REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet akcyzowy od 1 maja 2021 r.

Pakiet akcyzowy od 1 maja 2021 r.
Pakiet akcyzowy od 1 maja 2021 r.
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Pakiet akcyzowy zawiera szereg przepisów mających uszczelnić system. Zmiany mają wejść w życie 1 maja 2021 r. Nad nowelą trwają prace parlamentarne.

Pakiet akcyzowy - poprawki

Senat rozpatrzył w środę (24 marca) na posiedzeniu planarnym rządową nowelizację ustawy o akcyzie oraz innych ustaw. Jak powiedział senator Ryszard Świlski (KO), przedstawiając sprawozdanie z prac komisji budżetu i finansów publicznych, zgodnie z uzasadnieniem rządu, celem zmian jest wyeliminowanie nieprawidłowości związanych z opodatkowaniem wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych poprzez uszczelnienie obrotu nimi.

REKLAMA

Autopromocja

Senator zauważył, że wprowadzenie zmian przyniesie budżetowi dodatkowe dochody w wysokości 200 mln zł. Wskazał także na wprowadzenie od przyszłego roku obowiązku składania deklaracji akcyzowych w formie elektronicznej. Świlski ocenił, że nowelizacja ma charakter techniczny, nie zmienia wysokości podatku akcyzowego, ale - jak zaznaczył - wątpliwości konstytucyjne budzi przyjęte w ustawie vacatio legis, co zostało podniesione podczas prac komisji.

Sprawozdawca poinformował, że podczas prac komisji biuro legislacyjne przedstawiło 11 uwag do ustawy, ale większość z nich została oceniona negatywnie przez rząd. Komisja zarekomendowała przyjęcie części z nich.

Jacek Bogucki (PiS) z komisji rolnictwa i rozwoju wsi wyjaśnił, że komisja ta nie miała uwag do ustawy.

Akcyza - zmiany uszczelniające

REKLAMA

Wiceminister finansów Jan Sarnowski tłumaczył, że nowela zawiera pakiet kilkunastu rozwiązań, które są odpowiedzią na zgłaszane przez administrację skarbową negatywne zjawiska obserwowane na rynku obrotu wyrobami akcyzowymi. Zmiany, jak zapewnił, poprawią warunki działania uczciwych firm i znacznie utrudnią funkcjonowanie podmiotom naruszającym prawo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sarnowski mówił, że nie bez przyczyny w resorcie finansów nowela funkcjonuje pod nazwą pakietu akcyzowego. "Ponieważ zawiera regulacje uszczelniające dotyczące ogromnej większości wyrobów akcyzowych - dotyczy obrotu skażonym alkoholem etylowym, wyrobami energetycznymi, suszem tytoniowym, paliwami opałowymi i żeglugowymi oraz również sprowadzonymi do Polski samochodami osobowymi" - wymieniał.

"Jest to krok, który domknie trwający już od kilku lat proces elektronizacji rozliczeń akcyzy" - powiedział. Dodał, że od przyszłego roku przedsiębiorcy będą składać elektroniczne rozliczenia tego podatku, tak też będzie prowadzona przez nich ewidencja. Dzięki temu wykrywanie przestępstw będzie łatwiejsze.

Według wiceministra ważna zmiana dotyczy zaangażowania Inspekcji Handlowej w proces kontroli paliw pod kątem ich pochodzenia. Łatwiej będzie też można odmówić udzielania zezwolenia akcyzowego dla podmiotów podejrzanych o to, że nie będą płacić podatków.

Zmiany w akcyzie od 1 maja 2021 r.

Podczas dyskusji senator Świlski zwrócił uwagę, że ustawa ma wejść w życie 1 maja, co biorąc pod uwagę harmonogram prac parlamentarnych i czas na podpis prezydenta oznacza, że nie będzie wystarczającego vacatio legis dla zmian. "To nie jest ustawa, która wnosi wyłącznie korzyści dla obywateli. Tam się pojawiają sankcje (...), ale też następuje przerzucenie ciężaru dowodowego z organu podatkowego na podatnika" - mówił senator. Apelował o szacunek dla obywatela, aby miał szanse przygotować się do nowego prawa.

Jak powiedział wiceminister Sarnowski, Sejm ma zająć się poprawkami senackimi na posiedzeniu 30 marca, więc prezydent będzie miał miesiąc na podpisanie ustawy. "Ministerstwo Finansów nie widzi zagrożenia związanego z datą wejścia w życie 1 maja" - powiedział.

Poprawkami, które zostały złożone podczas posiedzenia, ale nie zostały omówione, zajmą się komisje budżetu i finansów publicznych oraz rolnictwa i rozwoju wsi.

Wcześniej senacka komisja budżetu i finansów publicznych opowiedziała się za opóźnieniem wejścia w życie noweli do 1 lipca tego roku, argumentując, że pozwoli to zachować zgodne z prawem vacatio legis. Senacki legislator zwrócił jednak uwagę, że harmonogram prac nad ustawą, m.in. czas, jaki prezydent ma na jej podpisanie, nie pozwoli zachować odpowiedniego vacatio legis. Komisja opowiedziała się także za przyjęciem części poprawek legislacyjnych.

Deklaracje elektroniczne w zakresie akcyzy

Według MF rozwiązania zawarte w noweli mają uszczelnić rynek obrotu skażonym alkoholem etylowym, wyrobami energetycznymi czy suszem tytoniowym, a także wyeliminować nieprawidłowości w opodatkowaniu samochodów osobowych. Przewidziano, że od przyszłego roku przedsiębiorcy mają składać deklaracje elektroniczne w zakresie akcyzy, co umożliwi automatyczną weryfikację i szybsze wykrycie firm dokonujących nadużyć, a w przypadku uczciwych przedsiębiorców - szybsze wydawanie decyzji.

Zmiany mają pozwolić też na efektywniejsze zwalczanie używania niżej opodatkowanego oleju opałowego do celów napędowych. Mają też utrudnić uzyskiwanie zezwoleń na obrót towarami akcyzowymi przez tzw. słupy, a także proceder odzyskiwania alkoholu etylowego z produktów zawierających w swym składzie alkohol częściowo skażony.

Ponadto, nowela przewiduje uszczelnienie systemu uzyskiwania i cofania zezwoleń akcyzowych. Umożliwia też prowadzenie działalności na podstawie posiadanych zezwoleń, pomimo powstania zaległości w podatkach, pod warunkiem złożenia odpowiedniego zabezpieczenia.

autor: Marcin Musiał

mmu/ pad/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

REKLAMA

Nowa luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

REKLAMA

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów objaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu nawet, gdy prowadzi firmę

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

REKLAMA