REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać program do obsługi KSeF? Coraz mniej czasu na zmiany

ksef
ksef

REKLAMA

REKLAMA

Krajowy Systemu e-Faktur (KSeF) zostanie uruchomiony 1 stycznia 2024 r. i stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców. Tymczasem wiele firm nawet nie zaczęło jeszcze prac nad przystosowaniem swoich systemów informatycznych do obsługi dokumentów ustrukturyzowanych w formacie KSeF.

KSeF  jest dostępny dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2022 r.

Integracja z KSeF może być dla firm dobrą okazją do przyspieszenia cyfryzacji.

REKLAMA

Autopromocja

System ERP lub system księgowy wspierający KSeF powinien zapewniać wymianę dokumentów z systemami wykorzystywanymi przez kontrahentów.

Krajowy System e-Faktur zacznie w naszym kraju działać jako rozwiązanie obowiązkowe za niewiele ponad rok. Wraz z jego uruchomieniem, przedsiębiorcy zostaną zobligowani do wystawiania faktur wyłącznie za pośrednictwem KSeF i tylko z wykorzystaniem jedynego, akceptowanego przez system formatu - tzw. faktury ustrukturyzowanej.

Jakie kary za brak KSeF?

W połowie 2024 r. fakturowanie poza KSeF zacznie być przez fiskusa karane. Wystawienie dokumentu księgowego w formie pliku PDF i przesłanie go mailem może firmę kosztować nawet 100 proc. kwoty podatku VAT. Jeśli przedsiębiorca w ogóle podatku na fakturze nie uwzględni, wówczas grozić mu będzie kara sięgająca 18,7 proc. należności.

Co zrobić, aby uniknąć podobnych problemów? Działanie KSeF poznać można już teraz, a jest to możliwe dzięki opcjonalnej wersji systemu, którą Ministerstwo Finansów udostępniło 1 stycznia 2022 r. Warto też wcześniej pomyśleć o tym, jak przystosować działające w firmie systemy informatyczne do obsługi nowego formatu faktur elektronicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wybrać program do KSeF?

Poszukując rozwiązania, które ułatwi integrację z KSeF, można upiec dwie pieczenie na jednym ogniu i wyposażyć firmę w oprogramowanie, które nie tylko ułatwi wystawianie oraz odbieranie faktur strukturyzowanych, lecz również cyfryzację wszystkich innych dokumentów oraz automatyzację obiegu i zatwierdzania dokumentów elektronicznych.  Bez względu na ich format i wykorzystywany protokół oraz to, czy są kierowane do klientów, partnerów biznesowych czy instytucji publicznych.

Małym i średnim przedsiębiorcom wystarczą  platformy, których funkcjonalność sprowadza się do obsługi e-faktur oraz zarządzania płatnościami. W przypadku dużych organizacji, które wystawiają każdego miesiąca ponad 1000 faktur, ważne jest, aby program radził sobie nie tylko z konwersją dokumentów księgowych, lecz także zamówień i potwierdzeń dostawy. Powinien również zapewniać zgodność z już wykorzystywanymi systemami ERP i narzędziami księgowymi.

KSeF jako okazja do modernizacji firmy

REKLAMA

- Dostosowanie systemów informatycznych do współpracy z KSeF jest nie tylko obowiązkiem prawnym. Można je potraktować także, jako okazję do przyspieszenia cyfryzacji firmy i usprawnienia wielu procesów, takich jak chociażby opłacanie faktur - mówi Krzysztof Pulkiewicz, Country Manager Unifiedpost Group.

- W kontekście KSeF najważniejsze są oczywiście faktury i ich zgodność z systemem stworzonym przez Ministerstwo Finansów, ale dobrze mieć do dyspozycji aplikacje współpracują także z różnymi rozwiązaniami ERP oraz zgodne z przepisami rozliczeniowymi i podatkowymi w innych krajach. Ułatwi to prowadzenie interesów z partnerami zagranicznymi i będzie mieć szczególnie duże znaczenie, gdy rozwiązania analogiczne do KSeF staną się obowiązkowe we wszystkich państwach członkowskich UE. A pamiętajmy, że taki cel - strukturyzacja faktur wewnątrz wspólnoty - postawiła przed sobą Unia - dodaje Krzysztof Pulkiewicz.

Uruchomienie KSeF i związany z tym obowiązek dostosowania systemów księgowych może przyspieszyć cyfryzację nie tylko w firmach, lecz również w organach administracji publicznej. Jednolity standard faktury ustrukturyzowanej ułatwi działania fiskusa i zmniejszy liczbę prowadzonych przez skarbówkę kontroli. Wszystkie przesłane do KSeF dokumenty księgowe będą bowiem automatycznie archiwizowane w systemie przez okres 10 lat.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA