REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki komitetów wyborczych w 2023 roku - wyższe limity

Zwiększenie limitów wydatków dla komitetów wyborczych
Zwiększenie limitów wydatków dla komitetów wyborczych

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 16 grudnia 2022 r. zapowiada zwiększenie limitów wydatków dla komitetów wyborczych o 13,2 proc. Gotowe są już projekty rozporządzeń w tym zakresie. Zgodnie z kodeksem wyborczym Minister Finansów jest zobowiązany do podwyższenia limitów wydatków komitetów wyborczych w sytuacji, gdy wskaźnik inflacji przekroczy 5%. Waloryzacja, jak szacuje Ministerstwo Finansów, spowoduje wzrost kosztów dla budżetu państwa w 2023 r. o 26 tys. zł.

Zwiększenie limitów wydatków dla komitetów wyborczych o 13,2 proc.

Ministerstwo Finansów informuje, że ostatnio wydane w tej sprawie rozporządzenia obejmowały okres od II kwartału 2018 r. do III kwartału 2021 r. Wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych wynosił wówczas 11,6%. Obecnie - po III kwartale 2022 r. – wskaźnik ten wynosi 13,2 % i właśnie o taką wielkość Minister Finansów powinien zwiększyć limity wydatków dla komitetów wyborczych. Limity przekładają się na późniejszy zwrot części wydatków z budżetu państwa.
Zgodnie z szacunkami w 2023 r., wymagana przepisami waloryzacja oznacza wzrost wydatków na rzecz komitetów wyborczych o 26 tys. zł.

REKLAMA

Autopromocja

Wybory do Sejmu - nowe limity wydatków komitetów wyborczych

Z kolei w przypadku wyborów do Sejmu, kwota przypadającą na każdego wyborcę w kraju (ujętego w rejestrze wyborców), będąca podstawą do obliczania limitu, zostanie zwiększona z 0.97 zł do 1.10 zł.

Kwotę tę obowiązane są uwzględniać komitety wyborcze kandydatów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej każdorazowo w toku finansowania danej kampanii wyborczej.

Wybory do Senatu

Komitety wyborcze w wyborach do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej dotychczas mogły wydatkować na kampanię wyborczą wyłącznie kwoty ograniczone limitem – kwota 21 groszy przypadająca na każdego wyborcę ujętego w rejestrze wyborców.

Z uwagi na wzrost wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych (zgodnie z informacją GUS - o 13,2%) konieczne jest zdaniem Ministra Finansów podwyższenie limitu kwot wydatkowanych przez komitety wyborcze do Senatu RP do kwoty 24 grosze na każdego wyborcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwotę tę obowiązane są uwzględniać komitety wyborcze kandydatów do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej każdorazowo w toku finansowania danej kampanii wyborczej.

Wybory samorządowe - nowe limity wydatków komitetów wyborczych

Zmiana jest szczególnie potrzebna małym komitetom, wystawiającym kandydatów w wyborach samorządowych, gdzie kwoty limitów są niskie. Przykładowo, kwota przypadająca na jeden mandat radnego w gminach do 40 tys. mieszkańców wynosi obecnie 1187,42 zł, a po zmianie będzie to 1344,16 zł.

Projekt rozporządzenia przewiduje zwiększenie kwot ograniczonych limitem wydatków komitetów wyborczych w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego, przypadających na jeden mandat radnego, o 13,2%, tj. do:
- wybory do rady gminy w gminach do 40 000 mieszkańców – 1 344,16 zł;
- wybory do rady gminy w gminach powyżej 40 000 mieszkańców oraz wybory do rad dzielnic m.st. Warszawy – 1 613,00 zł;
- wybory do rady powiatu – 3 225,99 zł;
- wybory do rady miasta w miastach na prawach powiatu – 4 838,99 zł;
- wybory do sejmiku województwa – 8 064,98 zł.

Kwoty te obowiązane są uwzględniać komitety wyborcze kandydatów do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego każdorazowo w toku finansowania danej kampanii wyborczej.

Wybory do Parlamentu Europejskiego - nowe limity wydatków komitetów wyborczych

Minister Finansów zamierza też zwiększyć limitu wydatków ponoszonych przez komitety wyborcze w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Komitety te dotychczas mogły wydatkować na kampanię wyborczą wyłącznie kwoty ograniczone limitem – kwota 71 groszy przypadająca na każdego wyborcę ujętego w rejestrze wyborców.

Projekt rozporządzenia przewiduje zwiększenie limitu kwoty wydatków komitetu wyborczego w wyborach do Parlamentu Europejskiego o 13,2%, tj. do kwoty 80 groszy na każdego wyborcę.

Kwotę tę obowiązane są uwzględniać komitety wyborcze kandydatów do Parlamentu Europejskiego każdorazowo w toku finansowania danej kampanii wyborczej.

Wybory na Prezydenta RP - nowe limity wydatków komitetów wyborczych

Także wysokość dopuszczalnego ustawą limitu kwoty wydatków komitetu wyborczego w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zostanie zwiększona o 13,2% – do kwoty 80 groszy na każdego wyborcę w kraju ujętego w rejestrze wyborców.

Zmiany limitów muszą wejść w życie najpóźniej 6 miesięcy przed pierwszą czynnością kalendarza wyborczego

Ministerstwo Finansów wskazuje też, że zmiany tych limitów wydatków komitetów wyborczych warunkowane są również zachowaniem koniecznego vacatio legis w odniesieniu do prawa wyborczego. Zgodnie z zasadą wprowadzoną wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 3 listopada 2006 r., sygn. akt K 31/06 (Dz. U. poz. 1493) konieczność zachowania co najmniej sześciomiesięcznego terminu od wejścia w życie istotnych zmian w prawie wyborczym do pierwszej czynności kalendarza wyborczego (rozumianymi nie tylko jako sam akt głosowania, ale jako całość czynności objętych tzw. kalendarzem wyborczym) jest nieusuwalnym co do zasady normatywnym składnikiem treści art. 2 Konstytucji (cz. III uzasadnienia pkt 6.5). Zasada ta dotyczy także zmian limitów wydatków komitetów wyborczych.

Wybory do Sejmu i Senatu 2023 - kiedy się odbędą

Zgodnie z art. 98 ust. 1-2 Konstytucji RP Sejm i Senat są wybierane na czteroletnie kadencje. Kadencje Sejmu i Senatu rozpoczynają się z dniem zebrania się Sejmu na pierwsze posiedzenie i trwają do dnia poprzedzającego dzień zebrania się Sejmu następnej kadencji. Wybory do Sejmu i Senatu zarządza Prezydent Rzeczypospolitej nie później niż na 90 dni przed upływem 4 lat od rozpoczęcia kadencji Sejmu i Senatu, wyznaczając wybory na dzień wolny od pracy, przypadający w ciągu 30 dni przed upływem 4 lat od rozpoczęcia kadencji Sejmu i Senatu.

Aktualna IX kadencja Sejmu RP i Senatu RP rozpoczęła się posiedzeniem 12 listopada 2019 r. a więc zakończy się 12 listopada 2023 roku. Zatem wybory do Sejmu i Senatu, co do zasady muszą się odbyć w październiku albo listopadzie 2023 roku. Możliwe są tu jedynie 4 niedziele: 15 października, 22 października, 28 października lub 5 listopada.

Wybory samorządowe 2024 - kiedy się odbędą

Natomiast wybory samorządowe mają się odbyć na wiosnę 2024 roku. Na mocy ustawy z 29 września 2022 r. o przedłużeniu kadencji organów jednostek samorządu terytorialnego, kadencja:
1) rad gmin, rad powiatów oraz sejmików województw,
2) rad dzielnic miasta stołecznego Warszawy,
3) wójtów, burmistrzów i prezydentów miast
– która upływa w 2023 roku, została przedłużona do 30 kwietnia 2024 r.

Wybory do parlamentu europejskiego 2024 - kiedy się odbędą

REKLAMA

Obecna IX kadencja europarlamentu trwa 5 lat od 2 lipca 2019 - a więc zakończy się na początku lipca 2024 roku. Zgodnie z art. 331 § 1-2 polskiego Kodeksu wyborczego okres wyborczy do europarlamentu określają przepisy Unii Europejskiejwybory do europarlamentu w Polsce zarządza Prezydent Rzeczypospolitej, w drodze postanowienia, nie później niż na 90 dni przed dniem wyborów, wyznaczając ich datę na dzień wolny od pracy przypadający w ww. okresie wyborczym. Zatem kluczowe jest kiedy z przepisów UE wynika ten "okres wyborczy" do europarlamentu.

Jak czytamy na stronie Parlamentu Europejskiego:
Zgodnie z art. 10 i 11 aktu wyborczego z 1976 r. po ostatnich zmianach wybory do Parlamentu Europejskiego odbywają się w tym samym okresie, od czwartku rano do następującej po nim niedzieli. Dokładny dzień i godzinę ustala każde państwo członkowskie osobno. W 1976 r. Rada, stanowiąc jednomyślnie, po zasięgnięciu opinii Parlamentu Europejskiego, wyznaczyła okres wyborczy w celu przeprowadzenia pierwszych wyborów w 1979 r. Od 1979 r. kolejne wybory odbywały się w odnośnym okresie ostatniego roku pięciolecia, o którym mowa w art. 5 aktu wyborczego (1.3.1).
W przypadku wyborów w 2014 r. decyzją z dnia 14 czerwca 2013 r. Rada przesunęła ich termin (ustalony wstępnie na czerwiec) na dni 22-25 maja, aby uniknąć sytuacji, w której wybory wypadałyby w dni wolne z okazji Zielonych Świątek. Zastosowała w tym celu przepis art. 11, który stanowi, że: „Jeżeli przeprowadzenie wyborów w tym okresie okaże się niemożliwe, Rada, stanowiąc jednomyślnie, po konsultacji z Parlamentem Europejskim, wyznaczy, nie później niż rok przed końcem okresu pięciu lat, o którym mowa w art. 5, inny okres wyborczy nie późniejszy niż dwa miesiące przed lub jeden miesiąc po okresie wyznaczonym zgodnie z poprzednim akapitem”. Kolejne wybory mają się odbywać w odnośnym okresie ostatniego roku pięciolecia (art. 11 aktu wyborczego z 1976 r.). Zgodnie z tą zasadą wybory w 2019 r. odbyły się w dniach 23-26 maja
.

Zatem należy się spodziewać, że również najbliższe wybory do europarlamentu odbędą się w maju lub czerwcu 2024 roku.

Wybory prezydenckie 2025 - kiedy się odbędą

Obecna kadencja Prezydenta RP Andrzeja Dudy rozpoczęła się 6 sierpnia 2020 roku i potrwa (5 lat - zgodnie z art. 127 ust. 2 Konstytucji RP) do 6 sierpnia 2025 roku.
Zgodnie z art. 128 ust. 2 Konstytucji RP, wybory Prezydenta Rzeczypospolitej zarządza Marszałek Sejmu na dzień przypadający nie wcześniej niż na 100 dni i nie później niż na 75 dni przed upływem kadencji urzędującego Prezydenta Rzeczypospolitej. Zatem wybory prezydenckie odbędą się na wiosnę 2025 roku - najprawdopodobniej w maju.

Źródła:

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie podwyższenia kwoty limitu wydatków komitetów wyborczych w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie podwyższenia kwoty limitu wydatków komitetów wyborczych w wyborach do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie podwyższenia kwoty przypadającej na jeden mandat radnego przy ustalaniu limitu wydatków komitetów wyborczych w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie podwyższenia kwoty limitu wydatków komitetów wyborczych w wyborach do Parlamentu Europejskiego 

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie podwyższenia kwoty limitu wydatków komitetów wyborczych w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

Paweł Huczko

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak rozliczyć VAT w transakcjach łańcuchowych. Przypadek, gdy towar jest wywożony z Polski

Osoba prowadząca spółkę A z siedzibą w Holandii, będąca czynnym podatnikiem VAT UE w Holandii, ale zarejestrowana też do VAT UE w Polsce, zleca polskiej firmie B (produkcyjnej) wykonanie mebli. Polski kontrahent B, aby ograniczyć koszty transportu, dokonuje dostawy za pośrednictwem firm transportowych bezpośrednio do C (trzeciego podmiotu) w Unii, ale też do C1 – poza Unię. Firma B wystawi fakturę dla firmy A z 23% VAT za dostawę mebli (i doliczy też koszt usługi transportu), z jej polskim numerem VAT. Firma A rozliczy transakcję netto w Holandii z uwzględnieniem odpowiedniej stawki VAT, a VAT naliczony odlicza w Polsce. Czy tak powinna wyglądać taka transakcja?

MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to jeden z najważniejszych aktów prawnych dotyczących rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Od lat było uważnie obserwowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców usług związanych z walutami wirtualnymi (CASP – Crypto-Asset Service Providers). Obie grupy zastanawiały się, jak nowe regulacje wpłyną na ich działalność. MiCA wprowadza kompleksowe zasady dotyczące emisji, obrotu i nadzoru nad kryptoaktywami, zmieniając sposób funkcjonowania branży. Choć rozporządzenie koncentruje się głównie na aspektach prawnych i organizacyjnych, to warto zastanowić się, czy jego wejście w życie może mieć także istotne konsekwencje podatkowe. Czy nowa regulacja wpłynie pośrednio lub bezpośrednio na polskie przepisy? Czy MiCA wpłynie na opodatkowanie w Polsce? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

Ulga na internet 2025. Komu przysługuje ulga na internet 2025? Ile można odliczyć za internet?

Ulga na internet to jedno z odliczeń, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania i tym samym obniżyć należny podatek. Choć jest to świadczenie znane od lat, nie każdy podatnik może z niego skorzystać. Komu przysługuje ulga na internet? Ile można zaoszczędzić i czy można skorzystać z ulgi więcej niż raz? Sprawdź, co warto wiedzieć przed rozliczeniem PIT za 2024 rok.

Specjalna ulga dla rodzin: 85 tys. zł bez podatku! Kto może skorzystać w rozliczeniu PIT?

Rodzice co najmniej czworga dzieci mogą liczyć na znaczącą ulgę podatkową. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, kto może skorzystać ze zwolnienia z PIT i jakie warunki trzeba spełnić. Sprawdź, czy należy Ci się ulga 4+ i na jakich zasadach działa!

REKLAMA

Outsourcing pojedynczych procesów biznesowych. Każda firma może skorzystać. Jak?

Outsourcing pojedynczych procesów to rozwiązanie biznesowe polegające na przekazaniu wybranych elementów operacyjnych zewnętrznemu partnerowi, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad całością działań. "Nowoczesne podejście do outsourcingu to przede wszystkim precyzja i elastyczność. Firmy nie muszą już wybierać między pełną kontrolą a efektywnością – mogą osiągnąć oba cele, przekazując zewnętrznym partnerom dokładnie te procesy, które przyniosą największą wartość." – tłumaczy Maciej Paraszczak, Prezes Meritoros SA.

Podatku katastralnego w Polsce nie będzie przez 10 lat. Nie ma katastru ani powszechnej taksacji nieruchomości. Ministerstwo Finansów nawet nie analizuje

W tak zwanej przestrzeni medialnej od lat pojawiają się - najczęściej w alarmistycznym, czy wręcz tabloidowym tonie - informacje o możliwym wprowadzeniu w Polsce podatku katastralnego, czyli podatku liczonego od wartości nieruchomości. Czy mamy się czego obawiać? W dniu 26 lutego 2025 r. Ministerstwo Finansów odpowiedziało na pytania naszej redakcji dot. planów wprowadzenia tego podatku w naszym kraju. Wyjaśniamy też co jest konieczne do wprowadzenia tego podatku i dlaczego nie będzie podatku katastralnego w Polsce, przynajmniej przez najbliższych kilka (może nawet 10) lat.

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe – obowiązek tworzenia, przepisy prawne, metodologia wyceny, rola i obowiązki aktuariusza (biura aktuarialnego), prezentacja w sprawozdaniu finansowym

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe zgodnie z UoR, MSR 19, KSR 6, KSA 1.

Deregulacja prawa. Inicjatywa SprawdzaMy R. Brzoski: druga tura pomysłów. Np. 12 miesięczne vacatio legis dla zmian podatkowych

SprawdzaMy – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski - powstała z pomysłu Rafała Brzoski - otrzymała już niemal 10 tysięcy zgłoszeń, a ponad 1500 ekspertów wyraziło chęć uczestniczenia w pracach Zespołów. Druga tura pomysłów została już opublikowane na stronach www.sprawdzamy.com – można je przeanalizować, a także oddać głos na dowolną liczbę inicjatyw. Najważniejsze z nich dotyczą m.in.: zniesienia obowiązku badań okresowych niepełnosprawnych, ograniczenie kradzieży tożsamości, elektroniczne paragony fiskalne, wdrożenie usług cyfrowych, 12-miesięczne vacatio legis, uproszczona egzekucja należności, aktualizacja interpretacji podatkowych czy pozyskiwanie informacji przez organy skarbowe z rejestrów publicznych.

REKLAMA

Psy zamiast ochroniarza. Czy ich utrzymanie można wrzucić w koszty? Odpowiedź skarbówki może zaskoczyć wielu przedsiębiorców!

Zamiast ochroniarza – dwa duże psy. Przedsiębiorca prowadzący handel i naprawę maszyn zapytał skarbówkę, czy wydatki na karmę, weterynarza i akcesoria dla czworonożnych stróżów mogą obniżyć jego podatek. Odpowiedź fiskusa może zaskoczyć wielu przedsiębiorców!

Gospodarka obiegu zamkniętego. Czy ta idea ma jeszcze przyszłość w cieniu odwrotu od zielonej polityki?

Jeszcze kilka lat temu gospodarka cyrkularna była postrzegana jako fundament zrównoważonego rozwoju i kluczowy element walki ze zmianami klimatycznymi. Model ten, oparty na ponownym wykorzystaniu surowców i ograniczaniu wytwarzania odpadów, miał zrewolucjonizować światową gospodarkę. Jednak w 2025 roku staje on przed poważnym wyzwaniem – polityczne i gospodarcze zmiany powodują stopniowe odchodzenie od ambitnych celów środowiskowych. Ten temat komentuje dr Piotr Sosnowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

REKLAMA