REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prof. Modzelewski: firma doradcza faktycznie rządzi polityką podatkową w Polsce. Wieloletni faktyczny wakat na ulicy Świętokrzyskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gmach Ministerstwa Finansów w Warszawie, ul. Świętokrzyska 12
Prof. Modzelewski: anglosaska firma doradcza faktycznie rządzi polityką podatkową w Polsce. Wieloletni faktyczny wakat na ulicy Świętokrzyskiej
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Od prawie piętnastu lat resort finansów korzysta z usług doradczych (chyba nie za darmo) co najmniej jednej „międzynarodowej” czyli anglosaskiej firmy doradczej, która faktycznie rządzi polityką podatkową – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora Modzelewskiego, to jeden z objawów "faktycznego wakatu" na stanowisku ministra finansów.

Padnie niechlubny rekord? 300 mld zł deficytu budżetowego w przyszłym roku?

Zgodnie z przewidywaniami sprzed roku (można sprawdzić) deficyt budżetowy w roku 2025 zbliży się do rekordowej wysokości 300 mld zł, równowartości tegorocznych dochodów z podatku od towarów i usług (jeżeli dobrze pójdzie). Być może deficyt będzie jeszcze większy, bo prognoza dochodów podatkowych na przyszły rok jest zawyżona o około 50 mld zł, a spadek dochodów z podatku dochodowego od osób fizycznych w stosunku do 2024 r. wyniesie ponad 60 mld zł. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Od kiedy trwa faktyczny wakat na stanowisku ministra finansów?

W państwie, w którym od lat faktycznie nie ma ministra finansów, system fiskalny, w tym zwłaszcza od strony dochodowej, podlega szybkiej destrukcji. Od kiedy można datować ów faktyczny wakat na stanowisku szefa tego resortu? Na pewno od 2008 r., gdy na ulicy Świętokrzyskiej pojawia się politolog (chyba na poziomie licencjackim, bez znajomości problematyki podatkowej oraz języka polskiego, niedoszły europoseł z „Bydgoszczu”). U jego boku staje „społeczna doradczyni” z anglosaskiego biznesu podatkowego znana z tego, że sądzi że zna się na podatkach. 
A może zaczęło się to jeszcze wcześniej, bo dobrze pamiętam prace nad nowymi, unijnymi ustawami o VAT i o akcyzie. Trudno bez zażenowania przypominać nonsensy, które wtedy opowiadano o „doskonałości”, „precyzji” oraz „prostocie” (!) unijnych przepisów podatkowych opowiadane na posiedzeniach komisji parlamentarnych przez pożal się Boże ekspertów przy milczącej aprobacie przedstawicieli resortu finansów. Czy ówczesny szef resortu wiedział, że wdrażano wówczas najbardziej patologiczną wersję tego podatku generującą „lukę podatkową” na europejskim poziomie? Ciekawe kto naprawdę napisał te bzdurne przepisy, które były prologiem dla masowych wyłudzeń zwrotów podatku od towarów i usług nieznanych w latach 1993-2004? 
Po tym jak owa luka znikła na osiem lat w 2015 r. z resortem finansów wcale ni było lepiej. Poza wyjątkową wręcz rotacją na tym stanowisku przyszedł czas na absurdy „Polskiego Ładu”, które powstały pod egidą osoby prawdopodobnie ze średnim wykształceniem, ale ze znajomością angielskiego. Ów dżentelmen był przynajmniej szczery i tuż przed swoją dymisją poinformował publicznie, że przepisy podatkowe przynoszono do resortu finansów z zewnątrz, a on nie miał nic do gadania. Szkoda, że nie powiedział kto był ich autorem, bo poznalibyśmy autorów największej porażki podatkowej od czasów „pierwszego Balcerowicza” (lata 1989-1991). Sądzę, że nikt nie zapamiętał nazwisk jego następów. 

Obecnego szefa resortu bez ironii można pochwalić za odroczenie w czasie planowanej na ten rok katastrofy pod nazwą „faktur ustrukturyzowanych”. 

Anglosaska firma doradcza faktycznie rządzi polityką podatkową

Dziś jednymi osiągnięciami jest odsunięcie w czasie w przyszłości szkodliwych bzdur, co nie zawsze się udawało w przeszłości. Czy przed rokiem było wiadomo, że dewastowany od lat system fiskalny nie nadąży za wzrostem wydatków? Oczywiście tak: szef resortu finansów mógł znaleźć powszechnie dostępne informacje w internecie. Może te informacje nie miały żadnego znaczenia, bo szefowie resortu nie mają (tak jak poprzednio) nic do gadania. Od prawie piętnastu lat resort finansów korzysta z usług doradczych (chyba nie za darmo) co najmniej jednej „międzynarodowej” czyli anglosaskiej firmy doradczej, która faktycznie rządzi polityką podatkową. Czy podczas pisowskich 8 lat coś tam się zmieniło? Raczej nie, bo potwierdził niedawno były szef rządu opowiadając swoje historyjki o tym, jak „uszczelniał VAT”. Ponoć tej firmie zawdzięczamy te wszystkie absurdy w postaci jakichś „jotpeków”, które miały „uszczelnić VAT”. Przypomnę, że przez trzy lata obowiązywania tego wynalazku (2021-2023) zwroty VAT zwiększyły się z 113 mld zł do 2019 r., co jest rekordem na skalę światową. 

Czy ci sami „specjaliści” zapowiadali likwidację w 2023 r. kontroli podatkowej? Czy w tak rządzonych finansach publicznych będzie spadać efektywność fiskalna podatków? Po co pytać, wszyscy wiemy. 

Czekamy więc na likwidację vacatu na ulicy Świętokrzyskiej. POPiS nie jest w stanie tego zrobić, to może już czas na rządy prawdziwych fachowców. A może zacząć od rozwiązywania umów z „międzynarodowym biznesem”? Niech robi to co umie, czyli organizuje ucieczki od opodatkowania swoich klientów. 

prof. dr hab. Witold Modzelewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA