REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za nieodpłatną pomoc trzeba płacić

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Świadcząc usługi nieodpłatnej pomocy prawnej prawnicy muszą odprowadzać VAT. Ponieważ stawka tego podatku wynosi 22 proc., płacą za to ich niezamożni klienci.
 
Adwokaci, radcowie prawni, notariusze i inni prawnicy muszą dziś płacić zarówno podatek dochodowy, jak i podatek od towarów i usług. Jak przyznają, jest kilka spraw dotyczących opodatkowania, które powinny być zmienione. Dotyczy to głównie nieodpłatnej pomocy prawnej.

Nieodpłatna za pieniądze

O nielogicznych uregulowaniach i konieczności ich zmian od dłuższego czasu informuje Naczelna Rada Adwokacka. Chodzi o sytuację, kiedy do prawnika przychodzi niezamożna osoba, która prosi o poradę, ale nie posiada środków, aby za nią zapłacić.

– Dość często zdarzają się sytuacje, kiedy do adwokatów przychodzą ludzie, których nie stać na zapłacenie za poradę, a potrzebują pomocy prawnej np. w rodzinnej sprawie dotyczącej opieki nad dzieckiem lub innej, która w istotny sposób ich dotyczy. W takim przypadku adwokat, który udziela bezpłatnej pomocy, musi zapłacić VAT – powiedział Gazecie Prawnej Wojciech Hermeliński, wiceprezes Naczelnej Rady Adwokackiej.

– To jest absurdalne – przyznał.

Podobnie uważa Jerzy Bielawny, doradca podatkowy z Instytutu Studiów Podatkowych.

– Z tym był i jest problem. Jeśli usługa z definicji jest nieodpłatna, to nie powinna podlegać opodatkowaniuVAT. Wyjątek stanowi jednak sytuacja, kiedy usługa jest świadczona bez pobrania należności. Niestety, granica między tymi dwoma pojęciami nie jest precyzyjna – przyznał Jerzy Bielawny. Dodał, że problem pojawia się nie tylko w przypadku VAT, ale również w podatku dochodowym. Tam, gdzie mamy źródło memoriałowego przychodu, jak w przypadku działalności gospodarczej, problem polega na tym, że świadczenie o charakterze nieodpłatnym staje się przychodem. Jest to rzecz kompletnie absurdalna.

Konieczne zmiany

Środowisko prawnicze domaga się więc zmian przepisów podatkowych. Jak przyznaje ekspert Instytutu Studiów Podatkowych, problem generalnie dotyczy świadczeń nieodpłatnych.

– Ważne jest, jakie jest źródło takiego świadczenia. Jeżeli polega ono na świadczeniu pomocy prawnej charytatywnie, to nie powinno być ono objęte żadnymi sankcjami podatkowymi. Natomiast w przypadku gdy świadczenie ma służyć innym relacjom gospodarczym, czy prawnym między stronami bądź osobami trzecimi, to powinno być traktowane przez przepisy podatkowe rygorystycznie – przyznał Jerzy Bielawny. Oznacza to, że nieopodatkowane powinno być nieodpłatne świadczenie prawnika reprezentującego np. wdowę, która dochodzi praw pracowniczych po zmarłym mężu, ponieważ zakład pracy nie wypłacił wynagrodzenia, a w dodatku znajduje się ona w trudnej sytuacji materialnej. Natomiast wtedy gdy istnieje jakiś interes komercyjny między prawnikiem a osobą, którą reprezentuje w sporze sądowym, świadczenie takie powinno być opodatkowane.

Zmian w przepisach od dawna domaga się nie tylko Naczelna Rada Adwokacka, ale również inne organizacje zainteresowane świadczeniem bezpłatnych usług prawnych. Zdaniem Grzegorza Maja ze Stowarzyszenia Fair Play, wydanie interpretacji czy stanowiska nie wystarczy.

– Potrzebny jest jasny i jednoznaczny przepis w tej sprawie – powiedział Gazecie Prawnej Grzegorz Maj. Zwrócił uwagę, że uregulowania dotyczące opodatkowania nieodpłatnych usług powinny znaleźć się w ustawie o nieodpłatnej pomocy prawnej, nad którą pracują już posłowie.

Ustawa, która ma na celu pomoc prawną dla obywateli, bez względu na ich stan posiadania, powinna wprowadzić też zmiany w przepisach podatkowych.

– Dziś potrzebne jest jednoznaczne uregulowanie opodatkowania nieodpłatnych usług prawnych. W ustawie o nieodpłatnej pomocy prawnej powinien się zatem znaleźć przepis wprowadzający stosowne zmiany w przepisach podatkowych. Myślę, że to rozwiązałoby sprawę – powiedział Grzegorz Maj.

Za wysoki VAT

To jednak nie koniec problemów podatkowych prawników. Jak przyznał Wojciech Hermeliński, prawnicy chcieliby obniżenia stawki VAT na ich usługi. Dziś wynosi ona 22 proc.

– Uważamy, że stawka jest zbyt wysoka, co odbija się na mniej zamożnych klientach, którzy chcieliby skorzystać np. z pomocy prawnej. VAT obciąża w szczególności osoby, które przychodzą do adwokatów w sprawach cywilnych czy rodzinnych – stwierdził wiceprezes Naczelnej Rady Adwokackiej. Dodał, że w Unii Europejskiej są kraje, gdzie w ogóle nie ma VAT od usług prawniczych, np. w Belgii. W wielu krajach stawki są niższe.

Pomoc z urzędu

Kolejne problemy z opodatkowaniem dotyczą m.in. maksymalnych kosztów zastępstwa procesowego. Jeśli w umowie z klientem radca prawny ustali koszty zastępstwa procesowego w wysokości większej niż może przyznać sąd, to jeśli klient nie jest płatnikiem VAT, będzie musiał ponieść dodatkowo koszt podatku. Co więcej, nie będzie mógł go odliczyć, a zatem narusza to podstawową zasadę VAT, czyli zasadę neutralności podatku. Problemu takiego nie mają natomiast klienci będący płatnikami VAT.

Z podatkiem od towarów i usług wiązała się jeszcze jedna sprawa.

– Mieliśmy problem, gdy wprowadzono VAT od spraw prowadzonych z urzędu. Sądy zasądzając honorarium dla adwokata za prowadzenie sprawy z urzędu, ustalały honoraria bez VAT, a więc adwokat musiał odprowadzić podatek od sumy wynagrodzenia, które było stosunkowo niskie. Kwota netto, którą w rezultacie otrzymywał adwokat, była nieproporcjonalna do nakładu pracy – powiedział Wojciech Hermeliński. Jak dodał, w tej chwili sytuacja jest już lepsza, ponieważ adwokaci mogą wystawiać faktury VAT.

JAKIE PODATKI PŁACĄ ADWOKACI, RADCY PRAWNI, NOTARIUSZE
VAT
Opodatkowani tym podatkiem są:
• świadczący usługi prawne
• spółki cywilne, jawne i komandytowe
• spółki z udziałem zagranicznym
22 proc. – taką stawką VAT opodatkowane jest świadczenie usług prawnych
Podatki dochodowe
Prawnicy mogą wybrać dwie formy opodatkowania:
• podatek liniowy, ale wyłącznie ci, którzy osiągają dochody tylko z działalności gospodarczej
• na zasadach ogólnych, według skali podatkowej; muszą wybrać ci, którzy poza prowadzeniem działalności gospodarczej są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę lub zlecenia
Stawki:
podatek liniowy – 19 proc., nie ma ulg i zwolnień
• zasady ogólne – 19, 30 i 40 proc.

Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA