REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF – jak przygotować się do zmian? [kompendium]

ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
KSef kompendium
KSef kompendium
Ministerstwo Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy dotyczący wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) jest obecnie konsultowany. Potwierdza on założenie co do wprowadzenia obowiązku stosowania KSeF od 1 stycznia 2024 roku, dając podatnikom coraz mniej czasu na jego wdrożenie.
rozwiń >

Z KSeF można dobrowolnie korzystać już od 1 stycznia 2022 r, jednak w odpowiedzi na uwagi zgłaszane przez przedsiębiorców Rada Unii Europejskiej zgodziła się na wprowadzenie obowiązku fakturowania elektronicznego w Polsce dopiero od 1 stycznia 2024 r. Zgodnie z projektem MF obowiązek e-fakturowania obejmować będzie czynności, które obecnie wymagają udokumentowania fakturą na podstawie ustawy o VAT. Wymóg fakturowania spoczywać będzie na przedsiębiorcach, którzy posiadają siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA

Autopromocja

Co umożliwi KSeF

Krajowy System e-Faktur pozwoli na wystawianie i udostępnianie tzw. faktur ustrukturyzowanych, które zasadniczo zastąpią wszystkie inne formy faktur w lokalnym obiegu. Główne operacje które podatnicy będą mogli wykonać w ramach KSeF to:

•             wystawianie faktur,

•             otrzymywanie faktur,

•             przechowywanie faktur ustrukturyzowanych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

•             dostęp do faktur ustrukturyzowanych,

•             nadawanie fakturom ustrukturyzowanym numeru identyfikującego.

Jednocześnie narzędzie to pozwoli na ograniczenie wydawania i stopniowej eliminacji paragonów papierowych. Według założeń, ma pozytywnie wpłynąć na ograniczenie szarej strefy oraz na środowisko.

KSeF – jakie korzyści

Nadchodząca rewolucja niewątpliwie przyniesie podatnikom pewne korzyści i usprawnienia, wśród których warto wyróżnić:

Skrócenie terminu zwrotu VAT z 60 do 40 dni, pod warunkiem, że zostaną spełnione wymienione kryteria:

•             faktury zostały wystawione w KSeF,

•             kwota podatku w wykazanej deklaracji nie może przekracza wartości 3 tys. PLN,

•             podatnik za 12 minionych miesięcy nie zalega z deklaracjami VAT,

•             przedsiębiorca jest zarejestrowany jako podatnik VAT,

•             rachunek rozliczeniowy lub imienny rachunek w SKOK podatnika jest zawarty na tzw. „Białej Liście Podatników VAT”.

KSeF – czy ten system jest bezpieczny?

Faktura nie ulegnie zniszczeniu lub zagubieniu. Przedsiębiorca w każdej chwili będzie miał możliwość dostępu do dokumentacji, co niesie również za sobą oszczędności z uwagi na brak konieczności drukowania faktur. Podatnik nie będzie musiał przechowywać faktur wystawionych w KSeF - będą one przechowywane przez administrację przez okres 10 lat.

KSeFautomatyzacja procesów księgowych

Podatnik, który wystawi fakturę za pomocą KSeF, zyska pewność, że dokument dotrze do kontrahenta. W każdej chwili będzie można sprawdzić status dokumentu. Kontrahent nie będzie mógł się powołać na zagubienie faktury, np. w sytuacji zalegania z płatnością.

Większa automatyzacja procesów fakturowania i księgowania oznaczająca zmniejszenie podatności na błędy przy wystawianiu faktur.

KSeF  a duplikat faktury

Wraz z wejściem w życie KSeF zniknie konieczność wystawiania duplikatu faktury na żądanie odbiorcy. Raz wystawiona faktura będzie cały czas dostępna w systemie z którego będzie można ją pobrać, jeżeli wystąpi taka konieczność.

KSeF  a JPK

Wystawiając faktury w KSeF, podatnicy nie będą narażeni na konieczność sporządzania JPK_FA na żądanie organów podatkowych.

Czy KSeF jest za darmo? Aplikacja KSeF dla przedsiębiorców

Narzędzia niezbędne do wprowadzenia systemu KSeF są  darmowe dla podatnika. MF udostępniło Aplikację Podatnika KSeF dla przedsiębiorców, która posiada funkcjonalności pozwalające na zarządzanie procesem fakturowania w każdym przedsiębiorstwie. Dostępna jest również aplikacja e-mikrofirma z KSeF. W najbliższym czasie udostępniona zostanie także Aplikacja Mobilna KSeF, która umożliwi szybkie wystawiania o odbieranie e-Faktur oraz zarządzanie nimi.

Wady KSeF, potencjalne ryzyka

System KSeF niewątpliwie budzi jednak liczne, uzasadnione obawy przedsiębiorców, wynikające m.in. z tego, że:

•             nie wszystkie dokumenty będzie można wystawiać w systemie KSeF (przykładowo, podatnik nie wystawi w systemie not korygujących czy proformy);

•             nie można wykluczyć ryzyka niewystawienia faktury w wyniku błędu i niezaakceptowania jej przez system;

•             przystosowanie wewnętrznych oprogramowań do systemu będzie zazwyczaj wiązało się z istotnymi kosztami oraz istotnymi zmianami w stosunku do obecnych procesów;

•             pracownicy działów finansowo-księgowych będą musieli zostać przeszkoleni z działania KSeF, co przełoży się na zwiększone nakłady finansowe, a także może wpłynąć na zmniejszone efekty pracowników w bieżących obowiązkach. Przed dużym wyzwaniem staną właściciele firm, którzy dotychczas korzystali głównie z papierowych faktur;

•             duża część przedsiębiorców obawia się przeciążeń oraz awarii systemu – będzie to jeden z najbardziej obciążonych publicznych systemów informatycznych w Polsce;

•             fakturowanie w KSeF będzie wymagało znacznie większego poziomu szczegółowości dokumentowania transakcji;

•             faktury będą mogły wystawiać jedynie upoważnione do tego osoby, co będzie wiązało się z koniecznością przeprowadzenia analizy i dostosowań procesów decyzyjnych w spółkach.

KSeF – jak się przygotować do wdrożenia

Choć trudno dziwić się przedsiębiorcom, którzy obawiają się obowiązkowego korzystania z KSeF, to należy do tej kwestii podejść zadaniowo i zaplanować prace związane z wdrożeniem systemu w firmie. W praktyce na dostosowanie systemów, przeprowadzenie szkoleń czy zaplanowanie nowych zadań związanych z obsługą fakturowania został już tylko nieco ponad rok, przy czym stojących przed podatnikami wyzwań jest wiele.

Na pewno nie warto odkładać wdrożenia na ostatni moment, biorąc pod uwagę skalę tych wyzwań, porównywalnych przykładowo z wdrożeniami struktur JPK w poprzednich latach.

Zachęcamy, by już dziś przeanalizować kroki, jakie należy przeprowadzić w firmie, by skutecznie i efektywnie przygotować się na nowe obowiązki.

Autor: Sławomir Buszko – Partner ID Advisory

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorcy mają dość łamania prawa przez urzędników skarbowych i ZUS. Czas skończyć z bezprawiem urzędniczym

Przedsiębiorcy są zdania, że bezprawie urzędnicze to problem, który trzeba szybko rozwiązać. Należy skończyć z łamaniem prawa urzędników skarbowych, organów ścigania i ZUS, czego nagminnie dopuszczają się wobec nich. To mocne postulaty „Nowej Polityki Gospodarczej” jakie wysunęły Rada Przedsiębiorców i Rada Naukowa przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Ile wynosi składka KRUS na IV kwartał 2024 r.?

Składka na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie w IV kwartale 2024 roku. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) uchwaliła wysokość składek dla rolnika, małżonka, domownika i pomocnika rolnika. Podała również wysokość składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe.

Dokument urzędowy dla podatnika może potwierdzać wyprowadzenie towaru z UE w świetle wydanej interpretacji podatkowej

Należy zwrócić szczególną uwagę  na propozycję firm kurierskich co do wywozu towaru poza UE po wejściu w życie przepisów likwidujących procedurę uproszczoną w wywozie. Procedura uproszczona w wywozie działa tylko do końca października 2024. Jest to niewątpliwie wezwanie dla wszystkich obsługujących łańcuch dostaw. Beż wątpienia spowoduje to trudności w procedowaniu zgłoszeń celnych na oddziałach celnych z powodu obsługi ich przez funkcjonariuszy celno – skarbowych. Dlatego też część firm kurierskich próbowało wyjść naprzeciw i proponowała tzw. odprawy kurierskie dla przesyłek do 1000 EUR i tu zaczyna się problem.

Niewykorzystany urlop wypoczynkowy - kary, przedawnienie. Co, gdy pracownik nie chce wykorzystać zaległego urlopu?

Urlop wypoczynkowy jest jednym z fundamentalnych praw pracowniczych, które ma na celu zapewnienie pracownikom odpowiedniego odpoczynku oraz regeneracji sił. W Polsce prawo do urlopu jest uregulowane w Kodeksie pracy, a pracodawca jest zobowiązany do udzielenia pracownikowi przysługującego mu urlopu w ustalonym terminie. W praktyce jednak, nie zawsze udaje się wykorzystać wszystkie dni urlopowe w danym roku kalendarzowym. Z tego powodu warto zwrócić uwagę na przepisy dotyczące terminu wykorzystania zaległych dni urlopowych, a także na konsekwencje niewykorzystania urlopu.

REKLAMA

Nowy podatek! Lewica ma plan na pustostany, który ma być remedium na 2 mln niewykorzystywanych nieruchomości

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędy skarbowe zaglądają na rachunki bankowe obywateli i firm. Nadmiernie. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

REKLAMA