REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet akcyzowy od 1 maja 2021 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Pakiet akcyzowy od 1 maja 2021 r.
Pakiet akcyzowy od 1 maja 2021 r.
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Pakiet akcyzowy zawiera szereg przepisów mających uszczelnić system. Zmiany mają wejść w życie 1 maja 2021 r. Nad nowelą trwają prace parlamentarne.

Pakiet akcyzowy - poprawki

Senat rozpatrzył w środę (24 marca) na posiedzeniu planarnym rządową nowelizację ustawy o akcyzie oraz innych ustaw. Jak powiedział senator Ryszard Świlski (KO), przedstawiając sprawozdanie z prac komisji budżetu i finansów publicznych, zgodnie z uzasadnieniem rządu, celem zmian jest wyeliminowanie nieprawidłowości związanych z opodatkowaniem wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych poprzez uszczelnienie obrotu nimi.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Senator zauważył, że wprowadzenie zmian przyniesie budżetowi dodatkowe dochody w wysokości 200 mln zł. Wskazał także na wprowadzenie od przyszłego roku obowiązku składania deklaracji akcyzowych w formie elektronicznej. Świlski ocenił, że nowelizacja ma charakter techniczny, nie zmienia wysokości podatku akcyzowego, ale - jak zaznaczył - wątpliwości konstytucyjne budzi przyjęte w ustawie vacatio legis, co zostało podniesione podczas prac komisji.

Sprawozdawca poinformował, że podczas prac komisji biuro legislacyjne przedstawiło 11 uwag do ustawy, ale większość z nich została oceniona negatywnie przez rząd. Komisja zarekomendowała przyjęcie części z nich.

Jacek Bogucki (PiS) z komisji rolnictwa i rozwoju wsi wyjaśnił, że komisja ta nie miała uwag do ustawy.

REKLAMA

Akcyza - zmiany uszczelniające

Wiceminister finansów Jan Sarnowski tłumaczył, że nowela zawiera pakiet kilkunastu rozwiązań, które są odpowiedzią na zgłaszane przez administrację skarbową negatywne zjawiska obserwowane na rynku obrotu wyrobami akcyzowymi. Zmiany, jak zapewnił, poprawią warunki działania uczciwych firm i znacznie utrudnią funkcjonowanie podmiotom naruszającym prawo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sarnowski mówił, że nie bez przyczyny w resorcie finansów nowela funkcjonuje pod nazwą pakietu akcyzowego. "Ponieważ zawiera regulacje uszczelniające dotyczące ogromnej większości wyrobów akcyzowych - dotyczy obrotu skażonym alkoholem etylowym, wyrobami energetycznymi, suszem tytoniowym, paliwami opałowymi i żeglugowymi oraz również sprowadzonymi do Polski samochodami osobowymi" - wymieniał.

"Jest to krok, który domknie trwający już od kilku lat proces elektronizacji rozliczeń akcyzy" - powiedział. Dodał, że od przyszłego roku przedsiębiorcy będą składać elektroniczne rozliczenia tego podatku, tak też będzie prowadzona przez nich ewidencja. Dzięki temu wykrywanie przestępstw będzie łatwiejsze.

Według wiceministra ważna zmiana dotyczy zaangażowania Inspekcji Handlowej w proces kontroli paliw pod kątem ich pochodzenia. Łatwiej będzie też można odmówić udzielania zezwolenia akcyzowego dla podmiotów podejrzanych o to, że nie będą płacić podatków.

Zmiany w akcyzie od 1 maja 2021 r.

Podczas dyskusji senator Świlski zwrócił uwagę, że ustawa ma wejść w życie 1 maja, co biorąc pod uwagę harmonogram prac parlamentarnych i czas na podpis prezydenta oznacza, że nie będzie wystarczającego vacatio legis dla zmian. "To nie jest ustawa, która wnosi wyłącznie korzyści dla obywateli. Tam się pojawiają sankcje (...), ale też następuje przerzucenie ciężaru dowodowego z organu podatkowego na podatnika" - mówił senator. Apelował o szacunek dla obywatela, aby miał szanse przygotować się do nowego prawa.

Jak powiedział wiceminister Sarnowski, Sejm ma zająć się poprawkami senackimi na posiedzeniu 30 marca, więc prezydent będzie miał miesiąc na podpisanie ustawy. "Ministerstwo Finansów nie widzi zagrożenia związanego z datą wejścia w życie 1 maja" - powiedział.

Poprawkami, które zostały złożone podczas posiedzenia, ale nie zostały omówione, zajmą się komisje budżetu i finansów publicznych oraz rolnictwa i rozwoju wsi.

Wcześniej senacka komisja budżetu i finansów publicznych opowiedziała się za opóźnieniem wejścia w życie noweli do 1 lipca tego roku, argumentując, że pozwoli to zachować zgodne z prawem vacatio legis. Senacki legislator zwrócił jednak uwagę, że harmonogram prac nad ustawą, m.in. czas, jaki prezydent ma na jej podpisanie, nie pozwoli zachować odpowiedniego vacatio legis. Komisja opowiedziała się także za przyjęciem części poprawek legislacyjnych.

Deklaracje elektroniczne w zakresie akcyzy

Według MF rozwiązania zawarte w noweli mają uszczelnić rynek obrotu skażonym alkoholem etylowym, wyrobami energetycznymi czy suszem tytoniowym, a także wyeliminować nieprawidłowości w opodatkowaniu samochodów osobowych. Przewidziano, że od przyszłego roku przedsiębiorcy mają składać deklaracje elektroniczne w zakresie akcyzy, co umożliwi automatyczną weryfikację i szybsze wykrycie firm dokonujących nadużyć, a w przypadku uczciwych przedsiębiorców - szybsze wydawanie decyzji.

Zmiany mają pozwolić też na efektywniejsze zwalczanie używania niżej opodatkowanego oleju opałowego do celów napędowych. Mają też utrudnić uzyskiwanie zezwoleń na obrót towarami akcyzowymi przez tzw. słupy, a także proceder odzyskiwania alkoholu etylowego z produktów zawierających w swym składzie alkohol częściowo skażony.

Ponadto, nowela przewiduje uszczelnienie systemu uzyskiwania i cofania zezwoleń akcyzowych. Umożliwia też prowadzenie działalności na podstawie posiadanych zezwoleń, pomimo powstania zaległości w podatkach, pod warunkiem złożenia odpowiedniego zabezpieczenia.

autor: Marcin Musiał

mmu/ pad/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA