REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowy KSeF od lipca 2024 r. Jak przygotować się do obligatoryjnej digitalizacji faktur?

Subskrybuj nas na Youtube
Obowiązkowy KSeF od lipca 2024 r. Jak przygotować się do digitalizacji faktur?
Obowiązkowy KSeF od lipca 2024 r. Jak przygotować się do digitalizacji faktur?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

KSeF to elektroniczny system wymiany faktur, który w Polsce będzie obowiązkowy od 1 lipca 2024 roku. Integracja z nim jest konieczna dla wszystkich firm i wymaga odpowiedniego przygotowania, zwłaszcza w kwestii digitalizacji danych i dokumentów biznesowych. 

Obowiązkowy KSeF - projekt nowelizacji ustawy o VAT

Długo wyczekiwany projekt ustawy o obowiązkowym KSeF (to już 2. poprawiona przez MF wersja) pojawił się na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Zawiera on kilkaset stron dokumentów dotyczących warstwy prawnej tego rozwiązania. 
Aktualnie nie ma jednak jeszcze usystematyzowanej struktury technicznej. Ministerstwo Finansów wprowadziło zapowiadane wcześniej zmiany w projekcie ustawy, takie jak likwidacja obowiązku umieszczania w KSeF faktur dokumentujących obrót z konsumentami czy rezygnacja z dolnych progów kar za niekorzystanie. Liczymy na to, że do końca czerwca 2023 r. pojawią się także informacje o strukturach i specyfikacji technicznej nowego systemu. Dzięki temu firmy miałyby 12 miesięcy na przygotowanie się do wdrożenia potrzebnych zmian. 

REKLAMA

Autopromocja

Jak zmieni się system fakturowania?

Wszystkie faktury (z wyłączeniem faktur konsumenckich) będą trafiały do nowego systemu po wystawieniu przez sprzedawcę, ale jeszcze przed dotarciem do odbiorcy. Zgodnie z informacjami zawartymi na stronach Ministerstwa, faktura po trafieniu do KSeF będzie sprawdzana pod kątem zgodności ze wzorcem. System będzie również walidował uprawnienia zalogowanego użytkownika. Jeśli dokument zostanie wypełniony błędnie, sprzedawca zostanie o tym poinformowany, a faktura nie trafi do obiegu. 

Przygotowanie biznesu na wdrożenie KSeF

Wdrożenie KSeF może stawiać różne wyzwania przed firmami, w zależności od branży oraz wielkości przedsiębiorstwa. Przede wszystkim, żeby cały proces mógł przebiegać sprawnie, muszą one skutecznie przeprowadzić cyfryzację danych i dokumentów. Integracja faktur z nowym rozwiązaniem może wymagać dostosowania procesów biznesowych w firmie do nowych przepisów i np. wprowadzenia zmian w systemie zarządzania zasobami przedsiębiorstwa (ERP – Enterprise Resources Planning). Warto już teraz upewnić się, że stosowany system może generować faktury zgodne z wymaganiami KSeF oraz przesyłać je we właściwym formacie. Korzystanie z rozwiązań do obsługi procesów firmowych ułatwi zarządzanie poprawnością działania i integracji systemu z nowym systemem fakturowania, zwłaszcza, że spora część procesów zostanie przeniesiona do chmury. Do zmian zdecydowanie łatwiej będzie się dostosować dużym przedsiębiorstwom, które korzystają już ze zdigitalizowanych dokumentów. 

Korzyści związane nie tylko z fakturowaniem

Wdrożenie KSeF prowadzi nie tylko do zmian w sposobie fakturowania. Przede wszystkim motywuje firmy do bardziej zaawansowanej cyfryzacji zasobów, a nawet całkowitej przebudowy wewnętrznych procesów.  Digitalizacja zmniejsza ryzyko popełnienia błędu przy zarządzaniu dokumentacją, pozwala na dokładniejszą komunikację wewnątrz przedsiębiorstwa oraz automatyzację procesów. Warto to wykorzystać – dzięki temu transformacja cyfrowa będzie nie tylko kosztem, ale przede wszystkim inwestycją w rozwój firmy. W dobie pracy zdalnej i hybrydowej, gdy konieczne jest zapewnienie wszystkim pracownikom dostępu do potrzebnych informacji, cyfryzacja może znacząco poprawić funkcjonowanie firmy.

Przygotowanie do integracji z KSeF pod kątem prawnym

Ważne jest, aby pracownicy byli odpowiednio przeszkoleni w zakresie korzystania z nowego systemu. Dotyczący go projekt ustawy jest dość obszerny, a trzeba w pełni dostosować się do wszystkich jego dyrektyw. Zgodnie z informacjami Ministerstwa przekazanymi na spotkaniu z przedstawicielami biznesu w 16 lutego 2023 roku, kary za nieprawidłowości mają być odroczone o pół roku od planowej daty wdrożenia KSeF, zaczną więc obowiązywać od 1 stycznia 2025. Daje to firmom czas na przeprowadzenie kompleksowych szkoleń dotyczących wymagań systemu oraz sposobu przesyłania do niego faktur. Warto także zapewnić wsparcie techniczne dla pracowników, aby mogli szybko uzyskać pomoc gdy napotkają na problemy podczas korzystania z nowego rozwiązania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tomasz Spłuszka, Principal Value Engineer w firmie OpenText

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy system KSeF (wraz z projektami aktów wykonawczych), przyjęty przez Stały Komitet Rady Ministrów jest dostępny na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA