REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe systemy obsługujące eksport, import i tranzyt towarów (AES/ECS2 PLUS, NCTS2 PLUS) od września 2023 r.

Nowe systemy obsługujące eksport, import i tranzyt towarów (AES/ECS2 PLUS, NCTS2 PLUS) od września 2023 r.
Nowe systemy obsługujące eksport, import i tranzyt towarów (AES/ECS2 PLUS, NCTS2 PLUS) od września 2023 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Departament Ceł Ministerstwa Finansów informuje, że wdrożenie systemów obsługi obrotu towarowego w eksporcie, imporcie i tranzycie towarów (AES/ECS2 PLUS, NCTS2 PLUS) nastąpi najwcześniej we wrześniu 2023 roku. 

Terminy wdrożenia AES/ECS2 PLUS, NCTS2 PLUS

W komunikacie z 9 maja 2023 r. Departament Ceł Ministerstwa Finansów na platformie PUESC poinformował, że zmienił się harmonogram wdrożenia systemów obsługi obrotu towarowego w kontekście informacji zawartej w komunikacie z 31 stycznia 2023 r. 
Planowane daty wdrożeń systemów:

REKLAMA

Autopromocja
  • AES/ECS2 PLUS – najwcześniej wrzesień 2023 r.,
  • NCTS2 PLUS – najwcześniej wrzesień 2023 r.

Dokładna data wdrożenia tych systemów oraz szczegółowe zasady obsługi w okresach przejściowych zostaną opublikowane z odpowiednim wyprzedzeniem przed wdrożeniem produkcyjnym poszczególnych systemów. 

W sierpniu 2023 r. planowane są webinary dla podmiotów dotyczące planowanych zmian i okresów przejściowych. Dokładne daty również zostaną wskazane w terminie późniejszym.

Resort finansów zachęca też do podjęcia testów systemów AES/ECS2 PLUS i NCTS2 PLUS zgodnie z zasadami przekazami w komunikacie z 16 stycznia 2023 roku.

Realizacja uproszczeń w wywozie po zakończeniu okresu przejściowego - system AES/ECS2

W komunikacie z 18 maja 2023 r. Departament Ceł Ministerstwa Finansów na platformie PUESC poinformował, że do końca okresu przejściowego, tj. aktualnie do 30 listopada 2023 roku, wszystkie zgłoszenia w ramach uproszczeń, w szczególności odnoszące się do wpisu do rejestru zgłaszającego, będą mogły być nadal obsługiwane w systemie AES/ECS2.

Do tego czasu w przypadku, gdy urząd wywozu będzie w Polsce a urząd wyprowadzenia w innym państwie UE, zgłoszenia składane w „starym” formacie danych będą automatycznie konwertowane do „nowego” formatu i przesyłane do AES/ECS2 PLUS. Komunikacja z urzędem wyprowadzenia będzie realizowana w AES/ECS2 PLUS.

Po zakończeniu okresu przejściowego (tj. od 1 grudnia 2023 roku albo od późniejszej daty, jeżeli Komisja Europejska przedłuży okres przejściowy), AES/ECS2 obsługiwał będzie zgłoszenia tylko w operacjach krajowych, tj. gdy urząd wywozu i deklarowany urząd wyprowadzenia znajduje się w Polsce. Ponadto podczas trwania operacji wywozowej nie będzie możliwości międzynarodowej zmiany trasy przewozu, bowiem operacja nie będzie mogła zostać obsłużona systemowo, a towary będą potraktowane jako przemieszczające się bez procedury celnej (takie zgłoszenie złożone do AES/ECS2 powinno zostać unieważnione, a nowe zgłoszenie z zagranicznym urzędem wyprowadzenia dokonane w systemie AES/ECS2 PLUS). Obsługiwane będą dalej komunikaty z dotychczasową strukturą na podstawie pozwoleń wydanych przed dniem 1 grudnia 2023 roku

Możliwość obsługi zgłoszeń w uproszczeniach w systemie AES/ECS2 na zasadach opisanych powyżej będzie możliwa do czasu utrzymywania systemu AES/ECS2, ale nie krócej niż pół roku od daty wdrożenia AES/ESC2 PLUS.

Po końcu okresu przejściowego w przypadku, gdy urząd wywozu będzie w Polsce, a deklarowany urząd wyprowadzenia w innym państwie UE, będzie konieczność dokonania zgłoszenia w AES/ECS2 PLUS w procedurze standardowej, ewentualnie w ramach pozwolenia na zgłoszenie uproszczone.

Obecnie obowiązujące pozwolenia na wpis do rejestru zgłaszającego w wywozie zależnie od możliwości stosowania powyższych rozwiązań, wygasną z mocy prawa.

Pozwolenia na wpis do rejestru zgłaszającego w wywozie od 1 grudnia 2023 roku wydawane będą zgodnie z przepisem art. 150 ust. 4 UKC-RD

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA