REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie na pół roku

REKLAMA

Na razie nie będą zrealizowane zapowiedzi rozszerzenia obowiązku stosowania kas fiskalnych. Zmienione rozporządzenie przedłuża obecne zwolnienie do końca czerwca 2007 r. Wątpliwości wzbudzają jednak przewidziane terminy utraty prawa do zwolnienia.


Zmiana prawa

Minister finansów podpisał rozporządzenie dotyczące obowiązku wprowadzania kas fiskalnych. Mimo że ma obowiązywać od 1 stycznia 2007 r., nie zostało jeszcze opublikowane. Nie przewiduje ono znaczących zmian wobec stosowanych obecnie przepisów. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom resortu finansów, kas nie będą musiały instalować nowe grupy podatników, które ministerstwo określiło w przygotowanym posłom tzw. harmonogramie wprowadzania kas fiskalnych.


Daniel Zarzycki, prawnik z kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy, mówi, że nowelizacja nie nakłada obowiązku instalowania kasy na żadną nową grupę podatników.


- Jedyny dodany paragraf przedłuża zwolnienia funkcjonujące na mocy obecnego rozporządzenia do końca czerwca 2007 r. Jeżeli podatnik utracił prawo do zwolnienia z obowiązku stosowania kasy fiskalnej, to nowelizacja mu nie pomoże - wyjaśnia Daniel Zarzycki.


Miały być zmiany


Tymczasem ministerstwo od dawna obiecuje zmiany w zakresie stosowania kas fiskalnych. Jesienią ubiegłego
roku przedstawiło harmonogram likwidacji pozostałych zwolnień w latach 2006-2007. Najpierw planowano likwidację zwolnienia dla usług prawniczych, potem dla medycznych.


- Obowiązek wprowadzania kas fiskalnych ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. W tym zakresie zapewne trudno byłoby znaleźć lepszy mechanizm służący do kontroli wartości dokonywanej sprzedaży. Z tej perspektywy poszerzenie obowiązku stosowania kas wydaje się mieć sens. Z drugiej strony, kontrole mające na celu weryfikację, czy podatnicy faktycznie ewidencjonują obroty na zainstalowanych kasach, są relatywnie rzadkie, a to jest właśnie element, który najkorzystniej wpłynąłby na uszczelnienie systemu - uważa Małgorzata Szafarowska, doradca podatkowy z MDDP Michalik, Dłuska, Dziedzic i Partnerzy.


W 2006 roku na prawników nie nałożono obowiązku stosowania kas. Jednocześnie zapowiadano likwidację kas u drobnych podatników, np. taksówkarzy. Okazało się jednak, że zwolnienia dla przewoźników nie przewidywała ani wydana w ubiegłym roku zmiana w rozporządzeniu, ani jego późniejsza nowelizacja. Także rozporządzenie obowiązujące od kwietnia tego roku nie przewidziało zmian w tym zakresie. Wiosną resort finansów ogłosił natomiast, że najmniejsze firmy nie będą musiały stosować kas, jeśli wybiorą tzw. ryczałtowe rozliczenie VAT. Ma je wprowadzić nowelizacja ustawy o VAT. Chodzi o podatników, których sprzedaż nie przekroczy 35 tys. euro
rocznie. Projekt utknął jednak w Sejmie. Poza tym z druku, który przygotował rząd, wynika, że podatnicy ryczałtowi będą musieli prowadzić dzienną ewidencję obrotów. Czy taksówkarze, którzy wybiorą ryczałt, mogą zapomnieć o zwolnieniu? Małgorzata Szafarowska uspokaja jednak, że sam przepis nowego art. 114a ustawy o VAT o niczym nie przesądza. Mówi on o obowiązku prowadzenia dziennej ewidencji obrotu, jednak nie wskazuje wprost, że musi się ona odbywać za pomocą kas rejestrujących.


Wbrew niedawnym spekulacjom, kas nie będą musieli instalować także lekarze. Jesienią Ministerstwo Zdrowia zapowiedziało, że odliczyć będzie można 19 proc. wydatków na leczenie, nie więcej niż 380 zł. Podstawą uzyskania ulgi byłaby faktura VAT wraz z załączonym wydrukiem z kasy fiskalnej. Resort finansów szybko zweryfikował te plany. Przyznał, że nie planuje ani ulgi na leczenie, ani wprowadzenia kas u lekarzy, dzięki którym można by drukować paragony.


Przedłużenie nowych zwolnień


Także zmienione rozporządzenie dotyczące kas nie przewiduje istotnych modyfikacji.


Krzysztof Zawisza, prawnik zespołu ds. doradztwa podatkowego A. Gilarski - Kancelaria Prawna Brenner, mówi, że nie wprowadza ono nowych zasad dotyczących obowiązku instalowania kas fiskalnych. Wątpliwości budzi półroczny termin obowiązywania rozporządzenia i terminy utraty prawa do zwolnienia. W przypadku podatników rozpoczynających sprzedaż po 1 stycznia 2007 r. zwolnieni z obowiązku stosowania kas do 30 czerwca 2007 r. będą podatnicy rozpoczynający sprzedaż po 1 stycznia, gdy przewidywany przez nich udział obrotów ze
sprzedaży towarów i usług wymienionych w pozycjach 1-39 załącznika do rozporządzenia przekroczy 70 proc. ich obrotów. Tymczasem gdy obroty ze sprzedaży będą równe 70 proc. lub mniejsze, obowiązek zainstalowania kasy nastąpi dopiero 1 września 2007 r.


- Z dłuższego zwolnienia będą mogli korzystać ci, których sprzedaż zwolniona na podstawie załącznika będzie mniejsza. Trudno zrozumieć cel, który przyświecał ministerstwu w takim zredagowaniu przepisów - uważa Daniel Zarzycki.


- Powodować będzie to nierówne traktowanie podatników i premiować pomylenie się co do wartości planowanej sprzedaży zwolnionej z ewidencjonowania - ocenia Krzysztof Zawisza.


Sytuacja taka zaistnieje, gdy przed końcem czerwca 2007 r. resort nie wyda nowego rozporządzenia przedłużającego zwolnienia.


Według ekspertów ministerstwo nie skorzystało z szansy, by rozwiązać problem związany z obowiązkiem stosowania kas fiskalnych przy dostawie nagranych nośników, w tym płyt CD, DVD, kart pamięci, ale także sprzętu RTV, telekomunikacyjnego czy fotograficznego.


Powtórka sprzed roku


Michał Wojtas, doradca podatkowy z kancelarii EOL Kancelaria Doradców Podatkowych Elżbieta Olechowska, Bartosz Olechowski, zwraca uwagę, że przedłużając zwolnienia ministerstwo nie uwzględniło tych podatników, którzy rozpoczęli w 2006 roku działalność i nie przekroczyli do 31 grudnia 2006 r. poziomu 20 tys. zł obrotu. Zgodnie z par. 3 ust. 6 rozporządzenia w dotychczas obowiązującym kształcie, podatnikom tym z końcem roku kończy się zwolnienie z obowiązku stosowania kas.


- Dla tych podatników nowelizacja nie przewiduje kontynuacji zwolnienia. Mówi o tym wprost dodany do rozporządzenia par. 3a ust. 7. Mamy do czynienia z identyczną sytuacją, jaka była pod koniec 2005 roku w związku z nowelizacją rozporządzenia z 23 grudnia 2004 r. Ministerstwo dokonało nowelizacji w ostatniej chwili i okazało się, że zgubiono właśnie tę samą grupę podatników co w obecnej noweli. Tych, którzy rozpoczęli działalność i do końca 2005 roku nie przekroczyli limitu 20 tys. zł obrotu - mówi Michał Wojtas.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Musiał

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA