REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniejsze wpływy z kontroli podatników w 2020 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Mniejsze wpływy z kontroli podatników w 2020 r.
Mniejsze wpływy z kontroli podatników w 2020 r.

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola podatkowa. Organy kontrolne są coraz bardziej skuteczne w wykrywaniu nieprawidłowości, a zmniejszenie wpływów z kontroli w 2020 r. to wynik pandemii - ocenili 20 kwietnia 2021 r. podczas webinarium poświęconego zagadnieniom ryzyka w sprawach podatkowych eksperci firmy Deloitte.

Zmniejszenie wpływów z kontroli w 2020 r. to skutek pandemii

W 2020 r. średnia kwota ustaleń na jedną zakończoną procedurę kontrolną dotyczącą podatków uplasowała się na poziomie 198 tys. zł - wynika z danych zaprezentowanych przez firmę podczas wtorkowego webinarium poświęconego m.in. kontrolom podatkowym. Dla porównania, w 2019 r. kwota ta wynosiła 208,6 tys. zł, a w 2018 r. 199 tys. zł.

Wartość nieprawidłowości skutkujących uszczupleniami podatkowymi to według Deloitte w 2020 r. 2 mln 600 tys. zł.

Jak ocenili eksperci firmy, działania organów podatkowych w Polsce są coraz bardziej ustrukturyzowane i coraz bardziej skuteczne w wykrywaniu nieprawidłowości.

Zmniejszenie wpływów z kontroli w 2020 r. to zdaniem Deloitte wynik pandemii koronawirusa.

Zwiększeniu wydajności organów sprzyjają jednak skupienie na konkretnych tematach i transakcjach, procedury kontrolne nakierowane na duże podmioty, a także dostęp administracji skarbowej do zaawansowanych narzędzi dających możliwość sprawnego poruszania się po systemach informatycznych i szczegółowej analizy rozliczeń przedsiębiorstw. Korzystnie oddziałują również rosnące zainteresowanie organów podatkowych ustaleniem osób odpowiedzialnych za rozliczenia podatkowe, a także regularne, restrykcyjne zmiany w prawie podatkowym i karnym skarbowym.

REKLAMA

Autopromocja

Z powodu pandemii wzrosło ryzyko związane z odbiorem dokumentów i terminami, których ustalanie - np. w celu oględzin akt - znacznie się utrudniło. Kontrole zaczęły być przedłużane w związku z restrykcjami sanitarnymi w urzędach, co utrudniło również bieżący kontakt z podmiotem kontroli i spotkania związane z postępowaniami. Pomocne okazało się praktyczne wykorzystanie narzędzi informatycznych - ePUAP, podpisów elektronicznych oraz możliwości złożenia czynnego żalu przez internet.

Firmy muszą nadążać za zmianami prawa

REKLAMA

Eksperci wskazali, że z punktu widzenia firm niezbędne jest stałe i systematyczne monitorowanie rzeczywistości prawnej, w której występują częste zmiany mające wpływ również na bieżące kontrole skarbowe i rozliczenia podatkowe. Dla przedsiębiorstw niekorzystne może być również to, że ze względów sanitarnych obecnie nie ma możliwości wygłaszania mów końcowych w postępowaniach przed WSA i NSA - orzekanie odbywa się bowiem na posiedzeniach niejawnych.

Organizacje w odpowiedzi na zaistniałe wyzwania powinny identyfikować i wdrażać procesy podatkowe - ocenili przedstawiciele Deloitte. Ich celem może być zwiększenie bezpieczeństwa podatkowego spółki, członków jej zarządu i osób odpowiedzialnych za rozliczenia podatkowe, a także zwiększenie efektywności procesów rozliczeń podatkowych, jak i ich strukturyzacja w sposób umożliwiający lepsze dostosowanie danej firmy czy organizacji do restrykcyjnych przepisów i dynamicznych zmian w otoczeniu podatkowym.

Istotnym elementem - nie tylko podczas pandemii - jest zarządzanie wymianą informacji z organami podatkowymi przez ustanowienie pełnomocnika ogólnego - wskazała firma Deloitte. Służy to m.in. ograniczeniu ryzyka nałożenia potencjalnych sankcji np. w wyniku niedotrzymania terminów. (PAP)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

mfr/ pad/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

REKLAMA

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA