REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od września kasy fiskalne dla nowych podatników

REKLAMA

Od 1 września utracą zwolnienie i będą musiały zainstalować kasy kolejne grupy podatników. Do tej pory obowiązkowo muszą posiadać kasy fiskalne (bez względu na kwotę obrotów) podatnicy sprzedający gaz płynny, taksówkarze (przewozy osobowe i towarowe) oraz podatnicy, którzy świadczą usługi przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w komunikacji samochodowej.

Trzeba wprowadzić kasy

Od września dołączą do nich sprzedawcy sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego oraz fotograficznego. Kasy będą musieli zainstalować sprzedawcy nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży. Oprócz tego z kas będą musieli korzystać sprzedawcy wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których sprzedaż nie może korzystać ze zwolnienia od VAT. Kasy fiskalne będą też musieli stosować sprzedawcy silników spalinowych tłokowych, wewnętrznego spalania, typu stosowanego w pojazdach mechanicznych, nadwozi do pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep, części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników.
Nie ma natomiast bezwzględnego obowiązku posiadania kas w warsztatach samochodowych czy sklepach ze sprzętem AGD (choć resort początkowo zamierzał to zrobić).

Ulga przy zakupie

Zanim podatnik rozpocznie ewidencjonowanie za pomocą kas fiskalnych, powinien dopełnić kilku formalności. Spełnienie tych warunków uprawnia do ulgi podatkowej z tytułu zakupu kas. Trzeba pamiętać, że w przypadku gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, może odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Ulga ta wynosi 50 proc. zakupu kasy, nie więcej jednak niż 2,5 tys. zł.

Ważne jest zgłoszenie

Pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić, aby w odpowiednim czasie zacząć ewidencjonowanie przy użyciu kasy rejestrującej, jest jej fiskalizacja, czyli uruchomienie. Dokonują tego służby serwisowe. Podatnik zgłasza kasę w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy. Naczelnik, po zgłoszeniu fiskalizacji kasy przez podatnika, nadaje kasie numer ewidencyjny, który się nie zmienia.
Służby serwisowe mają obowiązek poinformowania naczelnika urzędu skarbowego o fiskalizacji kasy u podatnika nie później niż w terminie 7 dni od jej dokonania. Następnie składa się do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania.
Wypełnienie tych warunków spowoduje, że podatnik m.in. będzie mógł skorzystać z odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej.

Konsekwentne ministerstwo

Od kilku lat Ministerstwo nakłada obowiązek stosowania kas fiskalnych na nowe grupy przedsiębiorców. Od maja 2005 roku nie są już zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania m.in. fryzjerzy i kosmetyczki, parkingowi, wynajmujący maszyny i urządzenia. W tym jednak przypadku obowiązuje zwolnienie względne uzależnione od wartości obrotu. Podatnikom, którzy kontynuują działalność, a kwota ich obrotów w 2005 roku nie przekroczyła 40 tys. zł, nadal przysługuje zwolnienie.
Do 31 grudnia zwolnieni są z obowiązku ewidencjonowania również podatnicy rozpoczynający sprzedaż w tym roku. Zwolnienie to obowiązuje do dnia, w którym ich obroty przekroczą 20 tys. zł. Ministerstwo Finansów obiecywało, że będzie wycofywało kasy od stosujących je przedsiębiorców, np. taksówkarzy. Tymczasem od września wprowadzono obowiązek ewidencjonowania dla nowych grup podatników.
Niektórzy eksperci twierdzą, że przedsiębiorcy, którzy na mocy rozporządzeń o stosowaniu kas podlegają temu obowiązkowi, mają możliwość dokładnego sprawdzenia poziomu swoich obrotów. Kasa staje się dla nich narzędziem prognozowania i kontroli swoich wpływów i wydatków. Pomaga więc w prowadzeniu biznesu.
Nie bez znaczenia są też najnowsze rozwiązania do zarządzania sklepem skonfigurowane z kasami – komputery, terminale do kart płatniczych itp. Wpływają one na jakość, szybkość i uczciwość obsługi klientów. Kasa fiskalna ma także spełniać rolę skutecznego narzędzia walki z szarą strefą. Z tego założenia wydaje się wychodzić również resort, dążąc do objęcia kasami jak największej grupy podatników.

7 KROKÓW
Jak rozpocząć ewidencję za pomocą kasy fiskalnej
1 Kup kasę lub kasy fiskalne, które odpowiadają kryteriom określonym w przepisach podatkowych.
2 Dokonaj fiskalizacji, czyli specjalistycznego uruchomienia kasy, korzystając z usług służb serwisowych.
3 Zgłoś kasę w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego.
4 Nanieś numer ewidencyjny nadany przez naczelnika urzędu skarbowego na obudowę kasy.
5 Złóż pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu ich używania do naczelnika urzędu skarbowego.
6 Rozpocznij ewidencjonowanie za pomocą kas rejestrujących w obowiązującym terminie
7 Skorzystaj z odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania

Sytuacja rynkowa

W tym roku wartość rynku kas fiskalnych sięgnie 100 mln zł – wynika z szacunków Ogólnopolskiej Grupy Dystrybutorów Kas Fiskalnych w Poznaniu. OGDKF prognozuje, że producenci sprzedają około 100 tys. nowych kas rocznie, przy założeniu średniej ceny urządzenia na poziomie 1 tys. zł. Jak podaje Instytut Rynku Elektronicznego, rynek podzielony jest między 19 producentów, z których czterech największych ma w nim aż 78-proc. udział. Liderem z 24-proc. udziałem jest notowana na giełdzie spółka Novitus. Kolejni wchodzący w skład wielkiej czwórki to: giełdowy Elzab oraz Posnet i Torell. Firmy w zasadzie nie wchodzą sobie w drogę, bo podzieliły rynek pod względem terytorialnym.

Współpraca MF
Bogdan Świąder
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA