REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie na pół roku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Na razie nie będą zrealizowane zapowiedzi rozszerzenia obowiązku stosowania kas fiskalnych. Zmienione rozporządzenie przedłuża obecne zwolnienie do końca czerwca 2007 r. Wątpliwości wzbudzają jednak przewidziane terminy utraty prawa do zwolnienia.


Zmiana prawa

Minister finansów podpisał rozporządzenie dotyczące obowiązku wprowadzania kas fiskalnych. Mimo że ma obowiązywać od 1 stycznia 2007 r., nie zostało jeszcze opublikowane. Nie przewiduje ono znaczących zmian wobec stosowanych obecnie przepisów. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom resortu finansów, kas nie będą musiały instalować nowe grupy podatników, które ministerstwo określiło w przygotowanym posłom tzw. harmonogramie wprowadzania kas fiskalnych.


Daniel Zarzycki, prawnik z kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy, mówi, że nowelizacja nie nakłada obowiązku instalowania kasy na żadną nową grupę podatników.


- Jedyny dodany paragraf przedłuża zwolnienia funkcjonujące na mocy obecnego rozporządzenia do końca czerwca 2007 r. Jeżeli podatnik utracił prawo do zwolnienia z obowiązku stosowania kasy fiskalnej, to nowelizacja mu nie pomoże - wyjaśnia Daniel Zarzycki.


Miały być zmiany


Tymczasem ministerstwo od dawna obiecuje zmiany w zakresie stosowania kas fiskalnych. Jesienią ubiegłego
roku przedstawiło harmonogram likwidacji pozostałych zwolnień w latach 2006-2007. Najpierw planowano likwidację zwolnienia dla usług prawniczych, potem dla medycznych.


- Obowiązek wprowadzania kas fiskalnych ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. W tym zakresie zapewne trudno byłoby znaleźć lepszy mechanizm służący do kontroli wartości dokonywanej sprzedaży. Z tej perspektywy poszerzenie obowiązku stosowania kas wydaje się mieć sens. Z drugiej strony, kontrole mające na celu weryfikację, czy podatnicy faktycznie ewidencjonują obroty na zainstalowanych kasach, są relatywnie rzadkie, a to jest właśnie element, który najkorzystniej wpłynąłby na uszczelnienie systemu - uważa Małgorzata Szafarowska, doradca podatkowy z MDDP Michalik, Dłuska, Dziedzic i Partnerzy.


W 2006 roku na prawników nie nałożono obowiązku stosowania kas. Jednocześnie zapowiadano likwidację kas u drobnych podatników, np. taksówkarzy. Okazało się jednak, że zwolnienia dla przewoźników nie przewidywała ani wydana w ubiegłym roku zmiana w rozporządzeniu, ani jego późniejsza nowelizacja. Także rozporządzenie obowiązujące od kwietnia tego roku nie przewidziało zmian w tym zakresie. Wiosną resort finansów ogłosił natomiast, że najmniejsze firmy nie będą musiały stosować kas, jeśli wybiorą tzw. ryczałtowe rozliczenie VAT. Ma je wprowadzić nowelizacja ustawy o VAT. Chodzi o podatników, których sprzedaż nie przekroczy 35 tys. euro
rocznie. Projekt utknął jednak w Sejmie. Poza tym z druku, który przygotował rząd, wynika, że podatnicy ryczałtowi będą musieli prowadzić dzienną ewidencję obrotów. Czy taksówkarze, którzy wybiorą ryczałt, mogą zapomnieć o zwolnieniu? Małgorzata Szafarowska uspokaja jednak, że sam przepis nowego art. 114a ustawy o VAT o niczym nie przesądza. Mówi on o obowiązku prowadzenia dziennej ewidencji obrotu, jednak nie wskazuje wprost, że musi się ona odbywać za pomocą kas rejestrujących.


Wbrew niedawnym spekulacjom, kas nie będą musieli instalować także lekarze. Jesienią Ministerstwo Zdrowia zapowiedziało, że odliczyć będzie można 19 proc. wydatków na leczenie, nie więcej niż 380 zł. Podstawą uzyskania ulgi byłaby faktura VAT wraz z załączonym wydrukiem z kasy fiskalnej. Resort finansów szybko zweryfikował te plany. Przyznał, że nie planuje ani ulgi na leczenie, ani wprowadzenia kas u lekarzy, dzięki którym można by drukować paragony.


Przedłużenie nowych zwolnień


Także zmienione rozporządzenie dotyczące kas nie przewiduje istotnych modyfikacji.


Krzysztof Zawisza, prawnik zespołu ds. doradztwa podatkowego A. Gilarski - Kancelaria Prawna Brenner, mówi, że nie wprowadza ono nowych zasad dotyczących obowiązku instalowania kas fiskalnych. Wątpliwości budzi półroczny termin obowiązywania rozporządzenia i terminy utraty prawa do zwolnienia. W przypadku podatników rozpoczynających sprzedaż po 1 stycznia 2007 r. zwolnieni z obowiązku stosowania kas do 30 czerwca 2007 r. będą podatnicy rozpoczynający sprzedaż po 1 stycznia, gdy przewidywany przez nich udział obrotów ze
sprzedaży towarów i usług wymienionych w pozycjach 1-39 załącznika do rozporządzenia przekroczy 70 proc. ich obrotów. Tymczasem gdy obroty ze sprzedaży będą równe 70 proc. lub mniejsze, obowiązek zainstalowania kasy nastąpi dopiero 1 września 2007 r.


- Z dłuższego zwolnienia będą mogli korzystać ci, których sprzedaż zwolniona na podstawie załącznika będzie mniejsza. Trudno zrozumieć cel, który przyświecał ministerstwu w takim zredagowaniu przepisów - uważa Daniel Zarzycki.


- Powodować będzie to nierówne traktowanie podatników i premiować pomylenie się co do wartości planowanej sprzedaży zwolnionej z ewidencjonowania - ocenia Krzysztof Zawisza.


Sytuacja taka zaistnieje, gdy przed końcem czerwca 2007 r. resort nie wyda nowego rozporządzenia przedłużającego zwolnienia.


Według ekspertów ministerstwo nie skorzystało z szansy, by rozwiązać problem związany z obowiązkiem stosowania kas fiskalnych przy dostawie nagranych nośników, w tym płyt CD, DVD, kart pamięci, ale także sprzętu RTV, telekomunikacyjnego czy fotograficznego.


Powtórka sprzed roku


Michał Wojtas, doradca podatkowy z kancelarii EOL Kancelaria Doradców Podatkowych Elżbieta Olechowska, Bartosz Olechowski, zwraca uwagę, że przedłużając zwolnienia ministerstwo nie uwzględniło tych podatników, którzy rozpoczęli w 2006 roku działalność i nie przekroczyli do 31 grudnia 2006 r. poziomu 20 tys. zł obrotu. Zgodnie z par. 3 ust. 6 rozporządzenia w dotychczas obowiązującym kształcie, podatnikom tym z końcem roku kończy się zwolnienie z obowiązku stosowania kas.


- Dla tych podatników nowelizacja nie przewiduje kontynuacji zwolnienia. Mówi o tym wprost dodany do rozporządzenia par. 3a ust. 7. Mamy do czynienia z identyczną sytuacją, jaka była pod koniec 2005 roku w związku z nowelizacją rozporządzenia z 23 grudnia 2004 r. Ministerstwo dokonało nowelizacji w ostatniej chwili i okazało się, że zgubiono właśnie tę samą grupę podatników co w obecnej noweli. Tych, którzy rozpoczęli działalność i do końca 2005 roku nie przekroczyli limitu 20 tys. zł obrotu - mówi Michał Wojtas.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Musiał

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA