatników, jeden urząd, a w konsekwencji ta anonimowość jest znacznie mniejsza – wyjaśnił nam Szymon Ossowski z Izby Skarbowej w Poznaniu.
Magdalena Kobos z Izby Skarbowej w Krakowie podkreśliła, że podatnicy, którzy stosują takie praktyki, aby prowadzić nieuczciwą działalność, powinni być świadomi, że po pierwsze urzędy skarbowe kontaktują się między sobą. Po drugie urzędy obsługujące większą liczbę podatników zatrudniają więcej pracowników.
– W każdym czasie urząd skarbowy może dokonać kontroli prawidłowości wykazanych danych i ich zgodności ze stanem faktycznym. Dopuszczenie się czynu zabronionego (tj. fikcyjnej rejestracji działalności) stanowi naruszenie przepisów kodeksu karnego skarbowego i może skutkować wymierzeniem kary grzywny lub kary pozbawienia wolności do lat 3 albo obu tych kar łącznie – wskazała Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach.
Trzeba podkreślić, że wynajem adresu na siedzibę firmy wcale nie musi być przestępstwem. Podatnicy powinni jednak pamiętać, że zmieniając siedzibę, powinni dopełnić wszystkich obowiązków wynikających z ustaw podatkowych, aby nie narazić się na kary. Obowiązki te to m.in. podawanie danych zgodnych z rzeczywistością oraz aktualizowanie zgłoszenia NIP. Na ucieczkę przed kontrolą nie ma co liczyć, bo fiskus dysponuje narzędziami pozwalającymi na szybkie skontrolowanie przedsiębiorcy, np. poprzez wymianę informacji między urzędami skarbowymi.

KTÓRY URZĄD JEST WŁAŚCIWY
Podatnik PIT – według miejsca zamieszkania
Podatnik CIT – według miejsca siedziby
Podatnik VAT – według miejsca prowadzenia działalności

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA