REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za nieodpłatną pomoc trzeba płacić

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Świadcząc usługi nieodpłatnej pomocy prawnej prawnicy muszą odprowadzać VAT. Ponieważ stawka tego podatku wynosi 22 proc., płacą za to ich niezamożni klienci.
 
Adwokaci, radcowie prawni, notariusze i inni prawnicy muszą dziś płacić zarówno podatek dochodowy, jak i podatek od towarów i usług. Jak przyznają, jest kilka spraw dotyczących opodatkowania, które powinny być zmienione. Dotyczy to głównie nieodpłatnej pomocy prawnej.

Nieodpłatna za pieniądze

O nielogicznych uregulowaniach i konieczności ich zmian od dłuższego czasu informuje Naczelna Rada Adwokacka. Chodzi o sytuację, kiedy do prawnika przychodzi niezamożna osoba, która prosi o poradę, ale nie posiada środków, aby za nią zapłacić.

– Dość często zdarzają się sytuacje, kiedy do adwokatów przychodzą ludzie, których nie stać na zapłacenie za poradę, a potrzebują pomocy prawnej np. w rodzinnej sprawie dotyczącej opieki nad dzieckiem lub innej, która w istotny sposób ich dotyczy. W takim przypadku adwokat, który udziela bezpłatnej pomocy, musi zapłacić VAT – powiedział Gazecie Prawnej Wojciech Hermeliński, wiceprezes Naczelnej Rady Adwokackiej.

– To jest absurdalne – przyznał.

Podobnie uważa Jerzy Bielawny, doradca podatkowy z Instytutu Studiów Podatkowych.

– Z tym był i jest problem. Jeśli usługa z definicji jest nieodpłatna, to nie powinna podlegać opodatkowaniuVAT. Wyjątek stanowi jednak sytuacja, kiedy usługa jest świadczona bez pobrania należności. Niestety, granica między tymi dwoma pojęciami nie jest precyzyjna – przyznał Jerzy Bielawny. Dodał, że problem pojawia się nie tylko w przypadku VAT, ale również w podatku dochodowym. Tam, gdzie mamy źródło memoriałowego przychodu, jak w przypadku działalności gospodarczej, problem polega na tym, że świadczenie o charakterze nieodpłatnym staje się przychodem. Jest to rzecz kompletnie absurdalna.

Konieczne zmiany

Środowisko prawnicze domaga się więc zmian przepisów podatkowych. Jak przyznaje ekspert Instytutu Studiów Podatkowych, problem generalnie dotyczy świadczeń nieodpłatnych.

– Ważne jest, jakie jest źródło takiego świadczenia. Jeżeli polega ono na świadczeniu pomocy prawnej charytatywnie, to nie powinno być ono objęte żadnymi sankcjami podatkowymi. Natomiast w przypadku gdy świadczenie ma służyć innym relacjom gospodarczym, czy prawnym między stronami bądź osobami trzecimi, to powinno być traktowane przez przepisy podatkowe rygorystycznie – przyznał Jerzy Bielawny. Oznacza to, że nieopodatkowane powinno być nieodpłatne świadczenie prawnika reprezentującego np. wdowę, która dochodzi praw pracowniczych po zmarłym mężu, ponieważ zakład pracy nie wypłacił wynagrodzenia, a w dodatku znajduje się ona w trudnej sytuacji materialnej. Natomiast wtedy gdy istnieje jakiś interes komercyjny między prawnikiem a osobą, którą reprezentuje w sporze sądowym, świadczenie takie powinno być opodatkowane.

Zmian w przepisach od dawna domaga się nie tylko Naczelna Rada Adwokacka, ale również inne organizacje zainteresowane świadczeniem bezpłatnych usług prawnych. Zdaniem Grzegorza Maja ze Stowarzyszenia Fair Play, wydanie interpretacji czy stanowiska nie wystarczy.

– Potrzebny jest jasny i jednoznaczny przepis w tej sprawie – powiedział Gazecie Prawnej Grzegorz Maj. Zwrócił uwagę, że uregulowania dotyczące opodatkowania nieodpłatnych usług powinny znaleźć się w ustawie o nieodpłatnej pomocy prawnej, nad którą pracują już posłowie.

Ustawa, która ma na celu pomoc prawną dla obywateli, bez względu na ich stan posiadania, powinna wprowadzić też zmiany w przepisach podatkowych.

– Dziś potrzebne jest jednoznaczne uregulowanie opodatkowania nieodpłatnych usług prawnych. W ustawie o nieodpłatnej pomocy prawnej powinien się zatem znaleźć przepis wprowadzający stosowne zmiany w przepisach podatkowych. Myślę, że to rozwiązałoby sprawę – powiedział Grzegorz Maj.

Za wysoki VAT

To jednak nie koniec problemów podatkowych prawników. Jak przyznał Wojciech Hermeliński, prawnicy chcieliby obniżenia stawki VAT na ich usługi. Dziś wynosi ona 22 proc.

– Uważamy, że stawka jest zbyt wysoka, co odbija się na mniej zamożnych klientach, którzy chcieliby skorzystać np. z pomocy prawnej. VAT obciąża w szczególności osoby, które przychodzą do adwokatów w sprawach cywilnych czy rodzinnych – stwierdził wiceprezes Naczelnej Rady Adwokackiej. Dodał, że w Unii Europejskiej są kraje, gdzie w ogóle nie ma VAT od usług prawniczych, np. w Belgii. W wielu krajach stawki są niższe.

Pomoc z urzędu

Kolejne problemy z opodatkowaniem dotyczą m.in. maksymalnych kosztów zastępstwa procesowego. Jeśli w umowie z klientem radca prawny ustali koszty zastępstwa procesowego w wysokości większej niż może przyznać sąd, to jeśli klient nie jest płatnikiem VAT, będzie musiał ponieść dodatkowo koszt podatku. Co więcej, nie będzie mógł go odliczyć, a zatem narusza to podstawową zasadę VAT, czyli zasadę neutralności podatku. Problemu takiego nie mają natomiast klienci będący płatnikami VAT.

Z podatkiem od towarów i usług wiązała się jeszcze jedna sprawa.

– Mieliśmy problem, gdy wprowadzono VAT od spraw prowadzonych z urzędu. Sądy zasądzając honorarium dla adwokata za prowadzenie sprawy z urzędu, ustalały honoraria bez VAT, a więc adwokat musiał odprowadzić podatek od sumy wynagrodzenia, które było stosunkowo niskie. Kwota netto, którą w rezultacie otrzymywał adwokat, była nieproporcjonalna do nakładu pracy – powiedział Wojciech Hermeliński. Jak dodał, w tej chwili sytuacja jest już lepsza, ponieważ adwokaci mogą wystawiać faktury VAT.

JAKIE PODATKI PŁACĄ ADWOKACI, RADCY PRAWNI, NOTARIUSZE
VAT
Opodatkowani tym podatkiem są:
• świadczący usługi prawne
• spółki cywilne, jawne i komandytowe
• spółki z udziałem zagranicznym
22 proc. – taką stawką VAT opodatkowane jest świadczenie usług prawnych
Podatki dochodowe
Prawnicy mogą wybrać dwie formy opodatkowania:
• podatek liniowy, ale wyłącznie ci, którzy osiągają dochody tylko z działalności gospodarczej
• na zasadach ogólnych, według skali podatkowej; muszą wybrać ci, którzy poza prowadzeniem działalności gospodarczej są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę lub zlecenia
Stawki:
podatek liniowy – 19 proc., nie ma ulg i zwolnień
• zasady ogólne – 19, 30 i 40 proc.

Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA