REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Certyfikat rezydencji pozwala korzystać z ulg

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Certyfikat rezydencji osoby prawnej pozwala skorzystać z preferencji i ulg podatkowych. Musi być jednak wystawiony przez administrację skarbową danego kraju. Musi też zawierać odpowiednie dane o podatniku.

ANALIZA

Polscy urzędnicy skarbowi mają problem z wystawianiem i przyjmowaniem certyfikatów rezydencji osób prawnych. Kłopoty wynikają z faktu, że przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) nie zawierają szczegółowych wytycznych dotyczących zawartości certyfikatu rezydencji. Jakie więc dane powinny być zawarte w takim dokumencie?

Michał Goj, menedżer, doradca podatkowy w Ernst & Young, wyjaśnił, że najważniejsza informacja to ta, że podatnik jest rezydentem podatkowym państwa, którego organ podatkowy wystawia certyfikat, czyli, że podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości światowych dochodów.

- Warto z góry wskazać kontrahentowi, jakiego rodzaju okoliczności powinny być poświadczone przez władze podatkowe kraju jego siedziby. Po otrzymaniu certyfikatu warto go przetłumaczyć i zweryfikować jego zawartość. Czasami okazuje się bowiem, że dokument stanowi poświadczenie zupełnie innych faktów niż rezydencja podatkowa - podkreślił Michał Goj.

Certyfikat rezydencji podmiotu zagranicznego jest niezbędny z punktu widzenia możliwości stosowania stawek wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania albo w ogóle zwolnienia z pobrania podatku. Ma on więc istotne znaczenie dla polskich płatników dokonujących wypłat na rzecz zagranicznych kontrahentów. Na ten aspekt zwrócił uwagę Paweł Szymański, doradca podatkowy w Independent Tax Advisers Doradztwo Podatkowe.

- Certyfikat taki powinien zawierać: datę wydania, okres, którego on dotyczy, dane identyfikujące podmiot zagraniczny, podpis i/lub pieczęć urzędu. W tym przypadku forma takiego zaświadczenia nie ma znaczenia. Polskie podmioty powinny jednak sprawdzać, jakiego rodzaju dokumenty otrzymują od swoich kontrahentów. W praktyce często spotykać się można z przypadkami, że przedstawiane są dokumenty rejestracji w sądach czy rejestracji dla potrzeb VAT. Takie dokumenty nie będą uznane przez polskie organy podatkowe jako certyfikaty rezydencji - dodał Paweł Szymański.

Opodatkowaniu polskimi podatkami dochodowymi podlegają niektóre rodzaje dochodów osiąganych na terytorium Polski przez podatników zagranicznych. Jak wskazał w rozmowie z nami Michał Bator, doradca podatkowy w kancelarii White & Case, dotyczy to w szczególności wynagrodzeń podmiotów zagranicznych za świadczone w Polsce usługi doradcze, prawne, księgowe, opłat za udostępnienie praw autorskich lub odsetek od kredytów udzielonych przez banki zagraniczne, a także dywidend. Dochody podatników zagranicznych z tego rodzaju źródeł podlegają opodatkowaniu w Polsce z zastosowaniem - co do zasady - stawki 20-proc. (dywidendy - 19 proc.). Specyficznie uregulowany jest sposób poboru takiego podatku, gdyż zobowiązanym do potrącenia i zapłaty podatku jest płatnik - polski podmiot dokonujący wypłaty wynagrodzenia z tych tytułów.

- Stawka podatku może być modyfikowana przez postanowienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, które przewidują często stawki niższe niż 20 proc., a niekiedy wyłączają opodatkowanie w Polsce. Jednak zastosowanie preferencyjnej stawki podatku jest możliwe tylko pod warunkiem uzyskania od zagranicznego podatnika certyfikatu rezydencji, wydanego przez władze skarbowe jego kraju - tłumaczył Michał Bator.

Dodał, że w przypadku braku certyfikatu rezydencji podatnika, płatnik nie może zastosować obniżonych stawek podatkowych, względnie zwolnienia podatkowego - wynikających z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

- Jeśli łatnik postąpił inaczej, będzie ponosił odpowiedzialność wobec fiskusa za podatek pobrany w zaniżonej wysokości, a osobom, które dopuściły do takiego zaniżenia, może grozić odpowiedzialność karna skarbowa - ostrzegał ekspert White & Case.

Ważne!

Certyfikat rezydencji powinien określać dane identyfikujące podmiot zagraniczny, dla którego go wystawiono, i organ podatkowy kraju rezydencji, który go wydał

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA