REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Można legalnie płacić niższe podatki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorcy obawiają się planowania dotyczącego zmniejszenia obciążeń fiskalnych. Eksperci twierdzą, że brak planowania to błąd w zarządzaniu biznesem. Administracja skarbowa odpiera zarzuty, że kontroluje stosujących planowanie podatkowe.

Do niedawna wśród przedsiębiorców panowało przekonanie, że na planowanie podatkowe mogą sobie pozwolić przede wszystkim duże firmy. Uważano też powszechnie, że przedsiębiorca starający się optymalizować swoje obciążenia podatkowe naraża się na częstsze i bardziej wnikliwe kontrole ze strony organów skarbowych. A wszystko za sprawą błędnego często przekonania, że planowanie podatkowe to uchylanie się od płacenia podatków czy nawet próba obchodzenia prawa podatkowego.

Określić granice

Tymczasem, jak podkreślają eksperci, planowanie polega na pewnym celowym i świadomym działaniu danego podmiotu zmierzającym do redukcji jego obciążeń podatkowych w granicach prawnie dozwolonych.

Niektórzy zaznaczają jednak, że granica ta może być trudna do ustalenia. Najczęściej wskazuje się, że w istocie wyznacza ją cel gospodarczy planowanych czynności. Cele te w praktyce obrotu bywają bardzo zróżnicowane. Chodzi tu zarówno o optymalizację wysokości zobowiązań podatkowych towarzyszących planowanym operacjom handlowym, jak również tworzenie właściwych struktur zarządzania aktywami firmy, a także osiąganie odpowiednich skutków podatkowych podczas korzystania z własnych przychodów. Trzeba jednak pamiętać, że jeśli cel takich czynności jest fikcyjny, a jedynym oczekiwanym rezultatem jest osiągnięcie skutków podatkowych, to rzeczywiście można narazić się na zarzut nadużycia prawa. Dobrze przygotowani przedsiębiorcy nie powinni mieć jednak powodów, aby obawiać się kontroli podatkowych, tym bardziej że jeśli urząd skarbowy chce zakwestionować czynność podatnika, to jej pozorność powinien wykazać przed sądem.

Niepotrzebne obawy

Podatnicy nie powinni więc obawiać się planowania podatkowego. Jak podkreśla Szymon Ossowski z Izby Skarbowej w Poznaniu, granicą planowania podatkowego jest zawsze obowiązujące prawo. Organy podatkowe nie ustalają granicy planowania podatkowego. Dodaje, że planowanie kończy się tam, gdzie zaczyna naruszanie obowiązujących przepisów prawa. Należy przy tym pamiętać, że ocena, czy mamy do czynienia jeszcze z planowaniem podatkowym, czy też już z naruszeniem prawa zawsze dotyczy indywidualnej sytuacji podatnika.

– Planowanie podatkowe nie ma również wpływu na prowadzone kontrole podatkowe, gdyż nie jest ono sformalizowane. W związku z tym podatnik nie ma obowiązku powiadamiania o tych działaniach urzędu skarbowego – mówi nasz rozmówca.

Kontrola ujawnia planowanie

Stanowisko to potwierdza również Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi. Podmioty gospodarcze stosujące planowanie podatkowe same ustalają zasady działania i planowania podatkowego, organy podatkowe kontrolują i sprawdzają czy podatnicy wywiązują się z zobowiązań podatkowych. Urzędy skarbowe nie wiedzą, które podmioty stosują planowanie podatkowe. Dopiero w trakcie kontroli dowiadują się o tym. Jak dodaje, w planach kontroli organów podatkowych element planowania podatkowego pozostaje bez znaczenia.

– Nie jest regułą, że urzędy kontrolują częściej podmioty korzystające z optymalizacji podatkowej – dodaje Agnieszka Pawlak.

PRZYKŁAD
Przyspieszona amortyzacja
Stawka amortyzacyjna na maszyny produkcyjne i aparaty przemysłu piekarniczego wynosi 14 proc. w skali roku i w takiej wysokości może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu. Aby zamortyzować ją w całości, potrzeba około 7 lat. Amortyzację można jednak przyspieszyć, jeśli uznamy, że maszyna ta jest eksploatowana w pogorszonych lub złych warunkach. Wtedy w zależności od intencji podatnika i okoliczności faktycznych można będzie uznać, że swoje działania planuje nadużywając możliwości prawne.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Edyta Wereszczyńska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA