REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralny elektroniczny system informacji o płatnościach (CESOP) od 2024 roku – projekt nowelizacji ustawy o VAT i ustawy o KAS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Centralny elektroniczny system informacji o płatnościach (CESOP) od 2024 roku – projekt nowelizacji ustawy o VAT i ustawy o KAS
Centralny elektroniczny system informacji o płatnościach (CESOP) od 2024 roku – projekt nowelizacji ustawy o VAT i ustawy o KAS

REKLAMA

REKLAMA

Do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych trafił na początku sierpnia 2022 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Projekt implementuje przepisy unijnej dyrektywy 2020/284 zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do wprowadzenia pewnych wymogów dla dostawców usług płatniczych. Zmiany mają wejść w życie od 1 stycznia 2024 r.

Rozporządzenie CESOP - wdrożenie w Polsce

Z dyrektywą 2020/284 ściśle związane jest rozporządzenie Rady 2020/283 zmieniające rozporządzenie nr 904/2010 w odniesieniu do środków służących wzmocnieniu współpracy administracyjnej w celu zwalczania oszustw w dziedzinie VAT tzw. rozporządzenie „CESOP”.
Rozporządzenie to przewiduje m.in. utworzenie centralnego elektronicznego systemu informacji o płatnościach (CESOP), zarządzanego na poziomie Unii Europejskiej przez Komisję Europejską, do którego państwa członkowskie będą obowiązane cyklicznie przekazywać informacje na temat odbiorców płatności i transakcji płatniczych

REKLAMA

Nowe przepisy mają pomóc w rozwiązaniu problemu oszustw związanych z VAT w sektorze e-commerce. Oto najważniejsze zmiany wynikające z projektu (z 28 lipca 2022 r.) ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (UC128).

Obowiązek prowadzenia kwartalnej ewidencji płatności transgranicznych i odbiorców płatności

REKLAMA

Zgodnie z nowymi przepisami (projektowany art. 110b ustawy o VAT) dostawca usług płatniczych, który zrealizuje w ciągu kwartału kalendarzowego w danym państwie członkowskim więcej niż 25 płatności transgranicznych na rzecz tego samego odbiorcy będzie zobowiązany do utworzenia i prowadzenia ewidencji danych o odbiorcach płatności i o realizowanych transakcjach.

Obowiązek ten obejmie podmioty będące dostawcami usług płatniczych w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1-6 i 9-11 ustawy o usługach płatniczych, które świadczą usługi płatnicze na terytorium Polski. Mowa tu m.in. o bankach krajowych i oddziałach banków zagranicznych, instytucjach kredytowych, SKOKach, instytucjach płatniczych i małych instytucjach płatniczych.

W projekcie znajdujemy szczegółowe wytyczne dotyczące danych jakie zawierać ma prowadzona ewidencja. Należą do nich przede wszystkim: informacje umożliwiające identyfikację odbiorcy płatności oraz informacje o raportowanej transakcji (data jej przeprowadzenia, wartość, kraj do którego mają trafić pieniądze), a także kod identyfikacyjny banku (BIC, SWIFT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Okres przechowywania ewidencji przez dostawców usług płatniczych wyniesie 3 lata od zakończenia roku podatkowego, w którym nastąpiła płatność.

Obowiązek udostępniania ewidencji Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej

REKLAMA

Stosownie do projektowanych przepisów (projektowany art. 110e ustawy o VAT) ewidencja będzie udostępniania nie później niż do końca miesiąca następującego po upływie kwartału, którego dotyczą informacje, za pomocą standardowego formularza elektronicznego XML państwu członkowskiemu pochodzenia dostawcy usług płatniczych.

Nowe regulacje wyraźnie wskazują, że w przypadku dostawców usług płatniczych, dla których państwem członkowskim pochodzenia lub przyjmującym państwem członkowskim jest Polska, ewidencję udostępnia się Szefowi KAS.

W przypadku gdy dostawca usług płatniczych świadczy usługi płatnicze w państwie członkowskim innym niż państwo członkowskie pochodzenia, ewidencję udostępnia się przyjmującym państwom członkowskim. Zatem polski dostawca usług płatniczych prowadzący działalność w innym państwie Unii, będzie zobowiązany do przekazania ewidencji także tamtejszym organom podatkowym.

Zgromadzone przez szefa KAS dane wynikające z ewidencji będą przechowywane oraz przetwarzane przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin ich przekazania. W założeniu materiały mają służyć w celach analitycznych i dowodowych. Z pewnością przyczynią się do sprawniejszego typowania podmiotów do kontroli.

Przewidywane skutki wdrożenia nowych przepisów

Omawiana ustawa stanowi kolejny przystanek na drodze do uszczelnienia VAT w handlu elektronicznym. Od dłuższego czasu KE kładzie nacisk na wyeliminowanie oszustw i nieprawidłowości w sektorze e-commerce.

Projektowane zmiany stanowią reakcję na problemy jakie pojawiły się wraz z wprowadzeniem w 2021 r. tzw. pakietu e-commerce. Istniejące rozwiązania opierają się bowiem na skłonności przedsiębiorców do dobrowolnego rejestrowania się i płacenia należnego podatku VAT. Nowe przepisy dostarczą narzędzi do weryfikacji wypełniania obowiązków podatkowych co należy ocenić pozytywnie.

Na przeciwległym biegunie znajdą się instytucje finansowe. Realizacja nowych obowiązków może okazać się dla nich kosztowna i uciążliwa. Stworzenie systemu do przechowywania  i raportowania danych objętych obowiązkiem a także wypracowanie procedury związane z przekazywaniem ich do KAS oraz CESOP to niewątpliwie uciążliwe przedsięwzięcie.

Źródło: Projekt (z 28 lipca 2022 r.) ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (UC128).

Piotr Ziółkowski, Tax Knowledge Asisstant, biuro Rödl & Partner w Krakowie

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA