REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy przewlekają sprawy

Aleksandra Tarka

REKLAMA

Organy podatkowe często przedłużają terminy do wydania odwołania. Przypadki załatwiania sprawy nawet kilka miesięcy nie są wyjątkiem. Podatnik może próbować przeciwdziałać opieszałości, ale jest to mało skuteczne.

Jeden z naszych czytelników na wydanie decyzji odwoławczej czeka już prawie półtora roku. Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej odwołanie powinno być załatwione w ciągu dwóch miesięcy. Ale fiskus ma możliwość przedłużenia tego terminu. W przypadku naszego czytelnika skorzystał z tej możliwości już kilka razy. Nie pomogły skargi do ministra finansów. Cztery razy resort uznał, że wszystko jest w porządku, bo sprawa jest skomplikowana.

REKLAMA

Autopromocja

Sytuacje wydawania decyzji odwoławczych po kilku miesiącach nie są rzadkością. Jak podkreślają eksperci, skutecznych metod walki z tą sytuacją praktycznie nie ma.

Rozpatrzenie odwołania

- Oczekiwanie nawet 15 miesięcy na rozpatrzenie odwołania od decyzji podatkowej nie jest sytuacją ani nadzwyczajną, ani też rzadką - przyznaje Mirosław Siwiński, doradca podatkowy, główny specjalista z Kancelarii Prawnej Witold Modzelewski. Dodaje, że organów podatkowych nie mobilizuje nawet przepis Ordynacji podatkowej powodujący nienaliczanie odsetek za zwłokę po upływie zwykłego terminu na załatwienie sprawy (dwa lub trzy miesiące).

Podobne doświadczenia ma Halina Kwiatkowska, radca prawny, partner z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, oddział Kraków. Podkreśla, że postępowaniu odwoławczym załatwienie sprawy powinno nastąpić nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Niestety ciągle jeszcze jest to termin pozostający w sferze pożądanego stanu rzeczy niż praktyki działania organów - mówi.

Nie należą do rzadkości przypadki, gdy decyzja odwoławcza wydawana jest po wielu miesiącach. Jak podkreśla Halina Kwiatkowska, dodatkowo organy odwoławcze powinność powiadomienia podatnika o przyczynach niedotrzymania terminu i wskazania nowego terminu załatwienia sprawy traktują często rutynowo. Po prostu powołują się ogólnikowo na natłok spraw albo skomplikowany charakter przedmiotu decyzji. Co więcej, fiskus nie dotrzymuje też kolejnych terminów wyznaczanych w sprawie.

Tylko wyjątkowo

Eksperci podkreślają, że fiskus ma prawo do przedłużania terminu do załatwienia sprawy. Dotyczyć to powinno jednak spraw szczególnych, jak np. zawieszenie postępowania w oczekiwaniu na rozstrzygnięcie zagadnienia wstępnego, bez którego nie można wydać decyzji. Jak zauważa Mariusz Marecki, szef działu postępowań podatkowych PricewaterhouseCoopers, zmorą podatników jest notoryczne przekraczanie terminów o wiele miesięcy, a czasem i lat bez wyraźnego powodu.

- Niektóre organy podatkowe informują o niezałatwieniu sprawy w terminie i wyznaczają nowe terminy - mówi Mariusz Marecki.

Najczęściej za przyczynę opóźnienia fiskus podaje wyliczone w jednym zdaniu dwa powody: skomplikowany charakter problemu i dużą liczbę spraw do załatwienia. Jak podkreśla ekspert, często też po jednym postanowieniu o niedotrzymaniu terminu, gdy nowy termin się kończy, wysyłane jest następne, a potem jeszcze następne.

- Moim zdaniem takie postępowanie stwarza tylko pozory wypełniania postanowień Ordynacji podatkowej i nie powinno być akceptowane - dodaje Mariusz Marecki. W jego ocenie podatnicy powinni żądać do organów załatwiania sprawy w rozsądnym terminie.

Ponaglać i skarżyć

Podatnik, którego sprawa utknęła w martwym punkcie, nie jest bezradny. Jak wyjaśnia Halina Kwiatkowska, przed opieszałością organu można bronić się składając ponaglenie w trybie art. 141 Ordynacji do organu wyższego stopnia. Jednak ponaglenie może być wniesione w przypadku niezałatwienia sprawy w terminie wynikającym z ustawy lub w dodatkowym terminie wskazanym przez organ odwoławczy. Środek ten przysługuje również, gdy organ nie informuje o niezałatwieniu sprawy w terminie bądź informując nie określa przewidywanego terminu zakończenia sprawy.

Podatnicy nie uznają jednak tego środka za szczególnie efektywny. Badanie zasadności ponaglenia też trwa i nie zawsze prowadzi do uznania racji podatnika.

REKLAMA

W ocenie Mirosława Siwińskiego w zasadzie nie ma skutecznych środków walki z tą praktyką. Zwraca uwagę na to, że podatnik może wnieść ponaglenie. Ale dodaje, że zadziała ono dopiero z chwilą, gdy ten z kolei organ zajmie się sprawą. Gdy organ tego nie zrobi, można złożyć skargę do sądu administracyjnego na bezczynność tego organu. Można też próbować wszcząć postępowanie dyscyplinarne wobec pracownika prowadzącego sprawę.

- Co prawda istnieją środki prawne pozwalające zwalczać opieszałość urzędników, ale ich skuteczność w praktyce jest dosyć nikła i wymaga to czasu - podkreśla Mirosław Siwiński.

Wydłużającego się terminu załatwienia sprawy nie równoważy skutek w postaci nienaliczania odsetek za okres od dnia następnego po upływie ustawowego terminu na załatwienie sprawy w postępowaniu odwoławczym do dnia doręczenia decyzji organu odwoławczego. Zwłaszcza że nie stosuje się jej, jeśli do opóźnienia przyczynił się podatnik lub opóźnienie powstało z przyczyn niezależnych od organu.

- Przewlekłość postępowania jako taką raczej trudno uczynić podstawą skargi do sądu administracyjnego - podkreśla Halina Kwiatkowska.

Zarzut taki może mieć jednak znaczenie w sprawach o stwierdzenie nadpłaty, jej oprocentowanie albo w sprawach o umorzenie odsetek od zaległości podatkowych. Jeśli wskutek przewlekłości podatnik poniósł szkodę, w ocenie eksperta może też starać się dochodzić roszczeń odszkodowawczych od Skarbu Państwa w trybie art. 417 par. 1 kodeksu cywilnego.

Podatnik aktywny

Opóźnienie w wydaniu decyzji może przydarzyć się każdemu podatnikowi. Nie warto jednak bezczynnie czekać.

- Czasem wystarczy kontakt telefoniczny z urzędem czy izbą, by sprawa przyspieszyła - podpowiada Mariusz Marecki.

Czasem jednak trzeba uciec się do ponaglenia do organu wyższego stopnia lub ministra finansów, uregulowanego w art. 141 Ordynacji podatkowej, które z reguły przynosi pożądany skutek. Jeśli i to nie pomoże - podatnik może złożyć skargę na bezczynność do sądu administracyjnego - dodaje ekspert.

139 skarg na bezczynność w sprawach podatkowych znajdowało się w sądach administracyjnych w 2006 roku

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Załatwianie spraw przez urzędy

Aleksandra Tarka

aleksandra.tarka@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedaż internetowa: kiedy opłata za przesyłkę jest przychodem sprzedawcy? Kiedy warto uniknąć ujęcia kosztu dostawy jako przychodu sprzedającego oraz podstawy opodatkowania VAT?

Sprzedaż internetowa pociąga za sobą najczęściej wysyłkę towaru za pośrednictwem podmiotu trzeciego świadczącego usługi kurierskie. Jeśli nabywca korzysta z opcji darmowej dostawy, to wówczas sprzedający nie otrzymuje od niego dodatkowych środków tytułem kosztów wysyłki i nie powstaje zagadnienie odpowiedniego zaliczenia podatkowego takiej kwoty. Gdy jednak dostawa jest dodatkowo płatna dla kupującego, sprzedawca staje przed pytaniem, czy po jego stronie powstanie dodatkowy przychód w związku z powiększeniem należności kupującego o koszt przesyłki, a także, czy kwota ta stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Składka zdrowotna - zmiany muszą uwzględniać specyfikę i możliwości małych firm. Co najmniej ¾ wysokości zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne powinno podlegać możliwości odliczenia od należnego podatku

Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, złożyła na ręce Premiera Donalda Tuska uwagi dotyczące składek zdrowotnych w nowym projekcie ustawy. Proponuje ustalenie ryczałtowej składki zdrowotnej i możliwość jej częściowego odliczenia od podatku. Majewska podkreśla, że nowe przepisy muszą uwzględniać specyfikę i możliwości małych firm, które są fundamentem gospodarki.

Czy fundacja rodzinna zapłaci CIT od udziałów w spółkach luksemburskich? Przepisy i orzecznictwo nie dają jednoznacznej odpowiedzi, inwestowanie jest więc ryzykowne

Przepisy i orzecznictwo nie dają jednoznacznej odpowiedzi, czy dochód fundacji rodzinnej z transparentnej spółki luksemburskiej podlega podatkowi CIT. Problem wynika z faktu, że takie spółki, zgodnie z luksemburskim prawem, nie są podatnikami. Polskie organy uznają, że fundacje rodzinne, inwestując w te spółki, mogą nie korzystać ze zwolnienia z CIT, jednak niektóre sądy stoją po stronie podatników, uznając, że brak wyraźnych przepisów nie pozwala wykluczyć zwolnienia.

Wiza Vander Elst: Pozwala polskim firmom delegować do Niemiec pracowników spoza UE

Wiza Vander Elst to specjalne rozwiązanie umożliwiające polskim firmom delegowanie pracowników z Ukrainy i innych państw spoza Unii Europejskiej, zatrudnionych legalnie w Polsce, do pracy w Niemczech. Dzięki tej wizie możliwe jest wykonywanie pracy w Niemczech bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę. Aby jednak uzyskać wizę, polska firma musi przedstawić dowody na legalność zatrudnienia pracownika w Polsce oraz posiadanie przez niego ważnego zezwolenia na pracę. Wiza Vander Elst obowiązuje tylko przez czas trwania konkretnego kontraktu, jednak nie dłużej niż przez 90 dni w roku kalendarzowym.

REKLAMA

Zakład podatkowy w Niemczech dla podatku dochodowego od pracowników. Kiedy powstaje i jak uniknąć tego podatku?

Od dłuższego czasu niemieckie urzędy skarbowe wzywają polskie firmy, które wykonują prace w Niemczech, do odprowadzania podatku dochodowego od pracowników, nawet jeśli przebywają oni w Niemczech krócej niż 183 dni w danym 12-miesięcznym okresie. Dotyczy to sytuacji, gdy firma prowadzi w jednym miejscu prace budowlane powyżej 6 miesięcy, nie posiada biura ani zatrudnionego w Niemczech przedstawiciela handlowego (tzw. zakład podatkowy dla celów podatku dochodowego od przedsiębiorstwa, Einkommensteuerliche Betriebsstätte).

Zwolnienie ze składek ZUS na 1 miesiąc. Wniosek w listopadzie - ulga w grudniu. Jak i gdzie złożyć wniosek?

W 2024 roku z tzw. wakacji składkowych można skorzystać jedynie w grudniu. Ale aby uzyskać zwolnienie ze składek ZUS za grudzień, wniosek trzeba złożyć w listopadzie. Jeśli przedsiębiorca spóźni się i wniosek złoży w grudniu, zwolnienie dotyczyć będzie stycznia 2025 r.

ZUS: 48,2 tys. wniosków o wakacje składkowe od 1 października 2024 r. Kto może złożyć wniosek? Jak złożyć wniosek o wakacje składowe?

ZUS: 48,2 tys. wniosków o wakacje składkowe od 1 października. Kto może złożyć wniosek? Jak złożyć wniosek o wakacje składowe? 1 października Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął zbieranie wniosków o wakacje składkowe.

Księgowy jako doradca strategiczny – ewolucja zawodu w erze cyfrowej

Badanie fillup k24 „Księgowi jako kluczowi doradcy klienta? Rola, wyzwania i rozwój zawodu okiem księgowych i przedsiębiorców” pokazuje, że przedsiębiorcy chcą widzieć w księgowym osobę, która doradzi, zrozumie ich, pomoże podjąć strategiczne decyzje, a nie tylko wprowadzi dane – mówi Monika Piątkowska, doradca podatkowy fillup. 

REKLAMA

Podatek leśny 2025: stawka podatku wynosi 61,02 zł za hektar. Kto zapłaci, a kto jest zwolniony?

Podatek leśny obejmuje grunty leśne z wyjątkiem lasów wykorzystywanych na działalność inną niż leśna. W 2025 roku stawka podatku wynosi 61,02 zł za hektar, obliczona na podstawie średniej ceny sprzedaży drewna. Dowiedz się, kto jest zobowiązany do płacenia podatku leśnego i jakie przysługują zwolnienia.

E-faktura od 2026 r.: co oznacza KSeF dla dużych i małych przedsiębiorców?

Od 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla wszystkich firm, z pewnymi udogodnieniami dla najmniejszych przedsiębiorców. Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos, wyjaśnia, jakie zmiany czekają przedsiębiorstwa oraz z czym wiąże się możliwość stosowania trybu offline.

REKLAMA