REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowy KSeF i zmiana terminu zwrotu VAT - rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obowiązkowy KSeF i zmiana terminu zwrotu VAT - rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o VAT
Obowiązkowy KSeF i zmiana terminu zwrotu VAT - rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o VAT
Media

REKLAMA

REKLAMA

9 maja 2023 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o VAT wdrażającej obowiązkowy model wystawiania e-faktur przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek e-fakturowania wejdzie w życie zasadniczo od 1 lipca 2024 r. Dla mniejszych przedsiębiorców, którzy nie rozliczają się z VAT, termin ten zostanie jeszcze wydłużony o 6 miesięcy, czyli będzie to 1 stycznia 2025 r. Ponadto w ramach tej nowelizacji nastąpi skrócenie podstawowego terminu zwrotu VAT o 30 proc., czyli z 60 do 40 dni. 

KSeF i jednolity standard e-faktur

W założeniach rządu Krajowy System e-Faktur pozwoli na unowocześnienie:

REKLAMA

  • procesów fakturowych,
  • obiegu dokumentów,
  • wykorzystywanych przez przedsiębiorców systemów fakturowych.

Jednolity standard e-faktury uprości proces dokumentowania transakcji, przyspieszy i zautomatyzuje wystawianie, przetwarzanie oraz archiwizację dokumentów. Szybsze procesowanie dokumentu to niższe koszty. Podatnicy będą dysponować na bieżąco (w czasie rzeczywistym) informacjami z faktur dla potrzeb zarządczych – w tym analityki, ale także w innych obszarach prowadzonej przez nich działalności.

Najważniejsze rozwiązania:

  • Wprowadzone zostanie obowiązkowe e-fakturowanie przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Z KSeF nie trzeba będzie korzystać przy wystawianiu faktur na rzecz konsumentów.
  • E-faktury obejmą czynności podlegające VAT dokonywane pomiędzy przedsiębiorcami oraz na rzecz organów publicznych.
  • Obowiązek wystawiania e-faktur będzie dotyczył podatników, którzy posiadają siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.
  • Nowe przepisy uproszczą rozliczenia między przedsiębiorcami oraz zwiększą szybkość wymiany danych między kontrahentami. Dzięki rozwiązaniu nastąpi także generalne skrócenie podstawowego terminu zwrotu VAT o 30 proc., czyli z 60 do 40 dni.
  • Ponadto, dzięki stosowaniu KSeF, nie trzeba będzie drukować faktur oraz wprowadzać ich ręcznie do systemów księgowych. Nie będzie także możliwości zgubienia faktury. System e-faktur zwiększy również szybkość wymiany danych w kontaktach między kontrahentami.

    Polscy przedsiębiorcy od 1 stycznia 2022 r. mają możliwość dobrowolnego wystawiania faktur poprzez KSeF. Obecnie e-faktura działa, jako jedna z dopuszczonych form dokumentowania sprzedaży, obok faktur papierowych i już występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych.

Elektronizacja wiążących informacji (e-WIS)

Projekt przewiduje także wprowadzenie wyłącznie elektronicznej obsługi wiążących informacji - WIT (wiążąca informacja taryfowa), WIP (wiążąca informacja o pochodzeniu), WIA (wiążąca informacja akcyzowa) oraz WIS (wiążąca informacja stawkowa) - poprzez rozbudowę i dostosowanie funkcjonujących już systemów informatycznych KAS (e-Urząd Skarbowy, Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych – PUESC).

Proponowane rozwiązania bazują na rozszerzeniu potencjału już funkcjonujących narzędzi KAS i nie wymagają technologicznego wdrożenia u podatników. Projekt nie wymaga dodatkowych wdrożeń u przedsiębiorców, nie ogranicza również dostępu do instrumentów takich jak WIS, WIA, WIT i WIP.

Źródło: Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.

Faktury elektroniczne KSeF to wyzwanie, którego pokonanie trzeba rozłożyć na etapy.

To bardzo dobra wiadomość, że procedowane od wielu miesięcy w Ministerstwie Finansów, przepisy o KSeF uzyskały końcową postać i zostaną niebawem skierowane do Sejmu - komentuje przyjęcie projektu o obowiązkowym KSeF Bogdan Zatorski, kierownik do spraw analiz biznesowych i wymagań prawnych w Symfonii. Zatorski wyraził też nadzieję, że ostateczny kształt przepisów poznamy jeszcze przed wakacjami, dzięki czemu będzie wystarczająco długi czas na wprowadzenie ich do praktyki przedsiębiorstw.

- Z doświadczeń wdrożeniowych Symfonii wynika, że wprowadzenie w przedsiębiorstwie elektronicznego fakturowania wiąże się z pokonaniem dwóch wyzwań. Wyzwanie pierwsze to zdolność do wystawiania elektronicznych faktur, a wyzwanie drugie to zdolność do przyjmowania i procedowania wewnątrz organizacji faktur w wersji elektronicznej. Wbrew pozorom rozwinięcie kompetencji wymaganych do procedowania w organizacji dokumentów odbieranych wyłącznie w postaci cyfrowej na ogół wymaga więcej czasu. Wymaga też wdrożenia nowych technologii w tym oprogramowania, a przede wszystkim przełamania barier w tradycyjnym myśleniu, w którym praca z dokumentami to praca z papierem. Faktura elektroniczna KSeF nie ma fizycznej postaci, jest elektronicznym zapisem danych. Wymaga zatem głębokiej przebudowy wewnętrznych procedur kontroli, opisywania, akceptacji, faktury której nie można dotknąć. Dlatego przedsiębiorcy potrzebują czasu, aby w pierwszym kroku nauczyć się pracy na dokumentach elektronicznych wykorzystując do tego dostępne na rynku oprogramowanie, by w kolejnym przejść na nowy format faktury KSeF i jedno miejsce, z którego te faktury będą do przedsiębiorstwa docierać. Zatem im szybciej parlament uchwali ostateczną treść przepisów tym lepiej, bo przygotowania trzeba rozpocząć jak najszybciej, systematycznie pokonując problemy jakie niewątpliwe pojawią się u każdego przedsiębiorcy na drodze do świata w pełni cyfrowych dokumentów. - pisze Bogdan Zatorski z Symfonii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA