REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od września kasy fiskalne dla nowych podatników

REKLAMA

Od 1 września utracą zwolnienie i będą musiały zainstalować kasy kolejne grupy podatników. Do tej pory obowiązkowo muszą posiadać kasy fiskalne (bez względu na kwotę obrotów) podatnicy sprzedający gaz płynny, taksówkarze (przewozy osobowe i towarowe) oraz podatnicy, którzy świadczą usługi przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w komunikacji samochodowej.

Trzeba wprowadzić kasy

Od września dołączą do nich sprzedawcy sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego oraz fotograficznego. Kasy będą musieli zainstalować sprzedawcy nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży. Oprócz tego z kas będą musieli korzystać sprzedawcy wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których sprzedaż nie może korzystać ze zwolnienia od VAT. Kasy fiskalne będą też musieli stosować sprzedawcy silników spalinowych tłokowych, wewnętrznego spalania, typu stosowanego w pojazdach mechanicznych, nadwozi do pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep, części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników.
Nie ma natomiast bezwzględnego obowiązku posiadania kas w warsztatach samochodowych czy sklepach ze sprzętem AGD (choć resort początkowo zamierzał to zrobić).

Ulga przy zakupie

Zanim podatnik rozpocznie ewidencjonowanie za pomocą kas fiskalnych, powinien dopełnić kilku formalności. Spełnienie tych warunków uprawnia do ulgi podatkowej z tytułu zakupu kas. Trzeba pamiętać, że w przypadku gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, może odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Ulga ta wynosi 50 proc. zakupu kasy, nie więcej jednak niż 2,5 tys. zł.

Ważne jest zgłoszenie

Pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić, aby w odpowiednim czasie zacząć ewidencjonowanie przy użyciu kasy rejestrującej, jest jej fiskalizacja, czyli uruchomienie. Dokonują tego służby serwisowe. Podatnik zgłasza kasę w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy. Naczelnik, po zgłoszeniu fiskalizacji kasy przez podatnika, nadaje kasie numer ewidencyjny, który się nie zmienia.
Służby serwisowe mają obowiązek poinformowania naczelnika urzędu skarbowego o fiskalizacji kasy u podatnika nie później niż w terminie 7 dni od jej dokonania. Następnie składa się do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania.
Wypełnienie tych warunków spowoduje, że podatnik m.in. będzie mógł skorzystać z odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej.

Konsekwentne ministerstwo

Od kilku lat Ministerstwo nakłada obowiązek stosowania kas fiskalnych na nowe grupy przedsiębiorców. Od maja 2005 roku nie są już zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania m.in. fryzjerzy i kosmetyczki, parkingowi, wynajmujący maszyny i urządzenia. W tym jednak przypadku obowiązuje zwolnienie względne uzależnione od wartości obrotu. Podatnikom, którzy kontynuują działalność, a kwota ich obrotów w 2005 roku nie przekroczyła 40 tys. zł, nadal przysługuje zwolnienie.
Do 31 grudnia zwolnieni są z obowiązku ewidencjonowania również podatnicy rozpoczynający sprzedaż w tym roku. Zwolnienie to obowiązuje do dnia, w którym ich obroty przekroczą 20 tys. zł. Ministerstwo Finansów obiecywało, że będzie wycofywało kasy od stosujących je przedsiębiorców, np. taksówkarzy. Tymczasem od września wprowadzono obowiązek ewidencjonowania dla nowych grup podatników.
Niektórzy eksperci twierdzą, że przedsiębiorcy, którzy na mocy rozporządzeń o stosowaniu kas podlegają temu obowiązkowi, mają możliwość dokładnego sprawdzenia poziomu swoich obrotów. Kasa staje się dla nich narzędziem prognozowania i kontroli swoich wpływów i wydatków. Pomaga więc w prowadzeniu biznesu.
Nie bez znaczenia są też najnowsze rozwiązania do zarządzania sklepem skonfigurowane z kasami – komputery, terminale do kart płatniczych itp. Wpływają one na jakość, szybkość i uczciwość obsługi klientów. Kasa fiskalna ma także spełniać rolę skutecznego narzędzia walki z szarą strefą. Z tego założenia wydaje się wychodzić również resort, dążąc do objęcia kasami jak największej grupy podatników.

7 KROKÓW
Jak rozpocząć ewidencję za pomocą kasy fiskalnej
1 Kup kasę lub kasy fiskalne, które odpowiadają kryteriom określonym w przepisach podatkowych.
2 Dokonaj fiskalizacji, czyli specjalistycznego uruchomienia kasy, korzystając z usług służb serwisowych.
3 Zgłoś kasę w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego.
4 Nanieś numer ewidencyjny nadany przez naczelnika urzędu skarbowego na obudowę kasy.
5 Złóż pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu ich używania do naczelnika urzędu skarbowego.
6 Rozpocznij ewidencjonowanie za pomocą kas rejestrujących w obowiązującym terminie
7 Skorzystaj z odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania

Sytuacja rynkowa

W tym roku wartość rynku kas fiskalnych sięgnie 100 mln zł – wynika z szacunków Ogólnopolskiej Grupy Dystrybutorów Kas Fiskalnych w Poznaniu. OGDKF prognozuje, że producenci sprzedają około 100 tys. nowych kas rocznie, przy założeniu średniej ceny urządzenia na poziomie 1 tys. zł. Jak podaje Instytut Rynku Elektronicznego, rynek podzielony jest między 19 producentów, z których czterech największych ma w nim aż 78-proc. udział. Liderem z 24-proc. udziałem jest notowana na giełdzie spółka Novitus. Kolejni wchodzący w skład wielkiej czwórki to: giełdowy Elzab oraz Posnet i Torell. Firmy w zasadzie nie wchodzą sobie w drogę, bo podzieliły rynek pod względem terytorialnym.

Współpraca MF
Bogdan Świąder
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA