REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pożyczki lombardowe - maksymalne odsetki z kodeksu cywilnego. Pozaodsetkowe koszty maksymalnie 45 proc.

Pożyczki lombardowe - maksymalne odsetki z kodeksu cywilnego. Pozaodsetkowe koszty maksymalnie 45 proc.
Pożyczki lombardowe - maksymalne odsetki z kodeksu cywilnego. Pozaodsetkowe koszty maksymalnie 45 proc.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Koszty odsetkowe pożyczek będą kosztami maksymalnymi w rozumieniu kodeksu cywilnego, natomiast koszty pozaodsetkowe nie będą mogły przekroczyć 45 proc. – powiedział PAP wiceminister finansów Piotr Patkowski.

Ustawa lombardowa

Rząd – na czele z KPRM, ale także Ministerstwo Sprawiedliwości, UOKiK oraz Ministerstwo Finansów – prowadzi proces regulowania tych dziedzin, gdzie dochodziło do nierównowagi między przedsiębiorcą a klientem. Taką dziedziną były umowy pożyczkowe, chwilówkowe. Uważam, że inicjatywa resortu sprawiedliwości była słuszna – tam, gdzie mamy do czynienia z lichwą i gdzie dzieje się krzywda konsumentowi, tam powinna pojawić się stanowcza reakcja państwa i dobrze, że ta reakcja państwa miała miejsce. Podobnie jest w przypadku lombardów” – powiedział PAP wiceminister finansów Piotr Patkowski. 

W styczniu resort finansów zakończył konsultacje społeczne na temat projektu ustawy o konsumenckiej pożyczce lombardowej, która ma właśnie uregulować tę branżę. Projekt powinien wkrótce trafić pod obrady Rady Ministrów.

REKLAMA

Autopromocja

Ta regulacja jest konieczna także dlatego, aby nie stworzyć nierównowagi, która miałaby miejsce, gdybyśmy uregulowali branżę pożyczkową, a nie zrobili tego samego z branżą lombardową, gdzie dochodziło do podobnych nieprawidłowości przy pożyczkach: chodzi o nienaturalnie wysokie koszty odsetkowe oraz pozaodsetkowe. Do tego dochodziły rzeczy, które wynikały ze specyfiki tego rynku, a więc radykalnie niższe wycenianie przedmiotu zastawu lombardowego niż wynosi jego rynkowa wartość, zabieranie przedmiotu zabezpieczenia lombardowego konsumentów, dochodziło także do niezwracania różnicy między realną wartością tego przedmiotu a wartością pożyczki. To należy stanowczo uregulować” – powiedział wiceminister finansów.

Patkowski: limit kosztów pozaodsetkowych pożyczki lombardowej - maksymalnie 45 proc.

Dodał, że wśród rozwiązań, jakie zostały zapisane w projekcie, jest uregulowanie wysokości kosztów pożyczki lombardowej. I to zarówno odsetkowych, jak i pozaodsetkowych.

Koszty odsetkowe będą kosztami maksymalnymi w rozumieniu kodeksu cywilnego. Nie będą mogły być kosztami w rozumieniu innego prawa. Jeśli idzie o koszty pozaodsetkowe, to będą regulowane wzorem i będą zależeć od czasu trwania umowy, ale maksymalnie nie będą mogły przekroczyć 45 proc. kwoty konsumenckiej pożyczki lombardowej. Im krótsza umowa, tym te koszty będą niższe” – stwierdził Piotr Patkowski.

Wskazał, że projekt reguluje także kwestię wyceny przedmiotów zabezpieczenia lombardowego, co powinno sprawić, że po wejściu w życie ustawy klienci powinni uzyskiwać wycenę przedmiotu zabezpieczenia lombardowego na poziomie rynkowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Wycena będzie równa wartości rynkowej i będzie zapisywana w umowie. Ale istotny jest mechanizm, który będzie miał zastosowanie, kiedy nie dochodzi do spłaty pożyczki przez konsumenta. Wówczas przedmiot będzie sprzedawany na aukcji, pierwsza aukcja będzie musiała być wyceniona na 100 proc. wartości rynkowej i będzie licytacja. W momencie, kiedy wartość sprzedaży będzie większa od umowy pożyczki z odsetkami i kosztami, wówczas ta różnica będzie zwracana konsumentowi. Dlatego przedsiębiorca nie ma interesu zaniżania wartości rynkowej, bo będzie zaspokajał wierzytelność wynikającą z umowy przez sprzedaż przedmiotu zabezpieczenia lombardowego” – powiedział wiceminister Patkowski.

Aby uniknąć sytuacji, kiedy przedsiębiorcy prowadzący lombardy omijają nowe przepisy, w projekcie zapisano m.in. kary grzywny za nieprzestrzeganie prawa.

„Wprowadzamy karę grzywny za nieprzestrzeganie ustawy o konsumenckiej pożyczce lombardowej i to są już przepisy karne. Ale tutaj trzeba się liczyć także ze stanowczą reakcją organów państwa, jeśli zobaczymy, że przedsiębiorstwa próbują omijać przepisy i próbują w inny sposób doprowadzać do lichwy, to nastąpi reakcja UOKiK, Inspekcji Handlowej i KNF i jeśli będzie trzeba, to też organów ścigania i będzie ona bardzo stanowcza” – zapowiedział wiceminister.

KNF będzie prowadziła rejestr przedsiębiorców wykonujących działalność lombardową. Jeżeli przedsiębiorca przestanie spełniać warunki ustawowe zostanie wykreślony z tego rejestru.

„Jeśli KNF dostanie informacje od odpowiednich organów, że przedsiębiorca nie dochowuje warunków albo jeśli zapadnie prawomocne orzeczenie sądowe zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem, to wtedy KNF z urzędu dokona takiego wykreślenia” – powiedział Patkowski. (PAP)

autor: Marek Siudaj

ms/ mmu/

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno zdrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA