REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy chcą więcej czasu na wdrożenie nowych struktur JPK_VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Firmy potrzebują więcej czasu na wdrożenie nowych struktur JPK _VAT /Fot. Shutterstock
Firmy potrzebują więcej czasu na wdrożenie nowych struktur JPK _VAT /Fot. Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami już w tym roku deklaracje podatkowe VAT-7 i VAT-7K zostaną zastąpione nowymi strukturami JPK_VAT. Pracodawcy apelują o odroczenie wejścia w życie tych zmian do 1 stycznia 2021 r., stwierdzając, że nie są w stanie w tak krótkim okresie implementować nowych, skomplikowanych przepisów.

W nawiązaniu do niniejszego artykułu otrzymaliśmy z Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów następujące wyjaśnienia:

Odnosząc się do artykułu pt. „Firmy chcą więcej czasu na wdrożenie nowych struktur JPK_VAT” opublikowanego 27.01.2020 r. na stronie internetowej https://ksiegowosc.infor.pl/wiadomosci/3600684,Firmy-chca-wiecej-czasu-na-wdrozenie-nowych-struktur-JPK-VAT.html wyjaśniamy, że MF / KAS zapewniło dużo czasu na wdrożenie nowych rozwiązań. Informacja nt. nowej schemy została poddana konsultacjom podatkowym na rok przed jej wdrożeniem. Rozporządzenie wraz z nową schemą zostało upublicznione pół roku przed wdrożeniem.
Niezrozumiałe jest zatem stwierdzenie wyrażone przez Przemysława Pruszyńskiego, sekretarza Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan, że duże przedsiębiorstwa na wprowadzenie nowej struktury mają zaledwie dwa miesiące.

6 sierpnia 2019 r. MF przekazało do konsultacji podatkowych nowy wzór schemy. Po konsultacjach podatkowych 15 października 2019 r. wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wraz z nowym wzorem schemy zostało udostępnione przedsiębiorcom niezwłocznie 18.10.2019 r. - https://www.podatki.gov.pl/jednolity-plik-kontrolny/jpk-vat-z-deklaracja/

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Przypomnijmy, że od 1 kwietnia 2020 roku dla dużych firm, a od 1 lipca 2020 roku dla mikro, małych i średnich, ma wejść w życie obowiązek zastąpienia deklaracji podatkowych VAT-7 i VAT-7K oraz pliku JPK_VAT strukturami podatkowymi JPK_V7M i JPK_V7K.

Zdaniem Konfederacji Lewiatan, JPK_V7M /V7K to nowa, skomplikowana struktura, która wbrew powszechnie panującemu przekonaniu dotyczy nie tylko połączenia JPK_VAT z formularzem deklaracji VAT, ale przede wszystkim wymusza dokonanie przez wszystkie przedsiębiorstwa (duże i małe) czasochłonnej i wielowymiarowej analizy w obszarze grup produktów i usług, typów (procedur) transakcji oraz typów dokumentów w celu oznaczenia ich w systemach księgowych w nowy, niespotykany wcześniej sposób.

W związku z czym, jak podkreślają pracodawcy, wymusza to zmianę istniejących procesów, schematów księgowych, a w niektórych przypadkach nawet wprowadzenie zupełnie nowych procesów, aby uzyskać z systemów księgowych wymagane dane i informacje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- Duże przedsiębiorstwa na wprowadzenie nowej struktury mają zaledwie dwa miesiące. I muszą to zrobić równocześnie ze sporządzeniem sprawozdania finansowego za 2019 rok, przygotowania rocznego rozliczenia CIT, a także deklaracji dotyczącej podatku u źródła i podatku od nieruchomości. Co więcej, implementacja nowej struktury V7M /V7K musi zostać wykonana przez przedsiębiorstwa równocześnie z kolejną, skomplikowaną implementacją przepisów VAT - tj. przepisów wprowadzających nową matrycę VAT. To oznacza ogromne obciążenie firm pracami związanymi z wdrożeniem przepisów wprowadzających skomplikowane zmiany w systemach księgowych. Dlatego apelujemy o odroczenie nowego obowiązku o co najmniej 9 miesięcy - mówi Przemysław Pruszyński, doradca podatkowy, sekretarz Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan.

Za odroczeniem terminu wejścia w życie nowego obowiązku przemawia brak ostatecznej jego struktury, skomplikowanie procesu i złożoność systemów, brak objaśnień resortu finansów i wiedzy jak interpretować niektóre pola nowej struktury, konieczność raportowania informacji, które dotychczas nie były przekazywane, równoległe wdrażanie innych obowiązków, czy niewydolność działów finansowych firm ze względu na prace związane z zamknięciem roku, rozliczeniem podatku CIT.

Konfederacja Lewiatan

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2019/2020

Polecamy: Instrukcje VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

REKLAMA