REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Certyfikat rezydencji pozwala korzystać z ulg

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Certyfikat rezydencji osoby prawnej pozwala skorzystać z preferencji i ulg podatkowych. Musi być jednak wystawiony przez administrację skarbową danego kraju. Musi też zawierać odpowiednie dane o podatniku.

ANALIZA

Polscy urzędnicy skarbowi mają problem z wystawianiem i przyjmowaniem certyfikatów rezydencji osób prawnych. Kłopoty wynikają z faktu, że przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) nie zawierają szczegółowych wytycznych dotyczących zawartości certyfikatu rezydencji. Jakie więc dane powinny być zawarte w takim dokumencie?

Michał Goj, menedżer, doradca podatkowy w Ernst & Young, wyjaśnił, że najważniejsza informacja to ta, że podatnik jest rezydentem podatkowym państwa, którego organ podatkowy wystawia certyfikat, czyli, że podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości światowych dochodów.

- Warto z góry wskazać kontrahentowi, jakiego rodzaju okoliczności powinny być poświadczone przez władze podatkowe kraju jego siedziby. Po otrzymaniu certyfikatu warto go przetłumaczyć i zweryfikować jego zawartość. Czasami okazuje się bowiem, że dokument stanowi poświadczenie zupełnie innych faktów niż rezydencja podatkowa - podkreślił Michał Goj.

Certyfikat rezydencji podmiotu zagranicznego jest niezbędny z punktu widzenia możliwości stosowania stawek wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania albo w ogóle zwolnienia z pobrania podatku. Ma on więc istotne znaczenie dla polskich płatników dokonujących wypłat na rzecz zagranicznych kontrahentów. Na ten aspekt zwrócił uwagę Paweł Szymański, doradca podatkowy w Independent Tax Advisers Doradztwo Podatkowe.

- Certyfikat taki powinien zawierać: datę wydania, okres, którego on dotyczy, dane identyfikujące podmiot zagraniczny, podpis i/lub pieczęć urzędu. W tym przypadku forma takiego zaświadczenia nie ma znaczenia. Polskie podmioty powinny jednak sprawdzać, jakiego rodzaju dokumenty otrzymują od swoich kontrahentów. W praktyce często spotykać się można z przypadkami, że przedstawiane są dokumenty rejestracji w sądach czy rejestracji dla potrzeb VAT. Takie dokumenty nie będą uznane przez polskie organy podatkowe jako certyfikaty rezydencji - dodał Paweł Szymański.

Opodatkowaniu polskimi podatkami dochodowymi podlegają niektóre rodzaje dochodów osiąganych na terytorium Polski przez podatników zagranicznych. Jak wskazał w rozmowie z nami Michał Bator, doradca podatkowy w kancelarii White & Case, dotyczy to w szczególności wynagrodzeń podmiotów zagranicznych za świadczone w Polsce usługi doradcze, prawne, księgowe, opłat za udostępnienie praw autorskich lub odsetek od kredytów udzielonych przez banki zagraniczne, a także dywidend. Dochody podatników zagranicznych z tego rodzaju źródeł podlegają opodatkowaniu w Polsce z zastosowaniem - co do zasady - stawki 20-proc. (dywidendy - 19 proc.). Specyficznie uregulowany jest sposób poboru takiego podatku, gdyż zobowiązanym do potrącenia i zapłaty podatku jest płatnik - polski podmiot dokonujący wypłaty wynagrodzenia z tych tytułów.

- Stawka podatku może być modyfikowana przez postanowienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, które przewidują często stawki niższe niż 20 proc., a niekiedy wyłączają opodatkowanie w Polsce. Jednak zastosowanie preferencyjnej stawki podatku jest możliwe tylko pod warunkiem uzyskania od zagranicznego podatnika certyfikatu rezydencji, wydanego przez władze skarbowe jego kraju - tłumaczył Michał Bator.

Dodał, że w przypadku braku certyfikatu rezydencji podatnika, płatnik nie może zastosować obniżonych stawek podatkowych, względnie zwolnienia podatkowego - wynikających z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

- Jeśli łatnik postąpił inaczej, będzie ponosił odpowiedzialność wobec fiskusa za podatek pobrany w zaniżonej wysokości, a osobom, które dopuściły do takiego zaniżenia, może grozić odpowiedzialność karna skarbowa - ostrzegał ekspert White & Case.

Ważne!

Certyfikat rezydencji powinien określać dane identyfikujące podmiot zagraniczny, dla którego go wystawiono, i organ podatkowy kraju rezydencji, który go wydał

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak wystawiać faktury w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA