REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Import towarów 2023. Wdrożenie modułu AIS/VAT

Import towarów 2023. Wdrożenie modułu AIS/VAT
Import towarów 2023. Wdrożenie modułu AIS/VAT

REKLAMA

REKLAMA

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował, że 1 stycznia 2023 roku został wdrożony moduł AIS/VAT. Zastąpił on dotychczasowe funkcjonalności AIS/IMPORT w zakresie dotyczącym:

  • potwierdzania rozliczenia podatku VAT w trybie art. 33a ustawy o VAT (import towarów),
  • rozliczania procedury 42 i 63 oraz listy podmiotów naruszających warunki procedury 42 i 63 – „Nierozliczony VAT proc 42 i 63”.

 Moduł AIS/VAT - czym jest

Moduł  moduł AIS/VAT jest narzędziem wspierającym kontrolę rozliczania zgłoszeń celnych przywozowych, dokonanych w systemie AIS/IMPORT od 1 stycznia 2023 roku. Umożliwia także rozliczenie przywozowych zgłoszeń celnych za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 roku , jeśli takie działania nie zostały przeprowadzone w AIS/IMPORT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Funkcjonalności modułu AIS/VAT są podobne do dotychczasowych funkcjonalności znanych z systemu AIS/IMPORT.

Nowością jest wprowadzenie automatycznego rozliczania zgłoszeń celnych w trybie art. 33a ustawy o VAT na podstawie danych pobieranych przez moduł AIS/VAT z Centralnej Hurtowni Danych (CHD).

Automatyczne powiązanie danych ze zgłoszeń celnych z danymi z deklaracji podatkowej (pliki JPK_VAT) za dany okres, dla danego podatnika, nastąpi wtedy, gdy kwota i podstawa VAT ze zgłoszeń celnych będzie tożsama z kwotą i podstawą VAT z deklaracji podatkowej (pole P25 i P26). Jeżeli kwoty będą takie same – okres zostanie rozliczony, tj. automatycznie zostaną rozliczone wszystkie zgłoszenia z tego okresu.

REKLAMA

Jeżeli kwoty nie będą tożsame, system będzie weryfikował dane z poszczególnych zgłoszeń z danymi z pól K25 i K26 oraz numerem dokumentu sprzedaży. Należy pamiętać, że w przypadku dowodów dokumentujących import towarów, rozliczany zgodnie z art. 33a ustawy o VAT, jako dowód sprzedaży należy podać numer MRN zgłoszenia celnego lub numer deklaracji importowej, o której mowa w art. 33b ustawy o VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Numery MRN

Ministerstwo Finansów przypomina, że w przypadku, gdy zgłoszenia celne były składane z zastosowaniem uproszczeń, należy podać:

  • numer MRN zgłoszenia uzupełniającego złożonego do wpisu/wpisów do rejestru dokonanych w okresie rozliczeniowym, za który składana jest deklaracja importowa,
  • numer MRN zgłoszenia uproszczonego.

Funkcjonalność automatycznego rozliczenia obejmie tylko te okresy / zgłoszenia celne, dla których dane będą zgodne. W przypadku braku automatycznego rozliczenia zgłoszenia, do zgłaszającego – za pośrednictwem AIS/IMPORT – wygenerowany zostanie komunikat ZC219. Informuje on, że nie udało się rozliczyć zgłoszenia, na podstawie danych z deklaracji podatkowej. Komunikat ten jest wysyłany tylko w przypadku automatycznego rozliczania z CHD (przy manualnym rozliczaniu zgłoszenia nie jest wysyłany). Dla zgłoszeń rozliczonych zostanie wygenerowany komunikat ZC297, gdzie podana będzie data rozliczenia i atrybut @RozliczonyCzesciowo = 0.

Zgłoszenia rozliczane manualnie

W przypadku zgłoszeń rozliczanych manualnie (funkcjonalność analogiczna, jak w rozwiązaniach AIS/IMPORT), do zgłaszającego może zostać wygenerowany również komunikat ZC297 – informujący o dokonaniu częściowego rozliczenia na zgłoszeniu lub braku rozliczenia. W tym przypadku komunikat nie będzie zawierał daty rozliczenia i atrybut @RozliczonyCzesciowo będzie równy 1.

Korekta deklaracji 

Podatnik ma możliwość złożenia korekty deklaracji podatkowej w terminie określonym w przepisie art. 33a ust. 6a ustawy o VAT, czyli w terminie 4 miesięcy, licząc od miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.

 

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA