REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

3,5 tony bez podatku. Analiza Gazety Prawnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Samochody o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony będą zwolnione z podatku. Nowe przepisy zaczną obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2008 r.. Producenci i podatnicy już dziś wiedzą, jak nie płacić podatku.



Sejm przyjął nowelizację ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Jedna z ważniejszych zmian dotyczy zwolnienia z podatku od środków transportowych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) 3,5 tony.

Korzystne dla podatników zmiany zaczną obowiązywać dopiero od 2008 roku. Projekt trafił do Sejmu zbyt późno, by posłowie zdążyli uchwalić je z odpowiednim wyprzedzeniem.

Opieszałość rządu

Zdaniem Artura Cmocha, wspólnika w kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy, opóźnienie wejścia w życie tych przepisów spowodowane jest opieszałością w pracach nad nowelizacją ustawy.

- Ustawodawcy zabrakło czasu na zadbanie o podatników. Szkoda, że tak się stało. Zmiany mogły dopasować przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych do ustawy o VAT i znowelizowanych ustaw o PIT i CIT już w nadchodzącym roku - mówi Artur Cmoch.

- To skandal, że rząd tak późno przygotował projekt ustawy. Skutkiem tego jeszcze w 2007 roku będzie utrzymana nienormalna sytuacja i samochody 3,5-tonowe nadal będą podlegać podatkowi od środków transportowych. Auta o dopuszczalnej masie 3,49 t pewnie nadal będą cieszyć się zainteresowaniem. Przypomina mi to trochę sprawę kratek w samochodach osobowych. To kolejny przykład, że komplikowanie przepisów podatkowych niczemu nie służy - mówi Rafał Szymkowiak, radca prawny w Kancelarii dr Krystian Ziemski & Partners z Poznania. Sam pomysł likwidacji podatku od środków transportowych dla samochodów o dmc równej 3,5 t ocenia pozytywnie.

- Do pojazdów, które wyglądają niemalże tak samo - bo z zewnątrz auta o masie 3,5 tony i 3,49 tony niczym się nie różnią - stosuje się zupełnie inne zasady podatkowe - tłumaczy ekspert.

Ujednolicenie zasad

Marek Kolibski, doradca podatkowy ze spółki doradztwa podatkowego Ożóg i Wspólnicy zwraca uwagę, że celem nowelizacji było m.in. ujednolicenie zasad opodatkowania pojazdów ciężarowych z zasadami ich rejestracji oraz wydawania uprawnień do kierowania tymi pojazdami. Także według nowych definicji samochodu osobowego w ustawie CIT i PIT, samochodem osobowym będzie pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t.

Czy po zmianie właściciele samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 t, którzy obecnie płacą podatek od środków transportowych, będą mogli się starać o zwrot zapłaconego podatku?

- Nie. Nowelizacja ustawy wprowadza zmianę merytoryczną, a nie doprecyzowującą, choć tak mogłoby się na pierwszy rzut oka wydawać. Wyroki sądów na ten temat nie pozostawiają złudzeń. Sądy orzekały, że przepis w obecnym brzmieniu jest jasny i nie występują tu wątpliwości interpretacyjne. Zgodnie z obecnym orzecznictwem samochody o masie równej 3,5 t podlegają podatkowi od środków transportowych - odpowiada Marek Kolibski.

Bez nowych obowiązków

Zwolnienie z podatku po 1 stycznia 2008 r. dla właścicieli samochodów o masie równej 3,5 tony nie będzie się wiązać dla nich z nowymi obowiązkami biurokratycznymi.

- Właściciele samochodów o masie równej 3,5 tony nie złożą deklaracji podatkowej lub nie ujmą tych aut w deklaracji dotyczącej innych samochodów - tłumaczy Rafał Szymkowiak.

Przedstawiciele branży motoryzacyjnej zmiany przyjmują z entuzjazmem, ale czekają na więcej.

- Jak każdą zmianę na korzyść podatnika i tę przyjmujemy z entuzjazmem. Czekamy na więcej, bo do zmiany krytycznej sytuacji na rynku motoryzacyjnym potrzebne są dalsze kroki głównie w postaci tzw. podatku ekologicznego, uzależniającej wartość opłaty od pojemności silnika, a nie wartości wykazanej na fakturze - mówi Jakub Faryś, dyrektor Związku Motoryzacyjnego SOiS.

Właściciele samochodów dostawczych od kilku lat skarżą się na kryteria opodatkowania pojazdów, których dmc równa się 3,5 tony. Zgodnie z art. 8 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, podatkowi od środków transportowych podlegają m.in. samochody ciężarowe o dmc od 3,5 t i poniżej 12 t. To oznacza, że opodatkowane są także auta o dmc równej 3,5 t. Tymczasem w innych ustawach mówi się o samochodach nie przekraczających masy 3,5 t i powyżej 3,5 t. Na opodatkowanie samochodów o masie równej 3,5 t zareagowali producenci aut dostawczych. Od kilku lat rośnie sprzedaż nie podlegających podatkowi samochodów o dmc równej 3,49 t. Zgodnie z danymi GUS w 2005 roku pojazdów ciężarowych o masie od 2 do 3,49 t było już ponad 21 tys. Liczba samochodów o dmc od 3,5 do 5 t wyniosła 46,4 tys.

Dziś uchwaloną przez Sejm ustawą zajmie się senacka Komisja Gospodarki Narodowej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.



Marcin Musiał
Współpraca CP

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA