REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Slim VAT 3 pod koniec 2022 roku - co się zmieni?

Slim VAT 3 pod koniec 2022 roku - co się zmieni?
Slim VAT 3 pod koniec 2022 roku - co się zmieni?

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce, aby Slim VAT 3, czyli kolejny pakiet zmian upraszczających rozliczenia tego podatku, wszedł w życie pod koniec tego roku – powiedział PAP dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów dr Paweł Selera.

Selera z MF: chcemy, by kolejny pakiet przepisów upraszczających rozliczenia VAT wszedł w życie pod koniec roku

23 lutego 2022 r. zakończyły się prekonsultacje trzeciego pakietu zmian w VAT, mającego na celu uproszczenie i ułatwienie rozliczenia podatku od towarów i usług, czyli Slim VAT 3. To kontynuacja działań Ministerstwa Finansów, które już wcześniej wprowadziło dwa pakiety rozwiązań zmieniających przepisy o VAT.

REKLAMA

REKLAMA

WNT - wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów

Jedna z najważniejszych zmian zaproponowanych w pakiecie Slim VAT 3 dotyczy wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów. Zlikwidowany zostanie obowiązek posiadania faktury jako przesłanki odliczenia podatku naliczonego. Po zmianach odliczenie będzie następować w momencie powstania obowiązku podatkowego co sprawi, że rozliczenie będzie zawsze neutralne. W tym samym okresie rozliczeniowym będzie wykazywany podatek należny i naliczony. Nie trzeba będzie czekać na fakturę i później w przypadku jej braku w określonym terminie dokonywać korekty rozliczenia” – powiedział PAP dr Paweł Selera.

Split payment - rachunek VAT

Do ważnych zmian zaproponowanych w ramach Slim VAT 3 zaliczył także rozwiązania związane z mechanizmem podzielonej płatności, których celem jest poprawa płynności przedsiębiorstw wykorzystujących split payment. W ramach nowego pakietu ułatwień resort proponuje, aby ze środków zgromadzonych na rachunku VAT-owskim przedsiębiorcy mogli opłacać podatek od sprzedaży detalicznej czy też podatek tonażowy. To sprawi – jak powiedział Selera – że split payment stanie się jeszcze bardziej neutralny dla podatników.

Faktura zaliczkowa

Inna zmiana dotyczy braku obowiązku wystawiania faktury zaliczkowej, jeśli wypłata zaliczki i zamknięcie transakcji następuje w tym samym miesiącu. Obecnie jest tak, że jeśli podatnik dostaje zaliczkę, musi wystawić fakturę zaliczkową, a następnie fakturę końcową. Wprowadzamy rozwiązanie, w ramach którego podatnik sam mógłby decydować, czy wystawiać fakturę zaliczkową, czy też wystawić fakturę końcową, o ile oczywiście cała transakcja zostanie zamknięta w tym samym miesiącu” – wskazał rozmówca PAP.

REKLAMA

Proporcja w VAT

Kolejne zmiany w pakiecie obejmują kwestie proporcji w VAT. Chodzi o sytuacje, w których nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Wówczas podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jednak ze względu na to, że szacunki te mają charakter prognozowany, podatnik musi składać deklaracje z wyliczoną, korektą zawierającą nowe oszacowanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chcemy, aby tych korekt było mniej, a więc i mniej pracy dla działów finansowo-księgowych. Proponujemy, aby w większym zakresie można było stosować proporcję 100 proc., czyli odliczać całość podatku” – powiedział Selera.

Teraz jest tak, że jeśli wskaźnik proporcji jest wysoki i przekracza 98 proc., to wówczas podatnik może uznać, że proporcja wynosi 100 proc. i odliczyć cały VAT. Jednak jest to możliwe tylko wtedy, jeśli wynikająca z zastosowania tej proporcji kwota podatku niepodlegająca odliczeniu w skali roku była mniejsza niż 500 zł. Chcemy zwiększyć ten limit do 10 tys. zł, co sprawi, że podatnik będzie mógł częściej przyjmować, że proporcja wynosi 100 proc. i odliczać cały VAT, a jednocześnie będzie rzadziej zmuszony dokonywać korekty różnicy pomiędzy proporcją wstępną a faktyczną” – wyjaśnił.

Podniesienie limitu małego podatnika VAT do 2 mln euro

Inna propozycja resortu zawarta w pakiecie dotyczy podniesienia limitu, który kwalifikuje przedsiębiorcę jako małego podatnika VAT. Limit ten obecnie wynosi równowartość 1,2 mln euro wartości sprzedaży rocznej (wraz z kwotą podatku), a ma zostać podniesiony do 2 mln euro. W rezultacie – jak wskazał Paweł Selera – więcej przedsiębiorców będzie mogło korzystać z kasowej metody rozliczenia VAT, pozwalającej ma opłacanie podatku od towarów i usług nie w momencie dokonania dostawy towaru lub wykonania usługi czy też wystawienia faktury, ale w chwili, gdy kontrahent dokonał zapłaty i pieniądze już trafiły na konto firmy. To pozwala na uniknięcie sytuacji, w której przedsiębiorca musi opłacić podatek, kiedy jeszcze nie ma środków z faktury.

Sankcje w VAT

Jak przyznał dyrektor Selera, najwięcej uwag w ramach prekonsultacji wpłynęło w kwestii zmian w przepisach dotyczących sankcji VAT. Przy czym nie dotyczyły one tej części zmian, które mają na celu obniżenie wymiaru niektórych sankcji, tylko propozycji związanych z tym, jak sankcja VAT powinna być stosowana, co jest konsekwencją wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Chodzi o wdrożenie wynikającej z orzecznictwa TSUE zasady, że sankcje – mówiąc ogólnie – powinny być bardziej zindywidualizowane i że przy ich wymierzaniu należy wziąć pod uwagę więcej czynników, aby były one bardziej zróżnicowane w zależności od sytuacji podatnika, modelu jego działania, itd. Propozycje zmian dotyczyły m.in. tego, co należy brać pod uwagę przy wymierzaniu sankcji" - stwierdził szef Departamentu Podatku od Towarów i Usług w MF.

Dodał, Że "tutaj mamy podobny problem, jak przy innych +klauzulach generalnych+, np. działania w dobrej wierze". "Stosowanie w praktyce klauzul generalnych zawsze jest wyzwaniem, jako że orzecznictwo TSUE wyznacza w zasadzie bardziej wskazówki i dyrektywy interpretacyjne” - przyznał Selera.

Projekt w marcu, a wejście w życie pod koniec 2022 roku

Dodał, że resort finansów chciałby, aby wskazany pakiet zmian w VAT był gotowy i trafił na rządową ścieżkę legislacyjną już w marcu. „Zależy nam, aby zmiany w nim zawarte weszły w życie pod koniec tego roku” – powiedział Paweł Selera.

Jak wcześniej informował resort finansów, w pakiecie Slim VAT 3 zaproponowanych zostało ponad 20 zmian mających na celu ułatwienie rozliczania tego podatku. Jednak niewykluczone, że tych zmian może być więcej.

Nie wykluczamy kolejnych zmian. Projekt jest otwarty, wpłynęły ciekawe postulaty i będziemy się zastanawiać nad włączeniem niektórych z nich do pakietu. Zakończyliśmy właśnie prekonsultacje, teraz mamy czas na analizy. Kiedy projekt będzie już gotowy, ponownie trafi do konsultacji publicznych, już w trakcie standardowego procesu legislacyjnego, i podatnicy znowu będą mogli się z nim zapoznać” – stwierdził Paweł Selera.(PAP)

autor: Marek Siudaj

ms/ pad/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA