REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Slim VAT 3 pod koniec 2022 roku - co się zmieni?

Subskrybuj nas na Youtube
Slim VAT 3 pod koniec 2022 roku - co się zmieni?
Slim VAT 3 pod koniec 2022 roku - co się zmieni?

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce, aby Slim VAT 3, czyli kolejny pakiet zmian upraszczających rozliczenia tego podatku, wszedł w życie pod koniec tego roku – powiedział PAP dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów dr Paweł Selera.

Selera z MF: chcemy, by kolejny pakiet przepisów upraszczających rozliczenia VAT wszedł w życie pod koniec roku

23 lutego 2022 r. zakończyły się prekonsultacje trzeciego pakietu zmian w VAT, mającego na celu uproszczenie i ułatwienie rozliczenia podatku od towarów i usług, czyli Slim VAT 3. To kontynuacja działań Ministerstwa Finansów, które już wcześniej wprowadziło dwa pakiety rozwiązań zmieniających przepisy o VAT.

REKLAMA

WNT - wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów

Jedna z najważniejszych zmian zaproponowanych w pakiecie Slim VAT 3 dotyczy wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów. Zlikwidowany zostanie obowiązek posiadania faktury jako przesłanki odliczenia podatku naliczonego. Po zmianach odliczenie będzie następować w momencie powstania obowiązku podatkowego co sprawi, że rozliczenie będzie zawsze neutralne. W tym samym okresie rozliczeniowym będzie wykazywany podatek należny i naliczony. Nie trzeba będzie czekać na fakturę i później w przypadku jej braku w określonym terminie dokonywać korekty rozliczenia” – powiedział PAP dr Paweł Selera.

Split payment - rachunek VAT

Do ważnych zmian zaproponowanych w ramach Slim VAT 3 zaliczył także rozwiązania związane z mechanizmem podzielonej płatności, których celem jest poprawa płynności przedsiębiorstw wykorzystujących split payment. W ramach nowego pakietu ułatwień resort proponuje, aby ze środków zgromadzonych na rachunku VAT-owskim przedsiębiorcy mogli opłacać podatek od sprzedaży detalicznej czy też podatek tonażowy. To sprawi – jak powiedział Selera – że split payment stanie się jeszcze bardziej neutralny dla podatników.

Faktura zaliczkowa

Inna zmiana dotyczy braku obowiązku wystawiania faktury zaliczkowej, jeśli wypłata zaliczki i zamknięcie transakcji następuje w tym samym miesiącu. Obecnie jest tak, że jeśli podatnik dostaje zaliczkę, musi wystawić fakturę zaliczkową, a następnie fakturę końcową. Wprowadzamy rozwiązanie, w ramach którego podatnik sam mógłby decydować, czy wystawiać fakturę zaliczkową, czy też wystawić fakturę końcową, o ile oczywiście cała transakcja zostanie zamknięta w tym samym miesiącu” – wskazał rozmówca PAP.

Proporcja w VAT

Kolejne zmiany w pakiecie obejmują kwestie proporcji w VAT. Chodzi o sytuacje, w których nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Wówczas podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jednak ze względu na to, że szacunki te mają charakter prognozowany, podatnik musi składać deklaracje z wyliczoną, korektą zawierającą nowe oszacowanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chcemy, aby tych korekt było mniej, a więc i mniej pracy dla działów finansowo-księgowych. Proponujemy, aby w większym zakresie można było stosować proporcję 100 proc., czyli odliczać całość podatku” – powiedział Selera.

Teraz jest tak, że jeśli wskaźnik proporcji jest wysoki i przekracza 98 proc., to wówczas podatnik może uznać, że proporcja wynosi 100 proc. i odliczyć cały VAT. Jednak jest to możliwe tylko wtedy, jeśli wynikająca z zastosowania tej proporcji kwota podatku niepodlegająca odliczeniu w skali roku była mniejsza niż 500 zł. Chcemy zwiększyć ten limit do 10 tys. zł, co sprawi, że podatnik będzie mógł częściej przyjmować, że proporcja wynosi 100 proc. i odliczać cały VAT, a jednocześnie będzie rzadziej zmuszony dokonywać korekty różnicy pomiędzy proporcją wstępną a faktyczną” – wyjaśnił.

Podniesienie limitu małego podatnika VAT do 2 mln euro

Inna propozycja resortu zawarta w pakiecie dotyczy podniesienia limitu, który kwalifikuje przedsiębiorcę jako małego podatnika VAT. Limit ten obecnie wynosi równowartość 1,2 mln euro wartości sprzedaży rocznej (wraz z kwotą podatku), a ma zostać podniesiony do 2 mln euro. W rezultacie – jak wskazał Paweł Selera – więcej przedsiębiorców będzie mogło korzystać z kasowej metody rozliczenia VAT, pozwalającej ma opłacanie podatku od towarów i usług nie w momencie dokonania dostawy towaru lub wykonania usługi czy też wystawienia faktury, ale w chwili, gdy kontrahent dokonał zapłaty i pieniądze już trafiły na konto firmy. To pozwala na uniknięcie sytuacji, w której przedsiębiorca musi opłacić podatek, kiedy jeszcze nie ma środków z faktury.

Sankcje w VAT

Jak przyznał dyrektor Selera, najwięcej uwag w ramach prekonsultacji wpłynęło w kwestii zmian w przepisach dotyczących sankcji VAT. Przy czym nie dotyczyły one tej części zmian, które mają na celu obniżenie wymiaru niektórych sankcji, tylko propozycji związanych z tym, jak sankcja VAT powinna być stosowana, co jest konsekwencją wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Chodzi o wdrożenie wynikającej z orzecznictwa TSUE zasady, że sankcje – mówiąc ogólnie – powinny być bardziej zindywidualizowane i że przy ich wymierzaniu należy wziąć pod uwagę więcej czynników, aby były one bardziej zróżnicowane w zależności od sytuacji podatnika, modelu jego działania, itd. Propozycje zmian dotyczyły m.in. tego, co należy brać pod uwagę przy wymierzaniu sankcji" - stwierdził szef Departamentu Podatku od Towarów i Usług w MF.

Dodał, Że "tutaj mamy podobny problem, jak przy innych +klauzulach generalnych+, np. działania w dobrej wierze". "Stosowanie w praktyce klauzul generalnych zawsze jest wyzwaniem, jako że orzecznictwo TSUE wyznacza w zasadzie bardziej wskazówki i dyrektywy interpretacyjne” - przyznał Selera.

Projekt w marcu, a wejście w życie pod koniec 2022 roku

Dodał, że resort finansów chciałby, aby wskazany pakiet zmian w VAT był gotowy i trafił na rządową ścieżkę legislacyjną już w marcu. „Zależy nam, aby zmiany w nim zawarte weszły w życie pod koniec tego roku” – powiedział Paweł Selera.

Jak wcześniej informował resort finansów, w pakiecie Slim VAT 3 zaproponowanych zostało ponad 20 zmian mających na celu ułatwienie rozliczania tego podatku. Jednak niewykluczone, że tych zmian może być więcej.

Nie wykluczamy kolejnych zmian. Projekt jest otwarty, wpłynęły ciekawe postulaty i będziemy się zastanawiać nad włączeniem niektórych z nich do pakietu. Zakończyliśmy właśnie prekonsultacje, teraz mamy czas na analizy. Kiedy projekt będzie już gotowy, ponownie trafi do konsultacji publicznych, już w trakcie standardowego procesu legislacyjnego, i podatnicy znowu będą mogli się z nim zapoznać” – stwierdził Paweł Selera.(PAP)

autor: Marek Siudaj

ms/ pad/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat

Jak ustalił redaktor Adam Pantak z Dziennika Gazety Prawnej (w artykule z 22 kwietnia 2025 r. "Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?" - GazetaPrawna.pl), spółka Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) złożyła 16 095 pozwów przeciwko przedsiębiorcom w związku z brakiem spłaty zobowiązań w ramach Programów rządowych «Tarcza Finansowa 1.0» oraz «Tarcza Finansowa 2.0». Oznacza to, że ogromna rzesza przedsiębiorców otrzymało już pozwy z PFR, albo niedługo je otrzyma.
Dlaczego warto się temu przyjrzeć? Kto może otrzymać pozew? Czy i kiedy należy się obawiać tych pozwów? I jak się przed nimi bronić? To wyjaśnię w cyklu artykułów na Infor.pl.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA