REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

3,5 tony bez podatku. Analiza Gazety Prawnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Samochody o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony będą zwolnione z podatku. Nowe przepisy zaczną obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2008 r.. Producenci i podatnicy już dziś wiedzą, jak nie płacić podatku.



Sejm przyjął nowelizację ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Jedna z ważniejszych zmian dotyczy zwolnienia z podatku od środków transportowych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) 3,5 tony.

Korzystne dla podatników zmiany zaczną obowiązywać dopiero od 2008 roku. Projekt trafił do Sejmu zbyt późno, by posłowie zdążyli uchwalić je z odpowiednim wyprzedzeniem.

Opieszałość rządu

Zdaniem Artura Cmocha, wspólnika w kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy, opóźnienie wejścia w życie tych przepisów spowodowane jest opieszałością w pracach nad nowelizacją ustawy.

- Ustawodawcy zabrakło czasu na zadbanie o podatników. Szkoda, że tak się stało. Zmiany mogły dopasować przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych do ustawy o VAT i znowelizowanych ustaw o PIT i CIT już w nadchodzącym roku - mówi Artur Cmoch.

- To skandal, że rząd tak późno przygotował projekt ustawy. Skutkiem tego jeszcze w 2007 roku będzie utrzymana nienormalna sytuacja i samochody 3,5-tonowe nadal będą podlegać podatkowi od środków transportowych. Auta o dopuszczalnej masie 3,49 t pewnie nadal będą cieszyć się zainteresowaniem. Przypomina mi to trochę sprawę kratek w samochodach osobowych. To kolejny przykład, że komplikowanie przepisów podatkowych niczemu nie służy - mówi Rafał Szymkowiak, radca prawny w Kancelarii dr Krystian Ziemski & Partners z Poznania. Sam pomysł likwidacji podatku od środków transportowych dla samochodów o dmc równej 3,5 t ocenia pozytywnie.

- Do pojazdów, które wyglądają niemalże tak samo - bo z zewnątrz auta o masie 3,5 tony i 3,49 tony niczym się nie różnią - stosuje się zupełnie inne zasady podatkowe - tłumaczy ekspert.

Ujednolicenie zasad

Marek Kolibski, doradca podatkowy ze spółki doradztwa podatkowego Ożóg i Wspólnicy zwraca uwagę, że celem nowelizacji było m.in. ujednolicenie zasad opodatkowania pojazdów ciężarowych z zasadami ich rejestracji oraz wydawania uprawnień do kierowania tymi pojazdami. Także według nowych definicji samochodu osobowego w ustawie CIT i PIT, samochodem osobowym będzie pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t.

Czy po zmianie właściciele samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 t, którzy obecnie płacą podatek od środków transportowych, będą mogli się starać o zwrot zapłaconego podatku?

- Nie. Nowelizacja ustawy wprowadza zmianę merytoryczną, a nie doprecyzowującą, choć tak mogłoby się na pierwszy rzut oka wydawać. Wyroki sądów na ten temat nie pozostawiają złudzeń. Sądy orzekały, że przepis w obecnym brzmieniu jest jasny i nie występują tu wątpliwości interpretacyjne. Zgodnie z obecnym orzecznictwem samochody o masie równej 3,5 t podlegają podatkowi od środków transportowych - odpowiada Marek Kolibski.

Bez nowych obowiązków

Zwolnienie z podatku po 1 stycznia 2008 r. dla właścicieli samochodów o masie równej 3,5 tony nie będzie się wiązać dla nich z nowymi obowiązkami biurokratycznymi.

- Właściciele samochodów o masie równej 3,5 tony nie złożą deklaracji podatkowej lub nie ujmą tych aut w deklaracji dotyczącej innych samochodów - tłumaczy Rafał Szymkowiak.

Przedstawiciele branży motoryzacyjnej zmiany przyjmują z entuzjazmem, ale czekają na więcej.

- Jak każdą zmianę na korzyść podatnika i tę przyjmujemy z entuzjazmem. Czekamy na więcej, bo do zmiany krytycznej sytuacji na rynku motoryzacyjnym potrzebne są dalsze kroki głównie w postaci tzw. podatku ekologicznego, uzależniającej wartość opłaty od pojemności silnika, a nie wartości wykazanej na fakturze - mówi Jakub Faryś, dyrektor Związku Motoryzacyjnego SOiS.

Właściciele samochodów dostawczych od kilku lat skarżą się na kryteria opodatkowania pojazdów, których dmc równa się 3,5 tony. Zgodnie z art. 8 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, podatkowi od środków transportowych podlegają m.in. samochody ciężarowe o dmc od 3,5 t i poniżej 12 t. To oznacza, że opodatkowane są także auta o dmc równej 3,5 t. Tymczasem w innych ustawach mówi się o samochodach nie przekraczających masy 3,5 t i powyżej 3,5 t. Na opodatkowanie samochodów o masie równej 3,5 t zareagowali producenci aut dostawczych. Od kilku lat rośnie sprzedaż nie podlegających podatkowi samochodów o dmc równej 3,49 t. Zgodnie z danymi GUS w 2005 roku pojazdów ciężarowych o masie od 2 do 3,49 t było już ponad 21 tys. Liczba samochodów o dmc od 3,5 do 5 t wyniosła 46,4 tys.

Dziś uchwaloną przez Sejm ustawą zajmie się senacka Komisja Gospodarki Narodowej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.



Marcin Musiał
Współpraca CP

REKLAMA

Autopromocja
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

KSeF i słaby Internet? To może być problem dla Twojej firmy, ale jest rozwiązanie

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA