REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oczywista pomyłka na paragonie a korekta VAT

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Oczywista pomyłka na paragonie a korekta VAT
Oczywista pomyłka na paragonie a korekta VAT

REKLAMA

REKLAMA

Oczywista pomyłka na paragonie a korekta VAT. Skoro wnioskodawca dokonał zaewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży, która faktycznie nie miała miejsca, to ma prawo do korekty wykazanych w deklaracji VAT-7 za miesiąc lipiec 2017 r. kwot dotyczących podstawy opodatkowania oraz podatku należnego. Takie stanowisko wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 stycznia 2021 r.

7000 zamiast 70 sztuk towaru na paragonie

Tym razem sprawa dotyczyła podatnika prowadzącego sprzedaż detaliczną, dokumentowaną za pomocą kas rejestrujących. W wyniku ludzkiego błędu doszło do wystawienia paragonu, na którym zamiast prawidłowej ilości 70 sztuk towaru wskazano… 7000. Dostrzegając pomyłkę, pracownik obsługujący kasę niezwłocznie wystawił nowy paragon, już we właściwej ilości i kwocie. 

REKLAMA

REKLAMA

Według standardowo przyjętej u podatnika procedury, błędnie wystawiony paragon powinien zostać niezwłocznie uwzględniony w ewidencji pomyłek/anulacji. W opisanej sytuacji został on jednak pominięty przez pracownika tworzącego taką ewidencję. Spowodowało to w konsekwencji zwiększenie obrotu do opodatkowania podatkiem dochodowym oraz należnego podatku VAT (oraz ich zapłaty przez podatnika w zawyżonych wysokościach).

Powyższa omyłka została zauważona przez podatnika dopiero po jakimś czasie. Chcąc wyjaśnić wątpliwości związane z zaistniałą sytuacją, wystąpił on z wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej, w którym zapytał się m.in. o możliwość skorygowania swoich rozliczeń VAT, a także o moment ujęcia takiej korekty.

VAT może być skorygowany, bo sprzedaż była mniejsza

W ocenie podatnika, błędnie zafiskalizowana kwota będąca w całości kwotą nieprawidłową nie powinna być uznawana za obrót z działalności gospodarczej (wpływający na rozliczenie podatku VAT należnego przez podatnika). Tym samym, podatnikowi powinno przysługiwać prawo do korekty deklaracji VAT-7 za okres, w którym wykazał on podatek należny VAT w błędnej wysokości.

REKLAMA

Podobnego zdania był również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. W wydanej 19 stycznia 2021 r. interpretacji (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.745.2020.2.MN), organ zauważył, że w przedmiotowej sprawie klient podatnika w ramach transakcji udokumentowanej nieprawidłowym błędnie wystawionym paragonem nie odebrał towaru oraz nie dokonał za niego zapłaty. Nie doszło tym samym do powstania obowiązku podatkowego VAT w odniesieniu do tej czynności.
Podatnikowi powinno więc przysługiwać prawo do skorygowania podstawy opodatkowania oraz podatku należnego VAT wynikających z błędnie zaewidencjonowanej transakcji.  Organ dodał, że taka korekta powinna zostać dokonana w rozliczeniu za okres, w którym wnioskodawca pierwotnie wykazał kwotę podatku VAT należnego wynikającego z paragonu dokumentującego sprzedaż, do której w konsekwencji nie doszło.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korekta paragonu niemożliwa po wydrukowaniu

Co istotne, organ odniósł się również do sposobu skorygowania kwoty ujętej na paragonie fiskalnym. Dokonując analizy przepisów rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, Dyrektor wskazał, że: „(…) korekta danej transakcji (treści paragonu fiskalnego) jest możliwa jedynie przed wydrukowaniem paragonu, czyli zapisaniem danych w pamięci fiskalnej. Jednakże zakaz ingerencji w pamięć fiskalną nie oznacza zakazu korekty samej transakcji sprzedaży, gdyż to dokumentacja kasowa transakcji nie podlega korekcie, a nie sama transakcja sprzedaży (w istocie obowiązuje jedynie zakaz zmiany treści paragonu)”. 
Organ co prawda zwrócił uwagę, że mimo wystąpienia oczywistej pomyłki w ewidencji, podatnik nie dokonał niezwłocznie jej korekty w myśl przepisu § 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kas. Fakt ten nie powinien jednak mieć wpływu na zakres przysługującego podatnikowi prawa do skorygowania błędnie zaraportowanych rozliczeń VAT.

 

Oczywista pomyłka na paragonie, nieujęta w ewidencji pomyłek nie wyklucza korekty VAT - komentarz PwC

Przedstawioną interpretację należy uznać za przejaw racjonalnego podejścia organów podatkowych do kwestii prawa do korekty rozliczeń VAT przez podmioty fiskalizujące swoją sprzedaż. 

Dyrektor KIS słusznie bowiem zauważył, że oczywista omyłka, jaką niewątpliwie było wystawienie przez podatnika paragonu fiskalnego w zawyżonej wysokości, nie powinna (pomimo braku jej niezwłocznego ujęcia w ewidencji pomyłek, do której prowadzenia obligowały podatnika przepisy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących) wpływać na możliwość późniejszego skorygowania błędnie wykazanego podatku należnego VAT. 

Takiego stanowiska należało się poniekąd spodziewać. W myśl zasady neutralności podatku VAT ciężko bowiem wyobrazić sobie sytuację, w której podatnik miałby ponosić ciężar fiskalny VAT z tytułu transakcji, do której finalnie nie doszło. Brak akceptacji prawa do korekty błędnie wystawionego paragonu z uwagi na niedochowanie technicznych zasad korekty (ujęcia takiego paragonu w ewidencji pomyłek) uderzałby w bardzo szeroką grupę podatników na co dzień prowadzących sprzedaż z użyciem kasy fiskalnej.

Doświadczenie pokazuje jednak, że niejednokrotnie profiskalna wykładnia bierze górę nad stosowaniem zasad systemu podatkowego przez organy podatkowe. Pozostaje więc wierzyć, że w przyszłości doczekamy się więcej tego typu korzystnych rozstrzygnięć ze strony fiskusa.

Łukasz Pamuła, Senior Associate
Wojciech Gede, Senior Manager
PwC Polska

Źródło: PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA