REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta chroni przed sankcją, nie przed odsetkami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Przepisy pozwalają uniknąć sankcji karnych za niezapłacenie podatku. Wystarczy, jeśli podatnik po zakończeniu kontroli dokona skutecznej korekty. Brak wpłaty w terminie spowoduje konieczność zapłaty odsetek od zaległości.


Już tylko kilkanaście dni zostało podatnikom na rozliczenie się z fiskusem za 2006 rok. Z wysłaniem PIT zwlekają głównie osoby, które do podatku muszą dopłacić. Część z nich myśli nawet o niezapłaceniu podatku, tym bardziej że pozwalają na to przepisy podatkowe. Wynika z nich, że zarówno po kontroli podatkowej, jak i skarbowej podatnik ma prawo złożyć korektę, która w 100 proc. zabezpiecza go przed konsekwencjami karnymi skarbowymi. Eksperci ostrzegają jednak przed zbyt pochopnym podejmowaniem decyzji. Mimo możliwości, jakie dają przepisy, podatek lepiej płacić. Fiskus ma dużo czasu na ustalenie zaległości podatkowej. Gdy doliczy do niej odsetki, może okazać się, że do zapłacenia będzie spora kwota.


Nie ma sankcji karnych


Robert Krasnodębski, radca prawny z Kancelarii Weil, Gotshal & Manges, wyjaśnia, że obecnie podmiot nierealizujący swoich obowiązków może czekać na kontrolę podatkową, a następnie po jej zakończeniu kosztem zapłaty odsetek od zaległości podatkowych, które obecnie wynoszą 11 proc., uniknąć odpowiedzialności karnej.

- Można by zatem postawić tezę, że przepisy w pewien sposób premiują niepłacenie podatku - twierdzi nasz rozmówca.

- Podatnicy mają obecnie mechanizm pozwalający uniknąć odpowiedzialności karnej skarbowej, o ile zgodzą się z zarzutami stawianymi przez kontrolujących i uiszczą zaległość - mówi Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy z kancelarii Ożóg i Wspólnicy.

Jednocześnie dodaje, że naczelnicy urzędów skarbowych mogą próbować pozbawiać podatników tej możliwości poprzez wcześniejsze wszczęcie postępowania podatkowego. Zaznacza jednak, że możliwości takiej nie ma dyrektor urzędu kontroli skarbowej. Istotne są zatem różnice w prawach podatnika. Zależą one od tego, czy kontrola jest prowadzona przez urząd skarbowy czy urząd kontroli skarbowej. Ordynacja wyłącza możliwość korekty deklaracji w przypadku VAT, co miało w zamierzeniu uniemożliwić unikanie przez podatników 30-proc. sankcji VAT. Ustawa o kontroli skarbowej nie zawiera takiego wyłączenia. A to oznacza - zdaniem naszego rozmówcy - że w przypadku kontroli prowadzonej przez UKS, o ile podatnik skoryguje deklarację w terminie 14 dni, nie dość, że uniknie odpowiedzialności karnej skarbowej, to jeszcze może uniknąć 30-proc. sankcji VAT.

Dariusz Malinowski, doradca podatkowy, dyrektor Zespołu Postępowań Podatkowych i Sądowych KPMG zwraca uwagę, że na tle innych państw polski fiskus nie wypada źle. Tam nie ma możliwości korygowania deklaracji podatkowych po rozpoczęciu kontroli, a następstwem błędów w rozliczeniach są postępowania karne wobec osób odpowiedzialnych.

Adrian Jonca, doradca podatkowy z Kancelarii Beiten Burchardt zwraca uwagę, że zastosowanie art. 16a kodeksu karnego skarbowego (abolicja karna skarbowa) nie zwalnia podatnika od zapłaty odsetek.


Są dodatkowe koszty


- Mając na względzie prawie 6-letni okres przedawnienia zobowiązania podatkowego, który w wielu przypadkach może wynieść nawet 10-12 lat, to kwota zaległego zobowiązania podatkowego może się szybko podwoić - mówi Adrian Jonca.

Dodaje, że korekta deklaracji VAT po zakończeniu kontroli podatkowej nie zwalnia podatnika od obowiązku zapłaty dodatkowego zobowiązania w VAT. Zdaniem naszego rozmówcy przyzwolenie na bezkarną korektę deklaracji nawet po zakończeniu kontroli podatkowej powoduje, że finansowanie działalności gospodarczej poprzez brak należytego wykonywania obowiązków podatkowych jest drogim źródłem finansowania. Będzie tak zwłaszcza wtedy, gdy na krótko przed przedawnieniem organ podatkowy lub kontroli skarbowej wskaże w protokole z kontroli na naruszenie prawa podatkowego.

- Kwota zaległego podatku uzależniona jest zatem od prawdopodobieństwa kontroli podatkowej. Wydaje się, że obecna oferta banków udostępnia korzystniejsze źródła finansowania działalności gospodarczej, mniej niepewne co do ich ostatecznych kosztów, w szczególności w ujęciu długoterminowym - konkluduje Adrian Jonca.

Potwierdza to Inarda Bielińska, radcy prawny w kancelarii Gessel. Jej zdaniem niepłacenie podatków jest mało opłacalne.

Jako podstawowy argument wymienia konieczność zapłaty ustawowych odsetek za zwłokę oraz wątpliwości, co do możliwości korygowania deklaracji VAT po kontroli podatkowej, a także możliwość zastosowania niezwykle dotkliwej dla podatnika sankcji VAT. W jej ocenie już konieczność zapłaty odsetek, szczególnie gdy termin zapłaty podatku w wyższej niż zadeklarowana przez podatnika wysokości dawno upłynął, może stanowić bardzo dotkliwą karę.

Omawiane przepisy mogą stanowić swoistą pułapkę dla podatników. W razie sporu z organami podatkowymi zachęcają do jego rozstrzygnięcia po myśli fiskusa.

- Nierzadko zdarza się, że w efekcie kontroli pojawi się spór podatnika z organami co do np. interpretacji regulacji podatkowych - wyjaśnia Robert Krasnodębski. Przepisy stawiają podatnika przed dylematem: przyznać organom podatkowym rację i złożyć korektę czy też dochodzić swoich praw, ryzykując przegraną i narażenie się na konsekwencje karne skarbowe.

- Przewrotnie można zatem powiedzieć, że w obecnym stanie prawnym w pewien sposób uprzywilejowani są podatnicy popełniający oczywiste błędy, co do których nie ma sporu i podatnicy potulni, którzy przestraszeni perspektywą sankcji karnych rezygnują z dochodzenia swoich racji - dodaje nasz rozmówca.

Do podobnych wniosków dochodzi Inarda Bielińska.


Decyzję podejmie podatnik


- W wielu sytuacjach po zakończeniu kontroli podatnicy nie będą korzystać z możliwości złożenia korekty - uważa. Przyczyną będą różnice między stanowiskiem organów kontrolujących a stanowiskiem podatnika. Nasza rozmówczyni zwraca jednak uwagę, że w takich przypadkach spór z władzami podatkowymi często na sali sądowej nie kończy się pozytywnie dla podatnika. I choć podatnik zapłacił zaległy podatek wraz z odsetkami na etapie decyzji organu pierwszej instancji, będzie odpowiadać na podstawie ustawy o kontroli skarbowej. Spowoduje to postawienie w gorszej sytuacji podatników, którzy zrezygnują z korekty i wybiorą walkę z fiskusem.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

11proc. wynoszą odsetki od zaległości podatkowej


Aleksandra Tarka

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA