REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister finansów odpowiada na list otwarty ZPP do premiera

Minister finansów odpowiada na list otwarty ZPP do premiera
Minister finansów odpowiada na list otwarty ZPP do premiera
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

26 sierpnia 2014 r. Jacek Kapica, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów wystosował list do Cezarego Kaźmierczaka, Prezesa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców w odpowiedzi na bardzo ostry w tonie list otwarty ZPP do premiera Donalda Tuska opublikowany 11 sierpnia bieżącego roku. Minister wskazuje m.in., że "Za każdym przypadkiem unikania opodatkowania musi iść adekwatna reakcja Państwa i za każdym razem będzie ona wiązała się z wyliczeniem należnych podatków od momentu rozpoczęcia nielegalnej działalności."

Poniżej w całości publikujemy list Jacka Kapicy, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów do Cezarego Kaźmierczaka, Prezesa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

REKLAMA

Autopromocja

Panie Prezesie,

W odpowiedzi na Pański list otwarty skierowany do Premiera Donalda Tuska zgodnie z kompetencjami uprzejmie informuję:

Zgodnie z art. 84 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej „Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie”. Właściwe organy Państwa dbają o równą realizację tego obowiązku przez wszystkie podmioty, bez względu na ich wielkość i pochodzenie kapitału. Niedopuszczalna jest sytuacja budowania przewagi konkurencyjnej, gromadzenia kapitału w wyniku niepłacenia podatków, a zdecydowanej reakcji wymagają oszustwa podatkowe i przestępczość gospodarcza. Nadużycia te dzieją się kosztem społeczeństwa i równej konkurencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak, nie było miesiąca aby organy podatkowe, celne, czy skarbowe nie wykazywały oszustw podatkowych i unikania płacenia danin przez różne podmioty w sferze: obrotu złomem, stalą, złotem, paliwami, telefonami komórkowymi, spirytusem skażonym, tytoniem; nielegalnego hazardu, importu tekstyliów, czy elektroniki a także nierejestrowania transakcji. To nie zawsze była zorganizowana przestępczość gospodarcza. To często były podmioty, które działały myśląc, że kontrola ich ominie, że nikt ich nie zauważy, że wytłumaczą się niewiedzą. Funkcjonując na granicy prawa sądziły, że jakoś się uda. Ostatecznie czują się poszkodowane przez Państwo, a to przecież ich zarządzający decydowali o takiej, a nie innej realizacji obowiązku podatkowego i organizacji działalności biznesowej. Jeżeli ktoś nie płaci podatków i myśli że mu się uda - to się myli, że jak będzie protestował, lobbował, wywierał naciski to otrzyma taryfę ulgową - to jest w błędzie.

Taka działalność dotyczy wyłudzeń podatku VAT lub niepłacenia akcyzy, wprowadzania do obrotu towarów nieopodatkowanych, zaniżania wartości celnej, zmiany klasyfikacji taryfowej, urządzania nielegalnych gier hazardowych, a także nierejestrowania sprzedaży w księgach i kasie fiskalnej. To rak toczący Państwo, nowotwór na tkance uczciwej konkurencji i zdrowej gospodarki. Wtedy wszyscy pozostali obywatele i podmioty gospodarcze muszą ponosić większy ciężar danin. Nie można dopuścić do sytuacji, w której jeden podmiot nie płaci podatku, a drugi musi go uiścić i jest przez to niekonkurencyjny. Tego dotyczą działania kontrolne organów podatkowych, celnych i skarbowych, nawet jeżeli wywołują protesty tych, którzy uchylają się od swych obowiązków i oczerniają tych, którzy egzekwują prawo.

REKLAMA

Za każdym przypadkiem unikania opodatkowania musi iść adekwatna reakcja Państwa i za każdym razem będzie ona wiązała się z wyliczeniem należnych podatków od momentu rozpoczęcia nielegalnej działalności. Zgodnie z obowiązującymi od lat przepisami Ordynacji podatkowej (art. 70) zobowiązania podatkowe przedawniają się w terminie 5 lat, od końca roku w którym przypadał termin płatności podatku. Przepisy te nie zmieniły się i są wyrazem ponoszenia odpowiedzialności za obowiązek świadczeń na rzecz Państwa.

Trzeba jednocześnie wskazać, że w skali kraju niewielki jest rozmiar wszczynania przez urzędy skarbowe kontroli podatkowych za okresy rozliczeniowe, w którym bieg terminu przedawnienia kończy się z upływem roku tj. przeprowadzonych tuż przed upływem 5-cio letniego okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego. W 2012 roku kontrole podatkowe wszczęte tuż przed upływem 5-letniego okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego stanowiły 0,98% ogólnej liczby przeprowadzonych kontroli, w 2013 stanowiły 1,36% ogólnej liczby przeprowadzonych kontroli, a wg danych za I półrocze 2014 roku 1,65% ogólnej liczby kontroli.

Jednocześnie takie kontrole były podejmowane w następujących przypadkach:

- w związku ze złożeniem przez podatników korekt deklaracji VAT-7 za okresy, których bieg terminu przedawnienia upływał w roku złożenia danej korekty deklaracji;

- w związku z otrzymanymi informacjami od zagranicznych administracji podatkowych lub innych organów w tym Prokuratury, dotyczących nieprawidłowości w transakcjach realizowanych przez podatników;

- w związku z ujawnionymi przez urząd transakcjami internetowymi;

- z uwagi na uzupełniające kontrole w zakresie podatku VAT, po ustaleniach dokonanych w zakresie podatku dochodowego;

- w związku z otrzymanymi doniesieniami o nieprawidłowościach w wykonywaniu zobowiązań podatkowych;

- w związku z niezgłoszoną do opodatkowania działalnością gospodarczą ujawnioną na podstawie ustaleń właściwego urzędu skarbowego.

W świetle przedstawionych danych zarzut dotyczący opieszałości działań organów podatkowych w zakresie prowadzonych kontroli podatkowych należy uznać za nieuprawniony, bowiem regułą jest prowadzenie przez urzędy podległe Ministrowi Finansów kontroli bieżących okresów rozliczeniowych i przerywania na wczesnym etapie procederu nadużyć i unikania opodatkowania.

Zadaniem Ministra Finansów zgodnie z art. 14 a Ordynacji podatkowej jest obowiązek cyt. „(...) zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej (...)”. A zgodnie z art. 10 ust 3 Ustawy o Służbie Celnej „Szef Służby Celnej kieruje Służbą Celną oraz zapewnia sprawne i efektywne wykonywanie jej zadań”, m.in. przez sprawowanie nadzoru nad działalnością dyrektorów izb celnych i naczelników urzędów celnych. Narady kadry kierowniczej to nic innego jak jedno z narzędzi służących do realizacji tych obowiązków, mobilizowania i motywowania podległych urzędników do dynamicznego działania, reagowania na nadużycia oraz przeciwdziałania szarej strefie wyłudzeń i unikania opodatkowania. Wszystkim nam zależy aby administracja była sprawna i skuteczna w swym działaniu oraz bez zwłoki reagowała na nieprawidłowości, które pojawiły się w związku ze zmianą prawa.

Należy również ze szczególną mocą podkreślić, iż nikt nie zamyka prawidłowo działających zakładów. Nie można jednak dopuścić do sytuacji, kiedy nieprawidłowo skażony alkohol etylowy będzie dostarczany na rynek poza systemem nadzoru. Taki alkohol sprzedawany do konsumpcji w nielegalnym obrocie jest szkodliwy dla zdrowia i stanowi nielegalną konkurencję dla podmiotów leganie produkujących i sprzedających wyroby alkoholowe. Szczegółowe informacje na ten temat przedstawiono na stronie: http://www.mf.gov.pl/sluzba-celna/wiadomosci/komunikaty. Jednocześnie trudno aby organy nie reagowały, jak mamy do czynienia z działalnością nielegalną zagrażającą zdrowiu konsumentów.

Podmioty chcące działać zgodnie z przepisami mają szereg instrumentów podnoszących ich pewność i bezpieczeństwo prowadzenia biznesu. Są to dostępne dla każdego interpretacje indywidualne i wydawane przez Ministra Finansów interpretacje ogólne. Od 1 stycznia 2009 r. obowiązuje zmiana ustawy Ordynacja podatkowa, na podstawie której decyzja nieostateczna z wymiarem podatku nie podlega wykonaniu, chyba że decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Dla celów klasyfikacji towarów można posługiwać się Wiążącymi Informacjami Taryfowymi, a obecnie wprowadzana jest instytucja Wiążącej Informacji Akcyzowej.

Trudno obrażać się o to, że środowiska biznesu motywują Ministerstwo Finansów i podległe mu organy do intensywnych działań przeciwko szarej strefie i nielegalnej konkurencji, używając różnych argumentów, czasami demagogicznych, ale uzasadnionych celem. Zadziwiające jest natomiast to, że powodem oskarżeń jest skuteczne przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania, wyłudzeniom, nieuczciwej konkurencji oraz działalności zagrażającej zdrowiu konsumentów.

Po agresywnej wymowie Pańskiego listu i nieuprawnionych porównaniach mam złudne nadzieje na osiągnięcie zrozumienia, ale może warto aby Pan pomyślał o tych przedsiębiorcach, którzy płacą podatki i muszą ścigać się z konkurencją tych, którzy ich unikają. Wtedy znaleźlibyśmy wspólną płaszczyznę merytorycznej aktywności.

Dziękuję za uwagę

Podsekretarz Stanu Jacek Kapica

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Poniżej bez skrótów publikujemy treść listu otwartego Cezarego Kaźmierczaka, Prezesa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców do premiera Donalda Tuska z 11 sierpnia 2014 r.

Warszawa, 11 sierpnia 2014 r.

Szanowny Pan
Donald Tusk
Prezes Rady Ministrów

Szanowny Panie Premierze,

nie ma miesiąca, żeby Pana ludzie nie weszli do jakiegoś sektora gospodarki i bez zmiany jakichkolwiek przepisów nagle powiedzieli, że to co do tej pory robiliśmy w zakresie prawno-podatkowym było niezgodne z prawem i każą płacić podatki 5 lat wstecz wraz z odsetkami.

Pod nóż idą sektory rozproszone, które skupiają małe i średnie polskie firmy. Korporacji, najczęściej zagranicznych, nie ruszacie. Po takiej akcji cały sektor pada, bo nikt nie jest w stanie zapłacić 5 lat wstecz wyimaginowanych podatków z odsetkami.

Chciałbym Panu uświadomić, że jak już wyrżniecie cały sektor MSP, to korporacje nie będą w stanie zarobić na wasze kolacje z winami po 800 PLN, bo jest ich zwyczajnie za mało. To sektor MSP tworzy 67% PKB, daje pracę dla ¾ Polaków. 99,8% firm w Polsce to sektor MSP. Nie ryzykujcie aż tak.

Są to działania zorganizowane. Jestem w posiadaniu protokołu z narady kadry Ministerstwa Finansów, podczas którego Minister Kapica grozi konsekwencjami tym urzędnikom, którzy nie dość entuzjastycznie wdrażają nową interpretację podatkową.

Z naszego punktu widzenia jesteście gorsi od mafii. Mafia żąda płatności od dziś. Wy od dziś i 5 lat wstecz. Teraz na warsztacie znalazł się sektor firm badawczych. Wierzę, że nie jest Pan, aż tak małostkowy i nie jest to zemsta za wyniki badań preferencji wyborczych.

Jeśli się to jakoś szybko nie zmieni, to przypuszczam, że z tych, którzy nie zostali wykończeni – większość wyjedzie, albo zrezygnuje, a działalność gospodarcza pozostanie tylko dla szaleńców. Zawarłby Pan z kimś kontrakt z zapisem, że dowolne zobowiązanie może być w każdej chwili zmienione i należy zapłacić 5 lat wstecz? A taka jest wasza aktualna oferta.

Ja też mam dla Pana ofertę  – Pan odda na rzecz np. Caritasu 50% swoich zarobków 5 lat wstecz!

To oferta fair. My mamy w dużej części zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami, niezaleganiu ze składkami na ZUS, a nawet znam takich, którzy mają indywidualne decyzje podatkowe Ministerstwa Finansów, że ich interpretacja przepisów jest właściwa. Czyli byliśmy w porządku, a mimo to żądacie od nas płacenia 5 lat wstecz.

A czy Pan jest w porządku? Jeśli stać Pana na odrobinę refleksji, proszę zajrzeć do swoich programów wyborczych 2007/2011, obejrzeć swoje wystąpienia i swoje obietnice w stosunku do nas. A potem proszę spróbować spojrzeć w lustro.

Piszę ten list wyłącznie po to, żeby ograniczyć Panu możliwość mówienia, jak już wyrżniecie wszystkie polskie firmy, że Pan nie wiedział i to byli źli urzędnicy. Pan nimi kieruje.

Dziękuję za uwagę.

Z poważaniem,
Cezary Kaźmierczak
Prezes

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Korekta faktur - Raport INFOR - PDF

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA