REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rada Konsultacyjna Prawa Podatkowego przy MF - inauguracja

Subskrybuj nas na Youtube
Rada Konsultacyjna Prawa Podatkowego przy MF - inauguracja
Rada Konsultacyjna Prawa Podatkowego przy MF - inauguracja
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 26 listopada 2014 r. w Ministerstwie Finansów odbyło się inauguracyjne posiedzenie Rady Konsultacyjnej Prawa Podatkowego, na którym Sekretarz Stanu Janusz Cichoń w imieniu ministra finansów Mateusza Szczurka wręczył akty powołania Przewodniczącemu oraz członkom Rady.

Dziękuję Państwu za to, że pozytywne odpowiedzieliście na nasze zaproszenie. Utworzenie Rady Konsultacyjnej Prawa Podatkowego wpisze się w funkcjonowanie nie tylko Ministerstwa Finansów, ale też polskich finansów publicznych i polskich podatków. Jest to materia trudna, ale decydująca o funkcjonowaniu naszego państwa. Rada będzie nam służyła nie tylko opinią dotyczącą projektów zmian prawa podatkowego w Polsce. Liczymy również na to, że wspomoże nas w zmianach wprowadzanych w administracji podatkowej i kontroli skarbowej - powiedział minister Janusz Cichoń.

REKLAMA

Autopromocja

W skład Rady weszli specjaliści ze wszystkich dziedzin prawa podatkowego: przedstawiciele świata nauki, przedsiębiorców, doradcy podatkowi.

Przewodniczącym Rady Konsultacyjnej został prof.  dr hab. Bogumił Brzeziński – Kierownik Katedry Prawa Finansów Publicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Katedry Prawa Finansowego Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Więcej na temat funkcjonowania Rady będę mógł powiedzieć po jej ostatnim spotkaniu. Mam nadzieję, że współpraca między Ministerstwem Finansów a środowiskami zainteresowanymi funkcjonowaniem polskich podatków się rozwinie - powiedział Przewodniczący Rady prof. Bogumił Brzeziński.

Bogumił Brzeziński powiedział, że Rada będzie przekładnią, łącznikiem między opinią społeczną i specjalistami z dziedziny podatków, a pracami prowadzonymi przez Ministerstwo Finansów. "Ten postulat ma dosyć długą drogę, jest wysuwany w literaturze co najmniej od dziesięciu lat" - powiedział Brzeziński. Wskazał, że próbowano już stworzyć podobne organy, ale nie odniosły one specjalnego sukcesu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

REKLAMA

"Element decyzyjny, jeśli chodzi o kształt prawa podatkowego przesuwa się z parlamentu na administrację. Czy to jest dobre, czy nie, o tym nie dyskutujemy (...), ale tak jest. Skoro prawdziwe, nieformalne decyzje zapadają wśród pracowników aparatu podatkowego, ministrów, wiceministrów, to takie grono chciałoby mieć zwierciadło tego, co robi" - mówił Brzeziński.

Rada będzie miała za zadanie doradzać Ministrowi Finansów w sprawach regulowanych prawem podatkowym, a w szczególności wyrażać opinie w sprawach przedstawianych Radzie przez Ministra oraz przedstawiać własne propozycje zmian przepisów prawa podatkowego, które uzna za potrzebne. Ponadto Rada będzie stanowić forum dyskusji i konsultacji oraz umożliwi wyrażenie i wymianę poglądów różnych środowisk na tematy związane z szeroko rozumianym prawem podatkowym.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne PDF

W ramach rady będą działały Zespoły problemowe do spraw:

1)      Podatków Bezpośrednich,
2)      Podatków Pośrednich,
3)      Podatków Lokalnych,
4)      Administracji Podatkowej, Ordynacji podatkowej i Egzekucji Administracyjnej.

Na zaproszenie przewodniczącego Rady, w pracach Rady, w charakterze ekspertów, będą mogły uczestniczyć również inne osoby mające praktyczne doświadczenie w dziedzinie prawa podatkowego lub znajomości zagadnień funkcjonowania aparatu skarbowego.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Lista członków Rady Konsultacyjnej Prawa Podatkowego:

1)    prof. dr hab. Bogumił Brzeziński  - przewodniczący Rady
2)    prof. dr hab. Włodzimierz Nykiel
3)    prof. nadzw. SGH dr hab. Wiesław Czyżowicz
4)    prof. dr hab. Hanna Litwińczuk
5)    prof. UMK dr hab. Wojciech Morawski
6)    dr hab. Dominik Gajewski
7)    dr hab. Krzysztof Lasiński-Sulecki
8)    dr Marcin Jamroży
9)    dr Piotr Karwat
10)   dr Janusz Marciniuk
11)   dr Marian Masternak
12)   dr Irena Ożóg
13)   dr Jowita Pustuł
14)   dr Maciej Ślifirczyk
15)   dr Karolina Tetłak
16)   Iwona Georgijew
17)   Mariusz Korzeb
18)   Witold Literacki
19)   Mariusz Marecki
20)   Jerzy Martini
21)   Grzegorz Mularczyk
22)   Roman Namysłowski
23)   Tomasz Siennicki
24)   Agnieszka Tałasiewicz
25)   Dariusz Wasylkowski

Kalkulatory

Źródło: Ministerstwo Finansów / PAP

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA