REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-2 druk 2022 - nowy wzór (wersja 7) od 10 stycznia

PIT-2 formularz 2022 - nowy wzór (wersja 7) od 10 stycznia
PIT-2 formularz 2022 - nowy wzór (wersja 7) od 10 stycznia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów opublikowało siódmą wersję wzoru formularza PIT-2(7). Wersję tę należy stosować od 10 stycznia 2022 r. Opublikowano też nowy wzór oświadczenia PIT-2A.

PIT-2 - nowy wzór formularza na 2022 rok (wersja 7)

Od 2022 roku zmieniły się zasady procedowania i ogłaszania wzorów formularzy w podatkach dochodowych (PIT i CIT). Odstąpiono od ogłaszania wzorów tych formularzy w drodze rozporządzeń Ministra Finansów, na rzecz ich udostępniania w BIP Ministerstwa Finansów. Zatem nowy, obowiązujący w 2022 roku druk PIT-2 miał zostać opublikowany wyłącznie na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. I faktycznie nowy wzór formularza PIT-2 (wersja 7) został opublikowany na stronach Ministerstwa Finansów z pewnym poślizgiem - bowiem dopiero w dniu 10 stycznia 2022 r. I od tego dnia trzeba stosować tę wersję formularza.

REKLAMA

REKLAMA

Formularz PIT-2(7)

Druk PIT-2(7) został opublikowany w dniu 10 stycznia 2022 r. na stronach Ministerstwa Finansów w dwóch miejscach:

- na stronie https://www.gov.pl/web/finanse/pit-formularze  - PIT-2(7) - tu jest opublikowana adnotacja "PIT-2 (7) ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r."

- na stronie Portalu Podatkowego podatki.gov.pl (dział PIT, podstrona Formularze do druku PIT) PIT-2(7)  - tu przy tym wzorze jest opublikowana adnotacja: dotyczy formularzy składanych od 10 stycznia 2022 r.

REKLAMA

Jak widać jest pewna niekonsekwencja w adnotacjach Ministerstwa Finansów, co może budzić wątpliwości od kiedy i do jakich dochodów można stosować wersję siódmą formularza PIT-2A, a do kiedy (i do jakich dochodów) można było stosować poprzednią (szóstą) wersję tego druku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecna (siódma) wersja formularza PIT-2(7) jest niemal identyczna jak wersja szósta PIT-2(6). W porównaniu do poprzedniej wersji formularza zniknęło tylko odwołanie do kwoty zmniejszającej podatek obowiązującej w 2021 roku.

Ważne!
Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytania redakcji portalu infor.pl udzieliło 31 stycznia 2022 r. następujących wyjaśnień odnośnie stosowania wersji (wzorów) 6 i 7 formularzy PIT-2:
Wzory PIT-2 i PIT-2A (w wersji 7 - przypisek PH) mają zastosowanie do dochodów od 2022 r. Wynika to bezpośrednio z opisu w BIP, który się wyświetla przy otwieraniu strony z PIT-2 i PIT-2A. https://www.gov.pl/web/finanse/pit-formularze. Zatem formularze PIT-2 i PIT-2A, składane od tego dnia (od 10 stycznia 2022 r. - przypisek PH), powinny mieć wersję 7. Należy też podkreślić, że wszystkie formularze złożone do 9 stycznia 2022 r. na poprzedniej Wersji lub wersjach i w poprzednich latach zachowują swoją moc. Nie należy ich składać ponownie w związku z nowym wariantem oświadczenia PIT-2 i PIT-2A.
Wzory 6 PIT-2 i PIT-2A mają zastosowanie do dochodów uzyskanych do 9 stycznia 2022 r. Ponownie podkreślamy, że jeżeli podatnik złożył PIT-2 albo PIT-2A wcześniej (również w latach ubiegłych), w wersji 6, to nie musi ich ponownie składać
.

PIT-2 druk 2022 - część A

Tak jak dotąd PIT-2 zawiera oświadczenie pracownika dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Pracownik w PIT-2 wskazuje zakład pracy (pracodawcę), który jest właściwy do zmniejszania miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej. Pracownik oświadcza też na tym druku, że:
1) nie otrzymuje emerytury lub renty za pośrednictwem płatnika,
2) nie osiąga dochodów z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną,
3) nie otrzymuje świadczeń pieniężnych wypłacanych z Funduszu Pracy lub z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
4) nie osiąga dochodów, od których jestem obowiązany(-na) opłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podstawie art. 44 ust. 3 ustawy o PIT, tj. dochodów:
a) z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ustawy o PIT,
b) z najmu lub dzierżawy.

Formularz PIT-2(7) - część A

PIT-2 w 2022 roku - nowy wzór formularza (wersja 7) - część B

W części B tego formularza pracownik składa swój podpis i wskazuje datę wypełnienia formularza.

Formularz PIT-2(7) - część B

Tak jak dotąd oświadczenie PIT-2 należy złożyć płatnikowi przed pierwszą wypłatą wynagrodzenia w roku podatkowym. Oświadczenia PIT-2 nie składa się, jeżeli stan faktyczny wynikający z oświadczenia złożonego w latach poprzednich nie uległ zmianie. Jeżeli podatnik powiadomi zakład pracy o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, zakład pracy nie zmniejsza zaliczki w wyżej określony sposób.

Tak jak dotąd na druku PIT-2 znajduje się pouczenie, że za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy i przez to narażenie podatku na uszczuplenie grozi pracownikowi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie karnym skarbowym.

Nowy wzór formularza PIT-2A na 2022 rok

Ministerstwo Finansów opublikowało też nowy wzór oświadczenia PIT-2A dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na PIT. Jest to również siódma wersja tego formularza.

Druk PIT-2A(7) został opublikowany w dniu 10 stycznia 2022 r. na stronach Ministerstwa Finansów w dwóch miejscach:

- na stronie https://www.gov.pl/web/finanse/pit-2a - PIT-2A(7) - tu jest opublikowana adnotacja "PIT-2A (7) ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r."

- na stronie https://www.podatki.gov.pl/pit/formularze-do-druku-pit/PIT-2A(7)  - tu jest opublikowana adnotacja: wzór ten dotyczy formularzy składanych od 10 stycznia 2022 r.

Jak widać jest pewna niekonsekwencja w adnotacjach Ministerstwa Finansów, co może budzić wątpliwości od kiedy i do jakich dochodów można stosować wersję siódmą formularza PIT-2A, a do kiedy (i do jakich dochodów) można było stosować poprzednią (szóstą) wersję tego druku.

PIT-2A - dla kogo?

Formularz PIT-2A jest przeznaczony dla:
- osób otrzymujących rentę lub emeryturę z zagranicy,
- osób otrzymujących stypendium,
- osób tymczasowo aresztowanych lub skazanych otrzymujących należności za pracę,
- osób otrzymujących świadczenia integracyjne.

PIT-2A - kiedy składać i jak wypełnić?

Tak jak w poprzednich latach oświadczenie PIT-2A trzeba złożyć płatnikowi przed pierwszą wypłatą należności w roku podatkowym lub przed upływem miesiąca, w którym podatnik zaczął osiągać takie dochody.

W części A druku PIT-2A trzeba wpisać dane identyfikacyjne podatnika (nazwisko, pierwsze imię oraz datę urodzenia) a także wpisać pełną nazwę płatnika jako podmiotu właściwego do zmniejszania miesięcznej zaliczki na PIT o kwotę 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej PIT.

W części B formularza PIT-2A podatnik podpisuje oświadczenie i wskazuje datę wypełnienia formularza.

Tak jak w przypadku PIT-2 - za podanie nieprawdy lub zatajenie w PIT-2A i przez to narażenie podatku na uszczuplenie grozi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie karnym skarbowym.

oprac. Paweł Huczko

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA