REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trzeba ujednolicić VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Często w identycznych przypadkach stosowane są różne stawki podatku od towarów i usług. Jeżeli urzędy skarbowe mają wątpliwości, zalecają stosowanie podstawowego VAT. Przyczyną problemów jest powiązanie stawek podatku z klasyfikacjami statystycznymi


Urzędy skarbowe często wyznają zasadę, że jeśli są wątpliwości, czy można skorzystać z preferencyjnej stawki VAT, to należy zastosować stawkę podstawową, czyli najwyższą. Jest to niekorzystne zarówno dla wielu przedsiębiorców, jak i klientów, którzy muszą ponosić konsekwencje objęcia danych towarów i usług podstawową stawką VAT.

Dostawa czy usługa

– Problem sprowadza się do uznania, czy dana czynność jest usługą, czy dostawą towaru w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług – zwraca uwagę Krzysztof Woźniak, doradca podatkowy.
Jeśli organ podatkowy uzna, że np. drukowanie czasopism specjalistycznych jest usługą, a nie dostawą towaru, oznacza to, że właściciel drukarni musi zapłacić 22 proc. VAT, a nie 0 proc. Zakładając, że drukowanie danej partii czasopism kosztuje 100 tys. zł, to rozstrzygnięcie problemu na niekorzyść podatnika oznacza, że z jego kieszeni ubędzie 22 tys. zł. Drukarnia oczywiście na tym nie traci, ponieważ dla niej VAT z zasady jest neutralny. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę, że tę kwotę musi najpierw wyłożyć drukarnia, to okaże się, że również dla niej zamrożenie środków nie jest korzystne. Zapłacić natomiast musi ostateczny odbiorca.

Kosztowny spór

Europejski Trybunał Sprawiedliwości uznał, że dostawa towaru dotyczy transferu rzeczy przez jedną stronę transakcji, co właściwie upoważnia drugą do dysponowania nią jak właściciel. W praktyce nie jest jednak tak prosto. Trudności sprawia urzędom skarbowym określenie stawki VAT dla takich rzeczy jak: sprzedaż książek, montaż okien, sprzedaż lokali użytkowych, zbycie użytkowania wieczystego, odsprzedaż limitu emisji dwutlenku węgla, kwota mleczna, opodatkowanie majeranku i wiele innych. W praktyce jednak ta sama usługa czy dostawa towaru może być różnie opodatkowana.
Przy dostawach wydrukowanych przez drukarnię książek i czasopism specjalistycznych opodatkowanie preferencyjną stawką 0 proc. możliwe jest jedynie wówczas, gdy drukarnia wykorzystuje do produkcji książek materiały własne i podczas całego procesu produkcji dysponuje tymi towarami jak właściciel. Gdy jednak drukarnia drukuje książki z materiałów powierzonych przez odbiorcę, to książki powinny być opodatkowane inną stawką, właściwą dla tego typu usług. Takie postanowienie wydał Urząd Skarbowy Poznań Nowe Miasto (sygn. ZPA/443-13/2006).
Trudności z zastosowaniem stawki podatku potwierdza Krzysztof Wilk, doradca podatkowy Deloitte.
– Przykładowo, dostawa książek jest opodatkowana stawką 0 proc., a usługi drukarskie od 1 maja 2004 r. stawką 22 proc. Sporną kwestią bywa czasami, kiedy możemy mówić o dostawie książek, a kiedy o usłudze drukarskiej. To dotyczy drukarni świadczących usługi na zlecenie. Pytanie, jak rozgraniczyć, co jest dostawą książki, a kiedy kończy się usługa drukarska – powiedział Gazecie Prawnej Krzysztof Wilk.
Podobnie sprawa wygląda w przypadku montażu okien. Osoba, która montuje okno, w rozumieniu interpretacji urzędów skarbowych albo świadczy usługi, albo dostarcza towar. Jeśli montuje okno, które sam przyniósł do domu odbiorcy, to mamy do czynienia z dostawą towaru, jeśli natomiast montuje okno, które kupił odbiorca, to świadczy usługę, która jest opodatkowana wyższą stawką.
– Z punktu widzenia gospodarki i przedsiębiorców nie ma znaczenia, czy większość przypadków rozpatrywanych przez urzędy skarbowe jest na korzyść, czy na niekorzyść. Ważne, że są różne interpretacje, bo nagle się okazuje, że monter okien, który wiedział, jak napisać wniosek do urzędu może stosować stawkę 7 proc., a drugi musi stawkę 22 proc. – wyjaśnił Mirosław Barszcz, doradca podatkowy Baker & McKenzie.

Kombinacje podatników

Możliwość stosowania różnych stawek wykorzystują podatnicy, który dążą do jak najmniejszych obciążeń podatkowych. W przypadku montażu okien wystarczy, żeby podatnik porozumiał się z dostawcą.
Zdaniem Bogusława Niemca, wiceprzewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych, jest to sztucznie stworzony przepis, który daje pole do manewru.
– W rezultacie producenci okien sprzedają je wraz z usługą – podkreśla nasz rozmówca. Jego zdaniem przepisy pozwalające na różne interpretacje stworzyły sytuację patologiczną.
Krzysztof Wilk z kolei zwraca uwagę, że w praktyce największy problem stanowi świadczenie usług na rzecz podmiotu zagranicznego.
– Jeśli usługa drukarska jest świadczona na rzecz takiego podmiotu, to powinna ona być opodatkowana lokalnym VAT. Podatek dla podmiotu zagranicznego jest więc odliczalny przy zastosowaniu procedury zwrotu podatku dla podmiotów zagranicznych, która jest długotrwała. Teoretycznie powinna trwać 6 miesięcy, a w praktyce trwa 2-4 lata – powiedział ekspert Deloitte.

Źródło problemu

Mirosław Barszcz źródła problemu upatruje w oparciu stawek VAT w klasyfikacji statystycznej.
– Wszyscy przyzwyczaili się już do klasyfikacji statystycznych, co powoduje, że urzędy skarbowe uciekają od odpowiedzi na pytania podatników o stawki, uzasadniając, że nie oni je ustalają. Powiązanie stawek z PKWiU powoduje, że faktycznie ustala je Główny Urząd Statystyczny, który nie ma nic wspólnego z podatkami – powiedział ekspert.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


POSTULUJEMY
Ministerstwo Finansów powinno jasno określić stawki podatku oraz zlikwidować rozbieżności w interpretacjach urzędów skarbowych.
VI Dyrektywa UE daje możliwość oparcia stawek VAT o certyfikacje statystyczne, ale wyłącznie o klasyfikacje dla potrzeb celnych. Co więcej, dyrektywa stanowi, że mogą być one stosowane do towarów, ale nie do usług – mówi Mirosław Barszcz doradca podatkowy



Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

REKLAMA

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

REKLAMA

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA