REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za nieodpłatną pomoc trzeba płacić

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Świadcząc usługi nieodpłatnej pomocy prawnej prawnicy muszą odprowadzać VAT. Ponieważ stawka tego podatku wynosi 22 proc., płacą za to ich niezamożni klienci.
 
Adwokaci, radcowie prawni, notariusze i inni prawnicy muszą dziś płacić zarówno podatek dochodowy, jak i podatek od towarów i usług. Jak przyznają, jest kilka spraw dotyczących opodatkowania, które powinny być zmienione. Dotyczy to głównie nieodpłatnej pomocy prawnej.

Nieodpłatna za pieniądze

O nielogicznych uregulowaniach i konieczności ich zmian od dłuższego czasu informuje Naczelna Rada Adwokacka. Chodzi o sytuację, kiedy do prawnika przychodzi niezamożna osoba, która prosi o poradę, ale nie posiada środków, aby za nią zapłacić.

– Dość często zdarzają się sytuacje, kiedy do adwokatów przychodzą ludzie, których nie stać na zapłacenie za poradę, a potrzebują pomocy prawnej np. w rodzinnej sprawie dotyczącej opieki nad dzieckiem lub innej, która w istotny sposób ich dotyczy. W takim przypadku adwokat, który udziela bezpłatnej pomocy, musi zapłacić VAT – powiedział Gazecie Prawnej Wojciech Hermeliński, wiceprezes Naczelnej Rady Adwokackiej.

– To jest absurdalne – przyznał.

Podobnie uważa Jerzy Bielawny, doradca podatkowy z Instytutu Studiów Podatkowych.

– Z tym był i jest problem. Jeśli usługa z definicji jest nieodpłatna, to nie powinna podlegać opodatkowaniuVAT. Wyjątek stanowi jednak sytuacja, kiedy usługa jest świadczona bez pobrania należności. Niestety, granica między tymi dwoma pojęciami nie jest precyzyjna – przyznał Jerzy Bielawny. Dodał, że problem pojawia się nie tylko w przypadku VAT, ale również w podatku dochodowym. Tam, gdzie mamy źródło memoriałowego przychodu, jak w przypadku działalności gospodarczej, problem polega na tym, że świadczenie o charakterze nieodpłatnym staje się przychodem. Jest to rzecz kompletnie absurdalna.

Konieczne zmiany

Środowisko prawnicze domaga się więc zmian przepisów podatkowych. Jak przyznaje ekspert Instytutu Studiów Podatkowych, problem generalnie dotyczy świadczeń nieodpłatnych.

– Ważne jest, jakie jest źródło takiego świadczenia. Jeżeli polega ono na świadczeniu pomocy prawnej charytatywnie, to nie powinno być ono objęte żadnymi sankcjami podatkowymi. Natomiast w przypadku gdy świadczenie ma służyć innym relacjom gospodarczym, czy prawnym między stronami bądź osobami trzecimi, to powinno być traktowane przez przepisy podatkowe rygorystycznie – przyznał Jerzy Bielawny. Oznacza to, że nieopodatkowane powinno być nieodpłatne świadczenie prawnika reprezentującego np. wdowę, która dochodzi praw pracowniczych po zmarłym mężu, ponieważ zakład pracy nie wypłacił wynagrodzenia, a w dodatku znajduje się ona w trudnej sytuacji materialnej. Natomiast wtedy gdy istnieje jakiś interes komercyjny między prawnikiem a osobą, którą reprezentuje w sporze sądowym, świadczenie takie powinno być opodatkowane.

Zmian w przepisach od dawna domaga się nie tylko Naczelna Rada Adwokacka, ale również inne organizacje zainteresowane świadczeniem bezpłatnych usług prawnych. Zdaniem Grzegorza Maja ze Stowarzyszenia Fair Play, wydanie interpretacji czy stanowiska nie wystarczy.

– Potrzebny jest jasny i jednoznaczny przepis w tej sprawie – powiedział Gazecie Prawnej Grzegorz Maj. Zwrócił uwagę, że uregulowania dotyczące opodatkowania nieodpłatnych usług powinny znaleźć się w ustawie o nieodpłatnej pomocy prawnej, nad którą pracują już posłowie.

Ustawa, która ma na celu pomoc prawną dla obywateli, bez względu na ich stan posiadania, powinna wprowadzić też zmiany w przepisach podatkowych.

– Dziś potrzebne jest jednoznaczne uregulowanie opodatkowania nieodpłatnych usług prawnych. W ustawie o nieodpłatnej pomocy prawnej powinien się zatem znaleźć przepis wprowadzający stosowne zmiany w przepisach podatkowych. Myślę, że to rozwiązałoby sprawę – powiedział Grzegorz Maj.

Za wysoki VAT

To jednak nie koniec problemów podatkowych prawników. Jak przyznał Wojciech Hermeliński, prawnicy chcieliby obniżenia stawki VAT na ich usługi. Dziś wynosi ona 22 proc.

– Uważamy, że stawka jest zbyt wysoka, co odbija się na mniej zamożnych klientach, którzy chcieliby skorzystać np. z pomocy prawnej. VAT obciąża w szczególności osoby, które przychodzą do adwokatów w sprawach cywilnych czy rodzinnych – stwierdził wiceprezes Naczelnej Rady Adwokackiej. Dodał, że w Unii Europejskiej są kraje, gdzie w ogóle nie ma VAT od usług prawniczych, np. w Belgii. W wielu krajach stawki są niższe.

Pomoc z urzędu

Kolejne problemy z opodatkowaniem dotyczą m.in. maksymalnych kosztów zastępstwa procesowego. Jeśli w umowie z klientem radca prawny ustali koszty zastępstwa procesowego w wysokości większej niż może przyznać sąd, to jeśli klient nie jest płatnikiem VAT, będzie musiał ponieść dodatkowo koszt podatku. Co więcej, nie będzie mógł go odliczyć, a zatem narusza to podstawową zasadę VAT, czyli zasadę neutralności podatku. Problemu takiego nie mają natomiast klienci będący płatnikami VAT.

Z podatkiem od towarów i usług wiązała się jeszcze jedna sprawa.

– Mieliśmy problem, gdy wprowadzono VAT od spraw prowadzonych z urzędu. Sądy zasądzając honorarium dla adwokata za prowadzenie sprawy z urzędu, ustalały honoraria bez VAT, a więc adwokat musiał odprowadzić podatek od sumy wynagrodzenia, które było stosunkowo niskie. Kwota netto, którą w rezultacie otrzymywał adwokat, była nieproporcjonalna do nakładu pracy – powiedział Wojciech Hermeliński. Jak dodał, w tej chwili sytuacja jest już lepsza, ponieważ adwokaci mogą wystawiać faktury VAT.

JAKIE PODATKI PŁACĄ ADWOKACI, RADCY PRAWNI, NOTARIUSZE
VAT
Opodatkowani tym podatkiem są:
• świadczący usługi prawne
• spółki cywilne, jawne i komandytowe
• spółki z udziałem zagranicznym
22 proc. – taką stawką VAT opodatkowane jest świadczenie usług prawnych
Podatki dochodowe
Prawnicy mogą wybrać dwie formy opodatkowania:
• podatek liniowy, ale wyłącznie ci, którzy osiągają dochody tylko z działalności gospodarczej
• na zasadach ogólnych, według skali podatkowej; muszą wybrać ci, którzy poza prowadzeniem działalności gospodarczej są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę lub zlecenia
Stawki:
podatek liniowy – 19 proc., nie ma ulg i zwolnień
• zasady ogólne – 19, 30 i 40 proc.

Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA