REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie dochodów z nieujawnionych źródeł - nowe propozycje MF

Opodatkowanie dochodów z nieujawnionych źródeł - nowe propozycje MF
Opodatkowanie dochodów z nieujawnionych źródeł - nowe propozycje MF
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało założenia zmian w przepisach podatkowych (ustawie o PIT i Ordynacji podatkowej), które zmierzają do kompleksowego uregulowania zasad opodatkowania dochodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rządowe założenia zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w Ordynacji podatkowej mają związek z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 13 lipca 2013 r. Trybunał orzekł w nim niezgodność z konstytucją art. 20 ust. 3 ustawy o PIT za lata 1998-2006 dotyczący opodatkowania dochodów ze źródeł nieujawnionych oraz art. 68 § 4 Ordynacji podatkowej obejmującego przedawnienie zobowiązania ze źródeł nieujawnionych.

Co prawda Trybunał wypowiedział się w kwestii art. 20 ust. 3 ustawy o PIT obowiązującego w latach 1998 - 2006, mimo to w wyroku stwierdził, że zmiany wymaga także ten przepis w obecnym brzmieniu. Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim zwróciły się do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności z konstytucją obecnego brzmienia art. 20 ust. 3 ustawy o PIT.

Rządowe założenia zmian w ustawie o PIT i Ordynacji podatkowej dodają do ustawy o podatku dochodowym nowy rozdział, który będzie kompleksowo  regulował zasady opodatkowania przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych.

REKLAMA

Definicja przychodów ze źródeł nieujawnionych

Założenia zmian definiują przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych. Będą nimi:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- przychody o pochodzeniu niewskazanym przez podatnika i nieustalonym przez organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej, czyli przychody, których źródło/pochodzenie jest nieznane i niemożliwe jest jego ustalenie);

- przychody o wysokości niewykazanej prawidłowo przez podatnika i nie jest możliwe określenie lub ustalenie do nich zobowiązania podatkowego  przez organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej, czyli przychody z określonego źródła/źródeł, których wysokość nie została wykazana prawidłowo przez podatnika i nie jest możliwe ich ustalenie oraz gdy jednocześnie wartość ponoszonych wydatków wskazuje na osiąganie przychodów/dochodów w wysokości wyższej od wykazanej lub ustalonej.

W 2015 r. deklaracje PIT-11, PIT-8C, PIT-R i PIT-40 tylko przez internet

Przychodami nieznajdującymi pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych będzie zatem za każdym razem nadwyżka wydatków nad przychodami (dochodami) opodatkowanymi lub przychodami (dochodami) nieopodatkowanymi.

Wydatki ponoszone przez podatnika obejmą zarówno gromadzenie mienia w rozumieniu art. 44 Kodeksu cywilnego (czyli nieruchomości,  ruchomości, prawa majątkowe, papiery wartościowe, środki finansowe), jak i wydatkowanie pieniędzy, które nie prowadzi do gromadzenia mienia (np. konsumpcja, darowizny, pożyczki).

Źródłem pokrycia wydatków ponoszonych przez podatnika będą przychody (dochody):

- opodatkowane – których pochodzenie zostało ustalone oraz które zostały opodatkowane właściwym podatkiem, np. od spadków i darowizn, rolnym, o ile podatnik mógł sfinansować z nich określone wydatki;

- nieopodatkowane – których pochodzenie zostało ustalone, o ile podatnik mógł z nich sfinansować określone wydatki i były równocześnie wolne od  podatku lub zwolnione z opodatkowania na podstawie właściwych przepisów (np. ustawy o podatku dochodowym), nie podlegały opodatkowaniu albo objęte były obowiązkiem podatkowym, jednak doszło do wygaśnięcia zobowiązania podatkowego mimo braku zapłaty (np. zaniechanie, umorzenie, przedawnienie zobowiązania zadeklarowanego albo wynikającego z decyzji).

Obowiązek podatkowy

Obowiązek podatkowy w zakresie przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych obejmie osoby fizyczne podlegające w roku podatkowym zarówno nieograniczonemu, jak i ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Obowiązek podatkowy z tytułu przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych powstanie w momencie wystąpienia nadwyżki wydatków nad przychodami (dochodami) opodatkowanymi lub przychodami (dochodami) nieopodatkowanymi.

Projekt zakłada, że w przypadku braku dowodu przeciwnego, udziały we wspólnych wydatkach, przychodach (dochodach) opodatkowanych lub przychodach (dochodach) nieopodatkowanych są równe.

Portal Podatkowy ruszy 18 sierpnia 2014 r.

Pozostałe propozycje zmian

Projekt przyjmuje jako zasadę, że w pierwszej kolejności trzeba dążyć do ustalenia źródła pochodzenia przychodów i ich opodatkowania podatkiem dochodowym innym niż według 75 % stawki sankcyjnej lub innym rodzajem podatku na podstawie odrębnych ustaw. W momencie, gdy nie uda się zastosować powyższej zasady, będzie ustalany podatek od przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych.

W myśl proponowanych zmian, zobowiązanie podatkowe z tytułu opodatkowania przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych nie powstanie, jeżeli decyzja ustalająca to zobowiązanie zostanie doręczona po upływie 10 lat licząc od końca roku, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Ponadto wprowadzone będzie domniemanie, że uzyskane przez podatnika dochody wynikają z czynności, które mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. Domniemanie to będzie można obalić wykazując, że przychody wynikają z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Do obowiązków dowodowych w postępowaniu w sprawie opodatkowania przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych będą miały zastosowanie przepisy Ordynacji podatkowej, dotyczące dowodów.

-Ministerstwo Finansów akcelerując swe działania skoncentrowane na zwiększeniu wpływów do  budżetu państwa poprzez zamykanie dróg optymalizacji podatkowej oraz egzekucję zaległości podatkowych nie mogło pominąć kwestii nieujawnionych źródeł przychodów lub przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach, które to stanowią słaby punkt legislacji prawnopodatkowej w Polsce. Analiza całości projektowanych przepisów prowadzi do konkluzji, że MF tworząc projekt nowelizacji posłużyło się wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego w bardzo selektywny sposób poprzez zaczerpnięcie jedynie tych uwag TK, które wskazywały na konieczność karania nieuczciwych podatników. Przygotowana przez Ministerstwo nowelizacja ma na celu przede wszystkim zablokowanie możliwości wznawiania postępowań prowadzonych z tego tytułu za lata podatkowe od 2007 roku do chwili obecnej. Zarówno Naczelny Sąd Administracyjny jak i Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach zwróciły się do Trybunału Konstytucyjnego w związku z rozpatrywanymi przez siebie oddzielnymi sprawami z pytaniem prawnym dotyczącym zgodności art. 20 ust. 3 ustawy o PIT z Konstytucją, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia

2007r. Sprawa został przekazana do rozpoznania przez pełny skład TK. Jako że zmiany w brzmieniu przepisu miały charakter raczej gramatyczny, wątpliwym jest, aby TK uznał obecne brzmienie art. 20 ust. 3 ustawy o PIT jako zgodne z ustawą naczelną. Tym samym organy podatkowe mogą zostać zobligowane do zwrotu kolejnych nadpłat podatków z tytułu niesłusznie zapłaconych podatków w 75% stawce sankcyjnej. Przedłużenie terminu przedawnienia aż do 10 lat od końca roku, w którym powstał  obowiązek podatkowy spowoduje, że bez względu na wyrok TK, podatnicy wobec których ustalono zobowiązanie podatkowe z tytułu nieujawnionych źródeł przychodów, a wobec których zgodnie z przepisami przejściowymi, nie minął jeszcze termin przedawnienia określony w starej wersji art. 68 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, nie będą mogli liczyć na pozytywne zakończenie sprawy. Zwróćmy również uwagę na wprowadzenie nowej stawki podatku, mianowicie 55%, w sytuacji, jeśli podatnik dokona autodenuncjacji, wskazując źródło przychodów, od których zobowiązanie podatkowe uległo przedawnieniu. W projektowanych przepisach nie zostały natomiast zawarte wskazówki TK co do nowelizacji przepisów w sposób korzystny dla podatników, np. wprowadzenie różnych stawek podatku w zależności od stopnia zawinienia podatnika lub od wysokości kwoty ukrytego dochodu. Tymczasem, jak wskazuje MF w samym uzasadnieniu projektu, we Francji, Belgii czy Hiszpanii stawka podatku  jest uzależniona od zamiaru podatnika, stopnia jego świadomości, dobrej i złej wiary. W Belgii, niezawinione „ukrycie” dochodów skutkuje brakiem sankcji.  Niestety, MF oceniło ten pomysł jako „abstrakcyjny”. Najwyraźniej, przewidując dość nieudolne ustalanie świadomości czy winy podatnika przez organy podatkowe w Polsce (co jest widoczne w postępowaniach w zakresie tzw. transakcji karuzelowych w VAT) MF preferuje rozwiązanie, w którym wszystkim po równo trzeba kazać płacić 75% podatku a intencje podatnika w ukrywaniu dochodów pozostawić do badania w trakcie postępowania karnoskarbowego – komentuje mecenas Robert Nogacki z Kancelarii Prawnej Skarbiec.

Z omawianych założeń zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz Ordynacji podatkowej powstanie teraz projekt ustawy, który trafi pod obrady rządu, a następnie do prac w Sejmie.

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA