Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JESIENNE SPOTKANIE FINANSISTÓW Konferencja: Efektywny controlling i finanse firmy

JESIENNE SPOTKANIE FINANSISTÓW Konferencja: Efektywny controlling i finanse firmy
JESIENNE SPOTKANIE FINANSISTÓW Konferencja: Efektywny controlling i finanse firmy
inforCMS
W dniach 24-25 listopada 2014 r. w Warszawie odbędzie się JESIENNE SPOTKANIE FINANSISTÓW Konferencja: Efektywny controlling i finanse firmy. Przedmiotem Konferencji będą m.in. rachunek kosztów i analiza rentowności w nowoczesnej firmie (case study), instrumenty controllingu wspomagające Lean Management, optymalizacja kosztów w łańcuchu dostaw, instrumenty wspomagające oraz poprawiające płynność firmy, systemy Business Intelligence wspomagające controlling i finanse. Konferencję organizuje Akademia Biznesu MDDP. Infor.pl jest patronem medialnym tej Konferencji.

Eksperci

prof. dr hab. Tomasz Wnuk-Pel – Adiunkt w Katedrze Rachunkowości Uniwersytetu Łódzkiego, partner w TG RaFiB Sp. z o.o., spółce consultingowej od 14 lat specjalizującej się w projektowaniu i wdrażaniu nowoczesnych systemów rachunkowości zarządczej i controllingu. Wykładowca programów prowadzonych pod auspicjami Chartered Institute of Management Accounting (UK) i Certified Institute of Marketing (UK). Autor zamkniętych, często wieloetapowych szkoleń z zakresu nowoczesnych metod rachunku kosztów i rachunkowości zarządczej.

Tomasz Bednarski – Dyrektor Finansowy Fabryki JTI w Polsce. Poprzednie doświadczenia zawodowe w firmie Amcor w Polsce i za granicą (stanowiska Kontrolera Finansowego, Regionalnego Kierownika ds. Controlling-u i Grupowego Kierownika ds. Controlling-u). Od 10 lat zawodowo zajmuje się zagadnieniami z obszaru Rachunkowości Zarządczej, członek organizacji CIMA. Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie na kierunku Finanse i Bankowość, Dyplom z Zarządzania Międzynarodowego organizacji CEMS, ukończone Studia Podyplomowe Rachunkowość Zarządcza i Controlling na Uniwersytecie Łódzkim.

Kamil Patzer – posiadacz kwalifikacji i członek stowarzyszenia ACCA, jednej z najbardziej prestiżowych kwalifikacji zawodowych z zakresu finansów i rachunkowości, ekspert brytyjskiego prawa podatkowego i międzynarodowych standardów finansowych (IFRS, IAS, MSSF, MSR). Doświadczenie zawodowe zdobywał w Wielkiej Brytanii pracując w międzynarodowej firmie logistycznej na stanowisku Finance Manager, a wcześniej jako analityk finansowy i specjalista ds. księgowości i sprawozdawczości finansowej. Prowadził liczne szkolenia i seminaria z zakresu controllingu, budżetowania ora zarządzania kosztami. Obecnie prowadzi kancelarię doradztwa podatkowego i rachunkowego w Londynie.

prof. nadzw. dr hab. Bartłomiej Nita – od wielu lat związany z Instytutem Rachunkowości na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Współpracownik firmy konsultingowej, autor wielu ekspertyz i opracowań gospodarczych oraz programów restrukturyzacji przedsiębiorstw i instytucji. Autor wycen spółek na potrzeby przekształceń własnościowych oraz Sądu Gospodarczego. Ukończył University of Limerick (Irlandia), Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu (Wydział Zarządzania i Informatyki) oraz Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. Ma wieloletnie doświadczenie w obszarze finansów przedsiębiorstw, rachunkowości i controllingu.

dr Jacek Welc – ekspert rynku kapitałowego oraz specjalista w zakresie wyceny przedsiębiorstw. W latach 2003-2007 prowadził własną działalność doradczą w zakresie wycen przedsiębiorstw, rachunkowości zarządczej oraz rachunkowości finansowej. W latach 2007-2008 był Dyrektorem Działu Analiz i Wycen Dexus Partners Sp. z o.o., a następnie Członkiem Zarządu w Grupie Konsultingowej PKF Sp. z o.o. Obecnie pełni funkcję Prezesa Zarządu WNP Ekspert Sp. z o.o. Zasiadał również w radach nadzorczych spółek giełdowych (Polcolorit S.A., Grupa Kościuszko Polskie Jadło S.A. oraz Mediacap S.A.).  Absolwent i pracownik Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Kamil Lubiejewski – Kierownik Działu Kontrolingu i Procesów Biznesowych, Skanska Property Poland. Absolwent Szkoły Głównej Handlowej, od 10 lat  związany z zarządzaniem operacyjnym i finansami przedsiębiorstw,  specjalizuje się w strukturyzowaniu skomplikowanych procesów biznesowych oraz tworzeniu narzędzi dla zarządów. Swoje doświadczenie zdobywał w zagranicznych korporacjach z branży medycznej oraz nieruchomości, gdzie zajmując kluczowe stanowiska finansowe, na poziomie kraju oraz regionu, realizował wdrożenia systemów ERP oraz BI w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. 

Marcin Grzywacz – Biegły rewident wpisany na listę KIBR pod nr 11769. Doświadczenie o obszarze rachunkowości i rewizji zdobywał pracując w największych podmiotach uprawnionych do badania działających na rynku polskim, w tym w jednej z firm z tzw. „wielkiej czwórki”. W firmach w których pracował zajmował m.in. stanowiska kierownicze gdzie był odpowiedzialny za nadzorowanie badań polskich spółek należących do dużych międzynarodowych koncernów, opracowywał metodologie badania oraz wzory dokumentacji rewizyjnej, nadzorował działanie systemu kontroli jakości, stanowił wsparcie techniczne w obszarze procedur rewizyjnych dla zespołów audytorskich.

Cel konferencji

Finansowy aspekt działalności każdej organizacji jest niezwykle istotny. Sukces zależy w dużej mierze od efektywności systemu controllingu i skuteczności zarządzania finansami – jest to ważne zwłaszcza w warunkach zmiennej koniunktury, z którymi obecnie mamy do czynienia. Chcąc wspomóc działania organizacji w zakresie efektywnego zarządzania prowadzoną działalnością, chcielibyśmy zaprosić Państwa do uczestnictwa w konferencji, podczas której nasi eksperci podzielą się z Państwem swoimi doświadczeniami w tym obszarze.
Sterując finansami organizacji mogą się Państwo oczywiście opierać wyłącznie na własnej wiedzy, doświadczeniu i intuicji. Mogą też Państwo skorzystać z doświadczeń innych menedżerów, wzorować na ich sukcesach, unikać ich błędów, poznać ich opinię na tematy, które są aktualne dla Państwa organizacji. I właśnie do tego, do skorzystania z doświadczeń naszych ekspertów serdecznie Państwa zapraszamy.

Do udziału w konferencji zapraszamy:
• Prezesów Zarządów, Członków Zarządów
• Dyrektorów Generalnych, Finansowych oraz Ekonomicznych
• Głównych Księgowych
• Analityków Finansowych
• Kontrolerów Finansowych 
• Pracowników Działów Finansowo-Księgowych oraz Controllingowych
• wszystkich zainteresowanych strefą finansów

Program konferencji

Dzień I    

09:30 – 10:00 – rejestracja uczestników, kawa powitalna

10:00 – 11:30 – Tomasz Wnuk-Pel (Wiceprezes Zarządu T.G. RaFiB Sp. z o.o., Uniwersytet Łódzki)

I. Rachunek kosztów i analiza rentowności w nowoczesnej firmie (case study)

1. Zarządzanie rentownością w nowoczesnej firmie – warsztat w formie case study (część 1):
a) wyodrębnienie obiektów przychodów i kosztów przydatnych w zarządzaniu,
b) dostosowanie sposobu ujmowania kosztów i przychodów do potrzeb pomiaru rentowności,
c) rozliczanie kosztów na wyodrębnione obiekty – produkty, klientów, regiony sprzedaży i kanały dystrybucji,
d) kształtowanie kosztów sprzedaży i rentowności firmy.

11:30 – 11:45 – przerwa kawowa

11:45 – 13:15 – Tomasz Wnuk-Pel (Wiceprezes Zarządu T.G. RaFiB Sp. z o.o., Uniwersytet Łódzki)

2. Zarządzanie rentownością w nowoczesnej firmie – warsztat w formie case study (część 2):
a) analiza odchyleń cen, kosztów produktów, kosztów sprzedaży,
b) analiza odchyleń poziomu sprzedaży, struktury sprzedaży, ilości sprzedaży, wielkości rynku i udziału w rynku, 
c) sporządzanie raportów kontrolno-wynikowych z wykonania planów sprzedaży i zysku,
d) kluczowe wskaźniki dokonań w obszarze sprzedaży.

13:15 – 14:15 – lunch

14:15 – 15:30 – Tomasz Bednarski (Dyrektor Finansowy ds. Operacyjnych JTI Polska Sp. z o.o.)

II. Instrumenty controllingu wspomagające Lean Management

1. Kultura biznesowa JTI, JTI na świecie i w Polsce oraz organizacja procesów rachunkowości w JTI.
2. Implementacja Lean Accounting w JTI w Polsce:
a) szczupła i prosta rachunkowość ukierunkowana na biznes,
b) procesy rachunkowe wspierające transformację „lean”,
c) komunikacja informacji w sposób transparentny i na czas,
d) planowanie wg „lean”,
e) wzmocnienie kontroli wewnętrznej.
3. Planowanie wg filozofii Lean w JTI – rozszerzenie.

15:30 – 15:45 – przerwa kawowa

15:45 – 17:00 – Kamil Patzer (ACCA – Chartered Accountant)

III. Optymalizacja kosztów w łańcuchu dostaw

1. Rola i znaczenie łańcucha dostaw w nowoczesnym przedsiębiorstwie.
2. Optymalizacja procesów logistycznych przy użyciu systemów informatycznych.
3. Wykorzystanie zintegrowanego łańcucha dostaw, jako narzędzia na zwiększenie zysku.
4. Outsourcing, jako metoda obniżania kosztów przedsiębiorstwa.

Dzień II

08:30 – 09:00 – rejestracja uczestników, kawa powitalna

09:00 – 10:30 – Bartłomiej Nita (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)

I. Zarządzanie kapitałem pracującym (zapasy, należności i zobowiązania handlowe)

1. Strategiczna rola zarządzania kapitałem w osiąganiu celów finansowych firmy.
2. Wskaźnikowa ocena inwestycji w kapitał obrotowy.
3. Cykl konwersji środków pieniężnych.
4. Strategie zarządzania należnościami, zapasami i zobowiązaniami.

10:30 – 10:45 – przerwa kawowa

10:45 – 12:15 – Marcin Grzywacz (Partner Ground Frost, biegły rewident)

II. Instrumenty wspomagające oraz poprawiające płynność firmy

1. Przyczyny i konsekwencje zatorów płatniczych w firmach.
2. Jak polscy przedsiębiorcy poprawiają płynność finansową.
3. Omówienie najczęściej stosowanych instrumentów poprawiających płynność firmy (kredyt, leasing, faktoring, windykacja).

12:15 – 13:15 – lunch

13:15-14:45 – Jacek Welc (Prezes Zarządu WNP Ekspert Sp. z o.o.)

III. Wybór momentu inwestowania w aktywa trwałe i dobór źródeł ich finansowania

1. Wpływ wahań koniunktury gospodarczej oraz długości cyklu inwestycyjnego na wybór optymalnego momentu inwestowania w aktywa trwałe w poszczególnych sektorach gospodarki.
2. Wpływ wahań koniunktury gospodarczej na dostępność oraz koszt źródeł finansowania inwestycji w aktywa trwałe.
3. Kluczowe ryzyka operacyjne biznesu, jakie należy uwzględnić przy doborze źródeł finansowania inwestycji w aktywa trwałe.
4. Czynniki specyficzne różnych klas aktywów trwałych, jakie należy uwzględnić przy doborze źródeł finansowania inwestycji.

14:45 – 15:00 – przerwa kawowa

15:00 – 16:30 – Kamil Lubiejewski (Kierownik Działu Kontrolingu i Procesów Biznesowych, Skanska Property Poland)

IV. Systemy Business Intelligence wspomagające controlling i finanse

1. „Każda wielka podróż zaczyna się od jednego małego kroku” – jak narzędzie BI może zmienić firmę.
2. Decyzje oparte na faktach – do czego służy BI jak zmaksymalizować posiadanie technologii, aby nie stało się „irytującą nowinką”.
3. Jak wdrożyć i rozwijać nowoczesne narzędzia, aby nie utonąć w raportach i analizach – krok po kroku case study.
4. Budowanie innowacji w firmie – czy lokalna inicjatywa może mieć globalny wpływ?

Informacje organizacyjne

Koszt uczestnictwa w konferencji dzień I i II: 
- jednej osoby 1790 zł + 23% VAT
- dwóch lub więcej osób z jednej firmy 1690 zł/os. + 23% VAT

Promocja!
- koszt uczestnictwa przy zgłoszeniu do 31 października wynosi 1590 zł/os. + 23 % VAT

Koszt uczestnictwa w wybranym dniu: 
- jednej osoby 890 zł + 23% VAT
- dwóch lub więcej osób z jednej firmy 790 zł/os. + 23% VAT

Cena obejmuje: uczestnictwo w konferencji,  materiały szkoleniowe, przerwy kawowe, lunch, certyfikat.

Godziny zajęć:

Dzień I: 10:00-17:00
Dzień II: 9:00-16:30

Miejsce zajęć: Hotel Marriott, Al. Jerozolimskie 65/79, Warszawa

Informacje:
Norbert Saks, Anita Musiał
tel. (022) 208 28 28/33, fax (022) 211 20 90
norbert.saks@akademiamddp.pl; anita.musial@akademiamddp.pl

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Adam
    2021-10-25 20:26:47
    Czy teraz kiedy Akademia MDDP zmienia nazwę na ADN Akademia, podobne wydarzenia będą kontynuowane?
    0
QR Code
Podatek od spadków i darowizn
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Podatkowi od spadków i darowizn nie podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:
spadku
darowizny
odpłatnego zniesienia współwłasności
zasiedzenia
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
„Podatek Belki”. RPO pisze do Minister Finansów.
Obywatele są zaniepokojeni szybkim wzrostem cen towarów i usług. W tym kontekście pytają o zasadność dalszego opodatkowania zysków kapitałowych, znanego jako ”podatek Belki”. Jest on dużym obciążeniem fiskalnym dla gospodarstw domowych - nie tylko wobec dwucyfrowej inflacji, ale i niskiego oprocentowania lokat oraz w dobie kryzysu po pandemii, a także wojny w Ukrainie.
KAS: Jak klienci oceniają wizytę w urzędzie skarbowym – wyniki badania
W ramach programu „Klient w centrum uwagi KAS” od kwietnia 2021 r. prowadzono internetowe badanie ankietowe wśród osób odwiedzających urzędy skarbowe. W ciągu roku spłynęło ponad 108 tys. wypełnionych ankiet, z których wynika, że ogólny poziom satysfakcji klientów wyniósł 82%. Wyniki badania są wykorzystywane do projektowania nowych rozwiązań i ulepszania obsługi w urzędach.
Polski Ład 2.0 – zmiany podatkowe od 1 lipca 2022 r. Stawki, skala podatkowa, ulgi, składka zdrowotna i inne nowości
Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, tzw. „Polski Ład 2.0” została podpisana przez Prezydenta w dniu 13 czerwca 2022 r., natomiast 15 czerwca 2022 r. opublikowano ustawę w Dzienniku Ustaw (poz. 1265). Poniżej przedstawiamy zbiór najważniejszych planowanych zmian. W zdecydowanej większości zmiany mają wejść w życie od 1 lipca 2022 r.
Wyższe zaliczki na PIT od 1 lipca 2022 r. - kto zapłaci i dlaczego
Zmiany w PIT wchodzące w życie od 1 lipca 2022 r., zdaniem Ministerstwa Finansów, pozwolą na obniżenie zobowiązań podatkowych Polaków ale niektórych wypadkach mogą doprowadzić do wzrostu miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy. Niższa 12% stawka PIT, wysoka kwota wolna od podatku – 30.000 zł oraz próg podatkowy na poziomie 120.000 zł nie w każdym przypadku już od pierwszego miesiąca wejścia w życie ustawy zrekompensują uchylenie innych mechanizmów wprowadzonych w 2022 roku. Ministerstwo Finansów wskazuje, że reforma podatkowa została rozłożona na 2 etapy, dlatego jej pełen skutek podatnicy odczują po 1 stycznia 2023 roku.
Skutki podatku bankowego
Podatek bankowy ogranicza efektywność polityki pieniężnej, nie jest wsparciem dla reformy wskaźników referencyjnych w Polsce - wynika z raportu opublikowanego w ramach Working Papers NBP.
Nowelizacja ustawy o PIT od 1 lipca 2022 r. – najważniejsze zmiany. Wynagrodzenia brutto-netto
Polski Ład, jedna z największych nowelizacji prawa podatkowego od wielu lat, doczekał się korekty (tzw. Polski Ład 2.0) w postaci ustawy z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, która wchodzi w życie 1 lipca 2022 r. Jakie najważniejsze zmiany w PIT będą obowiązywać od lipca? Jak w praktyce zmiany wpłyną na sytuację podatników – osób fizycznych pracujących w ramach stosunku pracy?
Co ważniejsze do zastosowania 0% stawki VAT przy WDT - prawo UE czy prawo krajowe?
Polska wchodząc w 2004 do Unii Europejskiej wyraziła chęć bycia w „unijnej rodzinie” oraz m.in. przyjęła dorobek prawny UE wprost, tak jak był on przez lata wypracowany oraz zgodziła oddać niektóre dziedziny życia w kompetencje zarządzania i legislacji UE. Zrozumiałym jest, że aby dobrze zarządzać tworem składającym się z 27 krajów, pod każdym względem różnych krajów, trzeba posiadać narzędzia, aby wspólne dziedziny życia funkcjonowały jednakowo i w określonym porządku.
Badanie sprawozdania finansowego. Korekty biegłego rewidenta - wprowadzać czy nie wprowadzać?
Do zatwierdzenia sprawozdań finansowych za 2021 rok, zgodnie z przedłużonym terminem, pozostało jeszcze trochę czasu, ale nie zapominajmy, że wiele z nich podlega ocenie biegłego rewidenta, a ten może mieć uwagi. Co w sytuacji, gdy w wyniku badania pojawiają się korekty, a firma nie zgadza się na ich wprowadzenie?
Składka zdrowotna 2022 a podatek - zmiany od 1 lipca
Od 1 lipca 2022 r. zmienią się zasady rozliczania składki zdrowotnej w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), a także w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych i karcie podatkowej. Zmiany te wynikają z ustawy z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw - Dziennik Ustaw - rok 2022 poz. 1265. Nowelizacja ta jest określana potocznie jako Polski Ład 2.0, a w publikacjach Ministerstwa Finansów jako "Niskie podatki". Co się zmieni w rozliczaniu podatkowym składki na ubezpieczenie zdrowotne?
Kto zyska na obniżce podatku dochodowego z 17% do 12%?
Jedynym beneficjentem zmian w PIT od 1 lipca 2022 r. będą pracownicy oraz zleceniobiorcy, którzy uzyskują miesięcznie przychody brutto w wysokości ponad 12 800 zł – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.
Stawka 12% i inne ważne zmiany - nowelizacja ustawy o PIT od 1 lipca 2022 r.
Od 1 lipca 2022 r. wchodzą w życie wchodzą istotne zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT), które m.in. obniżają niższą stawkę podatkową z 17 do 12 proc. Z niższej stawki będą mogli skorzystać wszyscy, którzy rozliczają się z wykorzystaniem skali podatkowej, a więc pracownicy, zleceniobiorcy, emeryci i przedsiębiorcy rozliczający się w ten sposób.
Stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w VAT – wyroki TSUE
Stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej ma istotne znaczenie w dobie aktywnej działalności polskich przedsiębiorców na rynkach innych Państw członkowskich. System VAT opiera się na neutralności VAT z zachowaniem konieczności zapewnienia wpływów do budżetów państw członkowskich w miejscu konsumpcji towaru lub usługi podlegającej opodatkowaniu. Stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej ma na celu opodatkowanie usług, które świadczone są za pomocą infrastruktury znajdującej się w innym Państwie niż siedziba podatnika. Najnowsze orzecznictwo europejskie tj. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 7 kwietnia 2022 w sprawie C-333/20 Berlin Chemie A. Menarini SRL oraz poprzedzające go wyroki w sprawach C-547/18, Dong Yang Electronics, oraz C 931/19, Titanium Ltd., wskazują drogę w rozumieniu stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
Realny spadek wynagrodzeń - 1% miesięcznie nawet przez rok
Majowy spadek płac realnych to początek dłuższego trendu. Nie należy obawiać się, że ten spadek się mocno pogłębi, będzie wynosił ok. 1 proc. miesięcznie, ale taka sytuacja może potrwać nawet rok – powiedział PAP ekonomista Banku Pekao Karol Pogorzelski.
Logowanie do e-Urzędu Skarbowego - zmiany od 7 lipca 2022 r.
W dniu 7 lipca 2022 r. wejdzie w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie korzystania z e-Urzędu Skarbowego. Gotowy jest już projekt tego rozporządzenia. Nowe rozporządzenie ma związek z wdrażanym w resorcie finansów nowym rozwiązaniem informatycznym – e-Urząd Skarbowy, który docelowo ma zastąpić portal podatkowy.
Ceny paliw na stacjach benzynowych w Polsce - wakacje 2022 (czerwiec-lipiec)
Na początku wakacji można spodziewać się spadku cen paliw o 5-10 gr/l - oceniają analitycy BM Reflex. Ale i tak rachunki za tankowanie w trakcie wakacji będą od 46 do 53 proc. wyższe niż rok temu. Rekordowo wysokie ceny paliw mogą zniechęcać w tym roku do wakacyjnych podróży. Kierowcy muszą się liczyć z tym, że za zatankowanie 50-litrowego baku będą musieli zapłacić blisko 400 zł - informują analitycy e-petrol.pl
Wynagrodzenia w Polskim Ładzie 2.0 – umowa o pracę, umowa zlecenia. Przykłady z kwotami brutto-netto
Biorąc pod uwagę ilość zmian podatkowych, które zaszły w ustawie o PIT w ciągu ostatniego półrocza wielu podatników może mieć wątpliwości związane z wysokością wynagrodzenia. Poniższe zestawienia zawierają przykładowe porównania wysokości wynagrodzenia w stanie prawnym sprzed Polskiego Ładu (do końca 2020 r.), po wdrożeniu tej reformy (2021 r.) oraz w stanie prawnym po wejściu w życie Polskiego Ładu 2.0 (tj. 1 lipca 2022 r.). Porównując wysokość wynagrodzeń należy uwzględnić formę zatrudnienia, wysokość zarobków oraz specyfikę poszczególnych zmian, które weszły w życie w ramach nowelizacji, a więc przede wszystkim: podniesienie kwoty wolnej, wprowadzenie oraz likwidacja ulgi dla klasy średniej, brak możliwości odliczenia składki zdrowotnej, obniżenie pierwszej stawki podatku PIT z 17% do 12%. Należy też zauważyć, że Polski Ład 2.0 zakłada likwidację od 1 lipca 2022 r. tzw. mechanizmu „rolowania” zaliczek (zgodnie z którym płatnicy muszą obliczać zaliczki na dwa sposoby – według zasad obowiązujących 1 stycznia 2022 r. oraz 31 grudnia 2021 r.).
Obligacje skarbowe w lipcu 2022 r. - oprocentowanie i oferta
Ministerstwo Finansów poinformowało, że podnosi oprocentowanie oszczędnościowych obligacji skarbowych oferowanych w lipcu 2022 r. W związku z podniesieniem stopy referencyjnej NBP o 0,75 pp., oprocentowanie 1-rocznych obligacji zmiennoprocentowych wyniesie 6,00%, a 2-letnich 6,25%.
Składka zdrowotna w działalności gospodarczej - zmiany od 1 lipca 2022 r.
Od 1 lipca 2022 r. zajdą zmiany w zasadach ustalania podstawy wymiaru oraz składki zdrowotnej miesięcznej i rocznej dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Zmienią się też miesięczne formularze rozliczeniowe ZUS - miesięczne raporty rozliczeniowe i deklaracje zostaną dostosowane do znowelizowanych przepisów w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego i rocznego rozliczania składki zdrowotnej. Zmiany wprowadza ustawa z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw - Dziennik Ustaw - rok 2022 poz. 1265. Nowelizacja ta jest określana potocznie jako Polski Ład 2.0, a w publikacjach Ministerstwa Finansów jako "Niskie podatki".
Wcześniejsza spłata kredytu a zwrot pozaodsetkowych kosztów kredytu - stanowisko Rzecznika Finansowego
Rzecznik Finansowy poinformował 24 czerwca 2022 r., że liczba skarg związanych z wcześniejszą spłatą kredytu systematycznie spada ale nadal jest ich sporo. Szczególny spadek zauważony jest w sprawach dotyczących kredytu konsumenckiego, niemniej takich spraw w minionym roku było wciąż blisko tysiąc. Instytucje finansowe wciąż nie realizują ustawowego obowiązku proporcjonalnego zwrotu pozaodsetkowych kosztów kredytu przy wcześniejszej spłacie kredytów (także hipotecznych) przez kredytobiorców.
30 groszy rabatu na 1 litr paliwa na stacjach Orlen z aplikacją VITAY - od 27 czerwca do końca wakacji
Od poniedziałku 27 czerwca do końca wakacji 2022 r. PKN Orlen wprowadza rabat w wysokości 30 groszy za litr benzyny i oleju napędowego dla właścicieli aplikacji lojalnościowej Orlenu VITAY - poinformował 24 czerwca 2022 r. na twitterze prezes spółki Daniel Obajtek. Z rabatem można kupić maksymalnie 150 litrów paliwa miesięcznie.
Wspólne rozliczenie samotnego rodzica z dzieckiem przywrócone od 1 lipca 2022 r.
Od 1 lipca 2022 r. samotnym rodzicom zostanie przywrócona możliwość wspólnego rozliczenia się z dzieckiem. Przywrócenie tej preferencji oznacza, że będzie można się rozliczyć z dzieckiem w zakresie dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2022 r. Kto będzie mógł się rozliczyć razem z samotnie wychowywanym dzieckiem za 2022 rok? Jakie są warunki takiego rozliczenia? Jaki jest limit dochodów dziecka w 2022 roku? Wzór oświadczenia samotnego rodzica dla pracodawcy o wspólnym rozliczeniu PIT z dzieckiem.
Zwrot VAT w 15 dni dla podatników bezgotówkowych - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
Którzy podatnicy mogą otrzymać zwrot VAT w ciągu 15 dni? Jakie są warunki tego zwrotu? Jaki podatnik jest "podatnikiem bezgotówkowym"? Co trzeba zrobić aby otrzymać tak szybki zwrot VAT? Jakie warunki trzeba spełnić i co sprawdza urząd skarbowy? Wyjaśniają eksperci Ministerstwa Finansów.
Upały w pracy a przepisy BHP i zalecenia PIP. Wysoka temperatura w miejscu pracy, napoje, organizacja pracy, pierwsza pomoc przy przegrzaniu organizmu
Już kilka dni temu Główny Inspektor Pracy apelował do pracodawców o zorganizowanie pracy w upalne, gorące dni zgodnie z zasadami BHP. Jak zorganizować pracę w wysokich temperaturach? Kiedy trzeba zapewnić pracownikom nieodpłatnie zimne napoje? Czy przepisy BHP określają maksymalną dopuszczalną temperaturę w pomieszczeniu? Jakie są inne wymogi BHP odnośnie pracy w wysokiej temperaturze otoczenia?
Friendshoring - sposób na ograniczenie skutków zaburzeń łańcuchów dostaw
Przestawienie się na friendshoring może w większym stopniu uchronić przed skutkami zaburzeń globalnych łańcuchów dostaw - podała 23 czerwca 2022 r. firma doradcza CEBRE. Czym jest friendshoring?
Zaliczki na PIT w 2022 roku i obowiązki płatników - zmiany od 1 lipca (Polski Ład 2.0)
Z dniem 1 lipca 2022 r. wchodzi w życie istotna nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), która m.in. zmienia zasady poboru zaliczek na podatek i obowiązki płatników. Co się zmienia w zaliczkach na PIT? Jakie zmiany dla płatników zajdą od 2023 roku? Wyjaśnia Ministerstwo Finansów.