REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

"Estoński CIT" wzmacnia konkurencyjność spółek i generuje inwestycje

"Estoński CIT" wzmacnia konkurencyjność spółek i generuje inwestycje

REKLAMA

REKLAMA

Tak zwany "estoński CIT" to rozwiązanie wzmacniające konkurencyjność i napędzające inwestycje, a także skuteczna tarcza antykryzysowa - powiedział wiceminister finansów Jan Sarnowski. Dzięki reformie w Estonii konsumpcja wzrosła o 1,4 proc., a PKB o 2,9 proc. - wskazał.

Polski Instytut Ekonomiczny przedstawił 28 lipca 2020 r. raport opisujący szanse dla polskiej gospodarki, jakie niesie ze sobą wdrożenie tzw. estońskiego CIT. "Raport szczegółowo opisuje efekty gospodarcze, jakie przyniosło wprowadzenie tej regulacji w Estonii, w Gruzji i na Łotwie, a także przedstawia rozwiązania o podobnym charakterze, działające m. in. w Niemczech, w Austrii i na Węgrzech" - poinformował wiceminister finansów, przedstawiając projekt.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wedle wiceministra projekt rozwiązań prawnych powinien trafić do konsultacji już przyszłym tygodniu.

Estoński CIT ma wejść w życie w Polsce od 2021 r. Jak przypomniał Sarnowski, wprowadzenie estońskiego modelu opodatkowania dla polskich firm sektora MŚP zapowiedział w listopadzie zeszłego roku premier Mateusz Morawiecki. Chodzi o przesunięcie poboru podatku na moment konsumpcji zysków przez właścicieli. Dopóki zysk nie będzie wypłacany, nie wystąpi obowiązek zapłaty podatku.

Dyrektor Departamentu Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów Aleksander Łożykowski oszacował, że w pierwszym roku obowiązywania przepisów (2021 r.) koszt dla budżetu nie powinien przekroczyć 5 mld zł.
"Polska jest silnie rozwijającą się gospodarką i liderem regionu w wielu aspektach. Pewne obszary wymagają jednak wciąż uwagi i wsparcia ustawodawcy. Jednym z nich jest potrzeba stworzenia podatkowego ekosystemu wspierającego rozwój małych i średnich przedsiębiorstw. Lukę tę wypełni estoński CIT" - wyjaśnił Sarnowski.

W raporcie przygotowanym przez resort finansów wraz z Polskim Instytutem Ekonomicznym opisano doświadczenia Estonii w postaci odejścia od tradycyjnego CIT, czyli obłożenia dochodów firm podatkiem w momencie ich powstania na rzecz nałożenia podatku dopiero w chwili wypłaty zysków.

REKLAMA

Autorzy raportu przekonują, że estoński CIT ma silnie proinwestycyjny charakter i przyczynia się do wzrostu kapitałów własnych przedsiębiorstw, poprawy ich płynności, zdolności kredytowej i produktywności, a tym samym "stanowi akcelerator wzrostu gospodarczego i konkurencyjności całej gospodarki".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Estoński CIT to rozwiązanie wzmacniające konkurencyjność i napędzające inwestycje. Dzięki wprowadzeniu tego narzędzia długookresowa stopa inwestycji wzrosła w Estonii o ponad 17 pkt proc." - powiedział Sarnowski. Dodał, że reforma podatkowa doprowadziła także do 9,1-proc. wzrostu w bilansie obrotów kapitałowych, wzrostu konsumpcji o 1,4 proc. i wzrostu PKB o 2,9 proc.

Zdaniem Sarnowskiego estoński CIT okazał się również skuteczną tarczą antykryzysową. "Stało się tak dlatego, że wzrost stopy oszczędności i zwiększenie płynności firm poprawiło ich sytuację w okresie wahań koniunktury, zwłaszcza w czasach kryzysu finansowego lat 2007-2009 oraz w dobie pandemii koronawirusa" – ocenił wiceminister.

"Wyzwaniem pozostaje niska stopa inwestycji prywatnych, niski bufor płynnościowy u polskich przedsiębiorców oraz wysokie koszty tzw. tax compliance, czyli działania w zgodności z przepisami podatkowymi" - ocenił Sarnowski. Jego zdaniem poważnym problemem jest także utrudniony dostęp do finansowania dłużnego.

"Według badań OECD z 2017 r. co trzecia polska mniejsza firma nie uzyskała potrzebnego jej finansowania, a to poważna bariera rozwojowa. Firmy oczekują narzędzi, które ułatwiłyby im dokonywanie inwestycji i zwiększenie produktywności" - skomentował wiceminister. Chcą także - jak mówił - uproszczeń, które będą skutkować mniejszym skomplikowaniem i czasochłonnością rozliczeń podatkowych. Estoński model opodatkowania jest rozwiązaniem, które łączy w sobie oba te efekty - dodał.

Zwrócił uwagę, że wprowadzenie w Estonii innowacyjnego CIT znacznie uprościło sprawozdawczość podatkową i wedle danych Komisji Europejskiej zjawisko outsourcingu usług podatkowych zostało zredukowane do najniższego stopnia w Unii Europejskiej.

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Polecamy: CIT 2020. Komentarz

W raporcie zaprezentowano dane z 2018 r., które pokazują, że w Estonii przeciętne przedsiębiorstwo poświęca na CIT rocznie 5 godzin, a w Polsce - 59.

Wedle autorów raportu, estoński CIT to także "zbliżenie regulacji prawa podatkowego i bilansowego". Dla podatników - ich zdaniem - będzie to oznaczać konieczność prowadzenia jednej tylko ewidencji dla celów podatkowych, zamiast, jak jest to obecnie, dwóch odrębnych.

Twórcy raportu zwrócili uwagę, że warunkiem skorzystania z nowych zasad opodatkowania w Polsce będzie zatrudnianie co najmniej trzech pracowników.

"Jak wskazują dane PARP, przeciętna wielkość przedsiębiorstwa w Polsce to 4,7 osoby pracujące i 3,3 osoby zatrudnione, zatem warunek ten nie będzie stanowił przeszkody dla spółek, które chcą się intensywnie rozwijać. Co istotne, kryterium to zostało w sposób istotny złagodzone dla przedsiębiorstw rozpoczynających działalność. Wystarczy, aby taki podatnik osiągnął docelowy poziom zatrudnienia w ciągu okresu czteroletniego.

Zastosowanie regulacji estońskiego CIT-u wyklucza możliwość skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej, IP box czy planowanej ulgi na robotyzację. Jednak zdaniem wiceministra równolegle będzie prowadzony program akceleracyjny dla podmiotów, które będą mogły odpisywać środki przeznaczone na inwestycje na specjalnym rachunku, co zmniejszy podstawę opodatkowania. To pozwoli korzystać z ulg oraz równolegle z rozwiązania bardzo podobnego do estońskiego CIT-u, co nie zdezorganizuje pracy.

Według MF potencjał w Polsce dla rozliczeń według regulacji "estońskiego CIT-u" to 200 tys. przedsiębiorstw.

Zdaniem wiceministra drogą Estonii, oprócz Polski, w kolejnych latach podążyć mogą również inne kraje.

"Ostatnie dwadzieścia lat szybkiego rozwoju Estonii oraz sprawdzenie się tego systemu w trakcie dwóch kolejnych kryzysów udowodniły, że estoński model opodatkowania stanowi bezpieczne i sprawdzone remedium na wiele aktualnych bolączek gospodarki. Widzi to coraz więcej państw" - podsumował wiceminister.(PAP)

autor: Piotr Gozdowski

pgo/ pad/

Raport “Estoński CIT dla Polski. Potencjał, modele wdrożenia i oczekiwane efekty”

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA