REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie będzie podatku katastralnego

Nie będzie podatku katastralnego
Nie będzie podatku katastralnego
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo finansów nie planuje obecnie podjęcia prac legislacyjnych w zakresie podatku od wartości nieruchomości (tzw. podatku katastralnego). Wprowadzenie podatku od nieruchomości uwzględniającego wartość nieruchomości wymaga posiadania kompletnych danych na temat wartości nieruchomości. Aktualnie ze względu na ich brak oraz koszty realizacji tego rozwiązania, wdrożenie podatku od nieruchomości opartego na wartości nieruchomości jest niemożliwe.

Kwestia objęcia nieruchomości nowym podatkiem od wartości nieruchomości była przedmiotem interpelacji poselskiej z dnia 15 stycznia 2015 r. Nr 30386, Pana Marcina Święcickiego, posła na Sejm RP.

REKLAMA

Autopromocja

W interpelacji podniesiono, że podatek od gruntów i budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej jest wielokrotnie większy od podatku od budynków mieszkaniowych i związanych z nimi gruntów. W dodatku jego wysokość nie zależy od jakości infrastruktury technicznej i społecznej, z której mogą korzystać właściciele i użytkownicy nieruchomości.

Ściągi księgowego – PDF

Kasy rejestrujące 2015 - PDF

Przykładowo za 1 m2 gruntu w centrum Warszawy właściciel mający do dyspozycji bogatą infrastrukturę płaci tyle samo co właściciel działki na przedmieściach bez kanalizacji, twardej nawierzchni drogi, oświetlenia, mający do najbliższej szkoły i ośrodka zdrowia kilka kilometrów, a właściciel rezydencji w Konstancinie o powierzchni 1000 m2 płaci podatek mniejszy niż właściciel garażu o powierzchni 40 m2, w którym prowadzi naprawę rowerów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niski podatek od rezydencji mieszkaniowej może czasem pokrywać zaledwie kilka procent kosztu budowy i eksploatacji ulicy przypadającej na działkę, przy której jest ona położona. Taki podatek od nieruchomości, zdaniem posła, utrudnia czy wręcz uniemożliwia władzom gminnym racjonalne zagospodarowanie przestrzeni i rozbudowę infrastruktury, kompensowanie korzyści i strat spowodowanych zmianą planu i realizacją uciążliwych inwestycji (przyczyniając się do wielu konfliktów społecznych), prowadzi do prywatyzacji korzyści i upubliczniania strat.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Często przywoływanym argumentem przeciwko racjonalnemu zwiększeniu podatku od nieruchomości jest fakt, że wiele osób posiada duże nieruchomości mieszkalne, ale ma niskie dochody i nie byłaby w stanie płacić podwyższonego podatku. Jednak znane są rozwiązania tego problemu, jak kwota wolna od podatku na każdego mieszkającego; obciążanie częścią podatku hipoteki i spadkobiercy decydowaliby czy spłacą zadłużenie wobec Skarbu Państwa i obejmą nieruchomość w spadku czy przejdzie ona na rzecz państwa; wprowadzenie pewnej dodatkowej ulgi dla emerytów i najuboższych.

Poseł zapytał ministra finansów, czy MF planuje przygotowanie podatku od nieruchomości uwzględniającego wartość nieruchomości, z wykorzystaniem przedstawionych rozwiązań.

Podatek katastralny w Polsce – na razie nie jest planowany

W imieniu Ministra Finansów odpowiedzi na interpelację udzielił Jarosław Neneman - podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.

REKLAMA

W obecnym stanie prawnym podstawą opodatkowania podatkiem od nieruchomości jest powierzchnia (grunty), powierzchnia użytkowa (budynki), a jedynie w przypadku budowli ich wartość (art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych Dz. U. z 2014 poz. 849 ze zm.).

Wysokość maksymalnych stawek podatku od nieruchomości, w tym od budynków lub ich części, zależy od rodzaju przedmiotu opodatkowania i sposobu jego wykorzystywania (art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy). Budynki mieszkalne ze względu na fakt, iż służą zaspokajaniu podstawowych potrzeb bytowych ludzi, opodatkowane są najniższą stawką - co jest uzasadnione ze względów społecznych. Preferencyjną stawką podatkową objęte są wszystkie budynki mieszkalne niezależnie od ich standardów, za wyjątkiem zajętych na działalność gospodarczą.

Zdaniem Ministra nie oznacza to jednak, że wszystkie budynki lub ich części zaliczone do danego rodzaju opodatkowane są jednakową stawką. Wysokość stawek podatku od nieruchomości, w granicach stawek maksymalnych, jest bowiem określana przez radę gminy (art. 5 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych). W ramach posiadanych uprawnień rada gminy może różnicować wysokość stawek podatku dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając w szczególności przy budynkach lokalizację, sposób wykorzystywania, rodzaj zabudowy, stan techniczny oraz wiek budynków - art. 5 ust. 2 ust. 4 ww. ustawy.

Od 2004 r. w Ministerstwie Finansów nie są prowadzone prace dotyczące systemu opodatkowania nieruchomości opartego całkowicie na wartości nieruchomości. Przeprowadzone w przeszłości prace analityczne miały na celu jedynie zbadanie możliwości wprowadzenia tego rodzaju opodatkowania. W efekcie tych prac nie doszło do powstania projektu ustawy przyjętego przez Radę Ministrów.


Według Ministra Finansów wprowadzenie podatku od nieruchomości uwzględniającego wartość nieruchomości wymaga posiadania kompletnych danych na temat wartości nieruchomości. Aktualnie ze względu na ich brak oraz koszty realizacji tego rozwiązania, wdrożenie podatku od nieruchomości opartego na wartości nieruchomości jest niemożliwe. Ponadto jego wprowadzenie mogłoby spotkać się z negatywną oceną społeczną szczególnie z uwagi na fakt, że w powiązaniu z istniejącą, w odniesieniu do wielu nieruchomości, opłatą z tytułu wieczystego użytkowania, wprowadzenie podatku od wartości prowadziłoby do podwójnego obciążenia tego samego przedmiotu od tej samej podstawy, jaką jest wartość.

Z przedstawionych wyżej względów nie jest obecnie planowane podjęcie prac legislacyjnych skutkujących wprowadzeniem podatku od wartości nieruchomości.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: Sejm RP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Działalność gospodarcza osoby z niepełnosprawnością. Refundacja PFRON, zwolnienie ze składki zdrowotnej

Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, które prowadzą własną działalność gospodarczą, mają możliwość skorzystania z różnych ulg i form pomocy. Ich zakres i wysokość zależy od stopnia posiadanego orzeczenia o niepełnosprawności oraz ewentualnego prawa do renty. Poniżej przedstawione zostały informacje na temat najpowszechniejszych form wsparcia – w zakresie składki zdrowotnej oraz refundacji składek społecznych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON). Kwestia zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej opisana została z uwzględnieniem prawa przedsiębiorcy do renty.

Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?

Początek każdego roku kalendarzowego to dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą okazja do analizy wyniku finansowego firmy. Czasami okazuje się, że stosowany dotąd sposób rozliczeń przestał być opłacalny lub nie sprawdził się. Zbyt niskie przychody, przekroczenie obowiązujących limitów czy też zmiana skali działalności skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań. Wyjaśniamy, jak zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej.

Uwaga! Twój e-mail do urzędu może być nieważny. Ministerstwo Finansów wyjaśnia pułapkę e-Doręczeń

Czy twoje pismo do urzędu faktycznie dotarło na czas? Ministerstwo Finansów ostrzega: liczy się data nadania, a nie potwierdzenie odbioru! Sprawdź, jak uniknąć kosztownych konsekwencji przy wysyłce dokumentów drogą elektroniczną.

Cyfrowy obieg dokumentów do podpisu w małych i dużych firmach

Nowoczesny obieg dokumentów do podpisu to przyszłość Twojej firmy. Eliminuje opóźnienia, ogranicza ryzyko błędów i gwarantuje bezpieczeństwo danych. Wprowadź cyfrowe rozwiązania i przekonaj się, jak wiele możesz zyskać.

REKLAMA

Funkcjonariusz z III grupą inwalidzką (niezdolny do służby ale zdolny do pracy). Czy ma prawo do podatkowej ulgi rehabilitacyjnej?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej uznał, że funkcjonariusze służb mundurowych, którym przyznano III grupę inwalidztwa (obejmującą zdolnych do pracy ale niezdolnych do służby) - nie mają prawa do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

Ulga termomodernizacyjna 2025: Co nowego w przepisach dla podatników?

Ulga termomodernizacyjna po zmianach. Od początku 2025 roku właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej także w przypadku zakupu i montażu magazynów energii. Jest to kolejna forma wsparcia rozwoju energetyki odnawialnej i zwiększenia opłacalności instalacji prosumenckich.

Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pojawiły się fałszywe wiadomości podszywające się pod Krajową Administrację Skarbową (KAS) zawierające miedzy innymi informacje o konieczności dokonania korekty PIT-17.

REKLAMA

WIBOR zostanie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

REKLAMA