REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać program do obsługi KSeF? Coraz mniej czasu na zmiany

ksef
ksef

REKLAMA

REKLAMA

Krajowy Systemu e-Faktur (KSeF) zostanie uruchomiony 1 stycznia 2024 r. i stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców. Tymczasem wiele firm nawet nie zaczęło jeszcze prac nad przystosowaniem swoich systemów informatycznych do obsługi dokumentów ustrukturyzowanych w formacie KSeF.

KSeF  jest dostępny dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2022 r.

Integracja z KSeF może być dla firm dobrą okazją do przyspieszenia cyfryzacji.

REKLAMA

Autopromocja

System ERP lub system księgowy wspierający KSeF powinien zapewniać wymianę dokumentów z systemami wykorzystywanymi przez kontrahentów.

Krajowy System e-Faktur zacznie w naszym kraju działać jako rozwiązanie obowiązkowe za niewiele ponad rok. Wraz z jego uruchomieniem, przedsiębiorcy zostaną zobligowani do wystawiania faktur wyłącznie za pośrednictwem KSeF i tylko z wykorzystaniem jedynego, akceptowanego przez system formatu - tzw. faktury ustrukturyzowanej.

Jakie kary za brak KSeF?

W połowie 2024 r. fakturowanie poza KSeF zacznie być przez fiskusa karane. Wystawienie dokumentu księgowego w formie pliku PDF i przesłanie go mailem może firmę kosztować nawet 100 proc. kwoty podatku VAT. Jeśli przedsiębiorca w ogóle podatku na fakturze nie uwzględni, wówczas grozić mu będzie kara sięgająca 18,7 proc. należności.

Co zrobić, aby uniknąć podobnych problemów? Działanie KSeF poznać można już teraz, a jest to możliwe dzięki opcjonalnej wersji systemu, którą Ministerstwo Finansów udostępniło 1 stycznia 2022 r. Warto też wcześniej pomyśleć o tym, jak przystosować działające w firmie systemy informatyczne do obsługi nowego formatu faktur elektronicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wybrać program do KSeF?

Poszukując rozwiązania, które ułatwi integrację z KSeF, można upiec dwie pieczenie na jednym ogniu i wyposażyć firmę w oprogramowanie, które nie tylko ułatwi wystawianie oraz odbieranie faktur strukturyzowanych, lecz również cyfryzację wszystkich innych dokumentów oraz automatyzację obiegu i zatwierdzania dokumentów elektronicznych.  Bez względu na ich format i wykorzystywany protokół oraz to, czy są kierowane do klientów, partnerów biznesowych czy instytucji publicznych.

Małym i średnim przedsiębiorcom wystarczą  platformy, których funkcjonalność sprowadza się do obsługi e-faktur oraz zarządzania płatnościami. W przypadku dużych organizacji, które wystawiają każdego miesiąca ponad 1000 faktur, ważne jest, aby program radził sobie nie tylko z konwersją dokumentów księgowych, lecz także zamówień i potwierdzeń dostawy. Powinien również zapewniać zgodność z już wykorzystywanymi systemami ERP i narzędziami księgowymi.

KSeF jako okazja do modernizacji firmy

REKLAMA

- Dostosowanie systemów informatycznych do współpracy z KSeF jest nie tylko obowiązkiem prawnym. Można je potraktować także, jako okazję do przyspieszenia cyfryzacji firmy i usprawnienia wielu procesów, takich jak chociażby opłacanie faktur - mówi Krzysztof Pulkiewicz, Country Manager Unifiedpost Group.

- W kontekście KSeF najważniejsze są oczywiście faktury i ich zgodność z systemem stworzonym przez Ministerstwo Finansów, ale dobrze mieć do dyspozycji aplikacje współpracują także z różnymi rozwiązaniami ERP oraz zgodne z przepisami rozliczeniowymi i podatkowymi w innych krajach. Ułatwi to prowadzenie interesów z partnerami zagranicznymi i będzie mieć szczególnie duże znaczenie, gdy rozwiązania analogiczne do KSeF staną się obowiązkowe we wszystkich państwach członkowskich UE. A pamiętajmy, że taki cel - strukturyzacja faktur wewnątrz wspólnoty - postawiła przed sobą Unia - dodaje Krzysztof Pulkiewicz.

Uruchomienie KSeF i związany z tym obowiązek dostosowania systemów księgowych może przyspieszyć cyfryzację nie tylko w firmach, lecz również w organach administracji publicznej. Jednolity standard faktury ustrukturyzowanej ułatwi działania fiskusa i zmniejszy liczbę prowadzonych przez skarbówkę kontroli. Wszystkie przesłane do KSeF dokumenty księgowe będą bowiem automatycznie archiwizowane w systemie przez okres 10 lat.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naruszenia prawa w Ministerstwie Finansów można zgłaszać nawet anonimowo. Minister określił procedurę przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń

Od 25 września 2024 r. obowiązuje zarządzenie Ministra Finansów z 18 września 2024 r. w sprawie procedury dokonywania zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Ministerstwie Finansów. Celem tej procedury jest realizacja obowiązku wynikającego z ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów. Ta nowa procedura rozszerza zakres przedmiotowy zgłoszeń oraz wprowadza możliwość anonimowego informowania o nieprawidłowościach. 

Prof. Modzelewski: anglosaska firma doradcza faktycznie rządzi polityką podatkową w Polsce. Wieloletni faktyczny wakat na ulicy Świętokrzyskiej

Od prawie piętnastu lat resort finansów korzysta z usług doradczych (chyba nie za darmo) co najmniej jednej „międzynarodowej” czyli anglosaskiej firmy doradczej, która faktycznie rządzi polityką podatkową – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora Modzelewskiego, to jeden z objawów "faktycznego wakatu" na stanowisku ministra finansów.

Cudzoziemcy od 2025 r. tylko na etacie. Krytyka projektu ustawy, który wprowadza ograniczenia w zatrudnianiu

Najnowsza wersja ustawy o warunkach zatrudniania cudzoziemców w Polsce wywołuje obawy przedsiębiorców. Projekt ogranicza możliwość pracy na podstawie umów cywilnoprawnych, co może negatywnie wpłynąć na rynek pracy. Konfederacja Lewiatan ostrzega przed konsekwencjami tych zmian.

Koniec blokady amerykańskich portów. Eksport do USA - duża szansa dla polskich firm

Strajk amerykańskich dokerów a sprawa polska – czy można rozpatrywać w tym świetle kwestię ubiegłotygodniowej blokady amerykańskich portów? Odbiorcy z USA generują w tym roku rekordowo dużo nowych zamówień dla polskich eksporterów, na szczęście krótki czas blokady amerykańskich portów nie powinien wpłynąć na ich sprzedaż - ocenia Allianz Trade.

REKLAMA

Hołownia: Musimy dowieźć sprawiedliwą składkę zdrowotną

Musimy dowieźć sprawiedliwą składkę zdrowotną, tej sprawy nie odpuścimy - deklarował marszałek Sejmu Szymon Hołownia. Mówił też o kredycie zero procent, rozliczeniach i zatrudnianiu w państwowych spółkach.

Nakaz ujawniania informacji o uzgodnieniach podatkowych narusza prawo do prywatności klienta. Wyrok TSUE

Przepis nakazujący pośrednikom ujawnianie organom informacji o transgranicznych uzgodnieniach podatkowych narusza szeroko rozumiane prawo do poszanowania prywatności klienta. W celu ochrony tajemnicy zawodowej z tego obowiązku zwolnić się może prawnik, jednak warunkiem jest poinformowanie o tym innego pośrednika. Wyrokiem z 29 lipca 2024 r. TSUE potwierdził, że obowiązek nie dotyczy sytuacji gdy inny pośrednik nie jest klientem prawnika. W Polsce nakaz nie może obejmować adwokatów i radców prawnych (sprawa C 623/22, Belgian Association of Tax Lawyers i in., przeciwko Premier minister).

Ryczałt 2025 (od przychodów ewidencjonowanych): limity, stawki, najem prywatny, działalność gospodarcza

Jakie limity dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będą obowiązywały w 2025 roku? Kto może płacić ryczałt w 2025 roku? Kto może płacić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych kwartalnie w 2025 r.? Jakie stawki ryczałtu obowiązywać będą w przyszłym roku?

Ostateczny termin wykorzystania zaległego urlopu wypoczynkowego. Jakie skutki prawne upływu tego terminu? Kary, przedawnienie

W ostatnim czasie wiele się mówi o zachowaniu równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Zwolennikami doktryny „work-life-balans” nie są już tylko pracownicy, ale coraz częściej przekonują się do niej również pracodawcy, oferując co rusz nowe przywileje swoim współpracownikom. Jednym, nierzadko spotykanym jest udzielenie pracownikom dodatkowych, płatnych dni wolnych np. z okazji urodzin. Jest to jednak dobrowolność zarówno ze strony pracodawcy, jak i pracownika. Przywilejem pracownika, który z pewnością pomoże zachować równowagę w życiu, jest urlop wypoczynkowy. Udzielenie go jest jednym z obowiązków pracodawcy, którego nieprzestrzeganie podlega karze grzywny. 

REKLAMA

Które firmy płacą największy CIT? Orlen już nie jest liderem - zapłacił tylko 1,38 mld zł, rok wcześniej było to 4,37 mld zł

Orlen dopiero na trzecim miejscu. Tym razem to banki zdominowały listę największych indywidualnych podatników CIT w 2023 r. W pierwszej dziesiątce największych podatników znalazło się siedem banków m.in. Pekao, Santander Bank Polska, czy ING BSK.

Stopy procentowe NBP 2024: bez zmian w październiku. Prezes Glapiński: obniżka stóp najwcześniej w II kw. 2025 r.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 października 2024 r. postanowiła pozostawić wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. Stopa referencyjna wynosi nadal 5,75 proc. - podał w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków i ekonomistów. Wydaje się, że Rada Polityki Pieniężnej zacznie cykl obniżek stóp procentowych w II kw. 2025 r. Tak wynika z wypowiedzi prezesa NBP Adama Glapińskiego z comiesięcznej konferencji prasowej, która odbyła się 3 października 2024 r.

REKLAMA