REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

5 tys. zł bezzwrotnej dotacji dla mikroprzedsiębiorcy dotkniętego skutkami pandemii

5 tys. zł bezzwrotnej dotacji dla mikroprzedsiębiorcy dotkniętego skutkami pandemii
5 tys. zł bezzwrotnej dotacji dla mikroprzedsiębiorcy dotkniętego skutkami pandemii

REKLAMA

REKLAMA

Mikroprzedsiębiorca będzie mógł uzyskać do 5 tys. zł bezzwrotnej dotacji, jeśli jego dochody spadły o 40 proc .w październiku albo listopadzie 2020 r. wobec przychodu uzyskanego w analogicznym czasie 2019 r. - ustalili 27 października 2020 r. posłowie z sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.

Wsparcie dla biznesu - kolejne zmiany prawa

27 października 2020 r. na sejmowej komisji Polityki Społecznej i Rodziny odbyło się pierwsze czytanie poselskiego projektu noweli ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Komisja przyjęła projekt wraz ze zgłoszonymi poprawkami. Zgodnie z zapowiedzią posłów, część poprawek ma być zgłoszona podczas drugiego czytania.

Autorami projektu są posłowie PiS, którzy wskazują, że celem zmian jest udzielenie wsparcia przedsiębiorstwom działającym w branżach, które znalazły się w trudnej sytuacji w związku z nowymi zasadami bezpieczeństwa, czy też ponoszącym koszty związane z obostrzeniami sanitarnymi skutkującymi spadkiem frekwencji.

REKLAMA

REKLAMA

Jak tłumaczył posłom wnioskodawca poseł Zdzisław Sipiera, w związku z dynamiczną sytuacją epidemiczną i wprowadzeniem kolejnych zasad bezpieczeństwa, które mają zapobiegać rozprzestrzenianiu się COVID-19, ograniczone zostało funkcjonowanie niektórych gałęzi gospodarki. Jak mówił, obostrzeniami zostały objęte branże, których działalność może sprzyjać rozprzestrzenianiu się pandemii COVID-19 w wyniku zwiększonej mobilności społeczeństwa i liczby kontaktów społecznych.

"Branże, które są dotknięte znacznymi ograniczeniami, to branża gastronomiczna, fitness, targowa, estradowa, filmowa, rozrywkowa i rekreacyjna, fotograficzna i fizjoterapeutyczna" - wyliczał Sipiera. Jak dodał, ustawa może objąć ok. 173 tys. firm w Polsce i 372 tys. pracowników. "Kwota, która jest przewidywana to jest 1 mld 800 mln zł. I będzie pochodziła z funduszu covidowego, który został wcześniej uchwalony przez Sejm" - powiedział.

Jak mówił, firmy te odnotowały spadek przychodów, nastąpiła również znaczna utrata płynności finansowej. "Zagrożone jest tak naprawdę w wielu przypadkach dalsze funkcjonowanie tych przedsięwzięć. A z tym się wiąże likwidacja miejsc pracy" - tłumaczył.

Przypomniał, że branża turystyczna otrzymała już wsparcie. "Te branże nie otrzymały tego wsparcia, stąd konieczność podjęcia tych działań, energicznych, szybkich i dlatego też w takim trybie wnioskujemy do Wysokiej Izby, żeby się tym zająć" - powiedział.

REKLAMA

Jak powiedział Sipiera, ustawa ma trzy główne cele: wsparcie przedsiębiorców wymienionych branż, przeciwdziałanie negatywnym skutkom gospodarczym oraz utrzymanie miejsc pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sipiera przekazał, że regulacja i zapisy tej ustawy m.in. dotyczą określenia terminu do składania wniosków o dofinansowanie. Projekt przewiduje określenie terminu końcowego, do którego mogą być składane wnioski o dofinansowanie wynagrodzeń pracowników. Zgodnie z propozycją, wnioski będą mogły być składane do dnia 10 czerwca 2021 r.

Jak mówił poseł wnioskodawca, kolejne rozwiązania dotyczą m.in. zawieszenia stosowania ustawy z 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy; dodatkowego świadczenia postojowego dla branży turystycznej; dodatkowego świadczenia postojowego; uregulowania kwestii zwrotu dofinansowania; wymiany informacji między ZUS a KAS; kontroli ZUS; zmiany w dofinansowaniu części kosztów prowadzonej działalności gospodarczej; zmiany w obszarze pożyczki przeznaczonej na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy; wprowadzenia zmiany dot. Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i zadań realizowanych z tego Funduszu; przedłużenie finansowania dotychczasowych instrumentów, które są zapisane w ustawie z 2 marca tego roku; zwolnienie z ZUS; terminy składania wniosków o zwolnienie ze składek ZUS i obowiązki płatników składek; zawieszenie opłaty targowej - to jest sprawa m.in. samorządów; przedłużenie możliwości finansowania zadań z ZFŚP do 30 czerwca 2021r.

Wiceminister rozwoju, pracy i technologii Marek Niedużak wskazał, że trzonem rozwiązań ustawy jest to, że dla branż najbardziej poszkodowanych z powodu obostrzeń i które odczuwają skutki przeciwdziałań pandemii, zgodnie z projektowanymi zmianami, otrzymują wsparcie, które ma na celu m.in. utrzymanie miejsc pracy. "Stąd te zmiany w składkach ZUS. W tym projekcie jest propozycja, która mówi o tym, by zwolnić czasowo tych przedsiębiorców ze składek ZUS. Kolejnym narzędziem wsparcia jest świadczenie postojowe" - powiedział.

Posłowie przyjęli kilka poprawek, część z nich miała charakter doprecyzowujący i legislacyjny. Jedna z przyjętych poprawek - zgłoszona przez posła wnioskodawcę - ma na celu złagodzenie negatywnych skutków, jakie wywołuje dla mikroprzedsiębiorców pandemia.

"Zgodnie z tą projektowaną zmianą, starosta może na podstawie umowy udzielić ze środków Funduszu Pracy jednorazowej dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia przez nich działalności gospodarczej. Warunkiem jest to, że aby ta dotacja była możliwa do przyznania, musi być ta działalność, która była niższa o co najmniej 40 proc. uzyskanych dochodów w październiku albo listopadzie w stosunku do przychodu uzyskanego odpowiednio w październiku albo listopadzie 2019 r. Dotacja może wynieść do 5 tys. zł i może być później udzielona, jako umorzenie w przyszłości" - powiedział Sipiera prezentując poprawkę, którą następnie przyjęli posłowie.

Kolejna przyjęta przez komisję poprawka, także zgłoszona przez wnioskodawcę, dotyczyła jednorazowych dodatkowych świadczeń postojowych dla firm ujętych w projektowanej ustawie oraz zwolnień ze składek ZUS.

"Aby skorzystać z projektowanych rozwiązań konieczne jest prowadzenie na dzień 30 września 2020 r. przeważającej działalności (...) w swojej działalności głównej. Ponadto (...) wprowadzono dodatkowe świadczenie postojowe oraz zwolnienie ze składek ZUS dla firm z branży turystycznej. W celu sprawnej realizacji wskazanych instrumentów, niezbędne jest umożliwienie ZUS dostępu do baz danych, w zakresie oznaczenia działalności odpowiednimi kodami polskiej klasyfikacji działalności gospodarczej. Dlatego też proponuje się zobowiązanie GUS do przekazania niezbędnych informacji na żądanie ZUS. Proponuje się również doprecyzowanie treści delegacji ustawowej do Rady Ministrów dającej uprawnienie do określenia innych miesięcy zwolnienia ze składek ZUS niż listopad 2020 r." - wyjaśnił poprawkę Sipiera.

Komisja przyjęła także poprawkę zgodnie z którą organizatorzy turystyczni będą mogli składać do ZUS wnioski o zawieszenie składek. Oszacowane te koszty wynosiłyby około 32 mln zł. Jak zaznaczono, jeżeli przedsiębiorca skorzystał ze zwolnienia, jako agent turystyczny, nie będzie mógł już wystąpić o zwolnienie, jako organizator turystyki. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

aop/ dym/

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA