REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spadkobierca musi się zameldować na pobyt stały

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jolanta Nowak

REKLAMA

Podatnik otrzymujący w spadku lub darowiźnie nieruchomość skorzysta z ulgi mieszkaniowej, jeśli w nabytym mieszkaniu lub domu zamelduje się na pobyt stały.


W znowelizowanej ustawie z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 142, poz. 1514 z późn. zm.) zmieniono przepisy dotyczące ulgi mieszkaniowej określonej w art. 16. Ustawodawca rozszerzył zakres przedmiotowy ulgi o nowe formy nabycia.

Poprzednio tytułem nabycia uprawniającym do skorzystania z ulgi był spadek lub darowizna. Teraz tytułem takim jest dziedziczenie, zapis, dalszy zapis, polecenia testamentowe, darowizna lub polecenie darczyńcy (w przypadku osób zaliczonych do I grupy podatkowej), dziedziczenie, zapis, dalszy zapis lub polecenie testamentowe (w przypadku osób zaliczonych do II oraz III grupy podatkowej, jednak pod warunkiem, że osoby te sprawowały opiekę nad spadkodawcą). Ze względu na trudności praktyczne związane z zawieraniem takich umów przed organem gminy ustawodawca zrezygnował z tego wymogu wprowadzając pisemną formę umowy z podpisem notarialnie poświadczonym. Dodatkowym warunkiem do skorzystania z ulgi mieszkaniowej przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej jest w takim przypadku konieczność sprawowania opieki przez co najmniej dwa lata od dnia poświadczenia podpisów przez notariusza.


Ważne terminy


Po nowelizacji wyeliminowane zostały również wątpliwości interpretacyjne dotyczące stosowania ulgi w wysokości proporcjonalnej do wielkości udziału, gdy przedmiotem spadku nie była cała nieruchomość, a jedynie udział w niej. Obecnie ustawa mówi wprost, że w przypadku nabycia części (udziału) budynku mieszkalnego lub lokalu albo udziału w spółdzielczym prawie do budynku mieszkalnego lub lokalu ulga przysługuje stosownie do wielkości udziału.

Ustawodawca doprecyzował również termin do przekazania własnego mieszkania na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy bądź też rozwiązania stosunku najmu, jeśli nabywca w chwili nabycia spadku był właścicielem lub najemcą innego mieszkania, a chce skorzystać z ulgi mieszkaniowej. Nowy termin określony w ustawie wynosi sześć miesięcy i jest liczony od dnia złożenia zeznania albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego.


Ważne!

Obowiązek zameldowania w mieszkaniu, a także dwuletni okres przeznaczony na wydatkowanie środków uzyskanych ze sprzedaży spadkowego mieszkania mają zastosowanie do sytuacji, gdy nabycie nastąpiło po 1 stycznia 2007 r.


Potrzebny meldunek


Obecnie do skorzystania z ulgi mieszkaniowej nie wystarczy już pięcioletni okres zamieszkiwania w nabytej nieruchomości. Ustawodawca wprowadził dodatkowy warunek. Podatnik musi w nabytym mieszkaniu zameldować się na pobyt stały.

Zmianie uległy także przepisy dotyczące zachowania ulgi mieszkaniowej w przypadku, gdy nabywca zamieszkał w nabytym mieszkaniu, a następnie zbył nieruchomość. Ustawodawca określił, że środki uzyskane ze sprzedaży mieszkania objętego ulgą podatnik musi w całości wydatkować na zakup innego mieszkania, i to w okresie dwóch lat od dnia zbycia. Łączny okres zamieszkiwania w zbytym i nabytym lokalu, potwierdzony zameldowaniem na pobyt stały, musi wynosić pięć lat.

Dwuletni okres na wydatkowanie środków ma zastosowanie również do sytuacji, gdy podatnik nie rozpoczął zamieszkiwania w mieszkaniu objętym ulgą, a następnie zbył je ze względu na konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania. Oznacza to, że tylko częściowe wydatkowanie środków spowoduje utratę ulgi mieszkaniowej.


Ulga dla spółdzielców


Dotychczas ustawodawca nie przewidywał możliwości zastosowania ulgi z art. 16 ustawy w przypadku nabycia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego. Obecnie nabycie takiego prawa, a raczej wkładu mieszkaniowego w spółdzielni, bo jedynie ono podlega dziedziczeniu, zostało objęte zwolnieniem na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 5a ustawy. Warunki, jakie musi spełnić podatnik do skorzystania z tego zwolnienia, pokrywają się z warunkami do skorzystania z ulgi mieszkaniowej, a to za sprawą odesłania do art. 16 ust. 2 pkt 5-6 ustawy. Warto pamiętać, że w stosunku do osób wymienionych w art. 4a, tj. małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwa, ojczyma i macochy, pierwszeństwo w stosowaniu będą miały przepisy dotyczące zwolnienia określonego w art. 4a, a dopiero gdy zwolnienie to nie będzie możliwe, można stosować przepisy art. 16 ustawy, o ile osoby spełnią wszystkie wymienione w tym przepisie warunki.


PRZYKŁAD: JAK WYLICZYĆ PODATEK

Przedmiotem spadku jest spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego o powierzchni 120 mkw., wartość rynkowa mieszkania - 240 tys. zł, cena 1 mkw. - 2 tys. zł.
Dziedziczą:
- córka - udział 1/2 o wartości 120 tys. zł - zwolnienie na podstawie art. 4a ustawy, pod warunkiem złożenia zgłoszenia SD-Z1,
- zięć - udział 1/2 o wartości 120 tys. zł - ulga mieszkaniowa z art. 16 ustawy do wysokości 55 mkw.
55 mkw. x 2 tys. zł = 110 tys. zł objęte ulgą
Podstawa opodatkowania 10 tys. zł
Kwota wolna 9637 zł
Nadwyżka podlegająca opodatkowaniu 363 zł
Podatek należny 11 zł


Jolanta Nowak

pracownik Izby Skarbowej w Poznaniu

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje –dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie — czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA