REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Slim VAT 3 pod koniec 2022 roku - co się zmieni?

Subskrybuj nas na Youtube
Slim VAT 3 pod koniec 2022 roku - co się zmieni?
Slim VAT 3 pod koniec 2022 roku - co się zmieni?

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce, aby Slim VAT 3, czyli kolejny pakiet zmian upraszczających rozliczenia tego podatku, wszedł w życie pod koniec tego roku – powiedział PAP dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów dr Paweł Selera.

Selera z MF: chcemy, by kolejny pakiet przepisów upraszczających rozliczenia VAT wszedł w życie pod koniec roku

23 lutego 2022 r. zakończyły się prekonsultacje trzeciego pakietu zmian w VAT, mającego na celu uproszczenie i ułatwienie rozliczenia podatku od towarów i usług, czyli Slim VAT 3. To kontynuacja działań Ministerstwa Finansów, które już wcześniej wprowadziło dwa pakiety rozwiązań zmieniających przepisy o VAT.

REKLAMA

Autopromocja

WNT - wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów

Jedna z najważniejszych zmian zaproponowanych w pakiecie Slim VAT 3 dotyczy wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów. Zlikwidowany zostanie obowiązek posiadania faktury jako przesłanki odliczenia podatku naliczonego. Po zmianach odliczenie będzie następować w momencie powstania obowiązku podatkowego co sprawi, że rozliczenie będzie zawsze neutralne. W tym samym okresie rozliczeniowym będzie wykazywany podatek należny i naliczony. Nie trzeba będzie czekać na fakturę i później w przypadku jej braku w określonym terminie dokonywać korekty rozliczenia” – powiedział PAP dr Paweł Selera.

Split payment - rachunek VAT

Do ważnych zmian zaproponowanych w ramach Slim VAT 3 zaliczył także rozwiązania związane z mechanizmem podzielonej płatności, których celem jest poprawa płynności przedsiębiorstw wykorzystujących split payment. W ramach nowego pakietu ułatwień resort proponuje, aby ze środków zgromadzonych na rachunku VAT-owskim przedsiębiorcy mogli opłacać podatek od sprzedaży detalicznej czy też podatek tonażowy. To sprawi – jak powiedział Selera – że split payment stanie się jeszcze bardziej neutralny dla podatników.

Faktura zaliczkowa

Inna zmiana dotyczy braku obowiązku wystawiania faktury zaliczkowej, jeśli wypłata zaliczki i zamknięcie transakcji następuje w tym samym miesiącu. Obecnie jest tak, że jeśli podatnik dostaje zaliczkę, musi wystawić fakturę zaliczkową, a następnie fakturę końcową. Wprowadzamy rozwiązanie, w ramach którego podatnik sam mógłby decydować, czy wystawiać fakturę zaliczkową, czy też wystawić fakturę końcową, o ile oczywiście cała transakcja zostanie zamknięta w tym samym miesiącu” – wskazał rozmówca PAP.

Proporcja w VAT

Kolejne zmiany w pakiecie obejmują kwestie proporcji w VAT. Chodzi o sytuacje, w których nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Wówczas podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jednak ze względu na to, że szacunki te mają charakter prognozowany, podatnik musi składać deklaracje z wyliczoną, korektą zawierającą nowe oszacowanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chcemy, aby tych korekt było mniej, a więc i mniej pracy dla działów finansowo-księgowych. Proponujemy, aby w większym zakresie można było stosować proporcję 100 proc., czyli odliczać całość podatku” – powiedział Selera.

Teraz jest tak, że jeśli wskaźnik proporcji jest wysoki i przekracza 98 proc., to wówczas podatnik może uznać, że proporcja wynosi 100 proc. i odliczyć cały VAT. Jednak jest to możliwe tylko wtedy, jeśli wynikająca z zastosowania tej proporcji kwota podatku niepodlegająca odliczeniu w skali roku była mniejsza niż 500 zł. Chcemy zwiększyć ten limit do 10 tys. zł, co sprawi, że podatnik będzie mógł częściej przyjmować, że proporcja wynosi 100 proc. i odliczać cały VAT, a jednocześnie będzie rzadziej zmuszony dokonywać korekty różnicy pomiędzy proporcją wstępną a faktyczną” – wyjaśnił.

Podniesienie limitu małego podatnika VAT do 2 mln euro

Inna propozycja resortu zawarta w pakiecie dotyczy podniesienia limitu, który kwalifikuje przedsiębiorcę jako małego podatnika VAT. Limit ten obecnie wynosi równowartość 1,2 mln euro wartości sprzedaży rocznej (wraz z kwotą podatku), a ma zostać podniesiony do 2 mln euro. W rezultacie – jak wskazał Paweł Selera – więcej przedsiębiorców będzie mogło korzystać z kasowej metody rozliczenia VAT, pozwalającej ma opłacanie podatku od towarów i usług nie w momencie dokonania dostawy towaru lub wykonania usługi czy też wystawienia faktury, ale w chwili, gdy kontrahent dokonał zapłaty i pieniądze już trafiły na konto firmy. To pozwala na uniknięcie sytuacji, w której przedsiębiorca musi opłacić podatek, kiedy jeszcze nie ma środków z faktury.

Sankcje w VAT

Jak przyznał dyrektor Selera, najwięcej uwag w ramach prekonsultacji wpłynęło w kwestii zmian w przepisach dotyczących sankcji VAT. Przy czym nie dotyczyły one tej części zmian, które mają na celu obniżenie wymiaru niektórych sankcji, tylko propozycji związanych z tym, jak sankcja VAT powinna być stosowana, co jest konsekwencją wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Chodzi o wdrożenie wynikającej z orzecznictwa TSUE zasady, że sankcje – mówiąc ogólnie – powinny być bardziej zindywidualizowane i że przy ich wymierzaniu należy wziąć pod uwagę więcej czynników, aby były one bardziej zróżnicowane w zależności od sytuacji podatnika, modelu jego działania, itd. Propozycje zmian dotyczyły m.in. tego, co należy brać pod uwagę przy wymierzaniu sankcji" - stwierdził szef Departamentu Podatku od Towarów i Usług w MF.

Dodał, Że "tutaj mamy podobny problem, jak przy innych +klauzulach generalnych+, np. działania w dobrej wierze". "Stosowanie w praktyce klauzul generalnych zawsze jest wyzwaniem, jako że orzecznictwo TSUE wyznacza w zasadzie bardziej wskazówki i dyrektywy interpretacyjne” - przyznał Selera.

Projekt w marcu, a wejście w życie pod koniec 2022 roku

Dodał, że resort finansów chciałby, aby wskazany pakiet zmian w VAT był gotowy i trafił na rządową ścieżkę legislacyjną już w marcu. „Zależy nam, aby zmiany w nim zawarte weszły w życie pod koniec tego roku” – powiedział Paweł Selera.

Jak wcześniej informował resort finansów, w pakiecie Slim VAT 3 zaproponowanych zostało ponad 20 zmian mających na celu ułatwienie rozliczania tego podatku. Jednak niewykluczone, że tych zmian może być więcej.

Nie wykluczamy kolejnych zmian. Projekt jest otwarty, wpłynęły ciekawe postulaty i będziemy się zastanawiać nad włączeniem niektórych z nich do pakietu. Zakończyliśmy właśnie prekonsultacje, teraz mamy czas na analizy. Kiedy projekt będzie już gotowy, ponownie trafi do konsultacji publicznych, już w trakcie standardowego procesu legislacyjnego, i podatnicy znowu będą mogli się z nim zapoznać” – stwierdził Paweł Selera.(PAP)

autor: Marek Siudaj

ms/ pad/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA