REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniejsze wpływy z kontroli podatników w 2020 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Mniejsze wpływy z kontroli podatników w 2020 r.
Mniejsze wpływy z kontroli podatników w 2020 r.

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola podatkowa. Organy kontrolne są coraz bardziej skuteczne w wykrywaniu nieprawidłowości, a zmniejszenie wpływów z kontroli w 2020 r. to wynik pandemii - ocenili 20 kwietnia 2021 r. podczas webinarium poświęconego zagadnieniom ryzyka w sprawach podatkowych eksperci firmy Deloitte.

Zmniejszenie wpływów z kontroli w 2020 r. to skutek pandemii

W 2020 r. średnia kwota ustaleń na jedną zakończoną procedurę kontrolną dotyczącą podatków uplasowała się na poziomie 198 tys. zł - wynika z danych zaprezentowanych przez firmę podczas wtorkowego webinarium poświęconego m.in. kontrolom podatkowym. Dla porównania, w 2019 r. kwota ta wynosiła 208,6 tys. zł, a w 2018 r. 199 tys. zł.

Wartość nieprawidłowości skutkujących uszczupleniami podatkowymi to według Deloitte w 2020 r. 2 mln 600 tys. zł.

Jak ocenili eksperci firmy, działania organów podatkowych w Polsce są coraz bardziej ustrukturyzowane i coraz bardziej skuteczne w wykrywaniu nieprawidłowości.

Zmniejszenie wpływów z kontroli w 2020 r. to zdaniem Deloitte wynik pandemii koronawirusa.

Zwiększeniu wydajności organów sprzyjają jednak skupienie na konkretnych tematach i transakcjach, procedury kontrolne nakierowane na duże podmioty, a także dostęp administracji skarbowej do zaawansowanych narzędzi dających możliwość sprawnego poruszania się po systemach informatycznych i szczegółowej analizy rozliczeń przedsiębiorstw. Korzystnie oddziałują również rosnące zainteresowanie organów podatkowych ustaleniem osób odpowiedzialnych za rozliczenia podatkowe, a także regularne, restrykcyjne zmiany w prawie podatkowym i karnym skarbowym.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Z powodu pandemii wzrosło ryzyko związane z odbiorem dokumentów i terminami, których ustalanie - np. w celu oględzin akt - znacznie się utrudniło. Kontrole zaczęły być przedłużane w związku z restrykcjami sanitarnymi w urzędach, co utrudniło również bieżący kontakt z podmiotem kontroli i spotkania związane z postępowaniami. Pomocne okazało się praktyczne wykorzystanie narzędzi informatycznych - ePUAP, podpisów elektronicznych oraz możliwości złożenia czynnego żalu przez internet.

Firmy muszą nadążać za zmianami prawa

Eksperci wskazali, że z punktu widzenia firm niezbędne jest stałe i systematyczne monitorowanie rzeczywistości prawnej, w której występują częste zmiany mające wpływ również na bieżące kontrole skarbowe i rozliczenia podatkowe. Dla przedsiębiorstw niekorzystne może być również to, że ze względów sanitarnych obecnie nie ma możliwości wygłaszania mów końcowych w postępowaniach przed WSA i NSA - orzekanie odbywa się bowiem na posiedzeniach niejawnych.

Organizacje w odpowiedzi na zaistniałe wyzwania powinny identyfikować i wdrażać procesy podatkowe - ocenili przedstawiciele Deloitte. Ich celem może być zwiększenie bezpieczeństwa podatkowego spółki, członków jej zarządu i osób odpowiedzialnych za rozliczenia podatkowe, a także zwiększenie efektywności procesów rozliczeń podatkowych, jak i ich strukturyzacja w sposób umożliwiający lepsze dostosowanie danej firmy czy organizacji do restrykcyjnych przepisów i dynamicznych zmian w otoczeniu podatkowym.

REKLAMA

Istotnym elementem - nie tylko podczas pandemii - jest zarządzanie wymianą informacji z organami podatkowymi przez ustanowienie pełnomocnika ogólnego - wskazała firma Deloitte. Służy to m.in. ograniczeniu ryzyka nałożenia potencjalnych sankcji np. w wyniku niedotrzymania terminów. (PAP)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

mfr/ pad/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

REKLAMA

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA