REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowy KSeF i zmiana terminu zwrotu VAT - rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obowiązkowy KSeF i zmiana terminu zwrotu VAT - rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o VAT
Obowiązkowy KSeF i zmiana terminu zwrotu VAT - rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o VAT
Media

REKLAMA

REKLAMA

9 maja 2023 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o VAT wdrażającej obowiązkowy model wystawiania e-faktur przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek e-fakturowania wejdzie w życie zasadniczo od 1 lipca 2024 r. Dla mniejszych przedsiębiorców, którzy nie rozliczają się z VAT, termin ten zostanie jeszcze wydłużony o 6 miesięcy, czyli będzie to 1 stycznia 2025 r. Ponadto w ramach tej nowelizacji nastąpi skrócenie podstawowego terminu zwrotu VAT o 30 proc., czyli z 60 do 40 dni. 

KSeF i jednolity standard e-faktur

W założeniach rządu Krajowy System e-Faktur pozwoli na unowocześnienie:

REKLAMA

REKLAMA

  • procesów fakturowych,
  • obiegu dokumentów,
  • wykorzystywanych przez przedsiębiorców systemów fakturowych.

Jednolity standard e-faktury uprości proces dokumentowania transakcji, przyspieszy i zautomatyzuje wystawianie, przetwarzanie oraz archiwizację dokumentów. Szybsze procesowanie dokumentu to niższe koszty. Podatnicy będą dysponować na bieżąco (w czasie rzeczywistym) informacjami z faktur dla potrzeb zarządczych – w tym analityki, ale także w innych obszarach prowadzonej przez nich działalności.

Najważniejsze rozwiązania:

  • Wprowadzone zostanie obowiązkowe e-fakturowanie przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Z KSeF nie trzeba będzie korzystać przy wystawianiu faktur na rzecz konsumentów.
  • E-faktury obejmą czynności podlegające VAT dokonywane pomiędzy przedsiębiorcami oraz na rzecz organów publicznych.
  • Obowiązek wystawiania e-faktur będzie dotyczył podatników, którzy posiadają siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.
  • Nowe przepisy uproszczą rozliczenia między przedsiębiorcami oraz zwiększą szybkość wymiany danych między kontrahentami. Dzięki rozwiązaniu nastąpi także generalne skrócenie podstawowego terminu zwrotu VAT o 30 proc., czyli z 60 do 40 dni.
  • Ponadto, dzięki stosowaniu KSeF, nie trzeba będzie drukować faktur oraz wprowadzać ich ręcznie do systemów księgowych. Nie będzie także możliwości zgubienia faktury. System e-faktur zwiększy również szybkość wymiany danych w kontaktach między kontrahentami.

    Polscy przedsiębiorcy od 1 stycznia 2022 r. mają możliwość dobrowolnego wystawiania faktur poprzez KSeF. Obecnie e-faktura działa, jako jedna z dopuszczonych form dokumentowania sprzedaży, obok faktur papierowych i już występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych.

Elektronizacja wiążących informacji (e-WIS)

Projekt przewiduje także wprowadzenie wyłącznie elektronicznej obsługi wiążących informacji - WIT (wiążąca informacja taryfowa), WIP (wiążąca informacja o pochodzeniu), WIA (wiążąca informacja akcyzowa) oraz WIS (wiążąca informacja stawkowa) - poprzez rozbudowę i dostosowanie funkcjonujących już systemów informatycznych KAS (e-Urząd Skarbowy, Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych – PUESC).

Proponowane rozwiązania bazują na rozszerzeniu potencjału już funkcjonujących narzędzi KAS i nie wymagają technologicznego wdrożenia u podatników. Projekt nie wymaga dodatkowych wdrożeń u przedsiębiorców, nie ogranicza również dostępu do instrumentów takich jak WIS, WIA, WIT i WIP.

Źródło: Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.

REKLAMA

Faktury elektroniczne KSeF to wyzwanie, którego pokonanie trzeba rozłożyć na etapy.

To bardzo dobra wiadomość, że procedowane od wielu miesięcy w Ministerstwie Finansów, przepisy o KSeF uzyskały końcową postać i zostaną niebawem skierowane do Sejmu - komentuje przyjęcie projektu o obowiązkowym KSeF Bogdan Zatorski, kierownik do spraw analiz biznesowych i wymagań prawnych w Symfonii. Zatorski wyraził też nadzieję, że ostateczny kształt przepisów poznamy jeszcze przed wakacjami, dzięki czemu będzie wystarczająco długi czas na wprowadzenie ich do praktyki przedsiębiorstw.

- Z doświadczeń wdrożeniowych Symfonii wynika, że wprowadzenie w przedsiębiorstwie elektronicznego fakturowania wiąże się z pokonaniem dwóch wyzwań. Wyzwanie pierwsze to zdolność do wystawiania elektronicznych faktur, a wyzwanie drugie to zdolność do przyjmowania i procedowania wewnątrz organizacji faktur w wersji elektronicznej. Wbrew pozorom rozwinięcie kompetencji wymaganych do procedowania w organizacji dokumentów odbieranych wyłącznie w postaci cyfrowej na ogół wymaga więcej czasu. Wymaga też wdrożenia nowych technologii w tym oprogramowania, a przede wszystkim przełamania barier w tradycyjnym myśleniu, w którym praca z dokumentami to praca z papierem. Faktura elektroniczna KSeF nie ma fizycznej postaci, jest elektronicznym zapisem danych. Wymaga zatem głębokiej przebudowy wewnętrznych procedur kontroli, opisywania, akceptacji, faktury której nie można dotknąć. Dlatego przedsiębiorcy potrzebują czasu, aby w pierwszym kroku nauczyć się pracy na dokumentach elektronicznych wykorzystując do tego dostępne na rynku oprogramowanie, by w kolejnym przejść na nowy format faktury KSeF i jedno miejsce, z którego te faktury będą do przedsiębiorstwa docierać. Zatem im szybciej parlament uchwali ostateczną treść przepisów tym lepiej, bo przygotowania trzeba rozpocząć jak najszybciej, systematycznie pokonując problemy jakie niewątpliwe pojawią się u każdego przedsiębiorcy na drodze do świata w pełni cyfrowych dokumentów. - pisze Bogdan Zatorski z Symfonii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA