REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralny elektroniczny system informacji o płatnościach (CESOP) od 2024 roku – projekt nowelizacji ustawy o VAT i ustawy o KAS

Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Centralny elektroniczny system informacji o płatnościach (CESOP) od 2024 roku – projekt nowelizacji ustawy o VAT i ustawy o KAS
Centralny elektroniczny system informacji o płatnościach (CESOP) od 2024 roku – projekt nowelizacji ustawy o VAT i ustawy o KAS

REKLAMA

REKLAMA

Do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych trafił na początku sierpnia 2022 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Projekt implementuje przepisy unijnej dyrektywy 2020/284 zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do wprowadzenia pewnych wymogów dla dostawców usług płatniczych. Zmiany mają wejść w życie od 1 stycznia 2024 r.

Rozporządzenie CESOP - wdrożenie w Polsce

Z dyrektywą 2020/284 ściśle związane jest rozporządzenie Rady 2020/283 zmieniające rozporządzenie nr 904/2010 w odniesieniu do środków służących wzmocnieniu współpracy administracyjnej w celu zwalczania oszustw w dziedzinie VAT tzw. rozporządzenie „CESOP”.
Rozporządzenie to przewiduje m.in. utworzenie centralnego elektronicznego systemu informacji o płatnościach (CESOP), zarządzanego na poziomie Unii Europejskiej przez Komisję Europejską, do którego państwa członkowskie będą obowiązane cyklicznie przekazywać informacje na temat odbiorców płatności i transakcji płatniczych

REKLAMA

Autopromocja

Nowe przepisy mają pomóc w rozwiązaniu problemu oszustw związanych z VAT w sektorze e-commerce. Oto najważniejsze zmiany wynikające z projektu (z 28 lipca 2022 r.) ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (UC128).

Obowiązek prowadzenia kwartalnej ewidencji płatności transgranicznych i odbiorców płatności

Zgodnie z nowymi przepisami (projektowany art. 110b ustawy o VAT) dostawca usług płatniczych, który zrealizuje w ciągu kwartału kalendarzowego w danym państwie członkowskim więcej niż 25 płatności transgranicznych na rzecz tego samego odbiorcy będzie zobowiązany do utworzenia i prowadzenia ewidencji danych o odbiorcach płatności i o realizowanych transakcjach.

Obowiązek ten obejmie podmioty będące dostawcami usług płatniczych w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1-6 i 9-11 ustawy o usługach płatniczych, które świadczą usługi płatnicze na terytorium Polski. Mowa tu m.in. o bankach krajowych i oddziałach banków zagranicznych, instytucjach kredytowych, SKOKach, instytucjach płatniczych i małych instytucjach płatniczych.

W projekcie znajdujemy szczegółowe wytyczne dotyczące danych jakie zawierać ma prowadzona ewidencja. Należą do nich przede wszystkim: informacje umożliwiające identyfikację odbiorcy płatności oraz informacje o raportowanej transakcji (data jej przeprowadzenia, wartość, kraj do którego mają trafić pieniądze), a także kod identyfikacyjny banku (BIC, SWIFT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Okres przechowywania ewidencji przez dostawców usług płatniczych wyniesie 3 lata od zakończenia roku podatkowego, w którym nastąpiła płatność.

Obowiązek udostępniania ewidencji Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej

REKLAMA

Stosownie do projektowanych przepisów (projektowany art. 110e ustawy o VAT) ewidencja będzie udostępniania nie później niż do końca miesiąca następującego po upływie kwartału, którego dotyczą informacje, za pomocą standardowego formularza elektronicznego XML państwu członkowskiemu pochodzenia dostawcy usług płatniczych.

Nowe regulacje wyraźnie wskazują, że w przypadku dostawców usług płatniczych, dla których państwem członkowskim pochodzenia lub przyjmującym państwem członkowskim jest Polska, ewidencję udostępnia się Szefowi KAS.

W przypadku gdy dostawca usług płatniczych świadczy usługi płatnicze w państwie członkowskim innym niż państwo członkowskie pochodzenia, ewidencję udostępnia się przyjmującym państwom członkowskim. Zatem polski dostawca usług płatniczych prowadzący działalność w innym państwie Unii, będzie zobowiązany do przekazania ewidencji także tamtejszym organom podatkowym.

Zgromadzone przez szefa KAS dane wynikające z ewidencji będą przechowywane oraz przetwarzane przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin ich przekazania. W założeniu materiały mają służyć w celach analitycznych i dowodowych. Z pewnością przyczynią się do sprawniejszego typowania podmiotów do kontroli.

Przewidywane skutki wdrożenia nowych przepisów

Omawiana ustawa stanowi kolejny przystanek na drodze do uszczelnienia VAT w handlu elektronicznym. Od dłuższego czasu KE kładzie nacisk na wyeliminowanie oszustw i nieprawidłowości w sektorze e-commerce.

Projektowane zmiany stanowią reakcję na problemy jakie pojawiły się wraz z wprowadzeniem w 2021 r. tzw. pakietu e-commerce. Istniejące rozwiązania opierają się bowiem na skłonności przedsiębiorców do dobrowolnego rejestrowania się i płacenia należnego podatku VAT. Nowe przepisy dostarczą narzędzi do weryfikacji wypełniania obowiązków podatkowych co należy ocenić pozytywnie.

Na przeciwległym biegunie znajdą się instytucje finansowe. Realizacja nowych obowiązków może okazać się dla nich kosztowna i uciążliwa. Stworzenie systemu do przechowywania  i raportowania danych objętych obowiązkiem a także wypracowanie procedury związane z przekazywaniem ich do KAS oraz CESOP to niewątpliwie uciążliwe przedsięwzięcie.

Źródło: Projekt (z 28 lipca 2022 r.) ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (UC128).

Piotr Ziółkowski, Tax Knowledge Asisstant, biuro Rödl & Partner w Krakowie

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA