REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-2 druk 2022 - nowy wzór (wersja 7) od 10 stycznia

Subskrybuj nas na Youtube
PIT-2 formularz 2022 - nowy wzór (wersja 7) od 10 stycznia
PIT-2 formularz 2022 - nowy wzór (wersja 7) od 10 stycznia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów opublikowało siódmą wersję wzoru formularza PIT-2(7). Wersję tę należy stosować od 10 stycznia 2022 r. Opublikowano też nowy wzór oświadczenia PIT-2A.

PIT-2 - nowy wzór formularza na 2022 rok (wersja 7)

Od 2022 roku zmieniły się zasady procedowania i ogłaszania wzorów formularzy w podatkach dochodowych (PIT i CIT). Odstąpiono od ogłaszania wzorów tych formularzy w drodze rozporządzeń Ministra Finansów, na rzecz ich udostępniania w BIP Ministerstwa Finansów. Zatem nowy, obowiązujący w 2022 roku druk PIT-2 miał zostać opublikowany wyłącznie na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. I faktycznie nowy wzór formularza PIT-2 (wersja 7) został opublikowany na stronach Ministerstwa Finansów z pewnym poślizgiem - bowiem dopiero w dniu 10 stycznia 2022 r. I od tego dnia trzeba stosować tę wersję formularza.

REKLAMA

Autopromocja
Formularz PIT-2(7)

Formularz PIT-2(7)

Druk PIT-2(7) został opublikowany w dniu 10 stycznia 2022 r. na stronach Ministerstwa Finansów w dwóch miejscach:

- na stronie https://www.gov.pl/web/finanse/pit-formularze  - PIT-2(7) - tu jest opublikowana adnotacja "PIT-2 (7) ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r."

- na stronie Portalu Podatkowego podatki.gov.pl (dział PIT, podstrona Formularze do druku PIT) PIT-2(7)  - tu przy tym wzorze jest opublikowana adnotacja: dotyczy formularzy składanych od 10 stycznia 2022 r.

Jak widać jest pewna niekonsekwencja w adnotacjach Ministerstwa Finansów, co może budzić wątpliwości od kiedy i do jakich dochodów można stosować wersję siódmą formularza PIT-2A, a do kiedy (i do jakich dochodów) można było stosować poprzednią (szóstą) wersję tego druku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecna (siódma) wersja formularza PIT-2(7) jest niemal identyczna jak wersja szósta PIT-2(6). W porównaniu do poprzedniej wersji formularza zniknęło tylko odwołanie do kwoty zmniejszającej podatek obowiązującej w 2021 roku.

Ważne!
Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytania redakcji portalu infor.pl udzieliło 31 stycznia 2022 r. następujących wyjaśnień odnośnie stosowania wersji (wzorów) 6 i 7 formularzy PIT-2:
Wzory PIT-2 i PIT-2A (w wersji 7 - przypisek PH) mają zastosowanie do dochodów od 2022 r. Wynika to bezpośrednio z opisu w BIP, który się wyświetla przy otwieraniu strony z PIT-2 i PIT-2A. https://www.gov.pl/web/finanse/pit-formularze. Zatem formularze PIT-2 i PIT-2A, składane od tego dnia (od 10 stycznia 2022 r. - przypisek PH), powinny mieć wersję 7. Należy też podkreślić, że wszystkie formularze złożone do 9 stycznia 2022 r. na poprzedniej Wersji lub wersjach i w poprzednich latach zachowują swoją moc. Nie należy ich składać ponownie w związku z nowym wariantem oświadczenia PIT-2 i PIT-2A.
Wzory 6 PIT-2 i PIT-2A mają zastosowanie do dochodów uzyskanych do 9 stycznia 2022 r. Ponownie podkreślamy, że jeżeli podatnik złożył PIT-2 albo PIT-2A wcześniej (również w latach ubiegłych), w wersji 6, to nie musi ich ponownie składać
.

PIT-2 druk 2022 - część A

Tak jak dotąd PIT-2 zawiera oświadczenie pracownika dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Pracownik w PIT-2 wskazuje zakład pracy (pracodawcę), który jest właściwy do zmniejszania miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej. Pracownik oświadcza też na tym druku, że:
1) nie otrzymuje emerytury lub renty za pośrednictwem płatnika,
2) nie osiąga dochodów z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną,
3) nie otrzymuje świadczeń pieniężnych wypłacanych z Funduszu Pracy lub z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
4) nie osiąga dochodów, od których jestem obowiązany(-na) opłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podstawie art. 44 ust. 3 ustawy o PIT, tj. dochodów:
a) z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ustawy o PIT,
b) z najmu lub dzierżawy.

Formularz PIT-2(7) - część A

Formularz PIT-2(7) - część A

PIT-2 w 2022 roku - nowy wzór formularza (wersja 7) - część B

W części B tego formularza pracownik składa swój podpis i wskazuje datę wypełnienia formularza.

Formularz PIT-2(7) - część B

Formularz PIT-2(7) - część B

Tak jak dotąd oświadczenie PIT-2 należy złożyć płatnikowi przed pierwszą wypłatą wynagrodzenia w roku podatkowym. Oświadczenia PIT-2 nie składa się, jeżeli stan faktyczny wynikający z oświadczenia złożonego w latach poprzednich nie uległ zmianie. Jeżeli podatnik powiadomi zakład pracy o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, zakład pracy nie zmniejsza zaliczki w wyżej określony sposób.

Tak jak dotąd na druku PIT-2 znajduje się pouczenie, że za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy i przez to narażenie podatku na uszczuplenie grozi pracownikowi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie karnym skarbowym.

Nowy wzór formularza PIT-2A na 2022 rok

Ministerstwo Finansów opublikowało też nowy wzór oświadczenia PIT-2A dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na PIT. Jest to również siódma wersja tego formularza.

Druk PIT-2A(7) został opublikowany w dniu 10 stycznia 2022 r. na stronach Ministerstwa Finansów w dwóch miejscach:

- na stronie https://www.gov.pl/web/finanse/pit-2a - PIT-2A(7) - tu jest opublikowana adnotacja "PIT-2A (7) ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r."

- na stronie https://www.podatki.gov.pl/pit/formularze-do-druku-pit/PIT-2A(7)  - tu jest opublikowana adnotacja: wzór ten dotyczy formularzy składanych od 10 stycznia 2022 r.

Jak widać jest pewna niekonsekwencja w adnotacjach Ministerstwa Finansów, co może budzić wątpliwości od kiedy i do jakich dochodów można stosować wersję siódmą formularza PIT-2A, a do kiedy (i do jakich dochodów) można było stosować poprzednią (szóstą) wersję tego druku.

PIT-2A - dla kogo?

Formularz PIT-2A jest przeznaczony dla:
- osób otrzymujących rentę lub emeryturę z zagranicy,
- osób otrzymujących stypendium,
- osób tymczasowo aresztowanych lub skazanych otrzymujących należności za pracę,
- osób otrzymujących świadczenia integracyjne.

PIT-2A - kiedy składać i jak wypełnić?

Tak jak w poprzednich latach oświadczenie PIT-2A trzeba złożyć płatnikowi przed pierwszą wypłatą należności w roku podatkowym lub przed upływem miesiąca, w którym podatnik zaczął osiągać takie dochody.

W części A druku PIT-2A trzeba wpisać dane identyfikacyjne podatnika (nazwisko, pierwsze imię oraz datę urodzenia) a także wpisać pełną nazwę płatnika jako podmiotu właściwego do zmniejszania miesięcznej zaliczki na PIT o kwotę 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej PIT.

W części B formularza PIT-2A podatnik podpisuje oświadczenie i wskazuje datę wypełnienia formularza.

Tak jak w przypadku PIT-2 - za podanie nieprawdy lub zatajenie w PIT-2A i przez to narażenie podatku na uszczuplenie grozi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie karnym skarbowym.

oprac. Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

Jak firmy w 2025 roku mogą sfinansować inwestycje w energooszczędność?

Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?

REKLAMA

Jak zachować orientację w taryfach D.Trumpa? Wzrośnie inflacja i ryzyko recesji? Co inwestorzy i przedsiębiorcy powinni wiedzieć

W ostatnich dniach globalne rynki pogrążyły się w chaosie w następstwie historycznych ceł ogłoszonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa – to najpoważniejsza perturbacja od czasu załamania wywołanego pandemią COVID-19. Nagły wzrost zmienności wywołał niepokój wśród inwestorów, którzy poszukują teraz jasnych wskazówek. Jacob Falkencrone, główny strateg inwestycyjny w Saxo, poniżej odpowiada na najistotniejsze pytania, z którymi mierzą się inwestorzy.

Zasada 6 miesięcy vacatio legis dla zmian w podatkach; urząd skarbowy ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika. Zmiany w ordynacji podatkowej

W dniu 7 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia dwóch projektów nowelizacji Ordynacji podatkowej. Pierwszy ma dotyczyć wprowadzenia zasady co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian przepisów podatkowych. Druga nowelizacja ma wzmocnić zasadę rozstrzygania spraw podatkowych na korzyść podatników. Jeśli w wyniku postępowania dowodowego nie uda się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organy skarbowe będą musiały je rozstrzygnąć na korzyść podatnika.

REKLAMA