REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

3,5 tony bez podatku. Analiza Gazety Prawnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Samochody o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony będą zwolnione z podatku. Nowe przepisy zaczną obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2008 r.. Producenci i podatnicy już dziś wiedzą, jak nie płacić podatku.



Sejm przyjął nowelizację ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Jedna z ważniejszych zmian dotyczy zwolnienia z podatku od środków transportowych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) 3,5 tony.

Korzystne dla podatników zmiany zaczną obowiązywać dopiero od 2008 roku. Projekt trafił do Sejmu zbyt późno, by posłowie zdążyli uchwalić je z odpowiednim wyprzedzeniem.

Opieszałość rządu

Zdaniem Artura Cmocha, wspólnika w kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy, opóźnienie wejścia w życie tych przepisów spowodowane jest opieszałością w pracach nad nowelizacją ustawy.

- Ustawodawcy zabrakło czasu na zadbanie o podatników. Szkoda, że tak się stało. Zmiany mogły dopasować przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych do ustawy o VAT i znowelizowanych ustaw o PIT i CIT już w nadchodzącym roku - mówi Artur Cmoch.

- To skandal, że rząd tak późno przygotował projekt ustawy. Skutkiem tego jeszcze w 2007 roku będzie utrzymana nienormalna sytuacja i samochody 3,5-tonowe nadal będą podlegać podatkowi od środków transportowych. Auta o dopuszczalnej masie 3,49 t pewnie nadal będą cieszyć się zainteresowaniem. Przypomina mi to trochę sprawę kratek w samochodach osobowych. To kolejny przykład, że komplikowanie przepisów podatkowych niczemu nie służy - mówi Rafał Szymkowiak, radca prawny w Kancelarii dr Krystian Ziemski & Partners z Poznania. Sam pomysł likwidacji podatku od środków transportowych dla samochodów o dmc równej 3,5 t ocenia pozytywnie.

- Do pojazdów, które wyglądają niemalże tak samo - bo z zewnątrz auta o masie 3,5 tony i 3,49 tony niczym się nie różnią - stosuje się zupełnie inne zasady podatkowe - tłumaczy ekspert.

Ujednolicenie zasad

Marek Kolibski, doradca podatkowy ze spółki doradztwa podatkowego Ożóg i Wspólnicy zwraca uwagę, że celem nowelizacji było m.in. ujednolicenie zasad opodatkowania pojazdów ciężarowych z zasadami ich rejestracji oraz wydawania uprawnień do kierowania tymi pojazdami. Także według nowych definicji samochodu osobowego w ustawie CIT i PIT, samochodem osobowym będzie pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t.

Czy po zmianie właściciele samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 t, którzy obecnie płacą podatek od środków transportowych, będą mogli się starać o zwrot zapłaconego podatku?

- Nie. Nowelizacja ustawy wprowadza zmianę merytoryczną, a nie doprecyzowującą, choć tak mogłoby się na pierwszy rzut oka wydawać. Wyroki sądów na ten temat nie pozostawiają złudzeń. Sądy orzekały, że przepis w obecnym brzmieniu jest jasny i nie występują tu wątpliwości interpretacyjne. Zgodnie z obecnym orzecznictwem samochody o masie równej 3,5 t podlegają podatkowi od środków transportowych - odpowiada Marek Kolibski.

Bez nowych obowiązków

Zwolnienie z podatku po 1 stycznia 2008 r. dla właścicieli samochodów o masie równej 3,5 tony nie będzie się wiązać dla nich z nowymi obowiązkami biurokratycznymi.

- Właściciele samochodów o masie równej 3,5 tony nie złożą deklaracji podatkowej lub nie ujmą tych aut w deklaracji dotyczącej innych samochodów - tłumaczy Rafał Szymkowiak.

Przedstawiciele branży motoryzacyjnej zmiany przyjmują z entuzjazmem, ale czekają na więcej.

- Jak każdą zmianę na korzyść podatnika i tę przyjmujemy z entuzjazmem. Czekamy na więcej, bo do zmiany krytycznej sytuacji na rynku motoryzacyjnym potrzebne są dalsze kroki głównie w postaci tzw. podatku ekologicznego, uzależniającej wartość opłaty od pojemności silnika, a nie wartości wykazanej na fakturze - mówi Jakub Faryś, dyrektor Związku Motoryzacyjnego SOiS.

Właściciele samochodów dostawczych od kilku lat skarżą się na kryteria opodatkowania pojazdów, których dmc równa się 3,5 tony. Zgodnie z art. 8 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, podatkowi od środków transportowych podlegają m.in. samochody ciężarowe o dmc od 3,5 t i poniżej 12 t. To oznacza, że opodatkowane są także auta o dmc równej 3,5 t. Tymczasem w innych ustawach mówi się o samochodach nie przekraczających masy 3,5 t i powyżej 3,5 t. Na opodatkowanie samochodów o masie równej 3,5 t zareagowali producenci aut dostawczych. Od kilku lat rośnie sprzedaż nie podlegających podatkowi samochodów o dmc równej 3,49 t. Zgodnie z danymi GUS w 2005 roku pojazdów ciężarowych o masie od 2 do 3,49 t było już ponad 21 tys. Liczba samochodów o dmc od 3,5 do 5 t wyniosła 46,4 tys.

Dziś uchwaloną przez Sejm ustawą zajmie się senacka Komisja Gospodarki Narodowej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.



Marcin Musiał
Współpraca CP

REKLAMA

Autopromocja
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA