REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O zapłacie podatku decyduje data faktury

REKLAMA

Obowiązek podatkowy w VAT powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w siódmym dniu od wykonania czynności. Od zasady tej obowiązują jednak pewne wyjątki.


Co pewien czas wraca spór o interpretację przepisów regulujących obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług. Przepisy te, zarówno pod rządami obecnej ustawy, jak i jej poprzedniczki obowiązującej w latach 1993-2004, nie uległy istotnym zmianom. Ich treść - na tle innych przepisów tych ustaw - jest stosunkowo prosta.


Decyzja podatnika


Dla powstania obowiązku podatkowego kluczowe znaczenie ma czynność podlegająca opodatkowaniu (obecnie dostawa towarów lub wykonanie usługi). Ponieważ czynność ta musi być fakturowana, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w siódmym dniu od dnia wykonania czynności.


Ustawodawca celowo i świadomie uzależnił w tym przypadku powstanie obowiązku podatkowego od działania podatnika wykonującego obowiązek prawny wystawienia faktury, bo ona przecież dopiero określa podstawę opodatkowania i podatek należny. Podatnik może więc - w granicach określonych przez ustawodawcę - wybrać moment powstania obowiązku podatkowego. Decyduje o tym data wystawionej faktury.


Rozliczanie zaliczek


Jest to uzasadnione zarówno względami pragmatycznymi (niezbędny czas dla obiegu dokumentów i sporządzenia prawidłowej faktury), jak i celowościowymi. Nie ma jakiegokolwiek uzasadnienia, aby zbędnie utrudniać wykonywanie podstawowej dla tego podatku czynności, jaką jest fakturowanie i tym samym zwiększać ryzyko błędu w identyfikacji obowiązku podatkowego.


Wyjątkiem od tej zasady jest powstanie obowiązku podatkowego w przypadku zaliczek (przedpłat, rat, zadatków). Wtedy obowiązek powstaje punktowo z chwilą przyjęcia zapłaty. Tu też należy zgo- dzić się z ustawodawcą, który mógł, w drodze wyjątku, związać powstanie obowiązku ze zdarzeniami powstającymi ściśle określonej dacie - jest to data stosunkowo łatwa do ustalenia i w dużym stopniu niezależna od podatnika (uznanie rachunku bankowego jest czynnością banku). Warto przypomnieć, że zdarzenia te też podlegają fakturowaniu, lecz obowiązek podatkowy w tym przypadku powstaje - jako wyjątek - z dniem otrzymania zapłaty.

Zasada ogólna, w myśl której obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, przy czym wystawienie to nie może nastąpić wcześniej niż w dniu wykonania czynności i nie później niż w ostatnim dniu terminu określonego w ustawie, jest w pełni akceptowana przez praktyków oraz doktrynę. Zasada ta ma również zastosowanie w większości przypadków szczególnych momentów powstania obowiązków podatkowych. Paradoks jednak polega na tym, że w niektórych przypadkach szczególnych momentów powstania obowiązku podatkowego pojawiają się głosy negujące jej istnienie.


Ostatnio pogląd ten pojawił się np. w orzecznictwie sądowym (wyrok NSA z 20 września 2006 r., I FSK 1201/05) i dotyczy sprzedaży złomu pod rządami poprzedniej ustawy, gdy obowiązywała zasada, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty nie później niż 20 albo 30 dni (w zależności od charakteru złomu) od dnia wysyłki złomu. Bezspornym jest, że ma tu zastosowanie ta sama zasada ogólna: dzień wystawienia faktury decyduje o powstaniu obowiązku podatkowego. Różnica polega jedynie na tym, że ze względów praktycznych termin na jej wystawienie jest dłuższy niż siedem dni.


Poza tym każdy przypadek otrzymania zapłaty, w tym również w okresie od wydania towarów do upływu tego terminu, rodzi obowiązek podatkowy. Ten ostatni przypadek charakterystyczny jest również dla większości po- zostałych szczególnych momentów powstania obowiązku podatkowego i jest uzasadniony potrzebą ochrony interesu publicz-nego, gdyż zapłata niebędąca zaliczką (zadatkiem), którą otrzyma podatnik w okresie od wydania towarów do upływu ostatniego dnia terminu, w którym powstaje obowiązek podatkowy, powinna podlegać opodatkowaniu.


Odstępstwa od zasady


Z niewiadomych powodów akurat w tych przypadkach część doktryny dostrzega odstępstwo od zasady ogólnej, a obowiązek podatkowy powstaje tu punktowo w ostatnim dniu tych terminów. Nie sposób zrozumieć sensu tych poglądów, bo nie wynikają z treści gramatycznej przepisów. Co więcej pogląd ten jest dość odległy od realiów prowadzenia rejestrów oraz sporządzania deklaracji podatkowych, gdyż każdy księgowy musiałby dodatkowo sprawdzać, kiedy upłynął 20 albo 30 dzień od wydania towarów i uważać, aby nie zaksięgować faktury w miesiącu jej wystawienia, jeżeli ostatni dzień przypada w następnym miesiącu. Poza tym nie jest tu chroniony interes publiczny (wręcz odwrotnie, jest to pogląd szkodliwy dla budżetu), a podatnikom, którzy chcą wcześniej zapłacić podatek, rzuca się kłody pod nogi.


Ważne!

Podanie na fakturze dwóch dat: sprzedaży, po której liczone jest siedem dni, oraz daty wystawienia faktury pozwala na możliwie najprostsze prowadzenie ewidencji i składanie deklaracji


Witold Modzelewski

Instytut Studiów Podatkowych

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA