REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szybkie zmiany w VAT są niezbędne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Kutarba
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Tworzenie nowej ustawy o VAT czy jej nowelizowanie - to pytanie, które już od 2004 roku zadają sobie podatnicy i eksperci podatkowi. Opinie na temat są podzielone. Jednak zgoda panuje co do jednego - zmiany w podatku od towarów i usług są niezbędne. Potrzeba czytelniejszych regulacji, które będą zrozumiałe dla podatników i nie będą wymagały ciągłych interpretacji ze strony fiskusa.

DEBATA

REKLAMA

Rewolucja w zakresie VAT ma nastąpić w ramach Unii Europejskiej od 2011 roku. Zdaniem ekspertów, którzy wzięli udział w debacie GP, nie powinniśmy czekać na Unię. Powinniśmy sami gruntownie naprawiać złe regulacje.

Wśród polityków toczy się dyskusja na temat zmiany ustawy o VAT. Koncepcje są różne. Raz nowa ustawa. Kolejnym razem głęboka nowelizacja. No właśnie, czego nam potrzeba.

Nowa ustawa o VAT czy jej nowelizacja?

WITOLD MODZELEWSKI

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa o VAT zasłużyła na miano bubla legislacyjnego. Podejmowano próby jej naprawy. Jedyna udana próba weszła w życie 1 czerwca 2005 r. Dzięki niej naprawiono to, co zamierzano. Potem było gorzej.

REKLAMA

Przypomnijmy, że w czerwcu 2006 r. skierowano do Sejmu projekt, który po prawie półtora-rocznych pracach trafił do kosza. Tam powinien się znaleźć, choć szkoda czasu, który mu poświęcono. Prace nad tą nowelą to świetny przykład na to, że nasza procedura parlamentarna nie jest w stanie zapewnić sprawnego procesu legislacyjnego nad tego typu projektami. To prowadzi do katastrof.

Trzeba pamiętać, że są jeszcze przepisy 112 Dyrektywy. Wiadomo, że polskie regulacje w wielu miejscach są niezgodne z tą dyrektywą. Analizując te niezgodności, z prostego obliczenia wynika, że do polskiej ustawy należałoby wprowadzić 60 zmian. Czy podatnik stosujący to prawo, który otrzymałby tak znowelizowaną ustawę, umiałby ją właściwie zastosować? Chyba szkoda na to czasu. Tę ustawę warto napisać od nowa. Przede wszystkim z przyczyn czysto praktycznych. Podatnik powinien stosować ustawę, a nie czytać interpretacje. Mamy 79 tys. wniosków dotyczących interpretacji przepisów o VAT. Pobito tu rekordy. Kolejne nowelizacje utrudnią praktyczne zastosowanie. Jeśli chcemy wprowadzić rozwiązania 112 Dyrektywy i uprościć ustawę o VAT, trzeba stworzyć nowy jej tekst. Ta idea ma szansę realizacji.

PIOTR ŻUROWSKI

Nie ulega wątpliwości, że polska ustawa o VAT w wielu miejscach jest niezgodna z Dyrektywą. Jest nieczytelna i trudna do interpretacji.

Jeśli chodzi o kwestie proceduralne, mam wątpliwości, czy uchwalenie nowej ustawy nie spowoduje powrotu do punktu wyjścia. Od prawie czterech lat przedsiębiorcy uczą się stosować obecną ustawę. Fakt, że w zakresie VAT opublikowano już niezliczoną ilość interpretacji, ale one są też powszechnie znane i w jakimś sensie pomocne.

REKLAMA

Ustawa obowiązuje od 2004 roku, więc wiadomo już, co powinno zostać zmienione. Tekst ustawy musi być czytelniejszy i łatwiejszy do interpretowania dla przeciętnego podatnika. Ustawę trzeba dostosować do regulacji UE. Wreszcie do ustawy o VAT powinny być wprowadzone rozwiązania fakultatywne.

Pisanie ustawy od nowa może spowodować, że te najważniejsze kwestie zostaną pominięte. Na nowo będzie trzeba dokonywać jej interpretacji, a problemy mogą pojawić się tam, gdzie najmniej się tego będziemy spodziewać.

PETER KAY

Chciałbym zaakcentować inne spojrzenie na VAT. Przykładowo w systemie północnoamerykańskim nie ma VAT. Cały obrót pomiędzy przedsiębiorstwami jest zwolniony z jakiegokolwiek podatku. Istnieje podatek od sprzedaży, który pobierany jest w ostatecznej fazie sprzedaży, a jego wysokość waha się od 7 do 9 proc.

To, co mogłoby być przydatne w Polsce, to pewien interpretacyjny system amerykańskiego fiskusa. W USA organy skarbowe do wielu przepisów tworzą dodatkowe regulacje podatkowe. Są to praktyczne przypadki i ich rozwiązania, które są akceptowane przez kongres, a następnie dołączane do ustawy. To lepszy pomysł niż interpretacje polskie.

Skąd trudność w poprawnym napisaniu ustawy?

WITOLD MODZELEWSKI

1 stycznia 2011 r. era unijnego VAT w dzisiejszym kształcie dobiegnie końca. Jedna cecha wspólna tego systemu dla 27 państw członkowskich to: prostego VAT-u wspólnotowego nie ma. Co możemy osiągnąć? Można go prościej podać podatnikom. Podatnicy już nie czytają przepisów. Nikt nie jest w stanie stosować podatku, w zakresie którego obowiązuje prawie 80 tys. interpretacji. Trzeba zrobić wszystko, aby tego bagażu się pozbyć. Tylko nowa ustawa jest w stanie wysłać w niebyt ten balast. Jeżeli nowy przepis, który napiszemy, będzie czytelny dla podatnika, to osiągniemy dwa efekty. Po pierwsze, podatnik zacznie czytać ustawę, a w mniejszym stopniu interpretacje. Po drugie, większość dzisiejszych interpretacji byłaby niepotrzebna. Jednak wydawanie interpretacji jest symptomem władzy. W praktyce nie jest ważny przepis. Ważna jest interpretacja.

Podatki są dla władzy, ale prawo jest również dla podatnika. Jeśli potrafimy napisać przepis na poziomie chociażby nieodbiegającym od 112 Dyrektywy, to dokonamy skoku jakościowego w tworzeniu prawa.

PIOTR ŻUROWSKI

Nie jesteśmy w stanie napisać takiego prawa, aby wydawanie interpretacji podatkowych nie było konieczne. Oczywiście można napisać lepszy akt prawny. Natomiast nie ma takiego systemu VAT w UE, który byłby w całości zgodny z tekstem Dyrektywy. Nie wynika to ze złej woli poszczególnych państw członkowskich. Wynika to, po pierwsze, z samej istoty Dyrektywy, która często posługuje się sformułowaniami ogólnymi. Po drugie, Dyrektywa odbiega od ideału, jeśli chodzi o czytelność. Ponadto przepisy Dyrektywy potrafią mieć zupełnie inne brzmienie w różnych językach. To nie jest kwestia tylko tłumaczenia polskiego. Rozbieżności pojawiały się np. w wersjach francuskiej i angielskiej.

Wiążące interpretacje są potrzebne. Są one elementem, który zapewnia podatnikom pewność obrotu. Każdy podatnik może o nią wystąpić.

Powinniśmy dążyć do uproszczenia ustawy o VAT, ale uszczegóławiając konkretne rozwiązania. Konieczna jest jej naprawa, ale nie tworzenie od nowa. Nowy akt mógłby zmniejszyć bezpieczeństwo obrotu i powiększyć wątpliwości.

PETER KAY

W Unii Europejskiej obowiązuje pewne rozwiązanie fakultatywne - które może, ale nie musi, znaleźć się w ustawodawstwie danego kraju - to tzw. grupy VAT-owskie. Od 1 stycznia 2008 r. to rozwiązanie działa w Czechach. Od pewnego czasu obowiązuje na Węgrzech i praktycznie w każdym państwie UE. Powoduje ono przede wszystkim zmniejszenie transakcji, które pomiędzy członkami grupy odbywają się bez naliczania VAT. Składa się jedną deklarację. To powoduje także zmniejszenie obciążeń administracyjnych. Polska powinna zastanowić się nad tymi rozwiązaniami.

Co do kwestii interpretacji, to one rzeczywiście nie rozwiązują problemów, ale są potrzebne. Przedsiębiorcy oczekują stabilności, a interpretacje im ją dają.

Czy jest szansa na rozporządzenie VAT w ramach UE?

WITOLD MODZELEWSKI

Nowa koncepcja VAT wspólnotowego, jaka ma zacząć obowiązywać od 2011 roku, to nowość. Jeśli chcielibyśmy w ramach UE osiągnąć postęp, to należałoby to zrobić właśnie rozporządzeniem. Najlepszym rozwiązaniem byłoby jedno rozporządzenie dotyczące VAT wydane w 27 językach. To byłby stan idealny. Rozporządzenie obowiązywałoby bezpośrednio. Jest jednak pewne ale - warunki specyficzne każdego kraju.

Szansa, abyśmy dotrwali w tym stanie ustawy o VAT, który jest, do 2011 roku, jest niewielka. Zmiany w ustawie o PIT, m.in. ulgę na dziecko czy zwaloryzowaną skalę podatkową, będzie trzeba czymś zrekompensować. Najprawdopodobniej podwyżką podstawowej stawki VAT.

PIOTR ŻUROWSKI

Trudno liczyć na to, aby od 2011 roku gruntowna reforma VAT w UE przełożyła się na reformę VAT w Polsce. Nie wiadomo, czy sama Unia taką reformę przeprowadzi. Jest ona odkładana już od lat 90. Obszar Wspólnoty miałby być jednym obszarem VAT. Nie ma co czekać na pomysły Unii. Musimy sami gruntownie nowelizować ustawę o VAT.

PETER KAY

To, co się dzieje w Brukseli, trwa bardzo powoli. Podatki w Europie zaczynają być centralizowane. Dotyczy to nie tylko VAT, ale także CIT. Jeśli widzimy takie tendencje, to jest to zapowiedź dużych zmian.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Wojciech Górski

Eksperci podatkowi

Debatę prowadził Marek Kutarba

Notowała EWA MATYSZEWSKA

Debata odbyła się w ramach Forum Podatkowego organizowanego przez Centrum Edukacji INFOR TRAINING

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA