REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rada Konsultacyjna Prawa Podatkowego przy MF - inauguracja

Rada Konsultacyjna Prawa Podatkowego przy MF - inauguracja
Rada Konsultacyjna Prawa Podatkowego przy MF - inauguracja
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 26 listopada 2014 r. w Ministerstwie Finansów odbyło się inauguracyjne posiedzenie Rady Konsultacyjnej Prawa Podatkowego, na którym Sekretarz Stanu Janusz Cichoń w imieniu ministra finansów Mateusza Szczurka wręczył akty powołania Przewodniczącemu oraz członkom Rady.

Dziękuję Państwu za to, że pozytywne odpowiedzieliście na nasze zaproszenie. Utworzenie Rady Konsultacyjnej Prawa Podatkowego wpisze się w funkcjonowanie nie tylko Ministerstwa Finansów, ale też polskich finansów publicznych i polskich podatków. Jest to materia trudna, ale decydująca o funkcjonowaniu naszego państwa. Rada będzie nam służyła nie tylko opinią dotyczącą projektów zmian prawa podatkowego w Polsce. Liczymy również na to, że wspomoże nas w zmianach wprowadzanych w administracji podatkowej i kontroli skarbowej - powiedział minister Janusz Cichoń.

REKLAMA

Autopromocja

W skład Rady weszli specjaliści ze wszystkich dziedzin prawa podatkowego: przedstawiciele świata nauki, przedsiębiorców, doradcy podatkowi.

Przewodniczącym Rady Konsultacyjnej został prof.  dr hab. Bogumił Brzeziński – Kierownik Katedry Prawa Finansów Publicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Katedry Prawa Finansowego Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Więcej na temat funkcjonowania Rady będę mógł powiedzieć po jej ostatnim spotkaniu. Mam nadzieję, że współpraca między Ministerstwem Finansów a środowiskami zainteresowanymi funkcjonowaniem polskich podatków się rozwinie - powiedział Przewodniczący Rady prof. Bogumił Brzeziński.

Bogumił Brzeziński powiedział, że Rada będzie przekładnią, łącznikiem między opinią społeczną i specjalistami z dziedziny podatków, a pracami prowadzonymi przez Ministerstwo Finansów. "Ten postulat ma dosyć długą drogę, jest wysuwany w literaturze co najmniej od dziesięciu lat" - powiedział Brzeziński. Wskazał, że próbowano już stworzyć podobne organy, ale nie odniosły one specjalnego sukcesu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

"Element decyzyjny, jeśli chodzi o kształt prawa podatkowego przesuwa się z parlamentu na administrację. Czy to jest dobre, czy nie, o tym nie dyskutujemy (...), ale tak jest. Skoro prawdziwe, nieformalne decyzje zapadają wśród pracowników aparatu podatkowego, ministrów, wiceministrów, to takie grono chciałoby mieć zwierciadło tego, co robi" - mówił Brzeziński.

Rada będzie miała za zadanie doradzać Ministrowi Finansów w sprawach regulowanych prawem podatkowym, a w szczególności wyrażać opinie w sprawach przedstawianych Radzie przez Ministra oraz przedstawiać własne propozycje zmian przepisów prawa podatkowego, które uzna za potrzebne. Ponadto Rada będzie stanowić forum dyskusji i konsultacji oraz umożliwi wyrażenie i wymianę poglądów różnych środowisk na tematy związane z szeroko rozumianym prawem podatkowym.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne PDF

W ramach rady będą działały Zespoły problemowe do spraw:

1)      Podatków Bezpośrednich,
2)      Podatków Pośrednich,
3)      Podatków Lokalnych,
4)      Administracji Podatkowej, Ordynacji podatkowej i Egzekucji Administracyjnej.

Na zaproszenie przewodniczącego Rady, w pracach Rady, w charakterze ekspertów, będą mogły uczestniczyć również inne osoby mające praktyczne doświadczenie w dziedzinie prawa podatkowego lub znajomości zagadnień funkcjonowania aparatu skarbowego.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Lista członków Rady Konsultacyjnej Prawa Podatkowego:

1)    prof. dr hab. Bogumił Brzeziński  - przewodniczący Rady
2)    prof. dr hab. Włodzimierz Nykiel
3)    prof. nadzw. SGH dr hab. Wiesław Czyżowicz
4)    prof. dr hab. Hanna Litwińczuk
5)    prof. UMK dr hab. Wojciech Morawski
6)    dr hab. Dominik Gajewski
7)    dr hab. Krzysztof Lasiński-Sulecki
8)    dr Marcin Jamroży
9)    dr Piotr Karwat
10)   dr Janusz Marciniuk
11)   dr Marian Masternak
12)   dr Irena Ożóg
13)   dr Jowita Pustuł
14)   dr Maciej Ślifirczyk
15)   dr Karolina Tetłak
16)   Iwona Georgijew
17)   Mariusz Korzeb
18)   Witold Literacki
19)   Mariusz Marecki
20)   Jerzy Martini
21)   Grzegorz Mularczyk
22)   Roman Namysłowski
23)   Tomasz Siennicki
24)   Agnieszka Tałasiewicz
25)   Dariusz Wasylkowski

Kalkulatory

Źródło: Ministerstwo Finansów / PAP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA