REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniejsze wpływy z kontroli podatników w 2020 r.

Mniejsze wpływy z kontroli podatników w 2020 r.
Mniejsze wpływy z kontroli podatników w 2020 r.

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola podatkowa. Organy kontrolne są coraz bardziej skuteczne w wykrywaniu nieprawidłowości, a zmniejszenie wpływów z kontroli w 2020 r. to wynik pandemii - ocenili 20 kwietnia 2021 r. podczas webinarium poświęconego zagadnieniom ryzyka w sprawach podatkowych eksperci firmy Deloitte.

Zmniejszenie wpływów z kontroli w 2020 r. to skutek pandemii

W 2020 r. średnia kwota ustaleń na jedną zakończoną procedurę kontrolną dotyczącą podatków uplasowała się na poziomie 198 tys. zł - wynika z danych zaprezentowanych przez firmę podczas wtorkowego webinarium poświęconego m.in. kontrolom podatkowym. Dla porównania, w 2019 r. kwota ta wynosiła 208,6 tys. zł, a w 2018 r. 199 tys. zł.

Wartość nieprawidłowości skutkujących uszczupleniami podatkowymi to według Deloitte w 2020 r. 2 mln 600 tys. zł.

Jak ocenili eksperci firmy, działania organów podatkowych w Polsce są coraz bardziej ustrukturyzowane i coraz bardziej skuteczne w wykrywaniu nieprawidłowości.

Zmniejszenie wpływów z kontroli w 2020 r. to zdaniem Deloitte wynik pandemii koronawirusa.

Zwiększeniu wydajności organów sprzyjają jednak skupienie na konkretnych tematach i transakcjach, procedury kontrolne nakierowane na duże podmioty, a także dostęp administracji skarbowej do zaawansowanych narzędzi dających możliwość sprawnego poruszania się po systemach informatycznych i szczegółowej analizy rozliczeń przedsiębiorstw. Korzystnie oddziałują również rosnące zainteresowanie organów podatkowych ustaleniem osób odpowiedzialnych za rozliczenia podatkowe, a także regularne, restrykcyjne zmiany w prawie podatkowym i karnym skarbowym.

Autopromocja

Z powodu pandemii wzrosło ryzyko związane z odbiorem dokumentów i terminami, których ustalanie - np. w celu oględzin akt - znacznie się utrudniło. Kontrole zaczęły być przedłużane w związku z restrykcjami sanitarnymi w urzędach, co utrudniło również bieżący kontakt z podmiotem kontroli i spotkania związane z postępowaniami. Pomocne okazało się praktyczne wykorzystanie narzędzi informatycznych - ePUAP, podpisów elektronicznych oraz możliwości złożenia czynnego żalu przez internet.

Firmy muszą nadążać za zmianami prawa

Eksperci wskazali, że z punktu widzenia firm niezbędne jest stałe i systematyczne monitorowanie rzeczywistości prawnej, w której występują częste zmiany mające wpływ również na bieżące kontrole skarbowe i rozliczenia podatkowe. Dla przedsiębiorstw niekorzystne może być również to, że ze względów sanitarnych obecnie nie ma możliwości wygłaszania mów końcowych w postępowaniach przed WSA i NSA - orzekanie odbywa się bowiem na posiedzeniach niejawnych.

Organizacje w odpowiedzi na zaistniałe wyzwania powinny identyfikować i wdrażać procesy podatkowe - ocenili przedstawiciele Deloitte. Ich celem może być zwiększenie bezpieczeństwa podatkowego spółki, członków jej zarządu i osób odpowiedzialnych za rozliczenia podatkowe, a także zwiększenie efektywności procesów rozliczeń podatkowych, jak i ich strukturyzacja w sposób umożliwiający lepsze dostosowanie danej firmy czy organizacji do restrykcyjnych przepisów i dynamicznych zmian w otoczeniu podatkowym.

Istotnym elementem - nie tylko podczas pandemii - jest zarządzanie wymianą informacji z organami podatkowymi przez ustanowienie pełnomocnika ogólnego - wskazała firma Deloitte. Służy to m.in. ograniczeniu ryzyka nałożenia potencjalnych sankcji np. w wyniku niedotrzymania terminów. (PAP)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

mfr/ pad/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    Zmienia się odpowiedzialność związana z klasyfikacją towarów. Przewoźnicy mogą zapłacić mandat karny

    Znajomość prawidłowej klasyfikacji towarów to podstawa właściwego zgłoszenia celnego w procedurach celnych wywozowych i przywozowych, a także przy określaniu stawki cła i podatku VAT w sprzedaży wewnątrz UE. Wprowadzany właśnie w życie unijny Import Control System 2 nakłada na przewoźników nowe obowiązki. – Firmy transportowe biorą pełną odpowiedzialność za towar wprowadzany na obszar Unii Europejskiej. Muszą posiadać wszystkie dane na temat stron transakcji i HS kodów towarów – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

    Oszczędności Polaków 2024. Na rachunkach bankowych jest 1 223,46 mld zł

    Gospodarstwa domowe w Polsce w końcu lutego 2024 roku dysponowały na rachunkach bankowych środkami w wysokości 1 223,46 mld zł. Były one o 15,20 mld i 1,26% wyższe niż miesiąc wcześniej i o 120,54 mld zł tj. 10,9% większe niż przed rokiem (w styczniu roczna dynamika tych depozytów wynosiła 11,3%).

    Podmiot uprawniony do zatwierdzania czynności zarządu fundacji rodzinnej w organizacji. Co wynika z przepisów ustawy?

    Podmiot zatwierdzający czynności zarządu jest nową instytucją, która po raz pierwszy pojawiła się w polskim systemie prawnym w Ustawie o fundacji rodzinnej. Uprawnienie do zatwierdzania czynności obejmuje okres, gdy fundacja rodzinna posiada status fundacji rodzinnej w organizacji, to jest okres od momentu zawiązania fundacji rodzinnej (odpowiednio: złożenia oświadczenia o ustanowieniu fundacji rodzinnej stanowiącego akt założycielski fundacji, albo otwarcia spadku po spadkodawcy, który ustanowił fundację rodzinną w treści testamentu). Poniższy artykuł ma na celu przybliżenie sposobu funkcjonowania tego podmiotu.

    Wynajmujesz magazyn lub halę produkcyjną? Czy wiesz, że możesz uzyskać zwolnienie z podatku dochodowego?

    Przedsiębiorca nie musi być właścicielem nieruchomości, żeby skorzystać ze wsparcia w ramach Polskiej Strefy Inwestycji. Znaczna część działalności prowadzonej w wynajmowanych halach produkcyjnych i magazynowych kwalifikuje się do zwolnień od podatku. Jak to więc możliwe, że wielu najemców nie korzysta z ulg podatkowych, chociaż mogliby?

    REKLAMA