REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
System kaucyjny od 2025 r. Jakie opakowania będą objęte systemem kaucyjnym?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

System kaucyjny zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku. Ma on na celu poprawę gospodarki opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Nowe przepisy wprowadzają wiele nowości, które mają wpłynąć na sposób, w jaki opakowania będą zbierane i przetwarzane. Ustawa w tej sprawie została opublikowana w Dzienniku Ustaw.

rozwiń >

Co to jest system kaucyjny?

System kaucyjny to sposób gospodarowania opakowaniami, który zakłada pobieranie kaucji za opakowania. Kaucja ta jest zwracana konsumentowi po oddaniu opakowania do punktu zbiorczego. Wprowadzenie system kaucyjnego od 2025 roku ma na celu zachęcanie konsumentów do zwrotu opakowań po zużyciu produktu, co ma przyczynić się do zwiększenia poziomu recyklingu i zmniejszenia ilości odpadów trafiających na składowiska.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jakie opakowania będą objęte systemem kaucyjnym?

Ustawa z dnia 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw, opublikowana w Dzienniku Ustaw pod pozycją 1852, precyzuje, jakie opakowania będą objęte systemem kaucyjnym.

Opakowania na napoje jednorazowego użytku

System kaucyjny będzie obejmował butelki jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych przeznaczone na napoje o pojemności do trzech litrów. W tym zakresie uwzględnione zostaną również zakrętki i wieczka z tworzyw sztucznych. Wyjątek stanowią szklane lub metalowe butelki na napoje, których zakrętki i wieczka są wykonane z tworzyw sztucznych.

Puszki metalowe

Do systemu kaucyjnego zostaną włączone puszki metalowe o pojemności do jednego litra. Puszki te są powszechnie używane do napojów gazowanych, piwa czy napojów energetycznych.

REKLAMA

Butelki szklane wielokrotnego użytku

Butelki szklane wielokrotnego użytku o pojemności do półtora litra również zostaną objęte systemem kaucyjnym. Są one często wykorzystywane dla napojów premium lub regionalnych, które klienci mogą zwrócić po zużyciu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opakowania po zużytych produktach będzie można zwrócić w sklepie, by odzyskać wcześniej uiszczoną kaucję.

Sklepy o powierzchni przekraczającej 200 metrów kwadratowych będą zobowiązane do przyjmowania tych opakowań. Mniejsze punkty handlowe będą miały możliwość dobrowolnego dołączenia do systemu i przyjmowania opakowań objętych kaucją.

Jakie oznakowanie opakowań?

Wszystkie opakowania objęte systemem kaucyjnym będą musiały być odpowiednio oznakowane. Wzór oznakowania będzie wskazywać na objęcie opakowania systemem kaucyjnym oraz określać wysokość kaucji. Oznakowanie to powinno być wyraźne, widoczne, czytelne i trwałe, a także kontrastować z tłem opakowania.

Jaka wysokość kaucji?

Zgodnie z art. 40m. 1 ustawy maksymalna wysokość kaucji wynosi 2 zł. Przy czym minister właściwy do spraw klimatu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych oraz ministrem właściwym do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, wysokości kaucji dla poszczególnych rodzajów opakowań objętych systemem kaucyjnym, kierując się potrzebą ustalenia jej wysokości na poziomie stanowiącym zachętę do zwrotu opakowań i odpadów opakowaniowych, a także akceptowalnym społecznie poziomem stawki kaucji.

Kto będzie prowadził system kaucyjny?

Zgodnie z nowymi przepisami, system kaucyjny będzie prowadzony przez podmiot reprezentujący, który spełnia określone warunki. Kapitał zakładowy takiego podmiotu musi wynosić co najmniej 5 000 000 zł. Ponadto, podmiot ten musi posiadać zezwolenie na prowadzenie systemu kaucyjnego.

Podmioty prowadzące system kaucyjny będą miały szereg obowiązków. Wśród nich znajduje się prowadzenie ewidencji, sporządzanie sprawozdań, a także zapewnienie odpowiedniej infrastruktury do zbierania opakowań.

Co to jest opłata produktowa?

Opłata produktowa stanowi jeden z kluczowych elementów nowego systemu kaucyjnego, wprowadzonego od 2025 roku. Jej głównym celem jest zachęcenie producentów i importerów do aktywnego uczestnictwa w systemie recyklingu oraz odpowiedzialnego zarządzania odpadami opakowaniowymi. Poniżej najważniejsze informacje dotyczące opłaty produktowej w kontekście nowych przepisów.

  • Cel opłaty produktowej - opłata produktowa została wprowadzona w celu zmotywowania producentów do aktywnego uczestnictwa w systemie recyklingu oraz do wypełniania obowiązków związanych z selektywnym zbieraniem odpadów opakowaniowych.
  • Naliczanie opłaty - opłata produktowa jest naliczana w sytuacji, gdy wprowadzający produkty w opakowaniach na napoje nie wypełni określonych obowiązków dotyczących selektywnego zbierania opakowań i odpadów opakowaniowych.
  • Podział odpowiedzialności - w sytuacji niewypełnienia obowiązków przez wprowadzającego produkty, zarówno on sam, jak i podmiot reprezentujący system kaucyjny, do którego przystąpił, są zobowiązani do wniesienia opłaty produktowej. Opłata ta jest obliczana oddzielnie dla różnych rodzajów opakowań, a koszty są dzielone równo między obie strony - każdy z podmiotów ponosi 50% kosztów.
  • Maksymalna stawka opłaty - w przypadku niewypełnienia obowiązków, maksymalna stawka opłaty produktowej dla opakowań wynosi 25 zł za 1 kg.
  • Określenie stawek - minister właściwy do spraw klimatu, we współpracy z ministrem odpowiedzialnym za gospodarkę, ma za zadanie określić stawki opłat produktowych dla różnych rodzajów opakowań. Przy ustalaniu stawek uwzględniane są negatywne oddziaływania opakowań i odpadów opakowaniowych na środowisko oraz koszty ich zagospodarowania.
  • Konsekwencje nieprzekazania danych - jeśli wprowadzający produkty w opakowaniach na napoje nie dostarczy wymaganych danych podmiotowi reprezentującemu system kaucyjny, zostanie obciążony opłatą produktową obliczoną dla opakowań objętych systemem, o których nie poinformował podmiotu reprezentującego.

Jakie korzyści z wprowadzenia systemu kaucyjnego?

Wprowadzenie systemu kaucyjnego ma na celu poprawę gospodarki odpadami opakowaniowymi. Dzięki temu możliwe będzie zwiększenie ilości zbieranych opakowań, co przyczyni się do zmniejszenia ilości odpadów trafiających na składowiska. Ponadto, system ten ma zachęcić konsumentów do bardziej odpowiedzialnego postępowania z opakowaniami.

Podsumowanie

Nowy system kaucyjny, który ma wejść w życie od 2025 roku, wprowadza wiele zmian w zakresie gospodarki opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Ma on na celu poprawę gospodarki odpadami oraz zachęcenie konsumentów do oddawania opakowań. Wprowadzenie tego systemu to ważny krok w kierunku bardziej zrównoważonej gospodarki odpadami w Polsce.

Zobacz pełną treść ustawy z dnia 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA