REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Chcemy prostych, ale jednocześnie i sprawiedliwych podatków

Wirginia Aksztejn

REKLAMA

Miniony rok nie przyniósł rewolucyjnych zmian ani w zachowaniach, ani postawach Polaków, co wynika zapewne z braku ważniejszych przeobrażeń systemu podatkowego.


Podobnie jak w zeszłym roku daje się zauważyć wewnętrzny konflikt w dążeniu do wprowadzenia systemu podatkowego, który byłby jednocześnie prosty, korzystny ekonomicznie dla podatnika i odpowiadałby poczuciu sprawiedliwości społecznej.


Wydawać by się mogło, że planowane uproszczenia w systemie podatkowym powinny spotkać się z aprobatą Polaków - jako że, podobnie jak rok temu, zdecydowana większość (ponad 70 proc.) uznała obowiązujący system za zbyt skomplikowany i jedynie co piąty podatnik samodzielnie wypełnił swoje zeznanie podatkowe. Upraszczanie systemu wiąże się jednak m.in. z rezygnacją z istniejących ulg podatkowych, które, jak pokazują kolejne fale badania, cieszą się wysokim poparciem Polaków. Według deklaracji badanych, w tym roku z odliczeń skorzystał niemal co trzeci podatnik. Korzystający z ulg dwukrotnie częściej niż niekorzystający spodziewają się zwrotu pieniędzy z urzędu skarbowego (88 proc. w porównaniu z 43 proc.). Postulat uproszczenia systemu podatkowego wciąż zatem stoi w sprzeczności z silnym interesem ekonomicznym.


Nieprzewidziane konsekwencje


Trudno również oprzeć się wrażeniu, że badani nie uświadamiają sobie niektórych implikacji upraszczania systemu podatkowego. Obniżenie stawek i wprowadzenie podatku liniowego wiąże się z podwyższeniem podatków pośrednich. Jak pokazują wyniki bada- nia, jedynie co czwarty zwolennik wprowadzenia jednolitej 15-procentowej stawki popiera jednocześnie obniżenie stawek podatku dochodowego w zamian za podwyższenie stawki VAT. Jak natomiast wiadomo, bez tego ostatniego elementu obniżki i uproszczenia nie są możliwe.


Sprawiedliwość polskiego systemu podatkowego ponownie spotkała się z negatywną oceną badanych. Jedynie 16 proc. respondentów określiło go jako zdecydowanie lub raczej sprawiedliwy. Co ciekawe, system podatkowy w podobny sposób oceniali zarówno badani o wysokich, jak i niskich dochodach osobistych, co wynikać może z ogólnego przekonania, że państwo zabiera zbyt duży odsetek dochodów zarówno mało, średnio, jak i dużo zarabiającym.


Ile komu zabierać


Większość respondentów pytanych o wysokość podatku, który powinien być pobierany po odprowadzeniu składek na ubezpieczenie społeczne od osób o miesięcznych dochodach wynoszących odpowiednio 2 tys. zł, 5 tys. zł i 10 tys. zł brutto, we wszystkich trzech przypadkach uznawała, że część zarobków obecnie odprowadzana na rzecz państwa jest zbyt wysoka.


Odsetek wyrażających poparcie dla obniżenia obciążeń podatkowych spada jednak w miarę wzrostu rozpatrywanego poziomu dochodów - i tak zarabiających 2 tys. zł brutto odciążyć chciałoby 65 proc., a zarabiających 10 tys. zł - już tylko 45 proc. badanych.


System progresywny czy liniowy


W Polsce wciąż przeważają zwolennicy progresywnej skali podatkowej, choć ich odsetek nieco spadł w porównaniu z rokiem ubiegłym. Za taką samą stawką dla wszystkich podatników opowiada się obecnie około 30 proc. respondentów.


Jeśli jednak pytamy o podatek efektywny, okazuje się, że nawet wśród zwolenników jednolitej 15-procentowej stawki, ponad 40 proc. optuje za różnicowaniem obciążeń podatkowych ze względu na wysokość dochodów.


Wirginia Aksztejn

analityk w PBS DGA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA