REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Darowiznę na zwalczanie COVID-19 będzie można odliczyć podwójnie

Subskrybuj nas na Youtube
Darowiznę na zwalczanie COVID-19 będzie można odliczyć podwójnie
Darowiznę na zwalczanie COVID-19 będzie można odliczyć podwójnie

REKLAMA

REKLAMA

W najbliższych trzech miesiącach każda złotówka przeznaczona na wsparcie ochrony zdrowia i szkolnictwa będzie podwójnie odliczona od dochodu - poinformował PAP wiceminister finansów Jan Sarnowski. MF pracuje też nad przedłużeniem stawki 0 proc. VAT na darowizny laptopów do szkół w czasie pandemii.

Darowizny na zwalczanie epidemii koronawirusa - odliczanie w PIT i CIT

Resort finansów w informacji przekazanej PAP odniósł się do uchwalonej w środę nowelizacji, która przewiduje m.in. opodatkowanie spółek komandytowych CIT, ograniczenie tzw. ulgi abolicyjnej, podniesienie limitu przychodów do uprawniającego do korzystania z 9- proc., czy ryczałtu.

Ministerstwo zwraca uwagę, że nowelizacja wprowadza też odliczenie w podatku PIT i CIT bez limitu dla darowizn (pieniężnych lub rzeczowych) przekazanych na cele związane z zapobieganiem oraz zwalczaniem zakażenia koronawirusem dla podmiotów świadczących opiekę zdrowotną, w tym transport sanitarny, a także przekazanych Agencji Rezerw Materiałowych oraz Centralnej Bazie Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Jak zaznaczył wiceminister finansów Jan Sarnowski, resort powraca do ulgi z tytułu darowizn przekazanych na walkę z koronawirusem.
"Zachęcamy wszystkich do solidarności, do przekazywania szpitalom sprzętu leczniczego i ochronnego, a szkołom – nowego sprzętu elektronicznego, potrzebnego uczniom i studentom do udziału w zdalnych zajęciach. W najbliższych, kluczowych trzech miesiącach walki z COVID-19, każda złotówka przeznaczona na wsparcie ochrony zdrowia i szkolnictwa będzie podwójnie, aż w 200-proc. odliczona od dochodu" - podkreślił.

Zaznaczył, że ministerstwo chce w maksymalnym stopniu wspierać produkcję sprzętu i wyposażenia niezbędnego do walki z COVID-19, dlatego producenci towarów, które są związane z walką z epidemią będą mogli skorzystać z jednorazowej amortyzacji wydatków związanych z otwarciem i utrzymaniem produkcji.

"Dodatkowo firmy pracujące nad nowoczesnymi rozwiązaniami wspomagającymi walkę z COVID-19 aż do końca epidemii będą mogły na preferencyjnych zasadach korzystać z ulg B+R i IP-Box" - dodał wiceminister.

REKLAMA

Jak informuje MF, zgodnie ze zmianami, od października do grudnia 2020 r. będzie można odliczyć od dochodu 200 proc. wartości przekazanej darowizny. W okresie styczeń – marzec 2021 r. będzie to 150 proc. wartości, a potem, aż do zakończenia stanu epidemii - 100 proc. bez limitu. Podobne rozwiązanie wprowadzono wiosną tego roku - dotyczyło darowizn medycznych przekazanych od 1 stycznia do 30 września 2020 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo tłumaczy, że nowelizacja przewiduje ponadto przedłużenie na kolejne okresy trwania pandemii, zwolnienia dłużnika z obowiązku zwiększania dochodu przy obliczaniu należnej zaliczki o niezapłacone w terminie zobowiązania.

"Zwolnienie to, tak jak obecnie, dotyczyć będzie dłużników, którzy ponoszą negatywne konsekwencje pandemii i którzy osiągają w związku z tym obniżone przychody. Dłużnicy z analogicznego zwolnienia będą korzystali również przy rozliczeniu podatku należnego za rok podatkowy, czyli w zeznaniu rocznym" - wyjaśnia ministerstwo.

W przypadku wierzyciela nadal obowiązywać będzie przy obliczaniu należnych zaliczek skrócony okres z 90 do 30 dni, po którym wierzyciel będzie mógł odliczyć od dochodu nieuregulowane w terminie wierzytelności. Również w tym przypadku obowiązywać będą analogiczne rozwiązania przy obliczaniu podatku należnego za rok podatkowy, czyli w zeznaniu rocznym.

Zgodnie z nowelizacją możliwe będzie zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów kosztów poniesionych w związku z udzieleniem pomocy (nieodpłatnego świadczenia) na rzecz podmiotów biorących udział w walce z COVID-19, np. szpitalom, Agencji Rezerw Materiałowych, Głównemu Inspektoratowi Sanitarnemu, przy jednoczesnym wyłączeniu z przychów podlegających opodatkowaniu otrzymanej przez te podmioty pomocy.

"Trwają prace nad przedłużeniem stawki 0 proc. VAT na darowizny laptopów do szkół i jednostek oświaty w czasie pandemii (obecne przepisy wygasły 30 czerwca br.). To rozwiązanie również obowiązywało wiosną – według tych samych zasad" - informuje MF.

Uchwalona w środę nowela ma - w założeniu resortu finansów - uszczelnić system podatkowy oraz poprawić kondycję sektora firm małych i średnich w sytuacji spowodowanej przez pandemię. Przewidziano, że spółki komandytowe mają być podatnikami CIT.

Podatnicy, których przychody w roku poprzednim przekroczyły równowartości 50 mln euro, będą musieli publikować informacje o realizowanej strategii podatkowej. Obowiązek taki będzie dotyczył również podatników działających w formie podatkowej grupy kapitałowej (PGK), niezależnie od wysokości osiąganych przez taką grupę przychodów.

Zaproponowano też wprowadzenie limitu odliczenia tzw. ulgi abolicyjnej do wysokości 1360 zł. Ograniczenie w uldze abolicyjnej nie będzie dotyczyć dochodów osiąganych z tytułu pracy lub usług wykonywanych poza terytorium lądowym państw.

Ponadto podniesiono z 1,2 mln euro do 2 mln euro limit przychodów z bieżącego roku podatkowego uprawniających do korzystania z obniżonej 9 proc. stawki podatku CIT. Natomiast w ustawie o ryczałcie podniesiony został limit przychodów – z 250 tys. do 2 mln euro – warunkujący wybór ryczałtu. Zmniejszeniu uległa też wysokość niektórych stawek ryczałtu. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ drag/

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA