REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trójstronne transakcje z wykorzystaniem kart paliwowych a VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Trójstronne transakcje z wykorzystaniem kart paliwowych a VAT
Trójstronne transakcje z wykorzystaniem kart paliwowych a VAT

REKLAMA

REKLAMA

Karty paliwowe a VAT. Po najnowszej interpretacji ogólnej Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej, zmienia się klasyfikacja przedmiotowa trójstronnej transakcji z użyciem kart paliwowych dla celów podatku VAT.

Karty paliwowe a VAT - wyrok TSUE

Resort Finansów na kanwie wyroku TSUE z 15.05.2019 r., sygn.: C-235/18 w sprawie Vega International, doprecyzowuje zasady opodatkowania transakcji z wykorzystaniem kart paliwowych w modelu trójstronnym. Dokładnie rzecz biorąc chodzi o sytuację, w której podmiot pośredniczący (np. spółka dominująca) udostępnia odbiorcy (np. spółka zależna) karty paliwowe, za pomocą których odbiorca dokonuje zakupu paliwa na stacji paliw należącej do trzeciego podmiotu – dostawcy.

REKLAMA

Autopromocja

W takim modelu, dostawca wystawiał fakturę podmiotowi pośredniczącemu za paliwo, a następnie podmiot pośredniczący naliczał marżę i fakturował odbiorcę, który za pomocą kart paliwowych mógł nabyć towar u dostawcy, gdzie to dopiero następowało fizyczne przekazanie paliwa. Podatnicy rozpoznawali dostawę towarów początkowo pomiędzy dostawcą a pośrednikiem, a następnie pomiędzy pośrednikiem a podmiotem końcowym - odbiorcą. Do tej pory podatnicy traktowali taki model jako transakcje łańcuchową opisaną w art. 7 ust. 8 ustawy o VAT. Niemniej przepis został uchylony przez nowelizację ustawy o VAT i przestał obowiązywać od 1 stycznia 2021 r.

Jednak taką kwalifikację zakwestionowały organy podatkowe, a następnie sądy administracyjne, które to ostatecznie zadały pytanie do TSUE.  Ten zakwestionował dotychczasową kwalifikacje oraz orzekł, iż przy tego typu transakcjach, gdy podmiot pośredniczący de facto udostępnia tylko karty paliwowe a odbiorca paliwa ma pewną dowolność w ich użyciu (np. w wyborze jakości paliwa), to transakcja zostanie uznana za usługę finansową polegającą na udzieleniu kredytu zwolnioną z VAT.

Po wydaniu orzeczenia, polskie sądy administracyjne wtórowały, iż podmiot pośredniczący nie dostarcza paliwa odbiorcy, tylko udostępnia narzędzia do jego nabywania i rozliczania. (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11.03.2020 r., sygn.: I FSK 915/16).

Karty paliwowe a VAT - interpretacja ogólna MFFiPR

Wracając do interpretacji ogólnej, Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej skatalogował cztery przesłanki, których łączne spełnienie nakazuje podmiotowi pośredniczącemu zakwalifikować czynność przekazania kart paliwowych odbiorcy jako świadczenie usług finansowych. Oto przesłanki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. nabywanie towaru przez odbiorcę (posiadacza karty) bezpośrednio od dostawców;
  2. decydowanie wyłącznie przez odbiorcę w szczególności o sposobach nabycia towaru (wybór miejsca nabycia), ilości oraz jakości towaru, momencie zakupu i sposobie wykorzystania towaru;
  3. ponoszenie przez odbiorcę (z wyłączeniem podmiotu pośredniczącego) całości kosztów związanych z nabyciem towaru;
  4. ograniczenie się podmiotu pośredniczącego do udostępnienia odbiorcy instrumentu finansowego pozwalającego nabyć towar.

REKLAMA

Przy niespełnieniu którejś z przesłanek, należy ocenić czy, dodatkowo, w danym modelu transakcji, prawo do rozporządzania towarami jak właściciel przechodzi na pośrednika. Wtedy tylko, podatnik będzie mógł zaklasyfikować daną transakcję jako dostawę towarów w rozumieniu ustawy o VAT, może być to jednak problematyczne do wykazania.

Przesłanki zostały wyinterpretowane z omawianego wyroku TSUE oraz potwierdzających wyroków polskich sądów administracyjnych (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11.03.2020 r., sygn.: I FSK 63/16)

Jednakowoż Ministerstwo Finansów zaznacza, że z uwagi na mnogość funkcjonujących na rynku modeli transakcji z udziałem kart paliwowych, to każdy stan faktyczny powinien być analizowany osobno, z uwzględnieniem w szczególności charakteru i okoliczności transakcji dokonywanych między podmiotami. W związku z powyższym, nie należy automatyzować kwalifikacji przedmiotowej transakcji.

Interpretacja ogólna Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 15 lutego 2021 r. (sygn. PT9.8101.3.2020).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA