REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja WIBOR-u - jak przebiega ten proces. Wyjaśnienia KNF

Likwidacja WIBOR-u - jak przebiega ten proces. Wyjaśnienia KNF
Likwidacja WIBOR-u - jak przebiega ten proces. Wyjaśnienia KNF
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak przebiega proces zamiany wskaźników referencyjnych WIBOR i WIBID na nowy wskaźnik referencyjny RFR (risk free rate) WIRON. Co nas czeka w kolejnych latach? Kiedy ostatecznie znikną z rynku produkty finansowe oparte o WIBOR? Wyjaśniają eksperci z Komisji Nadzoru Finansowego w rozmowie z PAP Biznes.

Komisja Nadzoru Finansowego będzie pilnować tempa reformy wskaźników referencyjnych i oczekuje wręcz jej przyspieszenia, co też deklaruje sektor, który chce bardziej aktywnie wychodzić z produktami, w których stosowany będzie nowy wskaźnik RFR, od ok. połowy 2024 r. – poinformował PAP Biznes wiceprzewodniczący KNF Marcin Mikołajczyk.

REKLAMA

Autopromocja

Likwidacja WIBOR-u - zmiana terminu konwersji

Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. reformy wskaźników referencyjnych (KS NGR) wydłużył pod koniec października maksymalny termin realizacji Mapy Drogowej reformy i wskazał finalny moment konwersji portfela umów i instrumentów opartych o stawkę WIBOR na nową stawkę risk free rate (RFR) na koniec 2027 r.

Wcześniej Mapa Drogowa wskazywała na 2025 r. jako finalny termin wdrażania reformy - zakładano gotowość do zaprzestania kalkulacji i publikacji stawek WIBID i WIBOR, przy powszechnym stosowaniu stawki RFR WIRON, a także dokonanie konwersji na nową stawkę istniejących umów i instrumentów stosujących WIBOR przez instytucje finansowe.

Wiceprzewodniczący KNF Marcin Mikołajczyk poinformował PAP Biznes, że najistotniejszym elementem decyzji o wydłużeniu maksymalnej daty zakończenia reformy wskaźników jest kwestia bezpiecznego przejścia przez ten proces.

Rozumiemy to jako odpowiednią ilości czasu na możliwość właściwego przygotowania się do tego procesu ze strony wszystkich interesariuszy tej reformy. Chodzi też o szerszą edukację uczestników rynku oraz konsumentów. Rynek finansowy i klienci będą mieli więcej czasu na przygotowanie się do odejścia od wskaźnika WIBOR. To pozwoli w sposób bardziej zrównoważony przejść przez jedną z największych reform dotyczących rynku finansowego w ostatnich latach. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej zaprezentuje niedługo bardziej szczegółowe ujęcie zrewidowanej Mapy Drogowej z głównymi kamieniami milowymi” – powiedział Mikołajczyk.

Absolutnie nie oznacza to, że odchodzimy od reformy, jest wprost przeciwnie - zdecydowanie ją kontynuujemy i nie tracimy dynamiki. Będziemy jej jako nadzór pilnować. Będziemy pracowali z sektorem finansowym, ze wszystkimi instytucjami, które nadzorujemy, żeby ta reforma była żywa i dynamiczna, a elementy z Mapy Drogowej realizowane. Będziemy sektor nadzorowany mocno wspierali. Oczekujemy aktywności w tym, żeby działania przewidziane w Mapie wręcz przyspieszały i żeby nie dochodziło do potencjalnych opóźnień. Na ten moment współpraca instytucji w ramach KS NGR układa się bardzo dobrze, a zmiana Mapy jest tylko potwierdzeniem tego, że jesteśmy racjonalni co do oceny różnych zdarzeń i umiemy się porozumieć” – dodał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

KNF chce więcej produktów finansowych opartych o stałą lub okresowo stałą stopą procentową

Mikołajczyk podkreślił, że oprócz czuwania nad reformą wskaźników nadzór finansowy nadal utrzymuje swoje podejście do tego, żeby wzmacniać produktowy mix w sektorze w stronę instrumentów opartych o stałą lub okresowo stałą stopą procentową.

Więcej instrumentów finansowych z wykorzystaniem nowe wskaźnika RFR (risk-free-rate)

Wiceprzewodniczący KNF poinformował, że względem dotychczasowej Mapy Drogowej po wydłużeniu maksymalnego horyzontu reformy wskaźników, zmienia się głównie to, że instytucje nadzorowane deklarują, że masowa „produkcja” instrumentów opartych na wskaźniku RFR rozpocznie się nieco wcześniej i będzie to proces bardziej dynamiczny.

REKLAMA

Sektor deklaruje, że będzie bardziej aktywnie wychodzić z produktami, w których stosowany będzie wskaźnik RFR od około połowy 2024 r. Z tego punktu widzenia spodziewamy się przyspieszenia tempa oddolnie realizowanej reformy. Mamy też obecnie większą przestrzeń czasową na budowę rynku instrumentów zabezpieczających, ponieważ z analiz wyszło nam, że potrzeba na to więcej czasu niż zakładano wcześniej. Budowa rynku instrumentów pochodnych potrwa nieco dłużej, ale dzięki temu będzie on od początku silny i efektywny, żeby móc operować nowym wskaźnikiem w sposób bezpieczny” – powiedział.

KS NGR wskazał na maksymalny moment, czyli koniec 2027 r., w którym chcemy sfinalizować proces reformy. Jednocześnie ustaliliśmy w ramach NGR, że będziemy starali się ten czas kompresować i dążyć do tego, żeby zamykać procesy wcześniej, o ile będzie taka możliwość” – dodał.

Produkty z WIBOR-em tylko do końca 2027 roku

Kolejnym ważnym aspektem wprowadzonych zmian w reformie wskaźników, na który wskazuje KNF, jest też większy bufor czasowy na „schodzenie” z portfela stosującego WIBOR, czyli powolne wygaszanie instrumentów, czy transakcji odwołujących się do WIBOR, przy oferowaniu przede wszystkim wskaźnika RFR w tzw. nowej produkcji.

Chodzi o to, żeby możliwie jak najmniej instrumentów podlegało konwersji (na nową stawkę RFR– PAP), co też jest dodatkową wartością ponieważ cała reforma co do zasady powinna być neutralna dla którejkolwiek ze stron transakcji” – wskazuje Mikołajczyk.

Dyrektor Departamentu Badań Ekonomicznych UKNF Michał Kruszka wyjaśnia, że wydłużenie końca reformy do końca 2027 r. daje istotną korzyść w kwestii skali portfela, który będzie podlegać konwersji na mocy rozporządzenia Ministra Finansów.

„Gdybyśmy przyjęli, że zamrażamy dzisiejszy portfel instrumentów stosujących WIBOR, a następnie spojrzeli na tę ekspozycję na koniec 2027 r., to będzie to mniej więcej 1/3 dzisiejszego stanu, czyli redukujemy przestrzeń do konwersji o 70 proc.” – wskazuje.

Mikołajczyk dodaje, że analizowano w tym kontekście potencjalne koszty konwersji w krótszym i dłuższym okresie i weryfikowano różne scenariusze wpływu tej operacji na dochody i koszty inwestorów, emitentów obligacji – skarbowych i komercyjnych oraz innych instrumentów będących w portfelach banków. Dodatkowy czas na dokończenie reformy i mniejsza ekspozycja na WIBOR pozwoli w ocenie regulatora w sposób bardziej uporządkowany i minimalizujący ryzyka przeprowadzić tą reformę.

Ważne

Według zaktualizowanej Mapy Drogowej WIBOR będzie istniał co do zasady nie dłużej niż do końca 2027 r.

Zakładam, że zdarzenie regulacyjne, na podstawie którego dojdzie do likwidacji WIBORu zgodnie z regulacjami BMR, jest dość odległe. Prawdopodobnie mówimy o połowie 2026 r., natomiast będzie to też zależne od różnych czynników. Z perspektywy nadzoru nie ma żadnych trudności operacyjnych, czy formalnoprawnych w tej kwestii, natomiast chcemy w ramach reformy zachować pełną racjonalność, uwzględniając daną sytuację rynkową. Obecnie myślimy o połowie 2026 r., natomiast może to być kwestia w jakimś zakresie ruchoma” – wskazuje Mikołajczyk.

Dodaje, że maksymalna data odejścia od WIBORu z końcem 2027 r. zawiera w sobie też bufor na różne nieprzewidziane zdarzenia. W jego opinii nie ma przestrzeni do dalszego przesunięcia reformy i tak odbiera ostatnią decyzję KS NGR.

Mikołajczyk informuje, że zmiany w Mapie Drogowej nie mają żadnego związku z modyfikacją algorytmu, czy metody wyznaczania spreadu kompensującego.

Uważamy, że nadal powinna to być mediana wyznaczana na podstawie szeregu czasowego dla pięciu lat poprzedzającego zdarzenie regulacyjne” – wskazuje.

Ważne

Według dotychczasowej Mapy Drogowej reformy wskaźniki WIBOR i WIBID mają zostać zastąpione przez indeks WIRON. Instytucja zamiennika wskaźnika referencyjnego została wprowadzona do porządku prawnego poprzez nowelizację unijnego rozporządzenia BMR z lutego 2021 r.

Zamiennik wskaźnika referencyjnego z mocy prawa ma zastosowanie we wszystkich umowach i instrumentach finansowych, w których znajduje się odniesienie do wskaźnika referencyjnego, którego opracowywania zaprzestano, o ile nie przewidziano odpowiedniej klauzuli awaryjnej. Odniesienie do zamiennika referencyjnego nie wymaga aneksowania umów: zamiennik znajdzie zastosowanie z mocy prawa UE lub prawa krajowego.

W trakcie biegu reformy ma nastąpić weryfikacja przesłanek do wystąpienia tzw. zdarzenia regulacyjnego, zgodnie z artykułem 23c ust. 1 unijnego rozporządzenia BMR, regulującego rynek wskaźników.

Zdarzenie regulacyjne stanowić będzie podstawę do wyznaczenia w rozporządzeniu Ministra Finansów, w ramach ustawowej procedury, zamiennika dla WIBOR. Na mocy rozporządzenia MF, zamiennik będzie miał zastosowanie do umów i instrumentów finansowych spełniających przesłanki wskazane w rozporządzeniu BMR. Rozporządzenie MF zdefiniuje również spread korygujący oraz datę, od której zamiennik będzie stosowany.

Spread korygujący między wskaźnikami ma zapewnić ekonomiczną równoważność wycen wynikających z instrumentów finansowych w momencie zaprzestania opracowywania dotychczas stosowanego wskaźnika referencyjnego.

 

Odejście od WIBID przez fundusze inwestycyjne

W ocenie M. Kruszki z UKNF w perspektywie najbliższych kwartałów nastąpi oddolne odejście od stosowania stawki WIBID przez fundusze inwestycyjne.

Z punktu widzenia zarówno przepisów europejskich, jak i krajowych, nie ma mowy o tym, żeby WIBID traktować jako wskaźnik kluczowy (jak WIBOR – PAP), a tym bardziej żeby przepisy ustanawiały obligatoryjny zamiennik dla tego wskaźnika. Cały czas prowadzimy rozmowy z sektorem funduszy inwestycyjnych ws. WIBIDu, z których wynikają bardzo dobre pomysły, żeby ten problem relatywnie szybko rozwiązać. W związku z tym należy się spodziewać, że w najbliższych kwartałach WIBID zostanie oddolnie usunięty ze statutów przez same fundusze inwestycyjne” – informuje Kruszka.

Sam wskaźnik jest opracowywany przez administratora (GPW Benchmark – PAP), więc jeśli uzna on, że jest biznesowy potencjał do tego, żeby utrzymać funkcjonowanie tego wskaźnika, to tak się stanie. Natomiast nastąpi oddolne odejście stosowania WIBIDu, przede wszystkim przez sektor funduszy inwestycyjnych” – dodaje.

W kontekście budowy rynku instrumentów opartych o nową stawkę RFR wiceprzewodniczący KNF Mikołajczyk zgadza się, że emisje Skarbu Państwa w oparciu o tę stawkę powinny mieć miejsce, żeby animować rynek na początku funkcjonowania nowego standardu papieru wartościowego.

„Mamy sygnały, że Ministerstwo Finansów jest technicznie gotowe do takiej emisji, ale jako organ nadzoru podkreślamy, że cała władza i kompetencja w tej sprawi leży po stronie MF” – dodaje.

W planie podaży długu na listopad Ministerstwo Finansów nie przewidziało możliwości emisji papierów skarbowych opartych o WIRON. We wrześniu i październiku MF nie przeprowadziło takich emisji, choć wskazywano na taką możliwość w miesięcznych planach podaży.

Jeszcze przed publikacją informacji o podaży długu na listopad MF poinformowało PAP, że choć nie resort nie wyemitował w październiku obligacji opartych o WIRON, to nie rezygnuje z tej pilotażowej emisji i w konsultacji z interesariuszami podejmie decyzję o jej terminie.

Rafał Tuszyński (PAP Biznes)

tus/ pr/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Karty przedpłacone - jak rozliczać w VAT. Czy tak samo jak bony?

Aktualnie w obrocie gospodarczym często można się spotkać z różnego rodzaju kartami przedpłaconymi. Jak takie karty przedpłacone należy rozliczać dla celów VAT? Czy może tak samo jak bony (towarowe i usługowe)? A także czy niewykorzystane środki na kartach przedpłaconych należy opodatkować VAT?

Są już propozycje nowych definicji budynku i budowli, na potrzeby podatkowe. Jest temat garaży wielostanowiskowych

Mamy już propozycje nowych definicji budynku i budowli oraz rozwiązanie kwestii opodatkowania garaży wielostanowiskowych. Zmiany zawiera projekt nowelizacji ustawy o podatku rolnym i innych ustaw, który został właśnie opublikowany na stronach rządowych.

Przedsiębiorca wydaje pieniądze na edukację i szkolenia. Kiedy może te wydatki zaliczyć do kosztów podatkowych firmy?

Czy przedsiębiorca może zaliczyć różnoraki wydatki edukacyjne i szkoleniowe do kosztów uzyskania przychodów? Przedsiębiorca może bowiem podjąć naukę w celu rozpoczęcia wykonywania określonej działalności gospodarczej lub zdobycia przewagi konkurencyjnej w ramach już wykonywanej. Nierzadko również dochodzi do otwierania nowej gałęzi prowadzonej działalności. Idąc tym samym tropem można spotkać się ze szkoleniami dla pracowników oraz współpracowników, które mogą okazać się korzystniejszym rozwiązaniem niż poszukiwanie nowych specjalistów. Co na ten temat sądzą organy podatkowe?

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek i logistykę e-commerce. Jakie skutki Europie i Polsce?

Na platformach e-commerce typu marketplace dokonywanych jest ok. 35% globalnych zakupów online, a według wyliczeń ChannelX w 2027 r. będzie to już 60% ogółu e-handlu. W Chinach 80% całkowitej e-sprzedaży to transakcje w serwisach działających właśnie w tym modelu. Azjatyckie platformy szturmem zdobyły Europę napędzając przy tym sektor logistyczny, także w Polsce.

REKLAMA

Korekta składki zdrowotnej – ostateczny termin mija 1 lipca [komunikat ZUS]

ZUS informuje, że za każdy miesiąc prowadzenia działalności w 2023 r. płatnicy składek mieli obowiązek złożyć do ZUS dokumenty rozliczeniowe z ustaloną składką na ubezpieczenie zdrowotne. Korektę dokumentów, w których wskazali podstawy wymiaru i należne składki mogli przekazać do ZUS do dnia złożenia wniosku o zwrot nadpłaty. Jeśli nie złożyli takiego wniosku, to korekty mogą dostarczyć najpóźniej do 1 lipca.

Wyższe preferencyjne składki ZUS od 1 lipca 2024 r. Zapłacą niektórzy przedsiębiorcy [tzw. Mały ZUS]

Od 1 lipca 2024 r. wzrosną preferencyjne składki ZUS przedsiębiorców (tzw. Mały ZUS), których podstawa nie może być niższa od 30% minimalnego wynagrodzenia. Spowodowane jest to wzrostem minimalnego wynagrodzenia od 1 lipca br. do kwoty 4300 zł brutto.

Rozliczenie PIT w 2024 roku. Rekordowo szybkie zwroty podatku - średnio 15 dni od złożenia deklaracji

Krajowa Administracja Skarbowa podsumowała ostatni "sezon  PIT-owy", czyli rozliczenie podatkowe dochodów osób fizycznych uzyskanych w 2023 roku. 95%, czyli ponad 23 mln deklaracji podatkowych za 2023 r. podatnicy złożyli elektronicznie, z czego większość, bo aż 13,8 mln przez usługę Twój e-PIT. Tylko 1,4 mln zeznań wpłynęło w wersji papierowej. W tym roku urzędy skarbowe rekordowo szybko zwracały nadpłaty podatku – średnio w ciągu 15 dni. Pierwszy raz z usługi Twój e-PIT skorzystali przedsiębiorcy, którzy złożyli w ten sposób ponad 910 tys. dokumentów. OPP mogą w tym roku otrzymać rekordowa sumę 1,9 mld zł.

Kolejny podatnik wygrywa w NSA: Organy podatkowe nie wykazały nienależytej staranności podatnika przy weryfikacji rzetelności dostawców przy odliczeniu VAT

W dniu 29 maja 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny (NSA), po dwukrotnym odraczaniu publikacji orzeczenia (pierwotna data rozprawy: 8 maja 2024 r.), uchylił zaskarżony przez podatnika wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku o sygn. akt I SA/Gd 703/19 z 29 października 2019 r., przyjmując że wbrew wydanemu wyrokowi WSA organy podatkowe nie zgromadziły wystarczających dowodów na podważenie dobrej wiary podatnika. W wyroku o sygn. akt I FSK 423/20 NSA nie zgodził się z sądem pierwszej instancji odnośnie wykazania przez organy zasadności pozbawienia podatnika prawa do odliczenia VAT wykazanego na fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług. 

REKLAMA

Podwyżka minimalnego wynagrodzenia od 2025 roku. 53% średniej płacy. Hojność na cudzy koszt. Wyższe koszty pracy podniosą ceny i będą przerzucone na konsumentów

W czwartek 13 czerwca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję podwyżki minimalnego wynagrodzenia za pracę od 1 stycznia 2025 roku do kwoty 4626 zł brutto (3 483,51 zł netto). Jednocześnie w przyszłym roku minimalna stawka godzinowa na zleceniu i podobnych umowach cywilnoprawnych wynosić ma 30,20 zł brutto. Te propozycje rządu skomentował nieprzychylnie Adam Abramowicz, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Publikujemy poniżej treść stanowiska Rzecznika MŚP w sprawie wzrostu płacy minimalnej od przyszłego roku.

Przedsiębiorcy MŚP: Stanowczo sprzeciwiamy się podniesieniu kwoty pensji minimalnej do ponad 4600 zł brutto od początku 2025 roku

Zdaniem przedsiębiorców nowa pensja minimalna zabije sektor MŚP. "Stanowczo sprzeciwiamy się podniesieniu kwoty pensji minimalnej do ponad 4600 zł brutto od początku 2025 roku. Na negatywny wpływ znaczących wzrostów wysokości pensji minimalnej na działanie sektora MŚP zwracaliśmy uwagę już w 10 postulatach handlu dla nowego rządu" - piszą w komunikacie.

REKLAMA