REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto brać kredyt hipoteczny na zakup mieszkania pod koniec 2022 roku?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy warto brać kredyt hipoteczny na zakup mieszkania pod koniec 2022 roku?
Czy warto brać kredyt hipoteczny na zakup mieszkania pod koniec 2022 roku?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dobie galopującej inflacji, wysokich kosztów kredytów oraz niestabilnej sytuacji geopolitycznej wstrzymujemy się z wieloma decyzjami, w tym o zakupie mieszkania. I nie chodzi o to, że nasze potrzeby się zmieniły. Stąd często pojawia się pytanie czy teraz jest dobry czas na zakup nieruchomości i zaciągnięcie kredytu hipotecznego, czy lepiej poczekać? Sprawdzamy!

Czy czekanie na zmianę sytuacji rynkowej ma sens?

Jeszcze rok temu rynek nieruchomości i kredytów hipotecznych był rozgrzany do czerwoności. Tani kredyt, spowodowany praktycznie zerowymi stopami procentowymi, otwierał drogę do realizacji marzeń o własnym mieszkaniu. Dziś można powiedzieć, że jesteśmy na drugim biegunie. Po 11-stu podwyżkach stóp procentowych oprocentowanie kredytów osiągnęło poziom porównywalny do kredytów gotówkowych, co do tej pory było sytuacją niespotykaną.

Nie tylko wysokie koszty kredytów blokują dostęp do zakupu nieruchomości. Nie bez znaczenia są zmiany wprowadzone przez UKNF w liczeniu zdolności kredytowej. Nie dość, że mamy wysokie oprocentowanie kredytów, to UKNF nakazuje liczyć zdolność z buforem w wysokości dodatkowych 5-ciu punktów procentowych. Efektem tych wszystkich czynników jest obniżenie średnio o połowę, w porównaniu z zeszłym rokiem, kwoty kredytu, którą można uzyskać od banku. Niska zdolność kredytowa przy obecnych ciągle wysokich cenach nieruchomości jest dla wielu osób barierą trudną do obejścia.

REKLAMA

Czas klienta na rynku nieruchomość

Nie oznacza to jednak, że rynek nieruchomości i kredytów zamarł. Aktualna sytuacja, kiedy popyt jest znacznie mniejszy, sprawia, że właściciele mieszkań czy deweloperzy są bardziej skłonni do negocjacji cen nieruchomości.

Z mojej codziennej praktyki i współpracy z deweloperami oraz właścicielami nieruchomości na rynku wtórnym widać, że mniejsza ilość osób kupujących na rynku odbija się korzystanie na rozmowach o warunkach transakcji. Aktualnie to czas negocjacji z deweloperami i większej elastyczności sprzedających na rynku wtórnym. O wiele łatwiej jest więc znaleźć nieruchomość w atrakcyjnej cenie niż jeszcze rok temu. – mówi Marta Piątkowska, ekspertka finansowa Credipass. Moim zdaniem obecnie mamy o wiele bardziej korzystną sytuację dla osób, które kupują mieszkania i domy niż rok temu. Jeżeli dziś klient zaakceptuje ratę kredytu hipotecznego na poziomie proponowanym przez bank, to wiele już go nie zaskoczy.– dodaje Marta Piątkowska.

Obecnie kredyt drogi dla wszystkich

REKLAMA

Warto pamiętać, że kredyt hipoteczny to zobowiązanie, które zaciąga się nawet na 30 lat, choć jak pokazują najnowsze statystki klienci spłacają takie kredyty średnio w ciągu 13-15 lat. Koszty kredytu i raty w tej chwili są wysokie, ale nie oznacza to jednak, że tak będą one wyglądały zawsze.

Dla porównania, kiedy zaciągałam kredyt na dom w 2015 r. roku moja rata kredytu hipotecznego wynosiła 2230 zł. Po spadku WIBOR-u w 2020 roku zmieniła się na 1850 zł, a dziś po zablokowaniu oprocentowania na 5 lat wynosi 2750 zł. Tak więc decyzję o zakupie nieruchomości i zaciągnięciu kredytu hipotecznego należy podejmować biorąc pod uwagę szerszą perspektywę. - ocenia Marta Piątkowska

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ceny wynajmu równe lub większe niż raty kredytu

Osoby, które poszukują mieszkania mierzą się z odwiecznym dylematem – kupować czy może poczekać i posiłkować się wynajmem. Przy dzisiejszych wysokich cenach wynajmu warto przeanalizować, czy zamiast płacić czynsz za wynajem nie przeznaczyć tych środków na spłatę raty kredytów.

Rozmawiając z klientami widzę, że wielu z nich nie podejmuje tematu zakupu mieszkania, bo ulega presji narracji o powszechnej drożyźnie. Kiedy jednak zaczynamy analizować ich sytuację okazuje się, że możliwości do realizacji marzenia o swojej nieruchomości są. Każda sytuacja jest inna. I na najczęściej zadawane mi ostatnio pytanie „Pani Marto czy warto?” nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi. Dlatego warto wspólnie z sprawdzonym ekspertem finansowym zaplanować cały proces zakupu i finansowania mieszkania. I nie odkładać tego tematu. – reasumuje Marta Piątkowska.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA