REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska emerytura dla Ukraińca i Białorusina. Na czym polega dopłata do minimalnej emerytury?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polska emerytura dla Ukraińca i Białorusina. Na czym polega dopłata do minimalnej emerytury?
Polska emerytura dla Ukraińca i Białorusina. Na czym polega dopłata do minimalnej emerytury?
/
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy obywatel Ukrainy lub Białorusi może otrzymać polską emeryturę lub rentę? Na czym polega dopłata do minimalnej emerytury? Wyjaśnień w tym zakresie - w odpowiedzi na interpelację poselską - udzieliła 6 lipca 2023 r. Anna Schmidt, sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej.

Zasada równego traktowania w zakresie ubezpieczeń społecznych

W odpowiedzi z 6 lipca 2023 r. na interpelację poselską nr 41697, sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Anna Schmidt wskazała na wstępie, że podstawową zasadą w polskim porządku prawnym jest zasada równego traktowania. Zasada ta, w obszarze „zabezpieczenie społeczne”, została wyrażona w art. 2a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, który stanowi:
„1. Ustawa stoi na gruncie równego traktowania wszystkich ubezpieczonych bez względu na płeć, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, stan cywilny oraz stan rodzinny.
2. Zasada równego traktowania dotyczy w szczególności:
1) warunków objęcia systemem ubezpieczeń społecznych;
2) obowiązku opłacania i obliczania wysokości składek na ubezpieczenie społeczne;
3) obliczania wysokości świadczeń;
4) okresu wypłaty świadczeń i zachowania prawa do świadczeń.
3. Ubezpieczony, który uważa, że nie zastosowano wobec niego zasady równego traktowania, ma prawo dochodzić roszczeń z tytułu ubezpieczeń z ubezpieczenia społecznego przed sądem…”.

Zdaniem resortu rodziny i polityki społecznej zasada ta nie pozwala by osoby, które posiadają okresy ubezpieczenia w Polsce, były inaczej traktowane w zakresie uprawnień emerytalnych z tego tylko powodu, że są obywatelami Ukrainy czy Białorusi.

Prawa obywateli Ukrainy i Białorusi zabezpieczają także postanowienia:
- Umowy o zabezpieczeniu społecznym zawartej 18 maja 2012 r. między Rzecząpospolitą Polską a Ukrainą, 
- Umowy o zabezpieczeniu społecznym zawartej 13 lutego 2019 między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Białorusi. 
Na podstawie art. 4 tych Umów, osoby objęte ich zakresem podmiotowym podlegają obowiązkom i korzystają z uprawnień wynikających z ustawodawstwa drugiej Umawiającej się Strony na tych samych warunkach, co obywatele tej Umawiającej się strony. Przepisy te statuują obowiązek traktowania obywatela Ukrainy lub obywatela Białorusi tak, jak obywatela Rzeczypospolitej Polskiej, w zakresie obowiązków i uprawnień wynikających z polskich przepisów o zabezpieczeniu społecznym, w tym polskich przepisów emerytalnych.

REKLAMA

Autopromocja

Nabycie prawa do polskiej emerytury nie zależy od obywatelstwa

Jak podkreśla resortu rodziny i polityki społecznej, nabycie prawa do polskiej emerytury, nie jest zależne od obywatelstwa osoby wnioskującej o świadczenie. Emerytury są przyznawane i wypłacane obywatelom innych państw, w tym obywatelom Ukrainy lub Białorusi, według zasad wynikających z polskich przepisów emerytalnych, niezależnie od ich obywatelstwa. Istotne jest natomiast spełnienie, określonych ustawą z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, warunków wymaganych do nabycia prawa do emerytury. Dlatego też, aby uzyskać prawo do polskiej emerytury obywatel Ukrainy lub Białorusi, tak jak obywatel Rzeczypospolitej Polskiej, musi spełnić warunki, jakie wynikają z polskich przepisów, czyli:

  • warunek ukończenia wieku emerytalnego oraz posiadania wymaganego minimalnego stażu ubezpieczeniowego – w przypadku osób, do których mają zastosowanie przepisy dotyczące, tzw. „starego” systemu emerytalnego,
  • warunek ukończenia wieku emerytalnego oraz posiadania składek ubezpieczeniowych zgromadzonych na indywidualnym koncie ubezpieczonego – w przypadku osób, do których mają zastosowanie przepisy dotyczące, tzw. „nowego” systemu emerytalnego.
Ważne

Zatem, jak wskazuje Anna Schmidt, sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej, zamieszkały w Polsce obywatel Ukrainy lub Białorusi, który ukończył 65 lat, posiada 25 letni staż pracy na Ukrainie lub Białorusi oraz prawo do ukraińskiej emerytury minimalnej, nie uzyska prawa do polskiej minimalnej emerytury po zapłaceniu w Polsce zaledwie jednej składki na ubezpieczenia społeczne.

Dopłata do polskiej emerytury minimalnej. Dla kogo?

Ale wyżej wskazany obywatel Ukrainy lub Białorusi, który ukończył 65 lat, posiada 25 letni staż pracy na Ukrainie lub Białorusi oraz prawo do ukraińskiej emerytury minimalnej - może, po spełnieniu określonych warunków, uzyskać tzw. dopłatę do kwoty polskiej emerytury minimalnej. Nie jest to jednak równoważne z uzyskaniem polskiej emerytury minimalnej.

Na podstawie art. 85 ust. 4 i art. 87 ust. 1 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych kwota emerytury niższa od kwoty najniższej polskiej emerytury, podlega podwyższeniu do kwoty najniższej emerytury, jeżeli osoba zainteresowana udowodni polskie okresy ubezpieczenia (okresy składkowe i nieskładkowe), wynoszące 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn. Podwyższenie to jest niezależne od obywatelstwa i państwa zamieszkania emeryta.

Ważne

Wyjątek od powyższego dotyczy osób, które warunek posiadania okresu składkowego i nieskładkowego, w wymiarze odpowiednio 20/25 lat, spełnią po zastosowaniu łączących Polskę umów międzynarodowych o zabezpieczeniu społecznym. W takim przypadku dopłata do kwoty najniższej emerytury jest wypłacana pod warunkiem zamieszkiwania świadczeniobiorcy w Polsce  (art. 85 ust. 5 i art. 87 ust. 1 ww. ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych).

Jak wyjaśnia Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, dopłata do polskiej emerytury minimalnej jest ustalana tak, aby suma emerytury polskiej i zagranicznej nie była niższa od kwoty polskiej emerytury minimalnej. Kwota dopłaty jest więc zależna od wysokości przyznanej emerytury polskiej oraz wysokości emerytury zagranicznej. Każdy wzrost emerytury polskiej lub zagranicznej skutkuje rewizją kwoty wypłacanej dopłaty (jej zmniejszeniem). W rezultacie nie jest możliwe by dopłata do minimalnej emerytury osiągnęła wysokość minimalnej emerytury. 

Ważne

W każdym przypadku dopłata jest niższa od kwoty minimalnej emerytury w Polsce.

Kiedy nie przysługuje dopłata do minimalnej emerytury?

Dopłata do polskiej minimalnej emerytury nie przysługuje, gdy świadczeniobiorca zmieni państwo miejsca zamieszkania, ale także gdy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • suma kwot polskiej i ukraińskiej lub białoruskiej emerytury jest równa lub wyższa od kwoty najniższej polskiej emerytury,
  • emeryt osiąga przychód z tytułu działalności, o której mowa w art. 104 ust. 1-4 ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, którego wysokość przekracza kwotę dopłaty.

Wobec powyższego, wskazane aspekty podlegają weryfikacji przez ZUS. W tym celu ZUS uzyskuje z ukraińskiej lub białoruskiej instytucji ubezpieczeniowej informacje o zmianie wysokości ukraińskich lub białoruskich emerytur, co pozwala na pomniejszenie kwot wypłacanych dopłat o wysokość wypłacanych świadczeń ukraińskich lub białoruskich. Dodatkowo, na podstawie danych zapisanych na koncie ubezpieczonego o osiąganych przychodach z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, ZUS weryfikuje dalsze prawo do pobierania dopłaty.

Dopłata do minimalnej polskiej emerytury także dla obywateli innych państw

Anna Schmidt wskazała także, że przepisy dot. dopłaty do minimalnej polskiej emerytury stosuje się także do obywateli państw członkowskich UE, obywateli Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Szwajcarii, a także obywateli państw, z którymi łączą Polskę dwustronne umowy o zabezpieczeniu społecznym. Z rozwiązania tego korzystają także liczni obywatele Rzeczypospolitej Polskiej zamieszkali poza granicami Polski, np. w państwach członkowskich UE.

 

oprac. Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA