REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na materiały z logo powinny być kosztem

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od decyzji fiskusa zależy, czy kosztem będą wydatki na materiały z logo firmy. Jedne urzędy gadżety z logo traktują jako reprezentację, inne jako reklamę. Jeśli nie powstanie jednolite stanowisko, spory z urzędami będą się nasilać.


O jednolite interpretacje podatkowe zawsze było trudno. Jednak teraz osiągnięcie konsensusu w kwestii rozliczania wydatków poniesionych na materiały z logo firmy graniczy wręcz z cudem. Wszystko za sprawą zmian w przepisach podatkowych, które zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2007 r.


Od początku roku do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wszelkie wydatki poniesione na reklamę. Kosztem takim natomiast nie mogą już być wydatki na reprezentację. I tu pojawia się problem, jak traktować wydatki poniesione przez przedsiębiorców na gadżety z logo. Jako reklamę czy jako reprezentację? Niestety podatnicy nie potrafią jednoznacznie odpowiedzieć na tak postawione pytanie. Trudności z tym mają również organy podatkowe. Na przykład naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna w interpretacji z 8 lutego 2007 r. (nr I-415/01/07) stwierdził, że wydatki na zakup towarów z logo firmy, np. kubki, kalendarze, nie będą mogły być zaliczone do kosztów podatkowych firmy, gdyż są to wydatki na cele reprezentacji.


Natomiast już miesiąc później naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego w interpretacji z 7 marca 2007 r. (nr PO-II/423/2/AN/07) wyjaśnił, że wydatki firmy na materiały z jej logo mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Są to bowiem wydatki związane z reklamą.


Zgodności nie ma wśród samych organów podatkowych. Co w tej sytuacji mają zrobić podatnicy? Zdaniem ekspertów Accreo Taxand wydatki na materiały z logo mogą być kosztem podatkowym. Jednak takie potraktowanie tego typu wydatków może spotkać się z oporem ze strony niektórych urzędników.


KIP udziela informacji


Szukając argumentów pozwalających podatnikowi na zaliczenie wydatków na materiały z logo do kosztów podatkowych, można odwołać się m.in. do informacji zamieszczonych na stronach Krajowej Informacji Podatkowej.


Maria Kukawska, doradca podatkowy, starszy konsultant w dziale doradztwa podatkowego Accreo Taxand, stwierdziła w rozmowie z nami, że zgodnie z instrukcjami KIP oznakowanie prezentu logo firmy przesądza o tym, że prezent ma charakter reklamowy i wydatek na jego zakup może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów (koszulka, długopis, kartka świąteczna, kubek, smycz, karteczki samoprzylepne, kalendarz itp.).


- Choć instrukcja taka nie jest wiążąca dla podatników i organów podatkowych, to jednak wobec nielicznych jeszcze interpretacji dotyczących obecnego rozumienia omawianych przepisów przez organy podatkowe, jest to źródło przydatne przy rozliczaniu wydatków na gadżety - argumentowała Maria Kukawska.


Minister odpowiada


Maria Kukawska wskazała również, że z kolei w odpowiedzi ministra finansów na interpelację poselską w sprawie rozumienia pojęcia reprezentacji uznano, że reprezentacja to występowanie w imieniu podatnika (firmy), wiążące się z okazałością i wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia. Reprezentacja to działanie polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów.


- Przyjmując wskazaną, znaną już definicję reprezentacji wydaje się, że gadżety z logo spółki reprezentacją w tym rozumieniu nie są - nie służą wywieraniu na odbiorcy wrażenia okazałości i wytworności.

Gadżety firmowe są dziś bowiem tak powszechne, że ich obecność nie przyczynia się w znacznym stopniu do budowy wizerunku. To raczej ich brak może uchodzić za odstępstwo od zwyczajowego postępowania - dodała nasza rozmówczyni.


Jej zdaniem podatnicy mają argumenty pozwalające na kwestionowanie poglądu, jakoby wydatki na materiały z logo nie stanowiły kosztów podatkowych. Najbezpieczniej, z punktu widzenia podatnika, byłoby wyłożyć je we wniosku o interpretację w tej sprawie skierowanym do organu podatkowego.


Zdezorientowane urzędy


Niestety, mimo wytycznych KIP i publikowanych odpowiedzi resortu finansów na temat nowych zasad rozliczania reprezentacji i reklamy, wśród interpretacji organów podatkowych panuje chaos.


Łukasz Jamróz, starszy konsultant w dziale doradztwa podatkowego Accreo Taxand, wyjaśnił, że kluczowe z punktu widzenia podatkowej klasyfikacji przekazywanych materiałów jest rozróżnienie pomiędzy ich funkcją informacyjną (reklamową) a reprezentacyjną.


Jednocześnie wskazał, że w przypadku przekazywania przez podatnika produktów z logo firmy o większej wartości (np. wieczne pióra) wydaje się, że celem takich wydatków jest tworzenie pozytywnego wizerunku firmy i budowa odpowiednich relacji z klientem, tj. wydatki takie mają charakter reprezentacyjny. W związku z tym podatnik nie może traktować ich jako kosztów podatkowych.


- W przypadku materiałów (gadżetów) o niewielkiej wartości, wydawanych masowo potencjalnym klientom, funkcja reklamowa dominuje nad funkcją reprezentacyjną. Dlatego też podatnicy powinni traktować takie wydatki jako koszty uzyskania przychodów - radził Łukasz Jamróz.


Mając na uwadze interpretację Pierwszego Urzędu Skarbowego ŁódźGórna nie można jednak wykluczyć, że taka klasyfikacja wydatków będzie kwestionowana przez władze skarbowe. W związku z tym - jak podkreślił Łukasz Jamróz - podatnicy, u których analizowane wydatki stanowią znaczny koszt, mogą rozważyć wystąpienie o wiążącą interpretację prawa podatkowego.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Jak urzędy traktują wydatki na materiały z logo


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Jak klasyfikowane są wydatki reprezentacje i reklamowe


POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno wydać jednolitą interpretację, która wyjaśniłaby, czy wydatki na materiały z logo firmy są reklamą czy reprezentacją, a tym samym, czy mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów czy też nie. Resort powinien również przygotować nowelizację ustawy o PIT i ustawy o CIT, wprowadzając do nich jednoznaczne definicje: reprezentacji i reklamy.


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl



OPINIE


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Maria Kukawska, doradca podatkowy, starszy konsultant w Accreo Taxand


Kwalifikacja wydatków na gadżety w ramach dwójpodziału: reprezentacja - reklama, nie do końca jest możliwa. Materiały z logo firmy stanowią pewną formę promocji produktów podatnika, czy też upowszechnienia logo firmy, trudno jednak za ich pośrednictwem budować prestiż firmy. Z drugiej strony jedynie w pewien pośredni sposób przyczyniają się do przekazania subiektywnej informacji o towarze. Stojąc przed koniecznością wyboru jednej z dwóch kategorii, jedynie przez negatywną selekcję usunęłabym te wydatki z grona kosztów reprezentacji.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Łukasz Jamróz, starszy konsultant w Accreo Taxand

 

Ze względu na brak definicji reklamy oraz definicji reprezentacji w prawie podatkowym, jak również z uwagi na fakt, że w praktyce rozróżnienie reprezentacji i reklamy może być bardzo trudne, spory podatników z władzami skarbowymi w tym zakresie są wysoce prawdopodobne. Przyjmując, że głównym celem działań reprezentacyjnych jest budowa dobrego wizerunku firmy, zaś działań reklamowych nakłonienie potencjalnych klientów do nabycia produktów danej firmy, bardziej prawidłowe wydaje się zaklasyfikowanie gadżetów z logo firmy jako elementu reklamy. Gadżety takie przekazywane klientom pełnią bowiem funkcję informacyjną i przez to nakłaniają do nabycia produktów określonej firmy. W związku z tym, podatnicy mają prawo traktować takie wydatki jako koszt uzyskania przychodów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawieszenie projektu CPK to zły sygnał także dla mniejszych firm

„Zawieszenie” projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego to zły sygnał również dla mniejszych firm. Czy małe firmy mogą mieć kłopoty przez zawieszenie projektu CPK? Firma zaangażowana w projekt CPK raczej nie dostanie kredytu.

3 czerwca 2024 r. upływa termin na złożenie wniosku o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Do 3 czerwca 2024 r. przedsiębiorcy mają czas na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej za ubiegły rok. Jakie są skutki nie zrobienia tego w terminie, co się stanie z nadpłatą?

Zmiana wzoru i miejsc naklejania znaków akcyzy na wyroby winiarskie [KOMENTARZ]

Komentarz prezes Magdaleny Zielińskiej Związku Pracodawców Polskiej Rady Winiarstwa.

Cyberbezpieczeństwo w branży TSL – nowe wymogi. Co zmieni unijna dyrektywa NIS 2 od 17 października 2024 roku?

Dyrektywa NIS 2 wymusza na firmach konieczność wdrożenia strategii zarządzania ryzykiem. W praktyce oznacza to, że muszą zabezpieczyć swoje systemy komputerowe, procesy bezpieczeństwa oraz wiedzę swoich pracowników na tyle, by zapewnić funkcjonowanie i odpowiednio szybką reakcję w przypadku ataku hakerskiego. Od 17 października 2024 roku wszystkie kraje członkowskie powinny zaimplementować dyrektywę w swoim systemie prawnym.

Nawet 8%. Lokaty bankowe – oprocentowanie pod koniec maja 2024 r. [tabela ofert]

Ile wynosi oprocentowanie najlepszych depozytów bankowych pod koniec maja 2024 roku? Jakie odsetki można uzyskać z lokat bankowych i kont oszczędnościowych? Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wzrosło w maju do nieco ponad 5,7%.

ZUS pobrał 4000 zł od wdowy. 20 680,00 zł udziału w emeryturze zmarłego [Mąż nie skorzystał z emerytury]

Wdowa otrzymała wypłatę gwarantowaną 20 680,00 zł (udział w emeryturze zmarłego męża w zakresie subkonta). ZUS pobrał (jako płatnik PIT) 4000 zł i przekazał te pieniądze fiskusowi. ZUS wykonał prawidłowo przepisy podatkowe ustalające podatek na prawie 1/5 płatności. ZUS jest tu tylko pośrednikiem między wdową a fiskusem.

8-procentowy VAT nie dla domków letniskowych

Zgodnie z obecną praktyką organów podatkowych 8-procentowy VAT może być stosowany wyłącznie przy wznoszeniu budynków mieszkalnych przeznaczonych do stałego zamieszkania, zatem przedsiębiorcy budujące domki letniskowe lub rekreacyjne muszą wystawiać faktury z 23-procentowym VAT. 

Faktura korygująca 2024. Czy można zmienić dane nabywcy na zupełnie inny podmiot?

Sprzedawca wystawił fakturę VAT na podmiot XYZ Sp. z o.o., jednak właściwym nabywcą był XYZ Sp. k. Te dwa podmioty łączy tylko nazwa „XYZ” oraz osoba zarządzająca. Są to natomiast dwie różne działalności z różnymi numerami NIP. Czy w takiej sytuacji sprzedawca może zmienić dane nabywcy widniejące na fakturze poprzez fakturę korygującą, tj. bez konieczności wystawiania tzw. korekty „do zera” na XYZ Sp. z o.o., i obciążenie XYZ Sp. k. tylko poprzez korektę i zmianę odbiorcy faktury? 

Nowy sposób organów celno-skarbowych na uszczelnienie wywozu towarów podlegającym sankcjom na Rosję

Oświadczenie producenta o tym, iż wie kto jest kupującym i sprzedającym towar oraz o tym, iż wie, że jego wyprodukowany towar będzie przejeżdżał przez Rosję w tranzycie i zna końcowego użytkownika produktu, ma być narzędziem do ograniczenia wywozu towarów które są wyszczególnione w rozporządzeniu Rady (UE) NR 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie.

Opóźnienia w zapłacie w podatku dochodowym - skutki

Przedsiębiorcy mają wynikający z przepisów podatkowych obowiązek płacenia różnych podatków. W tym także podatków dochodowych: PIT – podatek dochodowy od osób fizycznych i CIT – podatek dochodowy od osób prawnych (w przypadku np. spółek z o.o. czy akcyjnych). Każde opóźnienie w zapłacie podatku – także podatku dochodowego grozi nie tylko obowiązkiem obliczenia od zaległości podatkowych odsetek ale także odpowiedzialnością karną skarbową. Zaległość podatkowa, to także może być problem pracowników, którzy nie zapłacili podatku dochodowego PIT wynikającego z rocznego zeznania podatkowego.

REKLAMA