REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednolity tekst ustawy o PIT jest potrzebny jak najszybciej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Ustawa o PIT od wydania tekstu jednolitego w 2000 roku była zmieniana 105 razy. W takiej sytuacji podatnicy łatwo mogą popełniać błędy w rozliczeniach z fiskusem. Marszałek Sejmu powinien jak najszybciej ogłosić nowy tekst jednolity tej ustawy.

Od 2000 roku ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych była zmieniana 105 razy, czyli średnio 13 razy rocznie. Oznacza to, że aby skutecznie posługiwać się przepisami ustawy o PIT, obok tekstu jednolitego z 2000 roku podatnik musi zaglądać do 105 dodatkowych Dzienników Ustaw. O błąd więc nietrudno, a większość osób, zamiast posługiwać się przepisami z oryginalnych Dzienników Ustaw, opiera się na zawodnych czasem omówieniach. Co należałoby zrobić?

REKLAMA

Autopromocja

Jak najszybciej ogłosić kolejny tekst jednolity tej ustawy. Z inicjatywą w tym zakresie powinien wystąpić marszałek Sejmu, który ma do tego stosowne uprawnienia. Pomocy w konstrukcji tekstu jednolitego powinno udzielić marszałkowi Ministerstwo Finansów, jako organ odpowiedzialny za ustawy podatkowe.

Legislacyjne szaleństwo

Zdaniem Arkadiusza Michaliszyna, prawnika i partnera w CMS Cameron McKenna, poruszony wątek dobrze obrazuje poziom legislacyjnego szaleństwa. Ustawa o PIT jest jednym z kluczowych podatkowych aktów legislacyjnych, gdyż dotyczy bezpośrednio większości obywateli naszego kraju oraz jest prawną podstawą podatku generującego istotną część wpływów Skarbu Państwa.

- Jak można mówić o stabilności i przewidywalności sytuacji prawnej podatnika, jeżeli akt prawny regulujący jego obowiązki zmieniany jest w ciągu roku kilkanaście razy. Czy państwo ma prawo domagać się od obywatela posłuszeństwa, jeżeli obywatel musi posiąść wiedzę wręcz naukową, aby rzetelnie rozliczać swoje podatki - pyta Arkadiusz Michaliszyn.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje, że w porównianiu z liczbą nowelizacji brak tekstu jednolitego jest niewinnym, nic nieznaczącym, niedopatrzeniem naszego ustawodawcy. Tym bardziej, że pozasejmowi wydawcy akurat ten brak potrafią uzupełnić.

Trudno o Dziennik Ustaw

W praktyce niewiele osób korzysta z tekstów Dzienników Ustaw w celu zapoznania się z treścią danej ustawy. Na ten aspekt zwraca uwagę Tomasz Rysiak, prawnik z Kancelarii Magnusson, który podkreśla, że w powszechnym użyciu są elektroniczne serwisy prawnicze, które same tworzą ujednolicone teksty ustaw. Dodatkowo mała dostępność oraz niepraktyczność Dzienników Ustaw, jak również częste nowelizacje ustawy o PIT powodują, że ten sposób pozyskiwania wiedzy podatkowej jest mało popularny.

- Należy również zwrócić uwagę, że nawet tekst jednolity ustawy o PIT nie zawierałby wszystkich przepisów dotyczących opodatkowania osób fizycznych. Wynika to z faktu, że w ustawach zmieniających ustawę o PIT często znajdują się przepisy tymczasowe, których umieszczenie w tekście jednolitym nie byłoby możliwe. Dlatego też, wydaje się, że uchwalenie tekstu jednolitego ustawy o PIT nie pomoże istotnie podatnikom - uważa Tomasz Rysiak.

Opracowanie z błędem

Zdaniem wszystkich ekspertów, z którymi rozmawialiśmy, stworzenie tekstu jednolitego ustawy o PIT jest jednak potrzebne. Joanna Patyk, konsultant podatkowy w BDO Numerica, zauważa, że obecnie podatnicy nie sięgają do tekstu pierwotnego ustawy o PIT i kolejnych jej nowelizacji, lecz korzystają z jednolitych tekstów opracowanych przez poszczególnych autorów i wydawnictwa.

- W takich opracowaniach mogą zdarzać się jednak błędy lub mogą one nie zawierać wszystkich dotychczasowych ponad 100 aktualizacji ustawy o PIT. Podatnicy nie są w stanie jednak wyłapać ewentualnych nieścisłości w tak ujednoliconym tekście ustawy, a to może mieć zasadnicze znaczenie dla podatników przy stosowaniu przez nich przepisów ustawy o PIT - tłumaczy Joanna Patyk.

Jak tłumaczy nasza rozmówczyni, jednolity tekst ustawy o PIT stworzony przez ustawodawcę jest ogłaszany w Dzienniku Ustaw i ma moc obowiązującą. Podatnicy mogą powoływać się na tak stworzony tekst jednolity ustawy o PIT bez ryzyka, że jest on niepełny lub z błędami.

Uwaga na przepisy przejściowe

Tekst jednolity ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ułatwiłby poruszanie się w ciągłym gąszczu zmian przepisów tej ustawy. Adam Mariuk, starszy menedżer, doradca podatkowy w Deloitte, stwierdza, że nawet gdyby stworzyć kolejny tekst jednolity ustawy o PIT, to podatnicy w dalszym ciągu byliby zobowiązani do śledzenia postanowień przepisów przejściowych, które, ze swojej istoty, nie mogą znaleźć się w tekście jednolitym. Jak się wydaje, wprowadzenie tekstu jednolitego powinno być prowadzone z ewentualnymi szerszymi zmianami w ustawie, przy czym najpierw powinny być uchwalone zmiany, a następnie ogłoszony tekst jednolity.

- Przyjęcie odmiennej kolejności doprowadziłoby do dość szybkiego zdezaktualizowania tekstu jednolitego i powrót do konieczności posługiwania się całym szeregiem ustaw zmieniających ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych - podsumowuje Adam Mariuk.

105 razy była od 2000 roku nowelizowana ustawa o PIT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kto odpowiada za akt jednolity

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Wojciech Górski

Marszałek Sejmu Bronisław Komorowski powinien jak najszybciej ogłosić nowy tekst jednolity ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA