REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mrożenie majątków podmiotów wspierających agresję Rosji na Ukrainę - projekt ustawy

Subskrybuj nas na Youtube
Mrożenie majątków podmiotów wspierających agresję Rosji na Ukrainę - projekt ustawy
Mrożenie majątków podmiotów wspierających agresję Rosji na Ukrainę - projekt ustawy

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 29 marca 2022 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę, umożliwiający mrożenie majątków podmiotów wspierających Rosję - powiedział na konferencji prasowej rzecznik rządu Piotr Muller. 30 marca 2022 r. projekt ten wpłynął do Sejmu.

Mrożenie majątków podmiotów wspierających agresję Rosji na Ukrainę

"Kolejna sprawa to projekt ustawy, który został skierowany w tej chwili do Sejmu o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainie. To pakiet działań, który rozszerza możliwości sankcyjne bezpośrednio na poziomie krajowym (...) Polska od początku, zgodnie z sankcjami unijnymi, mrozi wszelkie aktywa, majątki, które wynikają bezpośrednio z sankcji unijnych, w tej chwili to jest ponad 160 mln zł, które zostały zamrożone" - powiedział Muller.

REKLAMA

Autopromocja

"Dziś Rada Ministrów zdecydowała, aby przyjąć kolejny pakiet rozwiązań, który umożliwi podejmowanie działań w zakresie mrożenia funduszy na terenie Polski. Ten projekt ustawy zakłada, że będziemy blokować majątki podmiotów, które przyczyniają się do wspierania rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Chodzi o stworzenie odrębnej od wykazów zawartych w rozporządzeniach Unii Europejskiej listy osób i podmiotów, wobec których można będzie zastosować środki zawarte w unijnych przepisach" - dodał.

Rzecznik rządu zaznaczył, że ustawa umożliwi mrożenie różnego rodzaju funduszy i zasobów gospodarczych.

"W ten sposób będziemy mogli podejmować działania, które mrożą różnego rodzaju fundusze, m. in. gotówkę, czeki, depozyty, przekazy pieniężne, wszystkie takie fundusze, które mogą być używane do wspierania działania Federacji Rosyjskiej" - powiedział Muller.

"Również będzie możliwe mrożenie zasobów gospodarczych, będzie to dotyczyło zarówno aktywów materialnych, jak i niematerialnych, ruchomych, jak i nieruchomych, wszystkich takich rzeczy, które mogłyby wspierać działania Federacji Rosyjskiej" - dodał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak doprecyzowano w komunikacie Centrum Informacyjnym Rządu (CIR), rozwiązanie to będzie dotyczyło osób fizycznych i prawnych oraz podmiotów i organów.

Lista podmiotów objętych sankcjami. Zamrożenie majątku to nie konfiskata

Celem rządu jest zamrożenie wszystkich funduszy i zasobów gospodarczych osób oraz podmiotów, które zostaną wskazane na specjalnej liście prowadzonej przez ministra spraw wewnętrznych i administracji, w związku ze wspieraniem rosyjskiej agresji na Ukrainę. Chodzi o stworzenie odrębnej od wykazów zawartych w rozporządzeniach Unii Europejskiej listy osób i podmiotów, wobec których można będzie zastosować środki zawarte w unijnych przepisach. Zamrożenie funduszy i zasobów gospodarczych nie będzie oznaczać jeszcze ich konfiskaty – wprowadzenie tego rozwiązania wymaga bowiem zmiany Konstytucji.

REKLAMA

Zamrożenie funduszy będzie dotyczyło m.in.: gotówki, czeków, przekazów pieniężnych, depozytów złożonych w instytucjach finansowych lub innych podmiotach, papierów wartościowych, obligacji oraz akcji i udziałów. Z kolei zamrożenie zasobów gospodarczych będzie dotyczyło aktywów każdego rodzaju, materialnych i niematerialnych, ruchomych i nieruchomych, które nie są funduszami, lecz mogą służyć do uzyskiwania funduszy, towarów lub usług. Podmioty wpisane na listę nie będą mogły realizować zamówień publicznych.

Zamrożenie funduszy i zasobów gospodarczych będzie stosowane w stosunku do osób i podmiotów wpisanych na listę innych niż osoby i podmioty wskazane w wykazach zawartych w rozporządzeniach UE 765/2006 i 269/2014. Na listę będzie mogła być wpisana wyłącznie osoba lub podmiot, które nie są wymienione w wykazach określonych w tych rozporządzeniach.

Listę podmiotów prowadził będzie szef MSWiA i będzie ona miała charakter publiczny.

Na listę osób i podmiotów wspierających Rosję szef MSWiA wpisze z urzędu lub na wniosek służb

Na prowadzoną przez ministra spraw wewnętrznych i administracji listę osób i podmiotów wspierających Rosję szef MSWiA wpisze z urzędu lub na wniosek m.in. służb specjalnych i niektórych instytucji finansowych. Firmy z listy m.in. nie będą mogły brać udziału w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych.

REKLAMA

Z projektu wynika, że lista będzie publikowana w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie MSWiA. Wpisana na nią będzie mogła zostać wyłącznie osoba lub podmiot niewymienione w wykazach określonych w rozporządzeniach UE 765/2006 i 269/2014.

Ważne!
Decyzję w sprawach wpisania lub wykreślenia z listy wydaje szef MSWiA
. Może to zrobić z urzędu lub na uzasadniony wniosek służb specjalnych i niektórych instytucji, w tym na wniosek szefów: CBA, ABW, AW, SKW, SWW, KGP, SG, KAS, a także na wniosek Prokuratora Krajowego, Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, Komisji Nadzoru Finansowego, Prezesa NBP oraz przewodniczącego komitetu Rady Ministrów właściwego w sprawach bezpieczeństwa i obrony państwa.

Wniosek taki powinien zawierać wskazanie osoby lub podmiotu, w stosunku do których ma zostać wydana decyzja, w tym propozycje co do zastosowania środków wobec danej osoby lub danego podmiotu.

Jak napisano w projekcie, szef MSWiA wydając decyzję, może określić zakres środków finansowych lub zasobów gospodarczych w rozumieniu wspomnianych wcześniej rozporządzeń Rady UE. Minister SWiA może także wszcząć postępowanie w sprawie wydania decyzji w sprawie wykreślenia z listy również na uzasadniony wniosek osoby lub podmiotu wpisanych na listę. Decyzja o skreśleniu z listy powinna zawierać m.in. uzasadnienie, ale jego zakres może zostać ograniczony ze względu na bezpieczeństwo państwa lub porządek publiczny.

"Od decyzji o wpisie na listę nie służy wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy oraz podlega ona natychmiastowemu wykonaniu" - napisano w projekcie.

Osoba lub podmiot, które w stosunku do osoby lub podmiotu wpisanych na listę nie dopełniają obowiązku zamrożenia funduszy lub zasobów gospodarczych lub zakazu ich udostępniania, a także nie dopełniają obowiązku niezwłocznego przekazywania informacji, lub próbują ominąć stosowanie środków określonych w przepisach podlegają karze w wysokości do 20 mln zł. Karę taką - w drodze decyzji - nakładał będzie szef Krajowej Administracji Skarbowej.

Od decyzji przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. W zakresie nieuregulowanym przepisami ustawy do nakładania kary pieniężnej stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Wpływy z kar pieniężnych będą stanowiły dochód budżetu państwa.

Osoby lub podmioty wpisane na listę nie mogą brać udziału w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursach prowadzonych na podstawie ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych.

Osoba lub podmiot podlegające wykluczeniu, albo wobec których wydano decyzję o zastosowaniu środka ograniczającego, które w okresie tego wykluczenia ubiegają się o udzielenie zamówienia publicznego lub dopuszczenie do udziału w konkursie, lub biorą udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub w konkursie - również podlegają karze do 20 mln zł.

Karę taką - w drodze decyzji - nakłada Prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Sankcje za niewykonanie decyzji i zamrożeniu majątku

Podczas konferencji prasowej rzecznik rządu Piotr Müller poinformował, że niewykonanie decyzji o zamrożeniu majątków będzie podlegało sankcjom karnym i finansowym. Dodał, że kara - dla podmiotów, które nie zastosują się do tego typu działań - będzie wynosiła nawet 20 mln zł.

Rada Ministrów: Konfiskata tylko po zmianie Konstytucji

Jak podano w komunikacie CIR, zdaniem rządu, niezależnie od zamrożenia funduszy i zasobów gospodarczych, należy podjąć dalsze działania zmierzające do zmiany Konstytucji, mające na celu konfiskatę rosyjskich majątków.

Ustawa ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

(PAP/PAP Biznes)

pat/ osz/
Marcin Chomiuk
mchom/ mark/

Najważniejsze rozwiązania

  • Zamrożone zostaną wszystkie fundusze i zasoby gospodarcze osobom i podmiotom, które zostaną wpisane na listę prowadzoną przez ministra spraw wewnętrznych i administracji, w związku ze wspieraniem agresji na Ukrainę. Rozwiązanie to będzie dotyczyło osób fizycznych i prawnych oraz podmiotów i organów.
    Zamrożenie funduszy będzie dotyczyło m.in.: gotówki, czeków, przekazów pieniężnych, depozytów złożonych w instytucjach finansowych lub innych podmiotach, papierów wartościowych, obligacji oraz akcji i udziałów.
    Zamrożenie zasobów gospodarczych będzie dotyczyło aktywów każdego rodzaju, materialnych i niematerialnych, ruchomych i nieruchomych, które nie są funduszami, lecz mogą służyć do uzyskiwania funduszy, towarów lub usług.
    Podmioty wpisane na listę nie będą mogły realizować zamówień publicznych.
     
  • Zamrożenie funduszy i zasobów gospodarczych będzie stosowane w stosunku do osób i podmiotów wpisanych na listę innych niż osoby i podmioty wskazane w wykazach zawartych w rozporządzeniach UE 765/2006 i 269/2014. Na listę będzie mogła być wpisana wyłącznie osoba lub podmiot, które nie są wymienione w wykazach określonych w tych rozporządzeniach.

Zdaniem rządu, niezależnie od zamrożenia funduszy i zasobów gospodarczych, należy podjąć dalsze działania zmierzające do zmiany Konstytucji, mające na celu konfiskatę rosyjskich majątków.

Projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA