REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy chcą więcej czasu na wdrożenie nowych struktur JPK_VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Firmy potrzebują więcej czasu na wdrożenie nowych struktur JPK _VAT /Fot. Shutterstock
Firmy potrzebują więcej czasu na wdrożenie nowych struktur JPK _VAT /Fot. Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami już w tym roku deklaracje podatkowe VAT-7 i VAT-7K zostaną zastąpione nowymi strukturami JPK_VAT. Pracodawcy apelują o odroczenie wejścia w życie tych zmian do 1 stycznia 2021 r., stwierdzając, że nie są w stanie w tak krótkim okresie implementować nowych, skomplikowanych przepisów.

W nawiązaniu do niniejszego artykułu otrzymaliśmy z Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów następujące wyjaśnienia:

Odnosząc się do artykułu pt. „Firmy chcą więcej czasu na wdrożenie nowych struktur JPK_VAT” opublikowanego 27.01.2020 r. na stronie internetowej https://ksiegowosc.infor.pl/wiadomosci/3600684,Firmy-chca-wiecej-czasu-na-wdrozenie-nowych-struktur-JPK-VAT.html wyjaśniamy, że MF / KAS zapewniło dużo czasu na wdrożenie nowych rozwiązań. Informacja nt. nowej schemy została poddana konsultacjom podatkowym na rok przed jej wdrożeniem. Rozporządzenie wraz z nową schemą zostało upublicznione pół roku przed wdrożeniem.
Niezrozumiałe jest zatem stwierdzenie wyrażone przez Przemysława Pruszyńskiego, sekretarza Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan, że duże przedsiębiorstwa na wprowadzenie nowej struktury mają zaledwie dwa miesiące.

6 sierpnia 2019 r. MF przekazało do konsultacji podatkowych nowy wzór schemy. Po konsultacjach podatkowych 15 października 2019 r. wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wraz z nowym wzorem schemy zostało udostępnione przedsiębiorcom niezwłocznie 18.10.2019 r. - https://www.podatki.gov.pl/jednolity-plik-kontrolny/jpk-vat-z-deklaracja/

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przypomnijmy, że od 1 kwietnia 2020 roku dla dużych firm, a od 1 lipca 2020 roku dla mikro, małych i średnich, ma wejść w życie obowiązek zastąpienia deklaracji podatkowych VAT-7 i VAT-7K oraz pliku JPK_VAT strukturami podatkowymi JPK_V7M i JPK_V7K.

Zdaniem Konfederacji Lewiatan, JPK_V7M /V7K to nowa, skomplikowana struktura, która wbrew powszechnie panującemu przekonaniu dotyczy nie tylko połączenia JPK_VAT z formularzem deklaracji VAT, ale przede wszystkim wymusza dokonanie przez wszystkie przedsiębiorstwa (duże i małe) czasochłonnej i wielowymiarowej analizy w obszarze grup produktów i usług, typów (procedur) transakcji oraz typów dokumentów w celu oznaczenia ich w systemach księgowych w nowy, niespotykany wcześniej sposób.

REKLAMA

W związku z czym, jak podkreślają pracodawcy, wymusza to zmianę istniejących procesów, schematów księgowych, a w niektórych przypadkach nawet wprowadzenie zupełnie nowych procesów, aby uzyskać z systemów księgowych wymagane dane i informacje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Duże przedsiębiorstwa na wprowadzenie nowej struktury mają zaledwie dwa miesiące. I muszą to zrobić równocześnie ze sporządzeniem sprawozdania finansowego za 2019 rok, przygotowania rocznego rozliczenia CIT, a także deklaracji dotyczącej podatku u źródła i podatku od nieruchomości. Co więcej, implementacja nowej struktury V7M /V7K musi zostać wykonana przez przedsiębiorstwa równocześnie z kolejną, skomplikowaną implementacją przepisów VAT - tj. przepisów wprowadzających nową matrycę VAT. To oznacza ogromne obciążenie firm pracami związanymi z wdrożeniem przepisów wprowadzających skomplikowane zmiany w systemach księgowych. Dlatego apelujemy o odroczenie nowego obowiązku o co najmniej 9 miesięcy - mówi Przemysław Pruszyński, doradca podatkowy, sekretarz Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan.

Za odroczeniem terminu wejścia w życie nowego obowiązku przemawia brak ostatecznej jego struktury, skomplikowanie procesu i złożoność systemów, brak objaśnień resortu finansów i wiedzy jak interpretować niektóre pola nowej struktury, konieczność raportowania informacji, które dotychczas nie były przekazywane, równoległe wdrażanie innych obowiązków, czy niewydolność działów finansowych firm ze względu na prace związane z zamknięciem roku, rozliczeniem podatku CIT.

Konfederacja Lewiatan

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2019/2020

Polecamy: Instrukcje VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA