REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oszczędności podatkowe w fundacji rodzinnej. 10 wskazówek doradcy podatkowego

Enodo Advisors
Doradztwo podatkowe dla efektywnego i bezpiecznego biznesu
Oszczędności podatkowe z fundacji rodzinnej. 10 wskazówek doradcy podatkowego
Oszczędności podatkowe z fundacji rodzinnej. 10 wskazówek doradcy podatkowego
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Fundacja rodzinna będzie od 22 maja 2023 r. doskonałym instrumentem do kumulowania, reinwestowania i wypłacania kapitału, przy niezwykle korzystnym opodatkowaniu tych operacji. Ochrona i zarządzanie majątkiem rodzinnym wreszcie stanie się łatwiejsze!

Fundacja rodzinna – preferencje podatkowe

W świetle ustawy z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. 2023 poz. 326), która wejdzie w życie 22 maja 2023 r., fundacja rodzinna (dalej – fundacja) jest zwolniona z CIT, a świadczenia wypłacane na rzecz fundatora oraz jego najbliższej rodziny są wolne od PIT (dalsza rodzina i osoby zupełnie obce zapłacą 15% PIT). Jednocześnie, fundacja rodzinna może prowadzić w pewnym zakresie działalność gospodarczą, a jej dochód będzie opodatkowany dopiero przy wypłacie.  

Brzmi to obiecująco – przyjrzyjmy się zatem bliżej nowym przepisom z perspektywy specjalisty od podatków.

REKLAMA

REKLAMA

Fundacja rodzinna a podatki - 10 wskazówek doradcy podatkowego 

1. Jakie koszty wiążą się z założeniem i prowadzeniem fundacji rodzinnej? Utrzymanie fundacji nie jest tanie - fundator musi wnieść 100 000 PLN. Pamiętaj, że fundacja jest osobą prawną, zatem musi prowadzić pełną księgowość, a to też kosztuje.

2. Fundacja rodzinna ma na celu ochronę majątku fundatora. Może być wyposażona np. w nieruchomości i udziały w spółkach (zadziałać jak holding). To dwa najkorzystniejsze sposoby skorzystania z tej instytucji.

3. Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w ściśle określonym w zakresie – przede wszystkim w obszarze:

REKLAMA

  • najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
  • przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
  • nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
  • udzielania pożyczek podmiotom powiązanym.

Uwaga! 
Nie wychodź poza ustawowy zakres, aby nie narazić się na bardzo  restrykcyjnie opodatkowane – łącznie 36% (25% CIT i 15% przy wypłacie).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Jeśli jednak pozostaniesz w granicach wyznaczonej działalności – fundacja faktycznie zadziała jako skuteczny wehikuł podatkowy. Dochody z działalności dozwolonej są zwolnione z opodatkowania CIT. 

5. Opodatkowanie wystąpi dopiero na etapie wypłaty z fundacji. Wówczas również poziom opodatkowania jest bardzo atrakcyjny – na poziomie 15%. Opodatkowaniu podlega wówczas tylko kwota faktycznej wypłaty, a nie cały dochód fundacji.  

6. Uważaj na wielu fundatorów! Odejście od niepisanej zasady: jeden fundator – jedna fundacja może prowadzić do mniej korzystnego opodatkowania i konieczności wykonania dodatkowej pracy w postaci wyliczenia proporcji. Korzystne jest założenie fundacji tylko z najbliższą rodziną, wówczas rzeczywiście nie ma opodatkowania.

7. Wnosząc do fundacji rodzinnej składniki majątkowe, np. nieruchomości, nie zapłacisz podatku od spadków i darowizn ani podatku dochodowego. Uważaj jednak na VAT. Może się on pojawić np. przy nieodpłatnym przekazaniu na rzecz fundacji nieruchomości nowych.

8. Gdy wyposażysz fundację w nieruchomości, stanie się ona korzystnym sposobem prowadzenia działalności w postaci wynajmu nieruchomości i reinwestowania dochodów w nabycie kolejnych lokali. Żaden z dotychczasowych reżimów opodatkowania nie oferował tak korzystnego opodatkowania tego typu działalności. 

9. Gdy zdecydujesz się wyposażyć fundację w nieruchomości, przy reinwestycji środków uzyskanych z ich najmu, nie ma żadnego podatku.

10. Gdy wniesiesz do fundacji spółkę –zadziała ona jak spółka holdingowa. Spółka zapłaci swój CIT, jednak już wypłata dywidendy do fundacji rodzinnej będzie zwolniona. Przy wypłacie środków na rzecz fundatora i jego najbliższych, fundacja będzie musiała odprowadzić 15% podatku.

Uwaga na nowelizację przepisów o fundacji rodzinnej!

Przepisy ustawy o fundacji rodzinnej są jeszcze na etapie zmian. Pomimo, że podstawowy tekst ustawy został już podpisany przez Prezydenta i opublikowany w Dzienniku Ustaw, zmiany do niej są procedowane w Sejmie w ramach rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o obligacjach, ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw. Trzeba więc liczyć się ze zmianami w obecnej wersji ustawy.

Wojciech Pławiak, doradca podatkowy, radca prawny, Partner w LITIGATO Spory podatkowe Kancelaria Prawno-Podatkowa Wojciech Pławiak

Izabela Andrzejewska-Czernek, doktor nauk prawnych, radca prawny.

Więcej o podatkowych korzyściach fundacji rodzinnej na bezpłatnym webinarium!

Zapraszamy na praktyczne szkolenie na temat oszczędności podatkowych związanych z fundacją rodzinną, w trakcie którego eksperci wyjaśnią m.in.:

  • dla jakiej działalności warto założyć fundację rodzinną i jak opodatkowana jest ta instytucja?
  • na jakie oszczędności podatkowe w związku z założeniem i działalnością fundacji rodzinnej można liczyć?
  • na co uważać?

Szkolenie odbędzie się 23 marca br. (czwartek) o godz. 10:00.
Bezpłatna rejestracja: LINK

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA