REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF – jak przygotować się do zmian? [kompendium]

ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
KSef kompendium
KSef kompendium
Ministerstwo Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy dotyczący wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) jest obecnie konsultowany. Potwierdza on założenie co do wprowadzenia obowiązku stosowania KSeF od 1 stycznia 2024 roku, dając podatnikom coraz mniej czasu na jego wdrożenie.
rozwiń >

Z KSeF można dobrowolnie korzystać już od 1 stycznia 2022 r, jednak w odpowiedzi na uwagi zgłaszane przez przedsiębiorców Rada Unii Europejskiej zgodziła się na wprowadzenie obowiązku fakturowania elektronicznego w Polsce dopiero od 1 stycznia 2024 r. Zgodnie z projektem MF obowiązek e-fakturowania obejmować będzie czynności, które obecnie wymagają udokumentowania fakturą na podstawie ustawy o VAT. Wymóg fakturowania spoczywać będzie na przedsiębiorcach, którzy posiadają siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Co umożliwi KSeF

Krajowy System e-Faktur pozwoli na wystawianie i udostępnianie tzw. faktur ustrukturyzowanych, które zasadniczo zastąpią wszystkie inne formy faktur w lokalnym obiegu. Główne operacje które podatnicy będą mogli wykonać w ramach KSeF to:

•             wystawianie faktur,

•             otrzymywanie faktur,

REKLAMA

•             przechowywanie faktur ustrukturyzowanych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

•             dostęp do faktur ustrukturyzowanych,

•             nadawanie fakturom ustrukturyzowanym numeru identyfikującego.

Jednocześnie narzędzie to pozwoli na ograniczenie wydawania i stopniowej eliminacji paragonów papierowych. Według założeń, ma pozytywnie wpłynąć na ograniczenie szarej strefy oraz na środowisko.

KSeF – jakie korzyści

Nadchodząca rewolucja niewątpliwie przyniesie podatnikom pewne korzyści i usprawnienia, wśród których warto wyróżnić:

Skrócenie terminu zwrotu VAT z 60 do 40 dni, pod warunkiem, że zostaną spełnione wymienione kryteria:

•             faktury zostały wystawione w KSeF,

•             kwota podatku w wykazanej deklaracji nie może przekracza wartości 3 tys. PLN,

•             podatnik za 12 minionych miesięcy nie zalega z deklaracjami VAT,

•             przedsiębiorca jest zarejestrowany jako podatnik VAT,

•             rachunek rozliczeniowy lub imienny rachunek w SKOK podatnika jest zawarty na tzw. „Białej Liście Podatników VAT”.

KSeF – czy ten system jest bezpieczny?

Faktura nie ulegnie zniszczeniu lub zagubieniu. Przedsiębiorca w każdej chwili będzie miał możliwość dostępu do dokumentacji, co niesie również za sobą oszczędności z uwagi na brak konieczności drukowania faktur. Podatnik nie będzie musiał przechowywać faktur wystawionych w KSeF - będą one przechowywane przez administrację przez okres 10 lat.

KSeFautomatyzacja procesów księgowych

Podatnik, który wystawi fakturę za pomocą KSeF, zyska pewność, że dokument dotrze do kontrahenta. W każdej chwili będzie można sprawdzić status dokumentu. Kontrahent nie będzie mógł się powołać na zagubienie faktury, np. w sytuacji zalegania z płatnością.

Większa automatyzacja procesów fakturowania i księgowania oznaczająca zmniejszenie podatności na błędy przy wystawianiu faktur.

KSeF  a duplikat faktury

Wraz z wejściem w życie KSeF zniknie konieczność wystawiania duplikatu faktury na żądanie odbiorcy. Raz wystawiona faktura będzie cały czas dostępna w systemie z którego będzie można ją pobrać, jeżeli wystąpi taka konieczność.

KSeF  a JPK

Wystawiając faktury w KSeF, podatnicy nie będą narażeni na konieczność sporządzania JPK_FA na żądanie organów podatkowych.

Czy KSeF jest za darmo? Aplikacja KSeF dla przedsiębiorców

Narzędzia niezbędne do wprowadzenia systemu KSeF są  darmowe dla podatnika. MF udostępniło Aplikację Podatnika KSeF dla przedsiębiorców, która posiada funkcjonalności pozwalające na zarządzanie procesem fakturowania w każdym przedsiębiorstwie. Dostępna jest również aplikacja e-mikrofirma z KSeF. W najbliższym czasie udostępniona zostanie także Aplikacja Mobilna KSeF, która umożliwi szybkie wystawiania o odbieranie e-Faktur oraz zarządzanie nimi.

Wady KSeF, potencjalne ryzyka

System KSeF niewątpliwie budzi jednak liczne, uzasadnione obawy przedsiębiorców, wynikające m.in. z tego, że:

•             nie wszystkie dokumenty będzie można wystawiać w systemie KSeF (przykładowo, podatnik nie wystawi w systemie not korygujących czy proformy);

•             nie można wykluczyć ryzyka niewystawienia faktury w wyniku błędu i niezaakceptowania jej przez system;

•             przystosowanie wewnętrznych oprogramowań do systemu będzie zazwyczaj wiązało się z istotnymi kosztami oraz istotnymi zmianami w stosunku do obecnych procesów;

•             pracownicy działów finansowo-księgowych będą musieli zostać przeszkoleni z działania KSeF, co przełoży się na zwiększone nakłady finansowe, a także może wpłynąć na zmniejszone efekty pracowników w bieżących obowiązkach. Przed dużym wyzwaniem staną właściciele firm, którzy dotychczas korzystali głównie z papierowych faktur;

•             duża część przedsiębiorców obawia się przeciążeń oraz awarii systemu – będzie to jeden z najbardziej obciążonych publicznych systemów informatycznych w Polsce;

•             fakturowanie w KSeF będzie wymagało znacznie większego poziomu szczegółowości dokumentowania transakcji;

•             faktury będą mogły wystawiać jedynie upoważnione do tego osoby, co będzie wiązało się z koniecznością przeprowadzenia analizy i dostosowań procesów decyzyjnych w spółkach.

KSeF – jak się przygotować do wdrożenia

Choć trudno dziwić się przedsiębiorcom, którzy obawiają się obowiązkowego korzystania z KSeF, to należy do tej kwestii podejść zadaniowo i zaplanować prace związane z wdrożeniem systemu w firmie. W praktyce na dostosowanie systemów, przeprowadzenie szkoleń czy zaplanowanie nowych zadań związanych z obsługą fakturowania został już tylko nieco ponad rok, przy czym stojących przed podatnikami wyzwań jest wiele.

Na pewno nie warto odkładać wdrożenia na ostatni moment, biorąc pod uwagę skalę tych wyzwań, porównywalnych przykładowo z wdrożeniami struktur JPK w poprzednich latach.

Zachęcamy, by już dziś przeanalizować kroki, jakie należy przeprowadzić w firmie, by skutecznie i efektywnie przygotować się na nowe obowiązki.

Autor: Sławomir Buszko – Partner ID Advisory

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA