REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trzeba ujednolicić VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Często w identycznych przypadkach stosowane są różne stawki podatku od towarów i usług. Jeżeli urzędy skarbowe mają wątpliwości, zalecają stosowanie podstawowego VAT. Przyczyną problemów jest powiązanie stawek podatku z klasyfikacjami statystycznymi


Urzędy skarbowe często wyznają zasadę, że jeśli są wątpliwości, czy można skorzystać z preferencyjnej stawki VAT, to należy zastosować stawkę podstawową, czyli najwyższą. Jest to niekorzystne zarówno dla wielu przedsiębiorców, jak i klientów, którzy muszą ponosić konsekwencje objęcia danych towarów i usług podstawową stawką VAT.

Dostawa czy usługa

– Problem sprowadza się do uznania, czy dana czynność jest usługą, czy dostawą towaru w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług – zwraca uwagę Krzysztof Woźniak, doradca podatkowy.
Jeśli organ podatkowy uzna, że np. drukowanie czasopism specjalistycznych jest usługą, a nie dostawą towaru, oznacza to, że właściciel drukarni musi zapłacić 22 proc. VAT, a nie 0 proc. Zakładając, że drukowanie danej partii czasopism kosztuje 100 tys. zł, to rozstrzygnięcie problemu na niekorzyść podatnika oznacza, że z jego kieszeni ubędzie 22 tys. zł. Drukarnia oczywiście na tym nie traci, ponieważ dla niej VAT z zasady jest neutralny. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę, że tę kwotę musi najpierw wyłożyć drukarnia, to okaże się, że również dla niej zamrożenie środków nie jest korzystne. Zapłacić natomiast musi ostateczny odbiorca.

Kosztowny spór

Europejski Trybunał Sprawiedliwości uznał, że dostawa towaru dotyczy transferu rzeczy przez jedną stronę transakcji, co właściwie upoważnia drugą do dysponowania nią jak właściciel. W praktyce nie jest jednak tak prosto. Trudności sprawia urzędom skarbowym określenie stawki VAT dla takich rzeczy jak: sprzedaż książek, montaż okien, sprzedaż lokali użytkowych, zbycie użytkowania wieczystego, odsprzedaż limitu emisji dwutlenku węgla, kwota mleczna, opodatkowanie majeranku i wiele innych. W praktyce jednak ta sama usługa czy dostawa towaru może być różnie opodatkowana.
Przy dostawach wydrukowanych przez drukarnię książek i czasopism specjalistycznych opodatkowanie preferencyjną stawką 0 proc. możliwe jest jedynie wówczas, gdy drukarnia wykorzystuje do produkcji książek materiały własne i podczas całego procesu produkcji dysponuje tymi towarami jak właściciel. Gdy jednak drukarnia drukuje książki z materiałów powierzonych przez odbiorcę, to książki powinny być opodatkowane inną stawką, właściwą dla tego typu usług. Takie postanowienie wydał Urząd Skarbowy Poznań Nowe Miasto (sygn. ZPA/443-13/2006).
Trudności z zastosowaniem stawki podatku potwierdza Krzysztof Wilk, doradca podatkowy Deloitte.
– Przykładowo, dostawa książek jest opodatkowana stawką 0 proc., a usługi drukarskie od 1 maja 2004 r. stawką 22 proc. Sporną kwestią bywa czasami, kiedy możemy mówić o dostawie książek, a kiedy o usłudze drukarskiej. To dotyczy drukarni świadczących usługi na zlecenie. Pytanie, jak rozgraniczyć, co jest dostawą książki, a kiedy kończy się usługa drukarska – powiedział Gazecie Prawnej Krzysztof Wilk.
Podobnie sprawa wygląda w przypadku montażu okien. Osoba, która montuje okno, w rozumieniu interpretacji urzędów skarbowych albo świadczy usługi, albo dostarcza towar. Jeśli montuje okno, które sam przyniósł do domu odbiorcy, to mamy do czynienia z dostawą towaru, jeśli natomiast montuje okno, które kupił odbiorca, to świadczy usługę, która jest opodatkowana wyższą stawką.
– Z punktu widzenia gospodarki i przedsiębiorców nie ma znaczenia, czy większość przypadków rozpatrywanych przez urzędy skarbowe jest na korzyść, czy na niekorzyść. Ważne, że są różne interpretacje, bo nagle się okazuje, że monter okien, który wiedział, jak napisać wniosek do urzędu może stosować stawkę 7 proc., a drugi musi stawkę 22 proc. – wyjaśnił Mirosław Barszcz, doradca podatkowy Baker & McKenzie.

Kombinacje podatników

Możliwość stosowania różnych stawek wykorzystują podatnicy, który dążą do jak najmniejszych obciążeń podatkowych. W przypadku montażu okien wystarczy, żeby podatnik porozumiał się z dostawcą.
Zdaniem Bogusława Niemca, wiceprzewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych, jest to sztucznie stworzony przepis, który daje pole do manewru.
– W rezultacie producenci okien sprzedają je wraz z usługą – podkreśla nasz rozmówca. Jego zdaniem przepisy pozwalające na różne interpretacje stworzyły sytuację patologiczną.
Krzysztof Wilk z kolei zwraca uwagę, że w praktyce największy problem stanowi świadczenie usług na rzecz podmiotu zagranicznego.
– Jeśli usługa drukarska jest świadczona na rzecz takiego podmiotu, to powinna ona być opodatkowana lokalnym VAT. Podatek dla podmiotu zagranicznego jest więc odliczalny przy zastosowaniu procedury zwrotu podatku dla podmiotów zagranicznych, która jest długotrwała. Teoretycznie powinna trwać 6 miesięcy, a w praktyce trwa 2-4 lata – powiedział ekspert Deloitte.

Źródło problemu

Mirosław Barszcz źródła problemu upatruje w oparciu stawek VAT w klasyfikacji statystycznej.
– Wszyscy przyzwyczaili się już do klasyfikacji statystycznych, co powoduje, że urzędy skarbowe uciekają od odpowiedzi na pytania podatników o stawki, uzasadniając, że nie oni je ustalają. Powiązanie stawek z PKWiU powoduje, że faktycznie ustala je Główny Urząd Statystyczny, który nie ma nic wspólnego z podatkami – powiedział ekspert.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


POSTULUJEMY
Ministerstwo Finansów powinno jasno określić stawki podatku oraz zlikwidować rozbieżności w interpretacjach urzędów skarbowych.
VI Dyrektywa UE daje możliwość oparcia stawek VAT o certyfikacje statystyczne, ale wyłącznie o klasyfikacje dla potrzeb celnych. Co więcej, dyrektywa stanowi, że mogą być one stosowane do towarów, ale nie do usług – mówi Mirosław Barszcz doradca podatkowy



Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA