REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Byli właściciele mogą liczyć na zwrot podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Aby uzyskać zwrot części VAT na materiały budowlane, potrzebny jest tytuł prawny do nieruchomości. Przepisy nie określają jednoznacznie, czy warunek ten musi być spełniony w momencie składania wniosku. Sąd administracyjny odmówił prawa do zwrotu byłym właścicielom, choć nie powinien.


Byli właściciele nieruchomości mogą mieć problem z odzyskaniem VAT. Z przepisów ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. z 2005 r. nr 177, poz. 1468) wynika, że o zwrot części podatku mogą ubiegać się podatnicy, którzy ponieśli wydatki na zakup materiałów budowlanych w związku z inwestycją mieszkaniową. Jednym z warunków uzyskania rekompensaty jest posiadanie tytułu prawnego do remontowanego domu lub mieszkania. Ustawa nie precyzuje jednak, czy wymóg ten musi być aktualny na dzień ponoszenia wydatków, czy składania wniosku o zwrot.


O tym, że fakt ten ma istotne znaczenie, przekonała się jedna z naszych czytelniczek. Chciała odzyskać VAT od zakupionych materiałów budowlanych do budowy domu, który musiała sprzedać w stanie surowym. Krajowa Informacja Podatkowa zapytana o możliwość zwrotu w takiej sytuacji udzieliła pozytywnej odpowiedzi. WSA w Olsztynie wydał jednak niekorzystny dla byłych właścicieli wyrok. Z orzeczenia sądu wynika, że sprzedającemu nie przysługuje zwrot VAT, gdyż otrzymał on zwrot wszelkich poniesionych uprzednio kosztów, w tym również podatkowych, a zatem przeniósł ciężar ekonomiczny podatku na nabywcę nieruchomości (sygn. akt I SA/Ol 440/06). Większość zapytanych przez nas ekspertów podatkowych nie podziela jednak tego stanowiska.


Brak wyłączenia


- Ustawa nie uzależnia prawa do uzyskania zwrotu podatku od posiadania przez wnioskodawcę prawa własności nieruchomości w momencie ubiegania się o zwrot - mówi Andrzej Bernatek, doradca podatkowy w KPMG.


Przypomina, że kwestia ta była już przedmiotem pozytywnych rozstrzygnięć urzędów skarbowych (m.in. w Olsztynie czy w Toruniu). Zdaniem eksperta przypadki ograniczenia prawa do zwrotu są wyraźnie określone w ustawie.


- Odmawianie zwrotu VAT z powodów innych niż wymienione wyraźnie w ustawie jest, moim zdaniem, bezprawne - ocenia Andrzej Bernatek.


Również Joanna Bielewicz, doradca podatkowy w HLB Frąckowiak i Wspólnicy, podkreśliła, że ustawodawca nie przewidział okoliczności powodujących niemożność otrzymania zwrotu poniesionych wydatków, wówczas gdy osoba fizyczna sprzeda nieruchomość, w stosunku do której poczyniła wydatki na materiały budowlane, a nie uzyskała zwrotu VAT przed jej zbyciem.


Potrzeby mieszkaniowe


Zdaniem naszej rozmówczyni wystarczającym warunkiem jest, aby osoba fizyczna ubiegająca się o zwrot VAT posiadała tytułu prawny do nieruchomości, w związku z którą poczynione zostały wydatki, w dniu ich ponoszenia.


- Pod jednym wszakże warunkiem, że zamiarem inwestora było zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, czyli nieruchomość nie była przeznaczona z góry do dalszej odsprzedaży - podkreśliła Joanna Bielewicz.


W ocenie naszej rozmówczyni niemożność uzyskania zwrotu VAT przez osoby fizyczne, które zbyły nieruchomość przed złożeniem wniosku, stawia te osoby w niekorzystnej sytuacji wobec tych, którym udało się uzyskać zwrot VAT, zanim zbyły nieruchomość.


- W jednym i w drugim przypadku wartość poczynionych wydatków zwykle zwiększa wartość nieruchomości, ale tylko w drugim osoba fizyczna otrzymałaby zwrot podatku - mówi Joanna Bielewicz.


Koszt poniesie nabywca


Z oceną sądu zgadza się natomiast Monika Skomska, konsultant podatkowy w Kancelarii Nowakowski i Wspólnicy, oddział w Toruniu (zrzeszona w Consortio Lex).


- Jak się wydaje, u podstaw orzeczenia legło założenie, że podatnik, który poniósł wydatki na inwestycję mieszkaniową, a następnie ją sprzedał, skalkulował w cenie wartość poniesionych nakładów z uwzględnieniem VAT w wysokości 22 proc. Tym samym ciężar ekonomiczny podatku został przeniesiony na kupującego - twierdzi Monika Skomska.


Dodaje, że celem ustawy jest zwrot części podatku zapłaconego przy nabyciu materiałów budowlanych.


- Tymczasem w opisanej sytuacji sprzedający otrzymałby go dwukrotnie, raz w cenie sprzedaży oraz powtórnie z urzędu skarbowego. Byłoby to sprzeczne z założeniami racjonalnego ustawodawcy - argumentowała nasza rozmówczyni.


Stanowiska WSA nie podziela Andrzej Bernatek.


- Ustawa ma za zadanie zrekompensować podwyżkę stawki VAT wszystkim, którzy materiały budowlane kupują. Twierdzenie, że ciężar ekonomiczny podatku jest przeniesiony na nabywcę, nie wytrzymuje również krytyki z punktu widzenia zwykłej logiki, ponieważ nie będzie to prawdą, gdy osoba fizyczna sprzeda inwestycję budowlaną z ekonomiczną stratą, czego wykluczyć nie można - podsumowuje ekspert.


Nabyte prawo do zwrotu


Maciej Łukaszyk, radca prawny z Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners, wskazuje, że literalna wykładnia postanowień ustawy uzależniających prawo do zwrotu m.in. od posiadania prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane albo tytułu prawnego do budynku lub lokalu może prowadzić do wniosku, że osoba fizyczna ma prawo do zwrotu tak długo, jak długo spełnia te warunki. Tym samym np. utrata tytułu prawnego do nieruchomości skutkowałaby utratą prawa do zwrotu w przypadku wydatków remontowych.


Ekspert zwraca jednak uwagę, że utrata tytułu prawnego do nieruchomości, np. w wyniku sprzedaży, nie zawsze skutkuje utratą pozwolenia na budowę, którego posiadanie jest wymagane w przypadku zwrotu części wydatków związanych z inwestycją wymagającą takiej decyzji. W ocenie eksperta wykładnia odmawiająca zwrotu byłym właścicielom prowadziłaby zatem do nieuzasadnionego różnicowania sytuacji inwestorów.


- Jeżeli celem ustawy było zneutralizowanie skutków podwyższenia stawki VAT na materiały budowlane, uzasadnione byłoby twierdzenie, że wskazane wcześniej warunki dotyczą samego nabycia prawa do zwrotu. Późniejsza zmiana stanu faktycznego, np. zbycie nieruchomości, nie powinna mieć wpływu na możliwość korzystania z już nabytego prawa - ocenia Maciej Łukaszyk.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Zwrot VAT dla kupujących te same materiały budowlane


MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA