REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konieczne jest zezwolenie na prowadzenie składu

REKLAMA

Przedsiębiorca, który zamierza produkować i przetwarzać tzw. wyroby akcyzowe zharmonizowane, musi uzyskać zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Skład podatkowy to miejsce, w którym towary objęte akcyzą są produkowane, magazynowane, przetwarzane, otrzymywane lub wysyłane w ramach systemu zawieszenia akcyzy. Właścicielem składu może być osoba, która uzyska zezwolenie właściwego naczelnika urzędu celnego.

Dozwolone odstępstwa

Zbigniew Sobecki, ekspert podatkowy z firmy doradczej KPMG, wyjaśnia, że produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (przede wszystkim paliw, wyrobów alkoholowych i wyrobów tytoniowych) może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Ekspert zwraca uwagę, że w odniesieniu do niektórych produktów klasyfikowanych jako wyroby akcyzowe zharmonizowane wymóg ten nie obowiązuje, o ile są one objęte stawką zerową akcyzy i nie są wykorzystywane do celów grzewczych lub napędowych. Do takich wyrobów zaliczać się będą np. ropa naftowa, gaz ziemny lub środki piorące i środki czyszczące, zawierające w swym składzie alkohol etylowy.

Potrzebny wniosek o zezwolenie

Prowadzenie składu podatkowego uzależnione jest od wcześniejszego uzyskania zezwolenia właściwego naczelnika urzędu celnego. Składany wniosek powinien zawierać w szczególności dane identyfikacyjne podatnika, jego siedzibę i adres (miejsce zamieszkania), numer KRS, REGON oraz określenie rodzaju i zakresu prowadzonej działalności.

Dokumenty, które należy dołączyć do wniosku, szczegółowo wymienia rozporządzenie ministra finansów (Dz.U. z 2004 r. nr 35, poz. 312 z późn. zm.). Przepisy wymagają m.in. złożenia dokumentu potwierdzającego, że wnioskodawca jest podatnikiem VAT, zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami oraz składkami ZUS.

- Przepisy różnicują sytuację wnioskodawców produkujących wyroby akcyzowe oraz podmiotów magazynujących wyroby wyprodukowane przez inne podmioty - wyjaśnia Zbigniew Sobecki.

Ekspert dodaje, że w tym drugim przypadku, aby uzyskać zezwolenie, należy spełnić dodatkowe warunki związane z wysokością obrotu (np. dla wyrobów tytoniowych minimalna wysokość - 700 mln zł w skali roku), wysokością złożonego zabezpieczenia akcyzowego (podwyższone o 30 proc. w stosunku do wymaganego od producentów) i minimalnego okresu magazynowania wyrobów w składzie (w zależności od rodzaju produktu - 5 lub 2 dni).


WYROBY AKCYZOWE ZHARMONIZOWANE
Do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zaliczamy: 
- paliwa silnikowe, 
- oleje opałowe, 
- napoje alkoholowe, 
- wyroby tytoniowe.

Zasady opłacalności

- Te dodatkowe wymogi powodują, że prowadzenie składu podatkowego przez osoby niebędące producentami wyrobów akcyzowych może nie mieć uzasadnienia ekonomicznego. W takiej sytuacji może okazać się, że bardziej celowe dla takiego podmiotu jest dokonywanie obrotu wyrobami, od których akcyza została wcześniej zapłacona, gdyż wtedy prowadzenie składu podatkowego nie jest wymagane - podsumowuje Zbigniew Sobecki.

Magdalena Majkowska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA